Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2019, 71120 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | Staatscourant 2019, 71120 | Overig |
Ronde 2 2019
Nationale Wetenschapsagenda
Inhoud
1 |
Inleiding |
1 |
|
1.1 |
Achtergrond |
1 |
|
1.2 |
Beschikbaar budget |
1 |
|
1.3 |
Geldigheidsduur call for proposals |
2 |
|
2 |
Doel |
2 |
|
3 |
Richtlijnen voor aanvragers |
2 |
|
3.1 |
Wie kan aanvragen |
2 |
|
3.2 |
Wat kan aangevraagd worden |
3 |
|
3.3 |
Wanneer kan aangevraagd worden |
3 |
|
3.4 |
Het opstellen van de aanvraag |
4 |
|
3.5 |
Subsidievoorwaarden |
4 |
|
3.6 |
Het indienen van een aanvraag |
6 |
|
4 |
Beoordelingsprocedure |
6 |
|
4.1 |
Procedure |
6 |
|
4.2 |
Beoordelingsaspecten |
8 |
|
5 |
Contact en overige informatie |
9 |
|
5.1 |
Contact |
9 |
De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) beschrijft brede, uitdagende onderwerpen die om een nationale aanpak vragen en waarmee Nederlands onderzoek de samenleving en de kenniseconomie kan versterken. De NWA is door een innovatief proces met de inbreng van burgers en wetenschappers tot stand gekomen: elke Nederlander kreeg de kans om online vragen in te dienen. De nationale kennisgemeenschap, verenigd in de Kenniscoalitie, heeft de opgehaalde vragen tot 140 clustervragen gebundeld, waaruit 25 routes zijn geformuleerd.
Het NWA-programma beoogt bovenal bruggen te slaan. Tussen uiteenlopende wetenschappelijke gebieden, tussen verschillende vormen van onderzoek (fundamenteel, toegepast, praktijkgericht) en tussen diverse nationale en internationale agenda’s. Vergaande multi- en interdisciplinariteit, een kennisketenbrede aanpak en samenwerking met maatschappelijke partners incl. vakdepartementen, bedrijven en NGO’s zijn daarom cruciale kenmerken in de consortia van NWA-projecten en programma’s.
De overkoepelende ambitie van het NWA-programma is het leveren van een positieve en structurele bijdrage aan de mondiale kennismaatschappij van morgen, waar nieuwe kennis gemakkelijk doorstroomt van onderzoeker naar gebruiker en waar nieuwe vragen vanuit de praktijk en de samenleving snel en vanzelfsprekend ingang vinden in nieuw onderzoek. Dit kan alleen bereikt worden door vandaag bruggen te bouwen om met elkaar wetenschappelijke en (mondiale) maatschappelijke uitdagingen aan te gaan.
Deze call for proposals (NWA Ideeëngenerator) is een onderdeel van het NWA-programma. NWO voert in opdracht van het Ministerie van OCW het NWA-programma uit. In 2019 heeft de eerste ronde plaatsgevonden met een deadline in mei 2019. Dit is de tweede ronde van 2019 met een deadline op 27 februari 2020.
Het beschikbare budget voor de Ideeëngenerator 2019 is 3.800.000 euro, verdeeld over twee rondes. Het budget voor de tweede ronde is 2.000.000 euro.
Het beschikbare budget voor deze ronde wordt verdeeld over verschillende clusters (zie paragraaf 4.1 voor de verdeling).
Deze call for proposals is geldig voor de tweede ronde van de Ideeëngenerator in 2019.
De deadline voor het indienen van aanvragen voor de tweede ronde is 27 februari 2020, om 14:00:00 uur CE(S)T.
Deze call for proposals is geldig tot en met de datum waarop door de raad van bestuur van NWO het besluit over de uitgewerkte aanvragen wordt genomen.
Ideeën zijn het fundament van onderzoek: ideeën die kunnen leiden tot veelbelovende nieuwe richtingen, maar zeker ook de ideeën die laten zien dat er een andere richting moet worden ingeslagen. De Ideeëngenerator call moedigt out-of-the-box denkers aan creatieve, spannende en innovatieve onderzoeksideeën in de praktijk te brengen die relevant zijn voor het NWA-programma.
