Overwegingen ten aanzien van het besluit
Besluitverplichting
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op basis van het Mandaatbesluit 2015 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de managers.
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
1. De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
2. Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Procedure
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze heeft geen bedenkingen tegen instelling van dit verkeersbesluit.
Motivering
Het college wil het gebruik van elektrische voertuigen stimuleren omdat het gebruik hiervan bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast. Een uitbreiding van het aantal oplaadplaatsen is een van de voorwaarden om het aantal elektrische auto’s te laten toenemen. Het college wil het plaatsen van oplaadpalen daarom faciliteren. In Achterveld wordt de nieuwbouwwijk “Groot Agteveld” gebouwd. In deze nieuwe wijk zijn nog geen faciliteiten om elektrische voertuigen op te laden. Om het voor de bewoners van deze nieuwbouwwijk mogelijk te maken om elektrische voertuigen op te laden, heeft het college besloten een parkeerplaats aan de Groot Agteveldlaan aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. Het is niet de bedoeling dat deze oplaadplaats als een verkapte (privé)parkeerplaats door een houder van een elektrische voertuigen wordt gebruikt. Een voertuig zal direct nadat het is opgeladen van de oplaadplaats moeten worden verwijderd om andere bestuurders ook de mogelijkheid geven om hun voertuig op te laden. Het ‘langparkeren’ op een oplaadplaats kan worden tegengegaan door bijvoorbeeld het instellen van een tijdduurbeperking (met een parkeerschijf). Het college zal dit instrument gebruiken indien er sprake is van ‘langparkeren’. Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu.