Verwijderen zebramarkeringen bij voetgangersoversteekplaatsen op de Julianalaan.

Logo Breda

 

Z2019-004507 d.d. 17 december 2019.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

 

Wettelijk kader

In artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is opgenomen voor welke verkeerstekens en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit is vereist is. Dit geldt voor het plaatsen of het verwijderen van de betreffende verkeerstekens of verkeerstekens op het wegdek. In lid b van dit artikel is de voetgangersoversteekplaats opgenomen. Het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens op het wegdek om een voetgangersoversteekplaats aan te geven (zogenaamde zebramarkeringen) zijn dus verkeersbesluitplichtig. Derhalve moet voor het verwijderen van zebramarkeringen op de voetgangersoversteekplaatsen op de Julianalaan een verkeersbesluit genomen worden.

 

Is het gewenst om

De zebra-markeringen bij de voetgangersoversteekplaatsen op de Julianalaan ter hoogte van huisnummer 111 en huisnummer 57 verwijderen waardoor voetgangers geen voorrang meer hebben op het overige verkeer. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Verkeersbesluit Julianalaan verwijderen 2 voetgangersoversteekplaats / zebra’ met tekeningnummer 311556.

 

Motivering

 

In 2020 vindt er onderhoud aan de Julianalaan plaats. Hierbij ontstaat een natuurlijk moment om de bestaande verkeerssituatie tegen het licht te houden.

 

Achtergrond

In Breda zijn in het verleden op veel locaties voetgangersoversteekplaatsen, met voorrang voor de voetgangers, aangelegd. In de loop van de tijd is in Breda en ook landelijk de visie op voetgangersoversteekplaatsen gewijzigd omdat uit onderzoeksresultaten is gebleken dat;

Een aanzienlijk deel van de ongevallen met langzaam verkeer vindt plaats op oversteekvoorzieningen;

Er is vaak geen correcte voorrangsverlening;

Er is een grote verscheidenheid aan oversteekvoorzieningen.

Derhalve is in 2016 in Breda een duidelijke richtlijn opgesteld hoe in Breda met voetgangersoversteekplaatsen, met zebramarkeringen waardoor de voetganger voorrang heeft, omgegaan wordt (zie bijlage).

 

Het beleid voor Breda is vastgelegd in een ambtelijke richtlijn ‘Oversteken je moet het niet zo zwart wit zien’. De gemeente Breda heeft deze richtlijn gebaseerd op landelijke uitgangspunten en richtlijnen. Een wettelijke uitspraak van waar wel of niet voetgangersoversteekplaatsen met voorrang voor de voetganger aangelegd mogen worden is er niet, maar er zijn wel landelijke uitgangspunten (Duurzaam Veilig, CROW, SWOV) die zeggen op welke plaatsen men voetgangersoversteekplaatsen met zebramarkering aan kan leggen.

 

In het beleid is opgenomen dat er op wegen waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt geen voetgangersoversteekplaatsen met zebramarkeringen worden aangelegd en waar mogelijk deze bij reconstructies van wegen te verwijderen. Op voetgangersoversteekplaatsen op wegen waar een maximumsnelheid van 50 km/u geldt vinden regelmatig ongevallen plaats.

 

Voetgangersoversteekplaatsen met zebramarkeringen worden enkel nog aangelegd op locaties waar de maximumsnelheid 30 km/u is en deze snelheid ook kan worden afgedwongen door bijvoorbeeld een drempel. De Julianalaan is een belangrijke weg in de ontsluitingsstructuur van de gemeente Breda, op de weg geldt een snelheidsregime van 50 km/u. Uit verkeerstellingen blijkt dat 85% van het verkeer niet harder rijdt dan 55 km/h. Aangezien de Julianalaan een busroute en uitrukroute voor hulpdiensten is, is het geen optie om drempels of verkeersplateaus aan te leggen. In het ontwerp zijn wel enkele snelheidsremmende maatregelen voorzien. Zo worden de fietspaden in rood asfalt uitgevoerd, waardoor de rijbaan optisch smaller wordt. Daarnaast worden de middengeleiders breder en langer. Uit de praktijk blijkt dat deze maatregelen een positief effect hebben op de snelheid, weggebruikers gaan hierdoor langzamer rijden.

 

Onderzoek Julianalaan

Door een onafhankelijk bureau (Buiten-Ruimte) is onderzoek gedaan naar de verkeersituatie op de Julianalaan. De hiaattijden van het autoverkeer (momenten waarop tussen de passerende auto’s kan worden overgestoken) en het aantal overstekende voetgangers op en naast de oversteek zijn gemeten (zie bijlage). In paragraaf 3.3 van het onderzoek is de oversteekbaarheid van de Julianalaan berekend. Uit de berekeningen blijkt dat de Julianalaan, mede door de aanwezige middengeleiders, goed is.

 

Met 11.193 motorvoertuigen per etmaal voldoet de Julianalaan qua verkeersintensiteiten aan de criteria uit het beleid voor de aanleg van een voetgangersoversteekplaats. Echter uit de verkeerstelling van de overstekende voetgangers blijkt dat er maximaal 171 voetgangers bij de zebrapaden oversteken. Hiermee wordt niet voldaan aan de criteria uit het beleid voor de aanleg van een voetgangersoversteekplaats. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de oversteekbaarheid van de Julianalaan met middengeleiders goed is. Het handhaven van een voetgangersoversteekplaats op basis van deze gegevens is niet noodzakelijk.

 

In het onderzoek wordt bevestigt dat de middengeleiders wel gehandhaafd moeten worden vanwege de relatief hoge verkeersintensiteit. Hierdoor kunnen voetgangers gefaseerd oversteken, en moeten zij per oversteekbeweging rekening houden met het kruisende verkeer van één rijrichting. Daarnaast hebben ouderen en mindervaliden een rustpunt bij het oversteken. De bestaande middengeleiders blijven dus gehandhaafd.

 

Verwijderen zebramarkeringen Julianalaan

In de lijn van Bredaas beleid is besloten de zebramarkeringen op de voetgangersoversteekplaatsen op de Julianalaan ter hoogte van huisnummer 111 en huisnummer 57 te verwijderen. Hierdoor hebben de voetgangers geen voorrang meer op het overige verkeer. Op de huidige locaties liggen reeds middengeleiders. Deze blijven gehandhaafd. De markeringen op het wegdek, de zebramarkeringen, worden verwijderd.

 

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Verkeersbesluit Julianalaan verwijderen 2 voetgangersoversteekplaats / zebra’ met tekeningnummer 311556.

 

Belangenafweging

 

De voetgangersoversteekplaatsen worden verwijderd omdat het college vindt dat deze niet veilig, en niet veilig te maken, zijn de op de Julianalaan. De gemeente heeft het algemeen belang van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de Julianalaan laten prevaleren boven de belangen van voetgangers om direct voorrang te hebben op het overige verkeer. Door het handhaven van de middengeleiders blijft de veiligheid voor voetgangers gegarandeerd. Door de middengeleiders kunnen voetgangers de Julianalaan in twee fasen oversteken waardoor het college van mening is dat voetgangers dat op deze manier veilig kunnen doen.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant.

 

Besluiten

I. In verband met het opheffen van de voorrang voor voetgangers op de Julianalaan de zebramarkeringen bij de voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van huisnummer 111 en huisnummer 57 te verwijderen.

 

II. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening welke onderdeel uitmaakt van dit besluit ‘Verkeersbesluit Julianalaan verwijderen 2 voetgangersoversteekplaats / zebra’ met tekeningnummer 311556.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 17 december 2019.

 

Breda, 17 december 2019.

 

 

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. A.P. Maas via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verwijderen zebramarkeringen bij voetgangersoversteekplaatsen op de Julianalaan’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

  • 1.

    tekening ‘Verkeersbesluit Julianalaan verwijderen 2 voetgangersoversteekplaats / zebra’ met tekeningnummer 311556.

  • 2.

    Oversteken je moet het niet zo zwart wit zien

  • 3.

    Verkeersonderzoek

 

Naar boven