Verkeersbesluit Stratumsedijk - Bleekweg – Onderdoor 11 december 2019

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Stratumsedijk

  • Bleekweg

  • Onderdoor

 

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

 

Stratumsedijk

  • Opheffen eenrichtingsverkeer tussen Geldropseweg – Bleekweg

  • Opheffen verplichte rijrichting (uitg. fietsers) linksaf vanaf Stratumsedijk richting Bleekweg

  • Fietsstraat, gedeelte Dommel - Geldropseweg

  • Verplichte rijrichting rechtdoor/rechtsaf (uitgezonderd fietsers) op kruising Geldropseweg – Bilderdijklaan

 

Bleekweg

  • Hoogtebeperking (3.1 mtr) op splitsing Stratumsedijk - Bleekweg

  • Vrachtwagenverbod Bleekweg van 12.00 – 07.00 uur op T-splitsing Stratumsedijk – Bleekweg

  • Opheffen eenrichtingsverkeer, gedeelte Stratumsedijk - Onderdoor

  • Verplichte rijrichting rechtsaf (uitg. fietsers) op splitsing Bleekweg – Onderdoor

  • Verplicht 2-richtingen fietspad vanaf Onderdoor tot aan Vestdijk

 

Onderdoor

  • Instellen eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers in Onderdoor van Bleekweg richting Geldropseweg

  • Verwijderen verplichte rijrichting rechtsaf (uitg. fietsers) vanuit onderdoor richting Bleekweg

  • Verplichte rijrichting rechtsaf vanuit Onderdoor richting Geldropseweg

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

 

Nieuwe inrichting

De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting:

Stratumsedijk, Bleekweg en Onderdoor.

 

Aanleiding

De Vestdijk wordt momenteel gereconstrueerd. Hierbij wordt een enkelzijdig tweerichtingsfietspad aan de binnenstadzijde gerealiseerd. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid op de kruising Vestdijk – Bleekstraat- Bleekweg te waarborgen dient het autoverkeer uit de Bleekweg geweerd te worden. Hiervoor is het noodzakelijk om de Bleekweg tussen de Vestdijk – Onderdoor als verplicht fietspad aan te merken. Autoverkeer verlaat dan via de Onderdoor het gebied.

Recent is de Bleekweg gereconstrueerd en onderdeel geworden van de Slowlane; de hoofdfietsroute die veel belangrijke Brainportlocaties onderling verbindt. Op de Bleekweg is autoverkeer nog toegestaan, wat afbreuk doet aan de functie van de Slowlane, maar ook aan de omgevingskwaliteit van de route die meer en meer onderdeel wordt van het centrum. De meerderheid van dit autoverkeer heeft geen bestemming in het gebied.

 

Belangenafweging

De Bleekweg ligt in een 30 km/h gebied en maakt onderdeel uit van het hoogwaardige fietsnetwerk ‘Slowlane’. Momenteel is de Bleekweg als fietsstraat ingericht.

Als gevolg van de reconstructie van de kruising Vestdijk – Bleekweg – Bleekstraat is het niet meer mogelijk een verkeersveilige oversteek voor autoverkeer uit de Bleekweg op deze kruising te realiseren.

Om de bereikbaarheid van percelen aan de Stratumsedijk – Bleekweg niet onnodig te frustreren is bestaande verkeerscirculatie zo veel als mogelijk ongewijzigd gelaten.

Samenspraak

Op 13 november 2018, 23 januari 2019 en 27 februari 2019 heeft overleg plaatsgevonden met een aantal ondernemers van de Geldropseweg (Vestdijk-Stratumsedijk) en Bleekweg.

Op 23 mei 2019 is het voorstel in het CVO (Centraal Verkeersoverleg) besproken. In dit overleg zijn diverse belangenorganisaties zoals politie / fietsersbond / platformgehandicapten Eindhoven / busmaatschappij / taxibranches vertegenwoordigd.

Naar aanleiding van dit overleg heeft de taxibranche, politie en de brandweer om een extra gesprek gevraagd. Dit heeft plaatsgevonden op 25 juni 2019. De partijen onderschrijven de wens en noodzaak van maatregelen. De politie en brandweer geven de voorkeur voor een rijrichting met de klok mee (Onderdoorgang->Bleekweg->Stratumsedijk). De taxibranche zou graag tegen de klok in rijden waarbij de huidige taxistandplaats in de Stratumsedijk naar de overzijde van de weg verplaatst zou moeten worden. Hierbij zouden de bestaande groenvakken verwijderd moeten worden. Dit is vanuit groenbeleid niet wenselijk. Daarnaast willen we de bereikbaarheid van de huidige bedrijven niet aantasten en de bestaande verkeerscirculatie zo veel mogelijk in stand houden. Daarom wordt gekozen voor een rijrichting met de klok mee.

Om te voorkomen dat expeditieverkeer uit Stratumseind via de Onderdoor het gebied moet verlaten wordt het eenrichtingsverkeer op het aanliggende deel van de Stratumsedijk (Bleekweg-Geldropseweg) opgeheven. Gezien de optredende verkeersintensiteiten en het beschikbare profiel is dit een acceptabele oplossing.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

 

Stratumsedijk

  • Verwijderen C02, C03 + onderbord 52, C04L (opheffen eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, tussen Geldropseweg & Bleekweg)

  • Verwijderen D05L + onderbord 52 (verplichte rijrichting linksaf, uitgezonderd fietsers)

  • Plaatsen L51 (fietsstraat)

  • Plaatsen D06R + ob52 (verplichte rijrichting, uitgezonderd fietsers)

 

Bleekweg

  • Verwijderen C02, C03 + onderbord 52 (eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers)

  • Plaatsen C19 (hoogtebeperking (3.1 mtr)

  • Plaatsing C07 + onderbord (vrachtwagenverbod Bleekweg van 12.00 – 07.00 uur)

  • Plaatsing D05R + onderbord 52 (verplichte rijrichting rechtsaf, uitgezonderd fietsers, op splitsing Bleekweg – Onderdoor)

  • Plaatsen G11+ onderbord 505 (verplicht fietspad – 2 richtingen)

 

Onderdoor

  • Verwijderen D05R + onderbord 52 (verplichte rijrichting rechtsaf, uitgezonderd fietsers)

  • Plaatsen C02 + C03 + onderbord 52 (eenrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers in Onderdoor)

  • Plaatsen C04R (verplicht rechtsaf)

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKB-20180015, gedateerd op 27-11-2019.

Eindhoven, 11 december 2019

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven