Bestuursovereenkomst Verbetering structurele bereikbaarheid Zandvoort

Maatregelenpakket spoorinfrastructuur

Haarlem - Zandvoort

Partijen:

1. De minister van Infrastructuur en Waterstaat, handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te 's-Gravenhage, namens deze de directeur-generaal Mobiliteit, Kees van der Burg, hierna te noemen: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat;

2. De publiekrechtelijke rechtspersoon de provincie Noord-Holland, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A. Tekin, gedeputeerde, hierna te noemen: de provincie Noord Holland;

3. De publiekrechtelijke rechtspersoon de gemeente Zandvoort, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J. Berendsen, wethouder, hierna te noemen: de gemeente Zandvoort;

4. De Gemeenschappelijke regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland, vertegenwoordigd door de heer R.H. Berkhout, voorzitter;

5. De publiekrechtelijke rechtspersoon de Vervoerregio Amsterdam, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de portefeuillehouder de heer G.C.W.M.P. Slegers, krachtens volmacht van de voorzitter van het Dagelijks Bestuur van 14 november 2019, hierna te noemen: de Vervoerregio Amsterdam.

De partijen 2, 3, 4 en 5, hierna gezamenlijk te noemen: regionale partijen.

De partijen 1 tot en met 5, hierna gezamenlijk te noemen: partijen.

Overwegende:

  • 1. Een goede bereikbaarheid van Zandvoort is van belang, in het bijzonder tijdens drukke stranddagen en grootschalige evenementen, zoals de Dutch Grand Prix vanaf mei 2020. In de zomermaanden is de vraag naar capaciteit op het spoor rondom Zandvoort structureel knellend. (Kamerstukken II 2019/20, 35 000A, nr. 133)

  • 2. Op dit moment is de spoorinfrastructuur onvoldoende uitgerust om op structurele wijze stabiel grote reizigersaantallen te vervoeren. De al in 2018 door NS aangevraagde capaciteitsverhoging van structureel zes treinen per uur in de zomermaanden kan op basis van de huidige spoorinfrastructuur niet door ProRail worden geaccommodeerd. Ook een incidentele verhoging naar tien tot twaalf treinen per uur (per richting) om bezoekers van grootschalige evenementen in Zandvoort te vervoeren kan niet worden uitgevoerd.

  • 3. In het bestuurlijk overleg tussen de partijen op 11 september 2019 is daarom besloten gezamenlijk € 7 mln (inclusief BTW) te investeren in een pakket aan maatregelen teneinde de structurele bereikbaarheid van Zandvoort via het spoor te verbeteren. Het betreft investeringen in de tractie-energievoorziening, overwegveiligheid en transfermaatregelen.

  • 4. De bijdrage van de regionale partijen aan het maatregelenpakket bedraagt in totaal € 4,65 mln (inclusief BTW). Deze bestaat uit een bijdrage van € 1,45 door de provincie Noord-Holland, € 1,2 mln door de gemeente Zandvoort, € 1,4 mln door de Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland (waartoe door elk van de raden van de deelnemende gemeenten is besloten) en een vaste bijdrage van € 0,6 mln door de Vervoerregio Amsterdam. De bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bedraagt in totaal € 2,35 mln (inclusief BTW).

  • 5. Doel van het maatregelenpakket is de treinfrequentie in de zomermaanden structureel te kunnen verhogen van vier naar zes treinen per uur en de treinfrequentie bij grootschalige evenementen incidenteel te kunnen verhogen tot maximaal twaalf treinen per uur. Hierdoor wordt de leefbaarheid en bereikbaarheid van de regio structureel verbeterd.

  • 6. Doel van het maatregelenpakket is de eerste frequentieverhoging te realiseren voor de start van de Dutch Grand Prix op 3 mei 2020. Op deze manier kunnen, conform het mobiliteitsplan van de organisatie, de vele tienduizenden bezoekers op een zo duurzaam mogelijke wijze het circuit bereiken.

  • 7. De gemeente Zandvoort en de provincie Noord-Holland zijn bevoegde gezagen voor vergunningen van evenementen, inclusief de mobiliteitsplannen. Het voldoen aan de wet- en regelgeving inzake het Programma aanpak Stikstof (PAS) is hiervan onderdeel.

  • 8. Om reizigers veilig naar Zandvoort te voeren tijdens de Dutch Grand Prix geldt, specifiek voor dit evenement, dat aanvullend op dit maatregelenpakket incidentele transfermaatregelen dienen te worden getroffen op het station Haarlem en daarnaast algemene maatregelen voor crowd-management. De gemeente Zandvoort is bestuurlijk verantwoordelijk voor het maken van afspraken hierover met de organisatie van de Dutch Grand Prix; hiervoor zal de gemeente Zandvoort een aparte overeenkomst opstellen met de organisatie van de Dutch Grand Prix.

  • 9. Voor het uitvoeren van de maatregelen door ProRail B.V. voor wat betreft de tractie-energievoorziening voldoen de reguliere werkwijzen ProRail - ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ten aanzien van de realisatie van maatregelen aan de overwegen en de transfermaatregelen voldoen de reguliere werkwijzen voor derdenwerken conform artikel 38 en verder van de Beheerconcessie 2015-2025. De provincie Noord-Holland zal, namens zichzelf en overige regionale partijen, aan ProRail opdracht verlenen via een te sluiten realisatie-overeenkomst.

  • 10. Partijen willen op basis van cofinanciering uitvoering geven aan de realisatie van dit maatregelenpakket in de verwachting dat bovenstaande doelen (punt 5 en 6) worden gerealiseerd.

  • 11. Op 14 november 2019 is in een bestuurlijk overleg door partijen besproken:

    • De rol van regionale opdrachtgever wordt formeel ingevuld door Provincie Noord-Holland.

    • Provincie Noord-Holland is daarmee degene die de bedragen int voor ProRail vanuit alle financierende regionale partijen.

    • Provincie en IenW trekken samen op in hun rollen als opdrachtgevers richting ProRail.

    • De financiële afspraken zijn gebaseerd op het bedrag incl. BTW. ProRail factureert aan de Provincie Noord-Holland conform de uitspraken van de belastingdienst excl. BTW voor de maatregelen aan de hoofdspoorweginfrastructuur (de infrastructuur in eigendom en onder beheer van ProRail). Het verschil kan worden beschouwd als aanvullend onvoorzien binnen het projectbudget.

    • De mogelijke risico’s en gevolgen worden gedeeld over alle relevante partijen, conform Artikel 5.3.

    • Bij mogelijke overschrijdingen van het budget treedt ProRail eerst met de financierende partijen in overleg alvorens de extra kosten worden gemaakt.

    • De financierende overheden richten een ambtelijke projectgroep op onder voorzitterschap van de Provincie Noord-Holland. De projectgroep stelt een projectplan vast op basis van de aanbieding van ProRail. In het projectplan worden procesafspraken vastgelegd over de onderlinge samenwerking. Het projectplan wordt op inhoud afgestemd met de gemeente Zandvoort. Ook bespreekt de projectgroep periodiek over de stand van zaken en voortgang van het totale maatregelenpakket met ProRail.

    • Het maatregelenpakket overwegen bestaat uit twee overwegen in Zandvoort (Vondelstraat/Haltestraat en Van Lennepweg). Voor de overige overwegen tussen Haarlem en Zandvoort geldt dat geen aanvullende structurele veiligheidsmaatregelen nodig zijn.

    • Voor het einde van dit jaar informeert NS partijen schriftelijk welke dienstregeling in 2020 precies gereden gaat worden.

  • 12. Als eerste stap in het kader van het realiseren van het maatregelenpakket leggen partijen de tussen hen gemaakte afspraken vast in deze bestuursovereenkomst. Hieraan ten grondslag liggen een opdrachtbrief en respectievelijk een overeenkomst over de uitvoering van het maatregelenpakket aan ProRail van het ministerie van IenW respectievelijk van de provincie Noord-Holland, namens de regionale partijen.

Komen als volgt overeen:

Artikel 1. Definities

In deze bestuursovereenkomst wordt verstaan onder:

Maatregelenpakket:

pakket van maatregelen van € 7 mln (inclusief BTW) dat nodig is om te komen tot verbeteringen in de spoorinfrastructuur waardoor het mogelijk wordt in de zomermaanden structureel zes en incidenteel bij grootschalige evenementen tot maximaal twaalf treinen per uur per richting te rijden. Het betreft maatregelen op het gebied van verzwaring tot enkelvoudige tractie-energievoorziening, overwegveiligheid en transfermaatregelen als bedoeld in artikel 3.

