Wijziging verkeersbesluit Milieuzone Rotterdam

Logo Rotterdam

 

19/ bb22366

 

Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Rotterdam,

overwegende,

  • Dat het college bij besluit van 16 november 2015 de “Milieuzone Rotterdam” heeft ingesteld en daarnaast de “Beleidsregels en het Ontheffingenbesluit ontheffingen Milieuzone Rotterdam 2016” heeft vastgesteld;

  • Dat op grond van het verkeersbesluit een zonaal uitgevoerde geslotenverklaring is ingesteld voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, door het plaatsen van C6z en C6ez borden volgens bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990). Onder de C6-borden is met onderborden aangegeven dat de geslotenverklaring van toepassing is op de categorieën “vrachtauto’s met euro III en lager”, “personen- en bestelauto’s met diesel van 31 december 2000 en ouder” en “personen- en bestelauto’s met benzine van 30 juni 1992 en ouder”;

  • Dat in verband met de landelijke harmonisatie van milieuzones op 29 oktober 2019 (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2019-398.pdf) nieuwe regelgeving is vastgesteld die per 1 januari 2020 van kracht wordt;

  • Dat de landelijke harmonisatie tot doel heeft om tot één systeem met eenduidige bebording en categorieën voertuigen voor milieuzones te komen;

  • Dat conform de opgenomen overgangsregeling geldt dat uiterlijk per 29 oktober 2020 voor de aanduiding van een milieuzone uitsluitend nog de verkeersborden C22a/z en C22b/ez toegepast mogen worden;

  • Dat via specifiek vastgestelde onderborden wordt aangegeven op welke categorieën voertuigen de zone van toepassing is en aan welke emissieklasse deze voertuigen minimaal moeten voldoen om de milieuzone in te mogen rijden (het toegangsregime);

  • Dat de harmonisatieregels ook met zich meebrengen dat in een milieuzone de categorie personen- en bestelauto’s met een benzinemotor niet langer mag worden geweerd;

  • Dat onder de harmonisatieregeling een milieuzone wel van toepassing kan zijn op de categorieën vrachtauto’s met dieselmotor en personen- en bedrijfsauto’s met een dieselmotor;

  • Dat op grond van het verkeersbesluit “Milieuzone Rotterdam” van 16 november 2015 geldt dat “vrachtauto’s met euro III en lager” en “personen- en bestelauto’s op diesel van 31 december 2000 en ouder” formeel al geen toegang hebben tot de Rotterdamse milieuzone;

  • Dat het college het wenselijk vindt om de toegangseisen voor de milieuzone voor vrachtauto’s met “Euro IV en hoger” in stand te houden als opmaat naar een wettelijk verankerde aanscherping van de toegangseis in 2022 en invoering van een nul-emissie zone stadslogistiek in 2025, mede met het oog op de afspraken die hierover in het kader van uitwerking van het nationale klimaatakkoord met het bedrijfsleven worden gemaakt;

  •  

  •  

  •  

  • Dat het college het handhaven van de milieuzone voor “personen-en bestelauto’s met diesel van 31 december 2000 en ouder” echter uit het oogpunt van effectiviteit en proportionaliteit niet langer wenselijk acht;

  • Dat de milieuzone voor “personen-en bestelauto’s met diesels van 31 december 2000 en ouder” onderdeel uitmaakte van een pakket aan maatregelen uit de Koersnota Lucht 2015-2018;

  • Dat eigenaren van deze categorie voertuigen gebruik konden maken van de sloopregeling op basis waarvan in de periode 14 maart 2014 tot en met 31 december 2018 ruim 4.000 dieselauto’s zijn gesloopt;

  • Dat het weren van personen-en bestelauto’s diesels en benzine onder de Koersnota Lucht 2015-2018 als tijdelijke maatregel is ingevoerd om een versnelling van de verschoning van het wagenpark te realiseren;

  • Dat uit de evaluaties Koersnota Luchtkwaliteit van 19 april 2017 en 15 februari 2018 is gebleken dat door de uitvoering van het maatregelpakket de uitstoot door het wegverkeer inderdaad versneld is afgenomen;

  • Dat het college aan de evaluaties van de Koersnota Luchtkwaliteit de conclusie verbindt dat de maatregel om “personen-en bestelauto’s op diesel van 31 december 2000 en ouder” en “personen- en bestelauto’s op benzine van 30 juni 1992 en ouder” te weren, het te verwachten effect heeft bereikt en de versnelde autonome verschoning handhaving van de maatregel voor deze categorieën voertuigen overbodig maakt;

  • Dat het college daarnaast op 19 juli 2019 de Koersnota Schone Lucht 2019-2022 heeft vastgesteld waarin is gekozen voor een nieuwe mix van maatregelen om de luchtkwaliteit te blijven verbeteren;

  • Dat de uitwerking van deze maatregelen onder meer zal plaatsvinden via de Rotterdamse Mobiliteits Aanpak (RMA) waarbij op evenwichtige wijze meer ruimte wordt gegeven aan duurzame mobiliteit zoals het OV, fiets en voetganger en meer dan voorheen de focus zal liggen op een effectieve verkeerscirculatie waarbij vooral het weren van doorgaand autoverkeer in de binnenstad van belang zal zijn;

  • Gelet op voornoemde ontwikkelingen en de gewijzigde regelgeving in het kader van de landelijke harmonisatie dient de toepassing van het verkeersbesluit “Milieuzone Rotterdam” van 15 november 2015 formeel gewijzigd te worden in die zin dat de categorieën “personenauto’s en bestelauto’s benzine 30 juni 1992 en ouder” en “diesel 31 december 2000 en ouder” per 1 januari 2020 ingetrokken worden en dat uiterlijk op 29 oktober 2020 de verkeersborden C6z en C6ez verwijderd worden en overgegaan wordt tot plaatsing van de verkeersborden C22a/z en C22b/ez met het onderbord C22a4;

  • Dat met de wijziging van het verkeersbesluit, gezien de grote afstand tot kwetsbare Natura-2000 gebieden in combinatie met de inzet van nieuwe mix van luchtkwaliteitsmaatregelen uit de Koersnota Schone Lucht 2019-2022, geen relevante stikstofdepositie in Natura-2000 gebieden te verwachten is.

  • Dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • - het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, Stb. 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaats gevonden met de Politie, eenheid Rotterdam;

  • Gelet op artikel 18 aanhef en onder d. van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Besluit:

1. Per 1 januari 2020 de toepassing van de middels het verkeersbesluit van 16 november 2015 ingestelde “Milieuzone Rotterdam” te wijzigen door de zonaal uitgevoerde geslotenverklaring voor personen- en bestelauto’s met (1) een benzinemotor met een Datum Eerste Toelating van 30 juni 1992 en ouder (2) een dieselmotor met een Datum Eerste Toelating 31 december 2000 en ouder in te trekken;

2. Uiterlijk per 29 oktober 2020 op de in bijlage 2 van het verkeersbesluit van 16 november 2015 ingestelde “Milieuzone Rotterdam” aangegeven locaties de verkeersborden C6z en C6ez te verwijderen en over te gaan tot plaatsing van de verkeersborden C22a/z en C22b/ez met het onderbord C22a4 (symbool “vrachtauto” en in een groene cirkel het getal 4);

 

Dit besluit wordt zowel in de Staatcourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 26 november 2019

Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

 

 

De secretaris, De burgemeester,

 

V.J.M. Roozen A. Aboutaleb

Niet eens met dit besluit?

Dan kunt u, of een andere belanghebbende, een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen zes weken

na de bekendmaking van het besluit. U stuurt het bezwaarschrift naar:

 

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie,

Postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM,

faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 63 00.

 

In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan

· uw naam, adres en handtekening;

· uw telefoonnummer zodat contact met u opgenomen kan worden om samen met u te bespreken wat de

beste aanpak van uw bezwaarschrift is;

· de datum waarop u bezwaar maakt;

· een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

· de reden(en) van uw bezwaar.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via internet op Rotterdam.nl/pdc: bezwaar indienen,

m.b.v. het webformulier (zie “mijn loket”). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een Eherkenning,

die kan worden aangevraagd via digid.nl, resp. eherkenning.nl. U kunt het bezwaarschrift

niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen. Zie ook rechtspraak.nl.

Naar boven