2019VBST15 - Intrekken verkeersbesluit tot het instellen van een algehele blauwe zone Winkelcentrum Stein

Logo Stein

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Stein,

Gelet op:

- het besluit van 7 juni 2019 waarbij ons college heeft besloten tot het instellen van een algehele blauwe zone nabij het winkelcentrum Stein;

- de ingekomen bezwaarschriften tegen onderhavig besluit;

- het voorgenomen interne besluit van 3 september 2019, dat niet is gepubliceerd, waarbij ons college in principe heeft besloten tot het intrekken van een algehele blauwe zone nabij het winkelcentrum Stein;

- het advies van 13 november 2019 van de kamer Algemene Zaken van de bezwaarcommissie;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Overwegende:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu bedoeld in de Wet milieubeheer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- de volledige heroverweging zoals bedoeld in artikel 7:11 Awb.

Dat ter nadere onderbouwing wordt overwogen:

Heroverweging verkeersbelangen:

- dat uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 25 april 2018 (ECLI:NL:RBLIM:2017:8599) blijkt dat er voldoende parkeerplaatsen rondom het winkelcentrum Stein zijn aangelegd;

- dat mede op verzoek van de eigenaar en de winkeliers van het winkelcentrum Stein is gevraagd om te kijken naar een oplossing voor verlichting van de parkeerdruk rondom het winkelcentrum Stein door de instelling van een algehele blauwe zone;

- dat adviesbureau Antea Group een parkeerdruk- en parkeerduuronderzoek heeft uitgevoerd;

- dat mede in overleg met de winkeliers in het kader van dit onderzoek is meegegeven dat de vrijdag en de zaterdag de twee drukste en dus ook de maatgevende dagen in dit onderzoek zijn;

- dat de woensdag bewust niet is meegenomen in het onderzoek omdat deze dag vanwege de markt niet representatief is en parkeerplaatsen bezet worden door de marktopstelling;

- dat in de Nota Parkeerbeleid van de Gemeente Stein de parkeersituatie als gunstig wordt gedefinieerd als de bezettingsgraad niet boven de 80% uitkomt;

- dat uit het parkeerdrukonderzoek blijkt dat op de vrijdag op 4 telmomenten de bezettingsgraad 80% of hoger is en op de zaterdag op 6 telmomenten;

- dat in het onderzoek is aangegeven dat het instellen van een blauwe zone één van de mogelijkheden is om parkeerdruk te verlichten, hetgeen door enkele bewoners tijdens het Verkeersarrangement Stein en tijdens de evaluatie van het Centrumplan ook is geopperd;

- dat naar aanleiding van ingekomen bezwaren tegen het verkeersbesluit d.d. 7 juni 2019 is gebleken dat:

  • - het uitgevoerde parkeeronderzoek, hetwelk (mede) ten grondslag lag aan het besluit tot instelling van een algehele blauwe zone, het (ongewenste) effect van uitwijkgedrag van langparkeerders tijdens activiteiten in het Multi Functioneel Centrum “De Grous” niet is meegenomen en dat in de nabijheid geen (grote) geschikte parkeermogelijkheden zijn voor deze groep langparkeerders;

    - geconstateerd is dat in het uitgevoerde parkeerdrukonderzoek, hetwelk (mede) ten grondslag lag aan het besluit tot instelling van een algehele blauwe zone, het (ongewenste) effect van uitwijkgedrag van langparkeerders niet is meegenomen en dat in de nabijheid geen (grote) parkeermogelijkheden zijn voor deze groep langparkeerders.

- dat gelet op het aantal aanzienlijk ingekomen bezwaren alsook de gehanteerde bezwaargronden het maatschappelijk draagvlak voor de instelling van een algehele blauwe zone minder groot is dan ten tijde van het nemen van het besluit werd ingeschat;

- dat in dit licht ook de negatieve effecten beter en anders moeten worden afgewogen hetgeen in onderhavig besluit wordt gedaan, te weten:

  • - dat een blauwe zone uitwijkgedrag (verdringing) van langparkeerders tot gevolg heeft, en dat dit gecombineerd met andere langparkeerders problemen veroorzaakt in omliggende (woon)-straten;

    - dat in de omliggende (woon-)straten al sprake is van parkeerdruk;

    - dat door verdringing mogelijk de bereikbaarheid, in de omliggende woonstraten, van hulpdienstvoertuigen in het gedrang komt;

    - dat het instellen van een algehele blauwe zone ertoe leidt dat een groot aantal langparkeerders hun voertuigen gaan parkeren voor de winkels op Heerstraat Centrum, die zijn gelegen buiten de begrenzing van de algehele blauwe zone, (tussen Valderstraat en Mauritslaan) hetgeen ongewenst is.

