Lelystad, verkeersbesluit: Aanwijzen parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor het elektrisch opladen van voertuigen, locatie Langezand ter hoogte van nummer 21

Logo Lelystad

Registratienummer: 191004995

Het college van burgemeesters en wethouders is, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit;

Deze bevoegdheid is op grond van de Algemene mandaatregeling Lelystad 2015, gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Gelet op:

De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene Wet Bestuursrecht.

Overwegende dat

  • een aanvraag voor een E-oplaadobject ten behoeve van het opladen van een elektrisch voertuig is ingediend op de locatie Langezand;

  • het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van voertuigen door de gemeente Lelystad van belang wordt geacht;

  • voor het stimuleren van elektrisch rijden een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;

  • de oplaadlocatie bij voorkeur binnen een afstand van 150 meter dan wel maximaal een afstand van 300 meter van het adres van de aanvrager dient te worden gerealiseerd;

  • per oplaadlocatie er in principe twee oplaadvakken zijn zodat beide oplaadpunten van het oplaadobject voor het opladen van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden;

  • het oplaadobject met bijbehorende oplaadvakken openbaar is, voor alle elektrische voertuigen en niet gereserveerd op kenteken;

  • de oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische voertuigen en alleen als de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit;

  • deze oplaadplaats dient ter voorkoming of beperking van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, artikel 2, tweede lid, onder a en artikel 2, derde lid onder a van de Wegenverkeerswet 1994;

  • wij de bewoners van Langezand 1 tot en met 54 op 17 december 2018 schriftelijk hebben geïnformeerd over ons voornemen om elektrische laadpunten aan te wijzen op het Langezand ter hoogte van 21 en wij hierop drie zienswijzen ontvangen hebben;

Zienswijze

  • Geen probleem met het plaatsen van een laadpaal en daarvoor twee parkeerplaatsen te reserveren, maar wel met de locatie;

  • Er staat op ongeveer 100 meter van woning 24 al een laadpaal bij de Renault garage aan de Schroefstraat;

  • de meeste bewoners kunnen, qua kosten, geen elektrische auto rijden;

  • daar waar de beoogde plaatsing is gesitueerd, voor nummer 21, is een tamelijk hoge parkeerdruk;

  • de meeste bewoners, ook van de hofjes tegenover nummer 21, zijn in het bezit van twee voertuigen waardoor de parkeerdruk nog hoger wordt;

  • deze bewoners hebben veelal een carport maar parkeren toch in de straat;

  • door dit parkeergedrag moeten bewoners een halve marathon lopen met de boodschappen om thuis te komen, vervelend maar niet verboden;

  • als de gemeente nu ook nog twee plaatsen gaat gebruiken voor E-oplaadplaatsen wordt de druk nog hoger, dus een verslechtering van parkeergelegenheid;

  • tussen de nummers Langezand 21 en 8 en 28 en 37 liggen parkeervakken waar de laadpaal prima kan staan;

  • er zijn bij de herinrichting vijf parkeerplaatsen verwijderd, er zijn er twee bijgemaakt, er zijn inmiddels huizen die in drie woonlagen verhuurd worden, er zijn gezinnen met twee voertuigen en er zijn bedrijfsauto’s, al met al is er een hoge parkeerdruk;

  • veiligheid, struikelgevaar in verband met de laadkabels, er spelen daar kinderen en er lopen daar oudere mensen;

  • brandgevaar, bij een elektrische auto die wordt opgeladen is er verhoogd brandgevaar;

  • gaat de gemeente handhaven dat er alleen maar tijdens het laden een elektrische auto staat;

  • iemand (of zijn werkgever) die al bevoorrecht is een elektrische auto te mogen rijden (gesponsord door gemeenschapsgeld van de overheid), wordt door de gemeente ook nog een keer in de watten gelegd met gemeenschapsgeld van de gemeente door het plaatsen van een laadpaal, het lijkt mij niet tot de kerntaken van een gemeente te behoren om er voor te zorgen dat er overal in de gemeente laadpalen komen. Stel dat ik in een auto op waterstof ga rijden, regelt de gemeente dan ook een tankstation in Lelystad waar ik waterstof kan tanken;

  • in het blok van Langezand 21 woont een oudere mevrouw, zij krijgt meerdere malen per dag de thuiszorg/wijkverpleger(ster) van Coloriet over de vloer. Als de hulp de auto verder weg moet parkeren dan gaat dat ten koste van de zorgtijd voor die oudere mevrouw.

Reactie van het college.

  • De gemeente Lelystad wil inwoners, die overwegen om elektrisch te gaan rijden, meer zekerheid geven dat zij die auto dan ook kunnen laden in de buurt van hun woning;

  • Op basis van de gebruiksgegevens van de laadpaal bij de Renault garage blijkt dat deze laadpaal veelal bezet is en het daarom noodzakelijk is om ook in Langezand een extra E-oplaadplaats aan te wijzen;

  • met het faciliteren van een E-oplaadpaal wil de gemeente Lelystad de aanschaf van elektrische voertuigen stimuleren;

  • het aantal parkeerplaatsen blijft gelijk, wat wel verandert is dat het elektrische laadpunt alleen gebruikt kan worden om een elektrische auto op te laden;

  • de elektrische rijder parkeert nu ook al zijn huidige voertuig op een openbare parkeerplaats. Het enige verschil is dat hij straks op het laadpunt geparkeerd staat;

  • omdat aangegeven is dat de parkeerdruk hoog is realiseren wij in eerste instantie één plek;

  • wanneer er een tweede aanvraag wordt ingediend of het gebruik van de laadpaal te groot is om nog maar met één laadvak te volstaan het tweede oplaadvak ook gerealiseerd wordt;

  • het is de bedoeling dat de laadpaal zichtbaar aanwezig is zodat die voor een ieder met een elektrisch voertuig te gebruiken is. De parkeervakken tussen de nummers Langezand 21 en 8 en 28 en 37 zijn niet gelegen aan een doorgaande weg en liggen meer uit zicht;

  • wij hebben parkeertellingen gedaan, daaruit blijkt dat er parkeerplaatsen tussen de nummers Langezand 21 en 8 en 28 en 37 niet allemaal gebruikt worden, gemiddeld waren er vier parkeervakken beschikbaar;

  • juist met het faciliteren van een E-oplaadplaats wordt voorkomen dat er kabels en snoeren over de weg/voetpad lopen;

  • de E-oplaadpaal voldoet aan alle technische eisen die er zijnen daarom verhoogd brandgevaar niet te verwachten is;

  • de ring op het stopcontact van de laadpaal verandert van kleur op het moment dat het voertuig opgeladen is. Het is juist dat in de praktijk niet direct tot een verplaatsing van het voertuig zal leiden. Hierbij moet overigens ook bedacht worden dat de elektrische rijder nu ook al zijn huidige voertuig op een parkeerplaats parkeert. Enige verschil is dat hij straks op het laadpunt geparkeerd staat. Pas bij meerdere elektrische rijders zal er afstemming kunnen vinden wie er wanneer gaat laden;

  • de laadpalen worden geplaatst door MRA Elektrisch en kosten de gemeenschap (gemeente Lelystad) geen geld met uitzondering van het verkeersbord. Zodra er voertuigen op waterstof gaan rijden zal ook dit gefaciliteerd kunnen worden in Lelystad;

  • Er op het Langezand geen parkeerverbod geldt en het voertuig van Coloriet eventueel ook langs de kant van de weg kan parkeren.

    • de betreffende weg in beheer is bij de gemeente Lelystad.

    • op grond van artikel 24 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het landelijk politiekorps, in deze vertegenwoordigd door zijn gemachtigde de verkeersspecialist Politie Midden-Nederland. Er is een positief schriftelijk advies van de korpschef ontvangen over de verkeersmaatregel.

Besluit

Aanwijzen van twee E-oplaadplaatsen, waarvan één met onmiddellijke ingang en een tweede bij een nieuwe aanvraag of het gebruik van de laadpaal te groot is om nog maar met één laadvak te volstaan, op de locatie Langezand ter hoogte van nummer 21, door plaatsing van borden volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord “uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen”

Eén en ander aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening, registratienummer: 191004998

Lelystad, 14 februari 2019

het college van de gemeente Lelystad,

namens deze,

het hoofd van de afdeling beheer openbare ruimte,

M. Ruseler

 

Openbaarmaking en ter visie legging

Openbare bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de digitale Staatscourant en de Flevopost, verspreidingsgebied Lelystad.

Het besluit ligt er inzage vanaf 28 februari 2019, gedurende zes weken bij de Stadswinkel in het Stadhuis, Stadhuisplein 2. De openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Vragen over dit besluit

Wij nodigen u uit eerst telefonisch contact op te nemen met een medewerker van het cluster verkeer als dit besluit onduidelijk is of vragen oproept. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. We nemen dan samen met u ons besluit nogmaals door.

U kunt na deze nadere toelichting alsnog een bezwaarschrift indienen als u het niet eens bent met ons besluit. U kunt daartegen bezwaar maken binnen een termijn van zes weken. Deze termijn begint op de dag nadat dit besluit is verzonden. U moet het bezwaarschrift tijdig indienen. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer in behandeling kunnen nemen.

Bezwaar maken

U richt uw bezwaarschrift aan het college van de Gemeente Lelystad, Postbus 91, 8200 AB Lelystad.

Uw bezwaarschrift moet in ieder geval de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • uw handtekening(en);

  • een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van de brief vermelden of een kopie meesturen);

  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

Daarnaast willen wij graag de volgende gegevens van u ontvangen:

  • uw telefoonnummer;

  • Uw e-mailadres.

Als iemand anders namens u het bezwaarschrift indient, moet u een machtiging afgeven.

Het is ook mogelijk om uw bezwaarschrift elektronisch in te dienen. Dat kan alleen via www.lelystad.nl.

U kiest dan voor het Digitaal loket en Mijn loket (burgers). U komt dan op uw Persoonlijke internetpagina bij de gemeente Lelystad. U moet bij het indienen van een bezwaarschrift uw DigiD gebruiken. Meer informatie over bezwaarschriften vindt u ook op www.lelystad.nl.

 

Ook kunt u een voorlopige voorziening vragen aan de rechtbank Midden-Nederland, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven