Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2019, 67972 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2019, 67972 | Verkeersbesluiten |
Provincie Utrecht, gemeente Bunnik, N411, Koningsweg / Koningslaan, ombouw parallelweg en verlaging maximum snelheid hoofdrijbaan.
Besluit van de provincie Utrecht van 3 december 2019, nummer 81FB6A11, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van de reconstructie van de aansluiting Achterdijk inclusief fiets- / en voetgangersoversteek, plaatsing van verkeerslichten ter vervanging van de bestaande aansluitingen Oud-Amelisweerd, Achterdijk en parallelwegoversteek, verbreding van de langsparkeerstrook aan de zuidzijde van de weg ter hoogte van de Rhijnauwenselaan en verlaging van de maximumsnelheid op het wegvak tussen buurtschap Vechten en bebouwde kom Bunnik.
RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer
De provinciale weg N411 tussen Bunnik en Utrecht is een weg waar naar verhouding veel ernstige ongevallen plaatsvinden. De provincie is in 2009 gestart met een verkenning naar de maatregelen die de verkeersveiligheid op de N411 verbeteren. In de vergadering van Provinciale Staten van 31 oktober 2016 is het ‘Inrichtingsplan en realisatie integraal gebiedsontwikkelingsprogramma voor N411’ vastgesteld.
Een van de vastgestelde maatregelen is de verbetering van het comfort en de veiligheid voor fietsers op de parallelweg. De parallelweg wordt nu ingericht als fietsstraat waar motorvoertuigen te gast zijn met een maximale snelheid tussen hmp 1.100 en hmp 3.700, van 30 kilometer per uur waarvoor in 2018 reeds een verkeersbesluit is genomen.
De verkenning uit 2009 heeft in februari 2015 geresulteerd in een besluit van Provinciale Staten om onderstaande maatregelen te nemen:
Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit
Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de politie heeft ingestemd met de maatregel om de maximum snelheid te verlagen, echter, het openbaar ministerie stelt zich op het standpunt dat 30 kilometerzones slechts worden ingesteld op wegvlakken waar zodanig infrastructurele maatregelen zijn getroffen dat deze zones zelf handhavend zijn.
Fietsers en bromfietsers maken veelvuldig gebruik van de parallelweg langs de Amersfoortseweg N411 tussen de gemeente Bunnik en de gemeente Utrecht. Dit verkeersbesluit ondersteund de realisering van de inrichting van de parallelweg als fietsstraat waar motorvoertuigen te gast zijn en beoogt gevaarlijke situaties door snel rijdende motorvoertuigen, brommers en landbouwvoertuigen te voorkomen in combinatie met de reeds eerder verlaagde snelheid tot 30 kilometer per uur op de parallelweg. Ten aanzien van deze reconstructie is een verkeersveiligheidsaudit gehouden ter beoordeling van het ontwerp en ten aanzien van de effecten op de verkeersveiligheid en op richtlijnen. Daarbij is gebruik gemaakt van het Handboek Wegontwerp en diverse richtlijnen en CROW publicaties zoals 164.
Met deze audit zijn op onafhankelijke wijze potentiële verkeersveiligheidsproblemen geïdentificeerd en opgelost en worden onder andere de volgende optimalisaties doorgevoerd:
De verkeersmaatregelen zorgen voor het verbeteren van de situatie voor overstekend en afslaand verkeer. De N411 zal in de nieuwe situatie diverse oversteeklocaties en aansluitingen bevatten waarvan de inrichting goed is afgestemd op de verschillende verkeersstromen. Waar mogelijk wordt ernaar gestreefd om de noodzaak tot oversteken weg te nemen. De oversteeklocaties zullen veilig zijn ingericht op de punten van overzichtelijkheid en met voldoende opstelruimte voor alle verkeersdeelnemers.
Deze maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiliger verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. De maatregelen dragen ook bij aan een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en bereikbaarheid van de bewoners langs de N411.
Het weggedeelte waar deze maatregel wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.
In overeenstemming met het aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakend beeldmateriaal genaamd ‘P14420006N411MBB001, P14420006N411MBB002 en P14420006N411MBB003' worden de volgende maatregelen uitgevoerd op de parallelweg van de Koningsweg/ Koningslaan/ Provincialeweg N411, tussen hmp 1.100 en hmp 3.700:
Maatregelen snelheidsverlaging hoofdrijbaan:
borden 2x D4 van bijlage 1 van de RVV 1990, met het gebod tot het volgen van de verplichte rijrichting op de doorsteek/in- en uitrit om aan te geven dat bestuurders niet mogen afslaan naar de hoofdrijbaan maar verplicht dienen over te steken richting parallelweg of naar de aan de hoofdrijbaan gelegen bestemming. Plaatsing ter hoogte van hmp. 1.600, 1.800, 2.200, 2.400;
borden 8x D4 van bijlage 1 van de RVV 1990, met het gebod tot het volgen van de verplichte rijrichting op de doorsteek/in- en uitrit om aan te geven dat bestuurders niet mogen afslaan naar de hoofdrijbaan maar verplicht dienen over te steken naar de aan de hoofdrijbaan gelegen bestemming. Plaatsing ter hoogte van hmp. 3.100, 3.300, 3.400, 3.450, 3.500, 3.550, 3.600, 3.800;
het aanbrengen van 7x links- en rechtsaf stroken (met rechtdoor gecombineerd) met opstelvakken volgens artikel 78 van het RVV 1990 op de N411 en toeleidende wegen gemarkeerd met 3x 0,15 doorgetrokken strepen, verdrijvingsvlakken, met verkeersheuvels en pijlmarkering waarmee wordt aangegeven dat bestuurders verplicht de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft en voor de nieuwe opstelstroken een stopstreep aanbrengen zoals bedoeld in art 79 van het RVV 1990 om duidelijk te maken op welke plaats door bestuurders gestopt dient te worden. Plaatsing ter hoogte van tussen hmp. 2.550 en 2.750.
Verder nog het verwijderen van 2x C12 borden van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord “OB65, uitgezonderd bestemmingsverkeer, tractoren en brommobielen, waardoor de parallelweg niet meer is afgesloten voor die categorie motorvoertuigen, ter hoogte van kmp. 2.700 en 4.150;
Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.
Gedeputeerde Staten van Utrecht,
Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf 10 december 2019 gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949. Het besluit wordt ook elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens is dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl.
Tegen dit besluit kunt u binnen zes weken na de dag van verzending een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:
Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”. Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl onder loket/klacht, bezwaar of melding doorgeven/bezwaar tegen beslissing provincie.
Schriftelijk: t.a.v. de secretaris van de Awb- adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (indien mogelijk, onder vermelding van het besluitnummer) de reden van bezwaar, ondertekening.
Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-67972.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.