De NWA zet in op een nauwere verbinding tussen de samenleving en onderzoek en financiert daarom de Ideeëngenerator projecten die een maatschappelijke vraag adresseren en/of projecten die een potentie voor maatschappelijke impact hebben en waarbij duidelijk wordt samengewerkt met een maatschappelijke stakeholder van het formuleren van de probleemstelling tot en met het uitvoeren van het project.
Omdat de Ideeëngenerator creatief, spannend en innovatief onderzoek stimuleert, is communicatie over de uitkomsten van alle projecten vereist. Niet alleen projecten waarmee een nieuw potentieel wordt aangetoond, maar ook juist de projecten die niet de verwachte uitkomsten laten zien, zijn belangrijk om te delen.
Binnen de Ideeëngenerator kunnen kleine projecten gefinancierd worden om een vernieuwend idee verder te ontwikkelen door het doen van onderzoek. Aanvragen vanuit alle disciplines, met praktijkgerichte, toegepaste of fundamentele focus zijn welkom. Onderzoekers uit elke fase van hun carrière zijn welkom. Onderzoekers moeten individueel een aanvraag indienen: zij moeten hierbij wel aangeven met welke maatschappelijke stakeholder ze samenwerken. Op termijn wil NWO evenveel aanvragen van vrouwen als van mannen honoreren. Vrouwen worden van harte uitgenodigd om een aanvraag te doen.
Voor deze ronde zullen aanvragers elkaar beoordelen. NWO acht het van belang dat de procedure van de Ideeëngenerator kort en efficiënt is; des te eerder kunnen de projectleiders aan de slag. Immers, het gaat om aanvragen van budgettair beperkte omvang, waarvoor een regulier, bij NWO gebruikelijk beoordelingsproces veel tijdsinspanning en menskracht zou vergen. Tevens creëert gezamenlijke beoordeling onder aanvragers betrokkenheid bij het proces: binnen de clusters van NWA-routes bestaat onder aanvragers waardevolle gebundelde expertise, die NWO op deze manier ten volle benut in het beoordelingsproces.
Onderlinge beoordeling zoals in deze ronde is niet nieuw bij NWO. In het kader van vernieuwende methodes van beoordelen waarnaar NWO op zoek is, heeft een pilot positieve ervaringen opgeleverd. Het gaat om een pilot bij het financieringsinstrument NWO Open Competitie ENW – XS.
Aanvragen worden ingediend door een hoofdaanvrager samen met ten minste één maatschappelijke stakeholder. Er kunnen geen mede-aanvragers worden opgevoerd voor deze ronde.
Onderzoekers kunnen als hoofdaanvrager optreden als ze:
− in dienst zijn bij één van de onderstaande organisaties:
− Universiteiten gevestigd in het Koninkrijk der Nederlanden;
− Universitaire medische centra;
− KNAW- en NWO-instituten;
− Hogescholen, zoals bedoeld in artikel 1.8 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW);
− TO2-instellingen;
− het Nederlands Kanker Instituut;
− het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek te Nijmegen;
− de Dubble-bundellijn bij de ESRF te Grenoble;
− NCB Naturalis;
− Advanced Research Centre for NanoLithography (ARCNL);
− Prinses Máxima Centrum
− én een dienstverband hebben voor ten minste de looptijd van het onderzoek waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. Er worden geen eisen gesteld aan de omvang van het dienstverband in fte. Hoofdaanvragers hoeven geen vaste aanstelling te hebben.
− Een onderzoeker mag maximaal één voorstel indienen in deze ronde.
− Een onderzoeker die reeds een aanvraag in de eerste ronde van 2019 heeft ingediend en waarvan de aanvraag is behandeld, mag niet indienen voor deze ronde.
Voor het NWA-programma is het belangrijk dat het idee dat wordt ingediend ook wordt gedragen door (een) maatschappelijke stakeholder(s). De maatschappelijke stakeholder(s) ontvangen geen subsidie. Als maatschappelijke stakeholder kunnen worden aangemerkt:
− een vertegenwoordiger van een publieke of private organisatie (bijvoorbeeld: stichtingen, verenigingen, bedrijven, NGO’s, overheden), die niet onder 3.1.1 (hoofdaanvrager) genoemd wordt.
Op het aanvraagformulier moeten maatschappelijke stakeholder(s) worden benoemd. Hierbij gelden de volgende cumulatieve voorwaarden:
− U voert minstens één maatschappelijke stakeholder op op uw aanvraagformulier.
− De maatschappelijke stakeholder(s) die u opvoert, heeft/hebben het aanvraagformulier ondertekend (daar waar aangegeven).
Het is niet toegestaan om verdere bewijzen van steun van stakeholder(s) (zoals steunbrieven) mee te sturen met uw aanvraag.
De subsidie bedraagt maximaal € 50.000 per project. De looptijd van een project bedraagt maximaal één jaar.
Voor de Ideeëngenerator gelden geen speciale eisen aan de vorm van het onderzoek. Er is dus ruimte voor verschillende vormen van onderzoek, zoals afstudeerstages, kennislabs/proeftuinen/living labs/fieldlabs.
Projectspecifieke kosten
Uitsluitend projectspecifieke kosten komen voor subsidie in aanmerking. Deze zijn onder te verdelen in de volgende categorieën:
i. personele kosten;
ii. materiële kosten.
Er zijn geen restricties op deze categorieën, i.e. elke verdeling van het aangevraagde bedrag over deze twee categorieën is toegestaan. Wel moet de besteding van het aangevraagde bedrag uitgesplitst worden in een realistische begroting met een toelichting die is toegespitst op het project. De aanvragers/beoordelaars beoordelen als onderdeel van de beoordelingsaspecten (hoofdstuk 4).
Indien er personele kosten worden aangevraagd moeten de tarieven worden gehanteerd zoals die bij NWO gebruikelijk zijn:
De deadline voor het indienen van aanvragen is 27 februari 2020, om 14:00 uur CE(S)T.
Bij het indienen van uw aanvraag in ISAAC dient u ook online nog gegevens in te voeren. Begin daarom ten minste één dag vóór de deadline van deze call for proposals met het indienen van uw aanvraag. Aanvragen die na de deadline worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.
− Download het aanvraagformulier vanuit het online aanvraagsysteem ISAAC of vanaf de website van NWO (onderaan de webpagina van het betreffende financieringsinstrument).
− Vul het aanvraagformulier volledig en volgens de aanwijzingen in. Het aanvraagformulier moet worden ingevuld in het Engels.
− Sla het formulier op als pdf en upload het in ISAAC.
De volgende aandachtspunten zijn van toepassing bij het opstellen van een aanvraag:
− Aanvragers zullen elkaar beoordelen voor deze ronde. U moet zich ervan bewust zijn dat de aanvragen clusterbreed beoordeeld worden. In hoofdstuk 4 vindt u de indelingen van NWA-routes over de clusters. Uw eigen aanvraag moet daarom ook breed toegankelijk worden opgesteld. De aanvraag moet dus leesbaar en begrijpelijk zijn opgesteld voor lezers buiten uw eigen expertisegebied.
− De aanvragen worden anoniem beoordeeld. U vult enkel uw naam in het online aanvraagsysteem ISAAC in, maar niet op het aanvraagformulier zelf. NWO weet dus van wie een aanvraag is, maar deze informatie gaat niet mee naar de beoordelaars. Let erop dat u de rest van de aanvraag ook anoniem opstelt: u vermeldt dus niet uw naam of een duidelijke verwijzing naar uw onderzoeksgroep.
Aanvragers beoordelen elkaar
In deze subsidieronde beoordelen aanvragers de aanvragen van andere aanvragers in deze ronde. Met indiening van een voorstel, stemt een aanvrager dan ook in met het beoordelen van andere aanvragen. Er worden op verschillende momenten in het beoordelingsproces taken van de aanvragers gevraagd. Als de gegeven deadlines voor uitvoering van deze taken niet worden gehaald, dan wordt de eigen aanvraag van de beoordelaar uit de procedure gehaald. De verschillende taken zijn:
− Reageren op ontvankelijkheidstoets, alleen van toepassing indien aanvraag niet direct ontvankelijk wordt verklaard.
− Het doorgeven van persoonlijke belangen bij andere aanvragen.
− Het beoordelen van andere aanvragen en het insturen van het beoordelingsrapport.
Zie voor de volledige procedure paragraaf 4.1.
Aansluiting NWA-routes en NWA-vragen
Het project dient aan te sluiten bij één van de 25 NWA-routesen dient minimaal één van de 140 NWA-vragente adresseren. De volledige beschrijving van de 25 NWA-routes vindt u terug in het Portfolio voor Onderzoek en Innovatieen de volledige beschrijving van de 140 NWA-vragen in de Nationale Wetenschapsagenda en op vragen.wetenschapsagenda.nl
U geeft op het aanvraagformulier aan bij welke route u aansluit en welke NWA-vraag/vragen u adresseert. De aansluiting bij de NWA-routes en de NWA-vragen wordt beoordeeld tijdens de ontvankelijkheidscontrole. Zie hoofdstuk 4.1 voor verdere toelichting.
Wetenschappelijke integriteit
Het onderzoek dat NWO financiert moet, conform de NWO Subsidieregeling 2017, uitgevoerd worden in overeenstemming met de nationaal en internationaal aanvaarde normen van wetenschappelijk handelen zoals neergelegd in de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit (2018). Met het indienen van de aanvraag committeert de aanvrager zich aan deze code. In geval van (mogelijke) schending van voornoemde normen bij een door NWO gefinancierd onderzoek, dient de aanvrager NWO hiervan onverwijld op de hoogte te stellen en dient deze alle ter zake relevante documenten aan NWO te overleggen. Meer informatie over de gedragscode en het beleid op het gebied van wetenschappelijke integriteit vindt u op de website: www.nwo.nl/integriteit.
Ethische aspecten
Voor het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek is het belangrijk dat onderzoeksvoorstellen die ethische vragen kunnen oproepen zorgvuldig worden behandeld. Voor bepaalde onderzoeksprojecten is een goedkeurende verklaring van een erkende Medisch Ethische Toetsingscommissie (METC) of een Dier Experimenten Commissie (DEC) nodig. Daarnaast is voor bepaalde onderzoeksvoorstellen een vergunning nodig op grond van de Wet Bevolkingsonderzoek (WBO). Meer informatie over de METC is beschikbaar bij de Centrale Commissie Mensgebonden onderzoek (CCMO). Bij de Nederlandse Vereniging voor Dierexperimentencommissies kunt u terecht voor informatie over DEC. Bij onder andere de Gezondheidsraad is informatie over de WBO beschikbaar.
Een aanvrager is in eerste instantie verantwoordelijk voor het nagaan of het onderzoeksvoorstel ethische vragen op kan roepen, en – indien nodig – voor het tijdig verkrijgen van een goedkeurende verklaring van een relevante ethische commissie. In het geval dat een goedkeurende ethische verklaring en/of vergunning noodzakelijk is, wordt bij honorering de subsidie verleend onder de voorwaarde dat de betreffende verklaring en/of vergunning vóór de uiterste startdatum wordt verkregen. Een onderzoeksproject kan pas starten als NWO een kopie van de noodzakelijke ethische verklaring en/of vergunning heeft ontvangen.
NWO verwacht dat aanvragers rekening houden met het tijdpad van de beoordelingsprocedure en de tijd die nodig is voor de toetsing door een ethische commissie. Voor complexe vragen op het gebied van ethische vraagstukken, behoudt NWO zich het recht voor een externe adviseur te raadplegen.”
Open Access
Alle wetenschappelijke publicaties van onderzoek dat is gefinancierd op basis van toekenningen voortvloeiend uit deze call for proposals dienen onmiddellijk (op het moment van publicatie) wereldwijd vrij toegankelijk te zijn (Open Access). Er zijn verschillende manieren voor onderzoekers om Open Access te publiceren. Een uitgebreide toelichting hierop vindt u op www.nwo.nl/openscience.
Datamanagement
Bij goed onderzoek hoort verantwoord datamanagement. NWO wil dat onderzoeksdata die voortkomen uit met publieke middelen gefinancierd onderzoek zo veel mogelijk ‘vrij’ en duurzaam beschikbaar komen voor hergebruik. Aanvragen dienen daarom te voldoen aan het datamanagementprotocol van NWO. Dit protocol bestaat uit twee stappen: 1) een datamanagementparagraaf en 2) een datamanagementplan.
De datamanagementparagraaf maakt deel uit van de onderzoeksaanvraag. Aanvragers dienen vier vragen te beantwoorden over datamanagement binnen hun beoogde onderzoeksproject. Wordt er in het project geen data verzameld dan kan dat ook hier worden onderbouwd.
Na honorering van een aanvraag dient de onderzoeker de datamanagementparagraaf uit te werken tot een datamanagementplan. Het datamanagementplan is een concrete uitwerking van de datamanagementparagraaf. De onderzoeker beschrijft in het plan of gebruik gemaakt wordt van bestaande data of dat het om een nieuwe dataverzameling gaat en hoe de dataverzameling dan vindbaar, toegankelijk, interoperabel en herbruikbaar gemaakt wordt. Meer informatie over het datamanagementprotocol van NWO staat op: www.nwo.nl/datamanagement.
Nagoya Protocol
Het Nagoya Protocol is op 12 oktober 2014 van kracht geworden en zorgt voor een eerlijke en billijke verdeling van voordelen voortvloeiende uit het gebruik van genetische rijkdommen (Access and Benefit Sharing; ABS).
Onderzoekers die voor hun onderzoek gebruikmaken van genetische bronnen in/uit het buitenland dienen zich op de hoogte te stellen van het Nagoya Protocol (www.absfocalpoint.nl). NWO gaat er vanuit dat zij de noodzakelijke acties ten aanzien van het Nagoya Protocol nemen.
Startdatum van het project
Gehonoreerde projecten gaan van start zodra het datamanagementplan (indien van toepassing) is goedgekeurd door NWO. Projecten starten in beginsel niet later dan drie maanden na het honoreringsbesluit.
Verantwoording en afsluiting van het project
Verantwoording
De hoofdaanvrager is verantwoordelijk voor rapportages over het project. Voor deze korte projecten vraagt NWO geen tussentijdse inhoudelijke en financiële rapportages op, maar alleen een korte eindrapportage bij afronding van het project.
Online projectpagina
Van elk lopend project wordt online een publiekssamenvatting gepubliceerd. Binnen twee maanden na afronding van het project vat de hoofdaanvrager kort samen wat er in het project is gebeurd en wat de (positieve en/of negatieve) resultaten zijn.
U dient uw aanvraag bij NWO altijd in via ISAAC, ons elektronisch aanvraagsysteem. Aanvragen die niet via ISAAC zijn ingediend, nemen wij niet in behandeling.
U bent als hoofdaanvrager verplicht om uw aanvraag via uw eigen ISAAC-account in te dienen. Hebt u nog geen ISAAC-account? Maak deze dan minimaal een week voor het indienen aan. Dit is om eventuele aanmeldproblemen nog op tijd te kunnen verhelpen. Hebt u al een ISAAC-account? Dan hoeft u geen nieuw account aan te maken om een nieuwe aanvraag in te dienen.
Als u uw aanvraag indient in ISAAC, moet u ook online nog gegevens invoeren. Begin daarom ten minste één dag vóór de deadline van deze call for proposals met het indienen van uw aanvraag. Aanvragen die na de deadline worden ingediend, nemen wij niet in behandeling.
Werkt u bij een organisatie die niet is opgenomen in de database van ISAAC? U kunt dit dan melden via relatiebeheer@nwo.nl. Wij voegen de organisatie dan toe. Hier zijn enige dagen voor nodig. Meld dit daarom uiterlijk een week voor de deadline.
Hebt u technische vragen over ISAAC? Neem dan contact op met een medewerker van de ISAAC-helpdesk, zie paragraaf 5.1.2.
Voor alle bij de beoordeling en/of besluitneming betrokken personen en betrokken NWO-medewerkers is de NWO- code Persoonlijke Belangen van toepassing.
Planning
27 februari 2020 |
Deadline indiening |
Maart 2020 |
Ontvankelijkheidscontrole |
Opvragen persoonlijke belangen Uitsturen aanvragen naar beoordelaars |
|
April 2020 |
Beoordeling door aanvragers NWO ontvangt beoordelingsrapporten |
Mei 2020 |
Besluit raad van bestuur op advies van NWA-Programmacommissie |
Mei 2020 |
NWO informeert de aanvragers over het besluit |
Drie maanden na honoreringsbesluit |
Startdatum projecten |
Ontvankelijkheid van de aanvragen
De eerste stap in de beoordelingsprocedure van de aanvragen is de toets of de aanvraag in behandeling genomen kan worden. Hiervoor worden de voorwaarden zoals beschreven in hoofdstuk 3 van de call for proposals toegepast. In deze stap wordt ook de deelname van de maatschappelijke stakeholder zoals beschreven in paragraaf 3.2.1 gecontroleerd. Alleen aanvragen die aan deze voorwaarden voldoen, worden door NWO in behandeling genomen. De ontvankelijkheidstoets bestaat uit twee delen: a) een toets op compleetheid en correctheid van de aanvraag en b) een passendheidstoets op passendheid bij de NWA-routes en NWA-vragen.
a) Toets door NWO
Als de aanvraag binnenkomt, controleert NWO of alle benodigde stukken compleet en volledig ingevuld aangeleverd zijn. Indien gegevens ontbreken en correctie van de aanvraag mogelijk is (ter beoordeling van NWO), zal de aanvrager de gelegenheid krijgen om haar/zijn aanvraag binnen een redelijke termijn aan te passen. Als de gecorrigeerde aanvraag binnen de gestelde tijd niet is ontvangen, neemt NWO de aanvraag niet in behandeling. Gecorrigeerde aanvragen zullen, mits tijdig ontvangen, na goedkeuring alsnog in behandeling worden genomen.
b) Passendheidstoets NWA-routes en NWA-vragen
De boegbeelden en trekkers van de 25 NWA-routes wordt gevraagd om onafhankelijke personen af te vaardigen die de passendheid van de voorstellen bij de NWA-routes en de NWA-vragen zullen beoordelen. Deze personen zijn hierbij gehouden aan de code Persoonlijke Belangen en vormen een beoordelingscommissie. Zij beoordelen de passendheid op basis van de omschrijving van de NWA-routes in het Portfolio voor Onderzoek en Innovatie en de omschrijving van de NWA-vragen in de Nationale Wetenschapsagenda. Het voorgestelde project dient hierbij aan te sluiten qua thematiek, probleemstelling en uitvoering bij één van de 25 NWA-routes en het voorgestelde project dient minimaal één van de 140 NWA-vragen te adresseren.
Mocht er worden geoordeeld dat er geen passendheid is, dan wordt dit gemotiveerd. Wordt geconcludeerd dat de aanvraag niet aansluit op de NWA-routes en NWA-vragen, dan wordt de aanvraag niet verder in behandeling genomen en niet ontvankelijk verklaard.
Beoordeling van de aanvragen
Voor de aanvragen die als ontvankelijk zijn beoordeeld geldt de volgende beoordelingsprocedure:
− De aanvragen worden opgedeeld in vijf clusters op basis van de door de aanvragers aangegeven NWA-route waarbij aansluiting is. Binnen de vijf clusters worden er telkens twee groepen gemaakt (dus bijvoorbeeld binnen cluster A, een groep A1 en een groep A2) die elkaar beoordelen. Ook het budget wordt over deze groepen verdeeld. Zie voor de verdeling van routes in de clusters en de budgetverdeling, tabel 1.
− Per cluster worden de persoonlijke belangen opgevraagd op de volgende manier: elke aanvrager/beoordelaar ontvangt de lijst met namen en instellingen van alle aanvragers uit dat cluster, zonder projecttitel of dossiernummer. De aanvragen worden vervolgens zo toegewezen dat een aanvraag nooit beoordeeld wordt door een aanvrager/beoordelaar met een persoonlijk belang.
− De aanvragen uit groep 1 worden beoordeeld door de aanvragers uit groep 2 en de aanvragen uit groep 2 worden beoordeeld door de aanvragers uit groep 1. Hiertoe worden de aanvragen uit groep 1 willekeurig verdeeld over de aanvragers uit groep 2 en de aanvragen uit groep 2 worden willekeurig verdeeld over de aanvragers uit groep 1. Op deze manier ontvangt iedere beoordelende aanvrager (hierna “beoordelaar” genoemd) een aantal aanvragen ter beoordeling uit de groep waarvan zijn/haar eigen aanvraag niet deel uit maakt. De verdeling gebeurt in beginsel willekeurig, er wordt dus geen rekening gehouden met het specifieke expertisegebied van de beoordelaars. Wel wordt er bij de verdeling rekening gehouden met de Code Persoonlijke Belangen en is het uitgangspunt dat elke aanvraag hetzelfde aantal beoordelaars krijgt (6 à 10).
− Mochten in een cluster minder dan 20 aanvragen opgenomen worden, dan kan NWO besluiten om de aanvragen en het budget te verdelen over de andere clusters.
− De aanvragen worden anoniem opgesteld. De naam en het geslacht van de aanvrager staat dus niet op het voorstel, waardoor de beoordelaar het voorstel uitsluitend op basis van het onderzoeksidee beoordeelt.
Het beoordelingsrapport
− Elke beoordelaar zet de aanvragen die hij/zij ter beoordeling heeft gekregen op basis van de beoordelingsaspecten (zie paragraaf 4.2) op volgorde. In deze prioritering mogen aanvragen niet op dezelfde positie eindigen. Per aanvraag stelt de beoordelaar een beknopt rapport op. Het rapport bestaat uit de prioriteringen van de set van aanvragen en de daarbij horende schriftelijke toelichtingen.
− De beoordelaars hebben minstens 3 weken de tijd om hun rapport aan te leveren en krijgen een door NWO gespecificeerde deadline. Als de beoordelaar deze deadline niet haalt, dan wordt de eigen aanvraag uit de procedure gehaald en niet verder behandeld.
Vrouwelijke onderzoekers
De vertegenwoordiging en doorstroom van vrouwen in de wetenschap loopt helaas sterk achter bij die van mannen. NWO en het Ministerie van OCW spannen zich gezamenlijk met de KNAW, VSNU en Nederlandse universiteiten in om dit te doorbreken, zodat het percentage vrouwelijke aanvragers uiteindelijk ten minste gelijk is aan het percentage vrouwelijke onderzoekers in de doelgroep.
NWO streeft ernaar dat de honoreringspercentages voor vrouwelijke aanvragers gemiddeld en in meerjarig perspectief ten minste gelijk zullen zijn aan die van mannelijke aanvragers. Bij een ex aequo prioritering van twee of meer aanvragen wordt de voorkeur gegeven aan de aanvraag van de vrouwelijke aanvrager.
Besluitvorming
De beoordelaars/aanvragers komen niet bij elkaar. Het NWA-bureau bepaalt aan de hand van de ontvangen prioriteringen een totale prioritering per groep. Per cluster ontstaan twee prioriteringen; één voor groep 1 en één voor groep 2. Er is geen mogelijkheid tot weerwoord.
De NWA-programmacommissie adviseert de raad van bestuur over de voorgestelde prioriteringen. De raad van bestuur van NWO neemt op basis van dit advies en de beschikbare financiële middelen een besluit over honorering of afwijzing van de aanvragen. Nadat de raad van bestuur de besluitvorming heeft afgerond, ontvangen de aanvragers hierover bericht. Naast de behaalde eindprioritering ontvangen aanvragers ook de beoordelingsrapporten met betrekking tot hun voorstel: de gegeven prioritering per beoordelaar en de bijbehorende toelichting worden aan de aanvrager van het betreffende voorstel verstuurd.
De datamanagementparagraaf in de aanvraag wordt niet beoordeeld en derhalve ook niet meegewogen in de beslissing om een aanvraag al dan niet toe te kennen. Na honorering van een aanvraag dient de onderzoeker de paragraaf uit te werken in een datamanagementplan.
Ex-aequobeleid
Bij een ex-aequoprioritering van twee of meerdere aanvragen gelden de volgende uitgangspunten, in de hieronder beschreven volgorde:
− een aanvraag van een vrouwelijke aanvrager krijgt de voorkeur
− de aanvraag met de meeste hoogste prioriteringen krijgt de voorkeur
Clusters |
A |
B |
C |
D |
E |
---|---|---|---|---|---|
Routes |
Bouwstenen van materie en fundamenten van ruimte en tijd |
Gezondheidszorgon derzoek, preventie en behandeling |
Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs |
Waardecreatie door verantwoorde toegang tot en gebruik van big data |
De Blauwe route: water als weg naar innovatieve en duurzame groei |
Materialen – Made in Holland |
NeuroLabNL: dè werkplaats voor hersen-, cognitie- en gedragsonderzoek |
Kunst: onderzoek en innovatie in de 21e eeuw |
Smart industry |
Circulaire economie en grondstoffenefficië ntie: Duurzame circulaire impact |
|
Meten en detecteren: altijd, alles en overal |
Personalised medicine: uitgaan van het individu |
Levend verleden |
Smart, liveable cities |
Energietransitie |
|
De oorsprong van het leven – op aarde en in het heelal |
Regeneratieve Geneeskunde: game changer op weg naar brede toepassing |
Op weg naar veerkrachtige samenlevingen |
Logistiek en Transport in een energieke, innovatieve en duurzame samenleving |
Kwaliteit van de omgeving |
|
De kwantum/ nanorevolutie |
Sport en Bewegen |
Tussen conflict en coöperatie |
Duurzame productie van gezond en veilig voedsel |
||
Sustainable Development Goals voor inclusieve mondiale ontwikkeling |
|||||
Budget cluster |
€ 400.000 |
€ 400.000 |
€ 400.000 |
€ 300.000 |
€ 500.000 |
Budget groep 1 |
Groep A1: € 200.000 |
Groep B1: € 200.000 |
Groep C1: € 200.000 |
Groep D1: € 150.000 |
Groep E1: € 250.000 |
Budget groep 2 |
Groep A2: € 200.000 |
Groep B2: € 200.000 |
Groep C2: € 200.000 |
Groep D2: € 150.000 |
Groep E2: € 250.000 |
De NWA-Ideeëngenerator (NWA-IDG) call moedigt onderzoekers aan creatieve, spannende en innovatieve onderzoeksideeën in de praktijk te brengen die passen in het NWA-programma. Binnen de Ideeëngenerator kunnen kleine projecten gefinancierd worden om een vernieuwend idee verder te ontwikkelen door het doen van onderzoek. Aanvragen vanuit alle disciplines, met fundamentele, toepaste of praktijkgerichte focus zijn welkom.
Aanvragers moeten samenwerken met een maatschappelijke stakeholder.
Om tot de prioritering te komen kijkt de beoordelaar naar alle beoordelingsaspecten zoals hieronder genoemd. De beoordelaar vormt zich aan de hand van de aspecten een oordeel over de aanvraag en maakt op basis hiervan de prioritering. De aanvragen worden anoniem opgesteld, waardoor de beoordeling puur op het onderzoeksidee gebaseerd is.
Maatschappelijke vraag, impact en stakeholders
− De probleemstelling is samen met maatschappelijke stakeholder(s) geformuleerd
− Bij het voorgestelde project zijn maatschappelijke stakeholders betrokken vanaf vraagstelling tot en met uitvoering
− Het voorgestelde project heeft potentie voor maatschappelijke impact
Een creatief en vernieuwend idee
− Het voorgestelde project is creatief en vernieuwend
− Inzichten/disciplines/methoden worden op een nieuwe manier samengebracht
− Het voorgestelde project is niet slechts een continuering van eerder onderzoek
Projectopzet
− Het voorgestelde project heeft een opzet/vorm waardoor het voorgestelde idee kan worden uitgevoerd (NB. Dit hoeft niet te betekenen dat het project per se tot de verwachte resultaten leidt aangezien ook negatieve resultaten acceptabel zijn. Het is wel van belang dat het voorgestelde project uitvoerbaar is.)
− De voorgestelde projectbegroting is realistisch en ondersteunt de opzet van het project
Voor inhoudelijke vragen over NWA Ideeëngenerator en deze call for proposals neemt u contact op met:
Annemarie Bos
NWA-IDG@nwo.nl
070-3494218
Wij raden u aan om eerst de lijst met veelgestelde vragen (FAQ) te lezen op de financieringspagina.
Bij technische vragen over het gebruik van ISAAC kunt u contact opnemen met de ISAAC-helpdesk. Raadpleeg eerst de handleiding voordat u de helpdesk om advies vraagt. De ISAAC-helpdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer +31 (0)20 346 71 79. U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via isaac.helpdesk@nwo.nl. U ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-71120.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.