- dat mede naar aanleiding van de ingekomen bezwaarschriften is gezocht naar alternatieven om de parkeerdruk te verlichten, en wij de volgende maatregelen hebben getroffen c.q. binnen afzienbare termijn worden genomen, te weten:

  • - dat Heerstraat-Centrum (Valderstraat-Mauritsweg) begin 2019 is heringericht, waarbij 9 extra parkeerplaatsen zijn gerealiseerd;

    - dat in oktober 2019 in de Dross. Jonker van Kesselstraat 29 extra langsparkeerplaatsen zijn ingericht;

    - dat begin 2020 de Haalbrugskensweg en Valderstraat worden heringericht, hetgeen minimaal 7 extra parkeerplaatsen oplevert;

    - dat de gemiddelde bezettingsgraad in het winkelcentrum met voorgenoemde maatregelen met minimaal 6% af neemt, hetgeen ten voordele strekt van bewoners en winkeliers in het centrumgebied;

    - dat de maximale bezettingsgraad, middels bovengenoemde maatregelen, (op zowel de vrijdag alsook de zaterdag) op slechts één telmoment boven de 80% uitkomt;

    - dat conform “Nota Parkeerbeleid Gemeente Stein” geen sprake is van een tekort aan parkeerplaatsen, daar de parkeersituatie als gunstig wordt gedefinieerd als de bezettingsgraad niet boven de 80% uitkomt;

    - dat de markeringen van de parkeerindelingen begin 2020 beter zichtbaar worden gemaakt, waarmee het dubbel parkeren afneemt, hetgeen eveneens leidt tot extra afname van de parkeerdruk;

    - dat de overige in de bezwaarschriften aangedragen alternatieven voor parkeergelegenheden of parkeeroplossingen, gelet op voorgaande maatregelen niet nodig zijn.

- dat gelet op het voorgaande de nut en de noodzaak tot instelling van een algehele blauwe zone is komen te vervallen;

- dat in het kader van een zorgvuldige afweging van alle belangen de hiervoor beschreven permanente negatieve effecten van een algehele blauwe zone niet opwegen tegen het oplossen van parkeerdruk op één moment.

 

Alternatieve maatregelen:

- dat in 2016 op 4 locaties (aanliggende parkeerplaatsen bij winkels) een beperkte blauwe zone is aangelegd, totaal 66 parkeerplaatsen groot;dat uit het parkeerdrukonderzoek (tussen 6.00-21.00uur) blijkt dat deze bestaande beperkte blauwe zones op de vrijdag en zaterdag “slechts” voor 42% en 43% worden gebruikt;

- dat uit het parkeerdrukonderzoek blijkt dat deze bestaande beperkte blauwe zones op de voorgenomen roostertijden (8.00-18.00uur) op de vrijdag en zaterdag “slechts” voor 46% en 59% worden gebruikt;

- dat uit dit parkeerdrukonderzoek niet de noodzaak blijkt voor het uitbreiden van deze bestaande beperkte blauwe zones;

- dat uit het vorenstaande blijkt dat vanuit een oogpunt van het dienen van verkeersbelangen geen noodzaak bestaat tot het instellen van een algehele blauwe zone in het winkelgebied Stein.

 

Heroverweging overige belangen:

- dat het uitwijkgedrag van grote groepen langparkeerders leidt tot extra toename van de parkeerdruk in de omliggende (woon-)straten, dusdanig dat dit ten koste kan gaan van de leefbaarheid in deze straten;

- dat op grond van artikel 24 van het BABW de politie Eenheid Limburg, district Zuid-West-Limburg, basisteam Westelijke Mijnstreek d.d. 21 mei 2019 een negatief advies heeft uitgebracht om niet tot de voorgenomen uitbreiding van de blauwe zone over te gaan;

