Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Staatscourant 2020, 10089 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Staatscourant 2020, 10089 | Verkeersbesluiten |
Het uitbreiden van de 30 km-zone binnen de bebouwde kom te Bunde
(Deelgebied: Pasweg, Pletsstraat, Maastrichterlaan en Vliegenstraat)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen ,
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht;
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De gemeente Meerssen heeft in de voorbije periode bij reconstructies gezorgd voor de realisatie van de verdere inrichting van 30 km/u gebieden, fietspaden en het lokaal oplossen van verkeers-onveilige situaties. Dit heeft ook bijgedragen aan een verbetering van het verkeersveiligheidsgevoel in de gemeente en wordt hooggewaardeerd.
Op de middel en lange termijn is het de bedoeling om binnen de kernen de inrichting van de weg te optimaliseren door toevoegen van wegen aan het 30km/uur gebied en waar mogelijk aanvullende maatregelen toe te passen in bestaande 30km/uur gebieden.
De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt.
Samen met de reconstructie van de Pletsstraat in Bunde wordt de categorisering van de wegen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.
Juridisch kader verkeersbesluit
Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).
In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.
In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:
De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
Door de reconstructie van een gedeelte van de Pasweg, Pletsstraat en een gedeelte van de Maastrichterlaan is er een mogelijkheid ontstaan om 30 km-zone uit te breiden en de maximumsnelheid aan te passen van 50 km per uur naar 30 km per uur.
Concreet betekent dit dat er zoneportalen met A1 (zone 30) worden geplaatst.
Dat wil zeggen dat de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen door middel van poort-constructies.
De zone in- en uitgangen worden uitgevoerd door middel van bebording aan beide zijden van de weg en een 30 km zone markering bestaande uit een dubbele streep met 30 aanduiding uitgevoerd in thermoplast.
De bebording/markering komt op de volgende locaties:
In het kader van een veilige route van en naar huis voor de meer kwetsbare verkeersdeelnemers (ouderen, mindervaliden, kinderen) dient een veilige oversteek te worden gewaarborgd;
Concreet betekent dit dat er voetgangersoversteekplaatsen worden gerealiseerd middels het aanbrengen van witte markering op het wegdek en het plaatsen van twee verkeersborden L02 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen.
De bebording/markering komt op de volgende locaties:
Om de verkeersveiligheid en een goede doorstroming te kunnen blijven garanderen is het belangrijk dat de wegen richting de Pletsstraat goed berijdbaar zijn.
Momenteel komt het herhaaldelijk voor dat bestuurders hun voertuig langs beiden zijden van de weg ter hoogte van Roggeveldstraat tussen huisnummer 1a en 5 parkeren.
Dit zorgt er voor dat het profiel van de weg gevaarlijk versmald wordt en dat de doorgang voor met name de grotere voertuigen belemmerd wordt. Om deze redenen overweegt de gemeente een parkeerverbod in te stellen aan beide zijde om bovenstaande problemen te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren.
De bebording komt op de volgende locaties:
Vervangen of verwijderen bebording
dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de politiedistrict Maastricht, Basisteam Heuvelland;
dat de politie schriftelijk op 9 december 2019 heeft kenbaar gemaakt dat het verkeersbesluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is;
In overeenstemming met de tekening in de bijlage Bebording verkeersmaatregelen Bunde, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Namens Burgemeester en Wethouders van Meerssen,
Bijlage Bebording verkeersmaatregelen Bunde
Het uitbreiden van de 30 km-zone binnen de bebouwde kom te Bunde
(Deelgebied: Pasweg, Pletsstraat, Maastrichterlaan)
Het uitbreiden van de 30 km-zone binnen de bebouwde kom te Bunde
Maximumsnelheid van 50 km per uur op de Pasweg vanaf huisnummer 3 binnen de bebouwde kom van Bunde terugbrengen naar 30 km per uur;
Maximumsnelheid van 50 km per uur op de Maastrichterlaan ter hoogte van huisnummer 82 binnen de bebouwde kom van Bunde terugbrengen naar 30 km per uur;
Maximumsnelheid van 50 km per uur op de Vliegenstraat ter hoogte van T-splitsing Hemelboomlaan binnen de bebouwde kom van Bunde terugbrengen naar 30 km per uur;
Het realiseren van een voetgangersoversteekplaats middels het aanbrengen van witte markering op het wegdek.
De bebording/markering komt op de volgende locaties:
Instellen parkeerverbod middels het aanbrengen van borden E01
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-10089.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.