Opdrachtgever:

de partij (rechtspersoon) die aan ProRail (opdrachtnemer, gedelegeerd opdrachtgever) een opdracht verstrekt voor het verrichten van (een deel van) de werkzaamheden ter uitvoering van maatregelenpakket. De opdrachtgever is het primaire aanspreekpunt voor ProRail voor wat betreft de uitvoering van het maatregelenpakket.

Artikel 2. Doel bestuursovereenkomst

Deze bestuursovereenkomst strekt ertoe afspraken vast te leggen over:

  • a. het in cofinanciering realiseren van het maatregelenpakket teneinde de bereikbaarheid van Zandvoort via het spoor structureel te verbeteren;

  • b. het beheer, onderhoud en de vervanging (BOV) van de maatregelen;

  • c. aanwijzen van het opdrachtgeverschap.

Artikel 3. Reikwijdte

  • 1. De bestuursovereenkomst heeft betrekking op het realiseren en financieren van het maatregelenpakket voor het verbeteren van de structurele bereikbaarheid van Zandvoort, inclusief overall projectmanagementkosten van ProRail. Het betreft maatregelen aan de tractie-energievoorziening, overwegveiligheid en transfermaatregelen op het station in Zandvoort1 , 2.

  • 2. Specifiek voor de Dutch Grand Prix zijn overige aanvullende maatregelen nodig, zoals transfermaatregelen op het station in Haarlem. Deze vormen geen onderdeel van deze overeenkomt, maar vallen onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de gemeente Zandvoort.

Artikel 4. Opdrachtgeverschap

  • 1. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opdrachtgever van ProRail ten aanzien van het verzwaren tot een enkelvoudige tractie-energievoorziening.

  • 2. De provincie Noord-Holland, namens zichzelf en de regionale partijen, en het ministerie van IenW zijn opdrachtgever van ProRail ten aanzien van het aanpassen van de overwegen in Zandvoort en transfermaatregelen op het station in Zandvoort.

  • 3. De provincie Noord-Holland, namens zichzelf en de regionale partijen, en het ministerie van IenW informeren partijen over voortgang van het project.

  • 4. ProRail rapporteert elk tertaal schriftelijk aan de regionale partijen via de provincie Noord-Holland en aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de stand van zaken en voortgang van het totale maatregelenpakket. De eerste rapportage zal plaatsvinden in januari 2020 en zal gaan over het derde tertaal van 2019.

Artikel 5. Financiering en risico’s

  • 1. De bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de financiering van het maatregelenpakket bedraagt in totaal € 2,35 mln (inclusief BTW, prijspeil 2019). Van deze € 2,35 mln is € 1,8 mln bestemd voor verzwaring tot een enkelvoudige tractie-energievoorziening tussen Haarlem en Zandvoort en € 550.000 voor het verbeteren van de overwegveiligheid in Zandvoort.

  • 2. De regionale partijen dragen gezamenlijk € 4,65 mln bij (inclusief BTW, prijspeil 2019) aan de financiering van het maatregelenpakket. Deze bijdrage wordt besteed aan de bekostiging van het verbeteren van de overwegveiligheid in Zandvoort (aanvullend op de bijdrage van met ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) en aan de transfermaatregelen op het station in Zandvoort.

  • 3. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is verantwoordelijk voor de risico’s naar rato van haar inleg overeenkomstig het maatregelenpakket. De regionale partijen zijn verantwoordelijk voor het resterende risico, waarbij de provincie Noord-Holland verantwoordelijk is voor het maken van afspraken met alle regionale partijen over de onderlinge risicoverdeling, inclusief eventuele aanvullende voordoende risico’s, en de betaling aan ProRail van het totaalbedrag van de regio.

  • 4. ProRail informeert partijen tijdig over optredende risico’s. Risico’s boven het in het eerste en tweede lid genoemde budget vereisen expliciete besluitvorming door de partijen. Partijen treden tijdig in overleg indien risico’s zich voordoen. Indien kosten lager uitvallen is dit voordeel naar rato van inleg voor de partijen.

  • 5. Partijen, als bedoeld in het tweede lid, zijn jegens ProRail hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de bedragen, genoemd in het tweede lid.

  • 6. Wanneer partijen op enig moment besluiten deze bestuursovereenkomst conform artikel 8, 9 en/of 10 (gedeeltelijk) te beëindigen, zullen partijen zorgdragen voor het betalen van alle tot dan toe door ProRail gemaakte en nog te maken kosten.

Artikel 6. Planning

  • 1. Partijen streven er naar de werkzaamheden voor de realisatie van het maatregelenpakket volledig, dus tot en met afhandeling eventuele restpunten en financiële afronding (excl. exploitatie), te hebben afgerond uiterlijk in oktober 2022 (exclusief beheer en onderhoud overeenkomstig artikel 7, lid 4). Het moment van indienststelling is daarbij voorzien op 1 mei 2020. Partijen treden met elkaar in overleg indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor de planning niet haalbaar blijkt.

  • 2. Om tijdens de Dutch Grand Prix meer treinen te kunnen laten rijden is het nodig dat de tractie-energievoorziening en transfermaatregelen tijdig worden gerealiseerd. De gemeente Zandvoort maakt vanuit haar bestuurlijke verantwoordelijkheid afspraken met de Dutch Grand Prix over hoe te handelen in geval deze maatregelen niet tijdig worden gerealiseerd. Partijen informeren elkaar tijdig indien onvoorziene zaken zich voordoen.

Artikel 7. Realisatie, beheer en onderhoud en vervangingskosten

  • 1. Het beheer, het onderhoud en de vervanging ten aanzien van de tractie-energievoorziening worden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitgevoerd door de spoorwegbeheerder ProRail, waarbij kosten voor onderhoud en vervanging voor rekening van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn.

  • 2. Eventuele aanvullende kosten van het beheer, onderhoud en vervanging van de overwegen behorende bij de spoorinfrastructuur zijn voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, behoudens dat deel dat voor rekening komt van de wegbeheerder en dat deel dat de gemeente Zandvoort aan ProRail betaalt op basis van de vigerende overeenkomsten3.

  • 3. De provincie Noord-Holland maakt voor de transfermaatregelen op station Zandvoort via de te sluiten realisatieovereenkomst met ProRail afspraken over het beheer, onderhoud en vervanging. Eventuele afspraken met de overige regionale partijen over financiële dekking van onderhoud en beheer van de gerealiseerde transfermaatregelen maakt provincie Noord-Holland separaat.

  • 4. In de realisatie-overeenkomsten worden afspraken opgenomen over hoe om te gaan met de kosten na beëindiging van deze overeenkomst, zoals de beheer- en onderhoudskosten van de zijperrons na oktober 2022 en tot en met 2029 die onderdeel vormen van dit maatregelenpakket.

Artikel 8. Publiekrechtelijke verplichtingen

  • 1. Partijen bevorderen zoveel mogelijk, met inachtneming van wettelijke procedures en de te betrachten zorgvuldigheid jegens derden, dat de procedures tot het nemen van publiekrechtelijke besluiten met voortvarendheid worden doorlopen.

  • 2. Indien de in het eerste lid bedoelde procedures ertoe leiden dat uitvoering van de bestuursovereenkomst niet of althans niet op de door partijen bij het aangaan ervan voorgestane wijze kan worden uitgevoerd, bezien partijen of de bestuursovereenkomst wijziging of (gedeeltelijke) beëindiging behoeft. Artikel 10 wordt hierbij in acht genomen.

Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden

  • 1. Partijen treden met elkaar in overleg indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, die van dien aard zijn dat naar de maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van deze bestuursovereenkomst niet mag worden verwacht.

  • 2. Het overleg vindt plaats binnen vier weken nadat een partij daartoe mededeling heeft gedaan aan de andere partij. Partijen bezien in goed overleg of deze bestuursovereenkomst wijziging of (gedeeltelijke) beëindiging behoeft.

Artikel 10. Wijziging

  • 1. Elke partij kan de andere partij schriftelijk verzoeken de bestuursovereenkomst te wijzigen of (gedeeltelijk) te beëindigen. Partijen treden in dit laatste geval eerst in overleg. De wijziging behoeft de instemming van partijen.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen vier weken nadat een partij de wens daartoe aan de andere partij schriftelijk heeft meegedeeld.

  • 3. De wijziging en de verklaring tot instemming wordt als bijlage aan de bestuursovereenkomst gehecht.

Artikel 11. Geschillen

  • 1. Deze bestuursovereenkomst is in rechte afdwingbaar.

  • 2. Er is sprake van een geschil indien een van de partijen daarvan schriftelijk en gemotiveerd melding maakt aan de andere partij, waarna partijen binnen twintig werkdagen na een zodanige melding eerst met elkaar in overleg treden om te bezien of in der minne een oplossing van het geschil kan worden gevonden.

  • 3. Indien binnen twee maanden na melding van het geschil, bedoeld in het eerste lid, tussen partijen geen overeenstemming is bereikt, staat het ieder van de partijen vrij het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter te Den Haag.

Artikel 12. Ongeldigheid

Indien een bepaling van de bestuursovereenkomst in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, wordt die bepaling, voor zover nodig, met in achtneming van hetgeen bepaald is in artikel 10, uit de bestuursovereenkomst verwijderd en vervangen door een bepaling die wél bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel als mogelijk benadert. Het overige deel van de bestuursovereenkomst blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.

SLOTBEPALINGEN

Artikel 13. Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Deze bestuursovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening en eindigt als het ter uitvoering van deze bestuursovereenkomst te realiseren maatregelenpakket in dienst is gesteld en de financiële afronding gereed is.

  • 2. Rechtsgevolgen die voortvloeien uit deze bestuursovereenkomst en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na de beëindiging van deze bestuursovereenkomst, worden afgehandeld in overeenstemming met deze bestuursovereenkomst.

Artikel 14. Geheimhouding

Partijen verbinden zich over en weer de in het kader van de uitvoering van deze bestuursovereenkomst uitgewisselde dan wel uit te wisselen informatie geheim te houden en deze geheel noch gedeeltelijk aan enige derde bekend te maken, behoudens voor zover een verplichting tot openbaarmaking voortvloeit uit de wet, een rechterlijke uitspraak of deze bestuursovereenkomst.

Artikel 15. Toepasselijk recht

Op deze bestuursovereenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 16. Publicatie in de Staatscourant

Binnen tien werkdagen na ondertekening van deze bestuursovereenkomst wordt de tekst

daarvan door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in vijfvoud ondertekend,

Den Haag, 10 december 2019

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, de directeur-generaal Mobiliteit, C. van der Burg

Haarlem, 22 november 2019

De provincie Noord-Holland, namens deze, de gedeputeerde, A. Tekin

De gemeente Zandvoort, namens deze, de wethouder, J. Berendsen

Haarlem, 25 november 2019

De Gemeenschappelijke regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland, namens deze, de voorzitter, R.H. Berkhout

Haarlem, 27 november 2019

De Vervoerregio Amsterdam, namens deze, de portefeuillehouder, G.C.W.M.P. Slegers


X Noot
1

Uit de analyse door ProRail naar overwegveiligheid op het traject Haarlem - Zandvoort blijkt dat er op twee overwegen maatregelen moeten worden getroffen om het huidige veiligheidsniveau ook bij een hogere frequentie te kunnen handhaven. Dit betreffen de overwegen Vondelstraat/Haltestraat (geocode 083 km 7.850) en de Van Lennepweg (geocode 083 km 7.474) in Zandvoort. Deze overwegmaatregelen maken onderdeel uit van het maatregelenpakket. Voor de overige overwegen tussen Haarlem en Zandvoort geldt dat geen aanvullende structurele veiligheidsmaatregelen nodig zijn.

X Noot
2

Transfermaatregelen: Alle maatregelen en werkzaamheden die nodig zijn om de doorstroom van reizigers op stations structureel te waarborgen: bouwen van twee evenementen perrons en plaatsen van benodigde voorzieningen, aanvullend verbreden van trap aan de zuidzijde in aanvulling op de reeds bestaande opdracht; verwijderen van bloembakken op perron, verplaatsen van fietsenstallingen aan zuidzijde. Weghalen en na het F1-evenement terugplaatsen van fietsenstallingen in de looproute aan de noordzijde van het station in de jaren 2020, 2021 en 2022.

X Noot
3

De overeenkomsten over de Vondelstraat/Haltestraat van 15 juni/2 juli 1970 en over de Van Lennepweg (voorheen Sophiaweg) van 13 feb/26 feb 1976 (Kenmerken: ProRail: PRN/MJB/083/MSJ/20610495 en Zandvoort: OB/CT/2006/3563.)

Naar boven