- dat het concept van het Winkelcentrum Stein is gericht op een combinatie van functies (winkelen, sporten, horeca, enz.) hetgeen een langere verblijfsduur vraagt in vergelijking met een regulier winkelcentrum;

- dat uit het aantal en de inhoud van de bezwaren van omwonenden blijkt dat er onvoldoende draagvlak is voor een algehele blauwe zone;

- dat een aantal bezwaargronden zich richtte tegen een aantal essentiële voorwaarden die zijn verbonden aan de algehele blauwe zone zoals het aantal ontheffingen en de parkeerduur, maar dat deze voorwaarden inherent zijn aan het functioneren van deze blauwe zone, en deze groep in die zin ook feitelijk is aan te merken als tegenstander van de algehele blauwe zone;

- dat niet alle ondernemers vóór het instellen van een algehele blauwe zone blijken te zijn;dat er geen causaal verband is aangetoond, dan wel aannemelijk is gemaakt tussen de algehele blauwe zone en de economische belangen, zoals in gesprekken met de eigenaar van het winkelcentrum Stein en enkele winkeliers naar voren is gebracht;

- dat klantenbinding en het aantrekken van bezoekers ook op andere wijze kan worden geborgd dan door de instelling van een algehele blauwe zone;

- dat bij een algehele blauwe zone een gezonde bedrijfsvoering cq goede bereikbaarheid van enkele ondernemers die net buiten de begrenzing van de blauwe zone zijn gelegen in het gedrang zou kunnen komen vanwege ongewenste verdringingseffecten;

- dat bij het instellen van een algehele blauwe zone de maximaal acceptabele loopafstand van 100 meter voor horeca/ontspanning (conform Nota Parkeerbeleid Gemeente Stein) voor langparkeerders ruimschoots wordt overschreden door de verdringing;

- dat bewoners binnen de algehele blauwe zone, ondanks de mogelijkheid tot het verkrijgen van een ontheffing, geen garantie hebben op een vrije parkeerplaats;

- dat gebleken is dat veel ouderen rondom de blauwe zone wonen, waaronder omwonenden die slecht ter been zijn, niet in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart en ook geen recht hebben op een ontheffing, die evenwel hun auto op grote(re) afstand van hun woning dienen te (lang)parkeren.

Algemeen:

- dat door het intrekken van het genomen verkeersbesluit 2019VBST06 d.d. 7 juni 2019 met Staatscourantnummer stcrt-2019-32421, de verkeerssituatie in het Winkelcentrum Stein derhalve feitelijk ongewijzigd blijft;

- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met de Regiopolitie Limburg Zuid, Basiseenheid Stein;

- dat het nemen van dit definitieve besluit elektronisch zal worden gepubliceerd via www.officielebekendmakingen.nl alsmede zal worden gepubliceerd in ‘ViaLimburg’.

Besluiten:

  • 1.

    Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Stein naar aanleiding van de ingekomen bezwaarschriften om het eerder genomen verkeersbesluit 2019VBST06 (d.d. 7 juni 2019 met staatscourantnummer stcrt-2019-32421), tot het instellen van een algehele blauwe zone in het Winkelcentrum Stein, in te trekken;

  • 2.

    Het besluit tot instellen van de blauwe zone d.d. 5 juni 2019, gepubliceerd op 7 juni 2019, wordt hiermee conform artikel 7:11, lid 2 Awb herroepen en wordt vervangen door onderhavig intrekkingsbesluit.

Stein, 3 december 2019,

Burgemeester en wethouders van Stein

De Secretaris, De Burgemeester,

Beroep:

Tegen het onderhavige besluit staat beroep open. Het beroep schorst de werking van het besluit niet.

Ingevolge het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, kunt u binnen zes weken na de dag van verzending en publicatie van dit besluit, beroep instellen bij de Sector Bestuursrecht van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ te Roermond.

Het beroepschrift dient ten minste te bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een kopie van het besluit waartegen het beroep is gericht;

- de gronden van het beroep.

 

Voorlopige voorziening:

Tegelijk met het indienen van het beroepschrift, zoals hierboven vermeld, kunnen belanghebbenden een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ te Roermond, indien onverwijlde spoed, gelet op de belangen dat vereist.

Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt de beschikking pas in werking, nadat hierover een beslissing is genomen.

Belanghebbenden kunnen ook digitaal een verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD of eHerkenning). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Naar boven