Lelystad, verkeersbesluit: Aanwijzen parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor het elektrisch opladen van voertuigen, locatie Jol 29 ter hoogte van nummer 90

Logo Lelystad

Registratienummer: 191005042

Het college van burgemeesters en wethouders is, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit;

Deze bevoegdheid is op grond van de Algemene mandaatregeling Lelystad 2015, gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Gelet op:

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene Wet Bestuursrecht.

Overwegende dat

 

  • een aanvraag voor een E-oplaadobject ten behoeve van het opladen van een elektrisch voertuig is ingediend op de locatie Jol 29 ter hoogte van nummer 90;

  • het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van voertuigen door de gemeente Lelystad van belang wordt geacht;

  • voor het stimuleren van elektrisch rijden een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;

  • de oplaadlocatie bij voorkeur binnen een afstand van 150 meter dan wel maximaal een afstand van 300 meter van het adres van de aanvrager dient te worden gerealiseerd;

  • per oplaadlocatie er in principe twee oplaadvakken zijn zodat beide oplaadpunten van het oplaadobject voor het opladen van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden;

  • het oplaadobject met bijbehorende oplaadvakken openbaar is, voor alle elektrische voertuigen en niet gereserveerd op kenteken;

  • de oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische voertuigen en alleen als de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit;

  • met deze oplaadplaats dient voor het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, artikel 2, tweede lid, onder a en artikel 2, derde lid onder a van de Wegenverkeerswet 1994;

  • wij de bewoners van Jol 29-52 t/m 29-90,Jol 41-2 t/m 41-19, Jol 34-1 t/m 34-25 en Jol 35-11 t/m 35-57 op 17 december 2018 schriftelijk hebben geïnformeerd over ons voornemen om elektrische laadpunten aan te wijzen bij Jol 29 - 90 en wij hierop één zienswijze ontvangen hebben;

Zienswijze

  • Buiten het onderbord “uitsluitend bestemd voor opladen elektrische voertuigen” kunt u misschien beter een maximale parkeertijd erbij zetten;

  • nu kan de elektrische auto er de hele dag blijven staan en ook nog aansluitend een nacht, een andere auto kan dus geen gebruik meer maken van een laadplek;

  • ik krijg de indruk dat de gemeente zijn zienswijze niet goed onderbouwd bij de aanvraag elektrische laadplaats Jol 29-90, als een bestuurder een tesla kan rijden waarop hij al het grootste deel subsidie ontvangt en daarbij ook nog een eigen parkeerplaats van de gemeente krijgt waar hij de hele dag kan blijven staan, heeft dat niets meer te maken met het stimuleren van elektrisch vervoer.

  • waarschijnlijk wordt de auto in de nacht thuis al volledig opgeladen. Op deze manier ben je altijd verzekerd van een eigen parkeerplaats;

  • als bewoner wil ik dan ook wel een eigen parkeerplaats toegewezen krijgen.

Reactie van het college.

  • Een maximale parkeertijd vermelden op een onderbord niet haalbaar is omdat het per voertuig en situatie verschilt hoe lang het duurt om op te laden;

  • de ring op het stopcontact van de laadpaal verandert van kleur op het moment dat het voertuig opgeladen is. Het is juist dat dit in de praktijk niet direct tot een verplaatsing van het voertuig zal leiden. Hierbij moet overigens ook bedacht worden dat de elektrische rijder nu ook al zijn huidige voertuig op een parkeerplaats parkeert. Enige verschil is dat hij straks op het laadpunt geparkeerd staat. Pas bij meerdere elektrische rijders zal er afstemming kunnen plaats vinden wie er wanneer gaat laden;

  • de gemeente Lelystad wil inwoners, die overwegen om elektrisch te gaan rijden, meer zekerheid geven dat zij die auto dan ook kunnen laden in de buurt van hun woning, vandaar dat de aanvraag voor dit laadpunt op deze locatie gehonoreerd is;

  • het aantal parkeerplaatsen gelijk blijft, wat wel verandert is dat het elektrische laadpunt alleen gebruikt kan worden om een elektrische auto op te laden;

  • in de nabijheid van Jol 29-90 doorgaans voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn;

  • er geen sprake is van een eigen parkeerplaats, het betreft een openbaar laadpunt wat door iedere elektrische rijder gebruikt mag worden.

 

  • de betreffende weg in beheer is bij de gemeente Lelystad.

  • op grond van artikel 24 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het landelijk politiekorps, in deze vertegenwoordigd door zijn gemachtigde de verkeersspecialist Politie Midden-Nederland. Er is een positief schriftelijk advies van de korpschef ontvangen over de verkeersmaatregel.

Besluit

Aanwijzen van twee E-oplaadplaatsen op de locatie Jol 29 ter hoogte van nummer 90, door plaatsing van bord volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord “uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen” en een onderbord met twee pijlen wijzend naar de oplaadplaatsen.

Eén en ander aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening, registratienummer: 191005045

Lelystad, 14 februari 2019

het college van de gemeente Lelystad,

namens deze,

het hoofd van de afdeling beheer openbare ruimte,

M. Ruseler

 

 

Openbaarmaking en ter visie legging

Openbare bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de digitale Staatscourant en de Flevopost, verspreidingsgebied Lelystad.

Het besluit ligt er inzage vanaf 27 februari 2019, gedurende zes weken bij de Stadswinkel in het Stadhuis, Stadhuisplein 2. De openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Vragen over dit besluit

Wij nodigen u uit eerst telefonisch contact op te nemen met een medewerker van het cluster verkeer als dit besluit onduidelijk is of vragen oproept. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. We nemen dan samen met u ons besluit nogmaals door.

Bezwaar maken

U kunt na deze nadere toelichting alsnog een bezwaarschrift indienen als u het niet eens bent met ons besluit. U kunt daartegen bezwaar maken binnen een termijn van zes weken. Deze termijn begint op de dag nadat dit besluit is verzonden. U moet het bezwaarschrift tijdig indienen. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer in behandeling kunnen nemen.

U richt uw bezwaarschrift aan het college van de Gemeente Lelystad, Postbus 91, 8200 AB Lelystad.

Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • uw handtekening(en);

  • een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van de brief vermelden of een kopie meesturen);

  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

Daarnaast willen wij graag de volgende gegevens van u ontvangen:

  • uw telefoonnummer;

  • Uw e-mailadres.

Als iemand anders namens u het bezwaarschrift indient, moet u een machtiging afgeven.

Het is ook mogelijk om uw bezwaarschrift elektronisch in te dienen. Dat kan alleen via www.lelystad.nl.

U kiest dan voor het Digitaal loket en Mijn loket (burgers). U komt dan op uw Persoonlijke internetpagina bij de gemeente Lelystad. U moet bij het indienen van een bezwaarschrift uw DigiD gebruiken. Meer informatie over bezwaarschriften vindt u ook op www.lelystad.nl.

Ook kunt u een voorlopige voorziening vragen aan de rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven