Verkeersbesluit aanwijzen parkeerplaats(en) ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen aan de Nieuwstadsweg te Elburg

Logo Elburg

 

Inleiding

Op 16 juli 2019 hebben wij een verzoek ontvangen van de firma Allego voor het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Nieuwstadsweg, ter hoogte van Roosje Vechtstraat 14 in Elburg, met bijbehorende laadpaal. Het verzoek en de onderbouwing daarvan voldoet aan de relevante beleidsregels, zoals door ons vastgesteld op 9 december 2014. Zo is onder andere de parkeerplaats en laadpaal bedoeld voor algemeen gebruik, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn/haar elektrische voertuig.

 

De oplaadpaal is geschikt voor het gelijktijdig opladen van twee voertuigen. Het voorliggende verkeersbesluit maakt het mogelijk de twee bij de locatie van de oplaadpaal gelegen parkeerplaatsen aan te wijzen voor het parkeren van een elektrisch voertuig dat aan het opladen is. De tweede parkeerplaats zal pas daadwerkelijk worden aangewezen wanneer in relatie tot de gebruikelijke oplaadtijd naar ons oordeel het aantal op te laden voertuigen in deze omgeving redelijkerwijs te groot wordt voor één parkeerplaats. Het plaatsen en het onderhoud van de oplaadpaal wordt uitgevoerd door Allego.

Het rijden met elektrische voertuigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast en daarmee aan het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer, als bedoeld in artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet 1994.

De aanvrager heeft aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal met één of twee parkeerplaats(en) voor het opladen van dit soort voertuigen. Ook zijn er in de nabije omgeving geen laadpalen in de openbare ruimte en kan de gebruiker niet op eigen terrein in oplaad- en parkeermogelijkheden voorzien. Tevens laat de parkeerdruk in de omgeving het toe één of twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Wij hebben overwogen dat het trottoir op de betreffende locatie relatief smal is, waardoor de benodigde plaatsing van laadpaal + verkeersbord leiden tot een aanmerkelijke versmalling van de vrije doorgang. Hierdoor kunnen hulpmiddelen van mindervaliden, kinderwagens e.d. deze locatie niet of nauwelijks passeren. Rondom het kruispunt Nieuwstadsweg/Tuinstraat ligt voor Nieuwstadsweg 28 het breedste trottoir. Daarom hebben wij Allego verzocht haar aanvraag te wijzigen naar de betreffende locatie. Op 12 september 2019 heeft Allego een gewijzigd verzoek ingediend.

Daarom hebben wij besloten een oplaadpaal aan de Nieuwstadsweg 28 te laten plaatsen door Allego. De situering van de oplaadpaal leidt niet tot belemmeringen voor het overige verkeer of in het gebruik van straatmeubilair of openbaar groen. Voor het plaatsen van een oplaadpaal is geen vergunning nodig op grond van artikel 2:10a van de APV want het is niet in strijd met de publieke functie van de weg.

 

De genoemde weg ligt binnen de bebouwde kom, is eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

 

Advies en inspraak

Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur R. Heuvelink, van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland heeft op 1 oktober 2019 positief geadviseerd.

 

Het ontwerpbesluit heeft van 9 oktober t/m 19 november 2019 voor een ieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is gebruikgemaakt door de eigenaresse van het bedrijfspand Nieuwstadsweg 28.

 

indiener voert in haar zienswijze d.d. 17 november 2019 als belangrijkste gronden aan:

1. De beschikbaarheid van alle 3 parkeerplaatsen voor het pand is noodzakelijk voor de verhuurbaarheid van het pand.

2. Het pand moet goed toegankelijk blijven voor mindervaliden.

3. Haar invalide broer parkeert zijn bus altijd op de meest westelijke van de 3 parkeerplaatsen, omdat dit het makkelijkst is m.b.t. de laadklep t.b.v. zijn rolstoel; juist deze plek wordt nu (als 1e) aangewezen.

 

In een schriftelijk verzoek om nadere informatie d.d. 26 november hebben wij mevrouw Broekhuizen i.r.t. bovenstaande 3 punten o.a. gevraagd:

1. op grond waarvan zij van mening is dat de betreffende 3 parkeerplaatsen uitsluitend gebruikt mogen worden door gebruikers van het pand Nieuwstadsweg 28;

3. of zij er behoefte aan heeft dat de gemeente niet het meest westelijke van de 3 parkeerplaatsen aanwijst, maar het meest oostelijke (zodat haar broer kan blijven parkeren op de parkeerplaats die hij kennelijk gewend is -voor zover deze parkeerplaats vrij is-).

 

In haar reactie d.d. 8 december geeft mevrouw Broekhuizen i.r.t. punt 1 aan dat in het verleden, toen het pand door haar aan de politie werd verhuurd, bij de betreffende parkeerplaatsen een verkeersbord met op het onderbord de tekst “Parkeren bezoekers Politie” stond. Op het aanbod ad 3 gaat zij in haar reactie niet in.

 

Op grond van de zienswijze d.d. 17 november en de nadere reactie d.d. 8 december overwegen wij het volgende:

 

1. a. Er zijn aan het gedeelte van de Nieuwstadsweg tussen de Wilhelminastraat en de Wildemaetstraat 19 openbare parkeerplaatsen, met een ook voor mindervaliden acceptabele loopafstand van max. 85 m. Ook de parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen blijft openbaar.

b. De situatie die mevrouw Broekhuizen beschrijft, dateert van ca. 20 jaar geleden. Sindsdien hebben er op straat geen aanwijzingen gestaan waarmee een beperkt gebruik van deze parkeerplaatsen kenbaar werd gemaakt. Bovendien liggen de parkeerplaatsen binnen de bestemming ‘verkeer’, en zijn daarmee bestemd voor algemeen gebruik, tenzij daaraan d.m.v. een verkeersbesluit beperkingen zijn opgelegd. Van een dergelijk verkeersbesluit is niets gebleken. Daaruit concluderen wij dat de betreffende 3 parkeerplaatsen openbaar zijn, en dus door iedereen gebruikt mogen worden. Ook door gebruikers/bezoekers van het pand Nieuwstadsweg 28.

 

2. a. Wij houden juist rekening met de bruikbaarheid van de trottoirs door mindervaliden door laadpaal + verkeersbord op het breedste trottoir te plaatsen.

b. Van de mogelijkheid om i.r.t. de bedrijfsvoering een gehandicaptenparkeerplaats aan te vragen is tot op heden geen gebruik gemaakt.

 

3. Wij constateren dat mevrouw Broekhuizen geen gebruikmaakt van ons aanbod om niet de meest westelijke, maar de meest oostelijke van de 3 parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen, zodat haar broer kan blijven parkeren waar hij dat gewoon is (als deze plaats vrij is, wat uiteraard ook in de huidige situatie niet gegarandeerd is).

 

Op grond van bovenstaande overwegingen zien wij onvoldoende grond om af te wijken van het voorgenomen verkeersbesluit.

 

BESLUIT

Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg:

1. twee parkeerplaatsen aan de Nieuwstadsweg ter hoogte van huisnummer 28 aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen, waarvan de tweede plaats pas daadwerkelijk wordt gerealiseerd wanneer één plaats redelijkerwijs onvoldoende is gebleken voor het aantal op te laden voertuigen;

2. dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord E4 (parkeergelegenheid) uit bijlage I van het

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), met een onderbord met daarop de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’, alsmede op termijn een onderbord met schuin naar links en naar rechts wijzende pijl (ook wel bekend als OB501).

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het mandaatbesluit van het college van burgemeester en wethouders van 6 februari 2018.

 

Elburg, 19 december 2019

Namens het college van burgemeester en wethouders,

J.J. Ruster

Beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit treedt in werking één dag na bekendmaking in de Staatscourant.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

In dit beroepschrift moet vermeld staan:

uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het gemeentelijke besluit waartegen u in beroep gaat, de reden waarom u in beroep gaat en uw handtekening.

Door het indienen van het beroepschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een beroepschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen bij de Rechtbank Gelderland, afdeling bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven