Verlenging Milieuzone Breda

Logo Breda

 

Z2019-006497 d.d. 12 december 2019.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer;

• Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik.

 

Is het gewenst om

Het eerdere verkeersbesluit tot het instellen van de milieuzone Breda te verlengen tot 1 januari 2022.

 

Motivering

Sinds 2007 heeft Breda een milieuzone voor vrachtverkeer. De zone ligt grotendeels binnen de singels. De milieuzone betreft één van de maatregelen uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).

 

Het besluit omtrent de milieuzone is genomen op 24 september 2007 en dit besluit is verlengd op 27 juni 2012 tot en met 31 december 2014. Daarna is het besluit op 1 december 2014 verlengd tot 31 december 2016 en op 16 november 2016 tot en met eind 2017. Op 21 december 2017 is het besluit verlengd tot 31 december 2019. Met dit besluit wordt het besluit verlengd tot 1 januari 2022.

 

De bebording omtrent de Milieuzone Breda blijft staan tot 1 januari 2022. Het gebied blijft ongewijzigd. Tevens blijven de mogelijkheden voor het aanvragen van ontheffingen gehandhaafd. Een ander zoals opgenomen op de bij dit besluit behorende tekeningen en eerdere verkeersbesluiten die als bijlage bij dit besluit zijn gevoegd.

 

Bebording

Landelijk is het afgelopen jaar gewerkt aan een uniforme bebording. Verschillende steden hebben verschillende soorten milieuzones waardoor onduidelijk voor de weggebruiker ontstond. Het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is per 1 januari 2020 aangepast in verband met de harmonisatie van milieuzones. In verband hiermee worden de onderborden van de milieuzone in Breda aangepast. De borden C22a en C22b, begin milieuzone/ einde milieuzone blijven gehandhaafd. Het huidige onderbord OB11, vrachtwagen, zal vervangen worden door onderbord C22a4, milieuzone toegankelijk voor vrachtauto’s emissieklasse 4 tot en met 6.

 

 

Belangenafweging

Uit het rapport van TNO, genaamd ‘Gezondheidseffecten Luchtkwaliteitsmaatregelen – berekeningen voor NO2, PM10 en roet’, blijkt dat de milieuzone een effectieve maatregel is om de uitstoot van ultrafijn stof tegen te gaan. De milieuzone is een maatregel met een gunstig gezondheidseffect.

 

De milieuzone is in 2007 ingevoerd, waarbij de toegangseisen landelijk stapsgewijs aangescherpt zijn. Het bedrijfsleven is gewend aan de eisen van de milieuzone en hoeft geen extra kosten te maken om aan de toelatingseisen te voldoen. Voor bedrijven die onevenredig worden getroffen door de milieuzone zijn er ontheffingen. Deze blijven in stand.

 

Opheffen van de milieuzone zou een concurrentienadeel geven voor bedrijven met schone voertuigen. Indien de milieuzone wordt beëindigd, wordt het gebied (grofweg) binnen de singels weer toegankelijk voor vrachtwagens met een onevenredig grote uitstoot van vervuilende stoffen. De bedrijven die niet geïnvesteerd hebben in schoon vervoer, of die nu oude afgeschreven vrachtwagens zouden kopen en binnen de milieuzone zouden blijven bevoorraden, zouden een concurrentievoordeel krijgen t.o.v. bedrijven die wel hebben geïnvesteerd in schone technologie. Het zou onjuist zijn om deze ‘freeriders’ met oud materieel juist te faciliteren.

 

De inhoudelijke voorwaarden omtrent de milieuzone blijven ongewijzigd en daarmee verandert er niets aan de toelatingseisen van de milieuzone.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.

 

Besluiten

I. Het verkeersbesluit ‘Milieuzone Breda, d.d. 24 september 2007’, verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda, d.d. 27 juni 2012’, verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda, d.d. 1 december 2014’, verkeersbesluit ‘Verleningen Milieuzone Breda, d.d. 16 november 2016’ en verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda’ van d.d. 21 december 2017 te verlengen tot 1 januari 2022.

 

II. De huidige bebording C22a en C22b, begin milieuzone/ einde milieuzone blijven gehandhaafd. Het huidige onderbord OB11, vrachtwagen, zal vervangen worden door onderbord C22a4, milieuzone toegankelijk voor vrachtauto’s emissieklasse 4 tot en met 6.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 12 december 2019

 

 

Breda, 12 december 2019.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Mevr. van Grootel-Brouwers via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

Het verkeersbesluit ‘Milieuzone Breda, d.d. 24 september 2007’, verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda, d.d. 27 juni 2012’, verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda, d.d. 1 december 2014’, verkeersbesluit ‘Milieuzone Breda d.d. 16 november 2016’ en het verkeersbesluit ‘Verlenging Milieuzone Breda, 21 december 2017’.

 

Naar boven