Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – Watersniphof – Parkeerplaats bestemmen voor opladen elektrische voertuigen

Logo Middelburg

Zaaknummer 222092

BESLUIT

Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten aan de oostzijde van de Watersniphof het eerste parkeervak vanaf de aansluiting met de Scholeksterstraat te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

BABW: Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

RVV 1990: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Verkeersbord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Verkeerssituatie

De Watersniphof is een voor het openbaar verkeer openstaande weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De Watersniphof is een doodlopende weg die aan de zuidzijde aansluit op de Scholeksterstraat. Aan beide zijden van de rijbaan van de Watersniphof zijn er parkeervakken die haaks op de rijbaan liggen.

 

Aanleiding

Personen die eigenaar en/of bezitter zijn van een elektrisch voertuig en in de gemeente Middelburg wonen of werken en die gebruik willen maken van een openbare oplaadpaal voor elektrische voertuigen, kunnen een aanvraag indienen bij een aanbieder van oplaadpalen. Deze aanbieder behandelt de aanvragen, verricht de werkzaamheden en plaatst, beheert en exploiteert de oplaadpaal.

Een aanbieder heeft ons gevraagd om toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal voor elektrische voertuigen in de omgeving van de Watersniphof en om een verkeersbesluit te nemen om een parkeerplaats te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

Verkeersbeleid

De aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland neemt toe, en daardoor ook de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Inwoners die hun voertuig niet op eigen terrein kunnen opladen, zijn voor het opladen van hun voertuig afhankelijk van de beschikbare oplaadfaciliteiten in de openbare ruimte.

De Gemeente Middelburg wil in het jaar 2050 energieneutraal zijn[1] en stimuleert daarom elektrisch rijden. Door het elektrisch rijden vermindert de geluidsoverlast, de uitstoot van fijnstof, CO2 en stikstofoxiden. Deze voordelen zorgen voor een beter klimaat. Wij stellen de inwoners en bezoekers daarom graag in de gelegenheid om hun elektrisch voertuig op te laden.

De criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn vastgelegd in de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Middelburg (hierna: de beleidsregels).[2]

 

Doel en belang

Met het reserveren van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen willen we het elektrisch rijden stimuleren. Het belang dat aan de basis ligt van dit besluit is het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik (artikel 2, derde lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994).

 

Argumenten

Aan de criteria voor het realiseren van een oplaadpunt is voldaan.

De aanbieder van de oplaadpaal heeft een aanvraag om een oplaadpaal op de openbare weg ontvangen van een of meer personen die eigenaar en/of bezitter zijn van een elektrisch voertuig en in de gemeente Middelburg wonen of werken. Deze personen kunnen hun elektrisch voertuig niet op eigen terrein parkeren of opladen. Volgens artikel 3:4 van de beleidsregels kan daarom medewerking worden verleend aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur.

De meest geschikte locatie voor een oplaadpunt is het eerste parkeervak aan de oostzijde van de Watersniphof vanaf de aansluiting met de Scholeksterstraat. Dit parkeervak voldoet het best aan de criteria van artikel 3:5 van de beleidsregels:

  • -

    deze parkeerplaats is een bestaande parkeerplaats, ligt op gemeentegrond binnen een loopafstand van 150 meter van het woonadres van de potentiële gebruiker, en is voldoende bereikbaar, vindbaar en zichtbaar;

  • -

    binnen een loopafstand van 150 meter is geen bestaande oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur aanwezig;

  • -

    het is aannemelijk dat deze parkeerplaats gedeeld kan worden door meerdere gebruikers;

  • -

    bij deze parkeerplaats kan de oplaadpaal voorzien worden van minimaal twee aansluitpunten en kunnen op termijn twee parkeerplaatsen worden bediend;

  • -

    de oplaadpaal past in het straatbeeld, is niet hoger dan 1,8 m, is grijs aluminiumkleurig (RAL-kleur 9007) en de oplaadpaal mag niet gebruikt worden voor reclamedoeleinden;

  • -

    de doorgang voor ander verkeer blijft gewaarborgd en er zijn geen belemmeringen voor ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

  • -

    er is geen sprake van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

 

Kanttekeningen

Eén parkeerplaats wordt onttrokken voor algemeen gebruik.

Door een parkeerplaats te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, is deze parkeerplaats niet langer beschikbaar als algemene parkeerplaats. Toch kiezen wij voor deze maatregel omdat wij het belang van het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik zwaarder vinden wegen dan het in stand houden van het aantal algemene parkeerplaatsen.

 

Uitvoering

Plaatsen verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord.

Om aan de oostzijde van de rijbaan van de Watersniphof het eerste parkeervak ten noorden van de aansluiting met de Scholeksterstraat te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, wordt bij dit vak een verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ geplaatst.

De aanbieder van de oplaadpaal zorgt ervoor dat een oplaadpaal wordt geplaatst die voorzien is van twee of meer aansluitpunten. Deze oplaadpaal wordt geplaatst in de groenstrook langs deze parkeervakken, op zo’n manier dat de gereserveerde parkeerplaats en de naastgelegen parkeerplaats hiermee bediend kunnen worden.

 

Handhaving

Met het oog op artikel 24, aanhef en onder a, van het BABW is over dit besluit overleg gepleegd met de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan en dat de maatregel handhaafbaar is.

Handhaving van verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ is mogelijk op basis van artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 2°, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. De woorden ‘met een ander doel’ zijn toegevoegd bij wijzigingsbesluit van 31 mei 2010 (Stb. 2010, 227). Uit de nota van toelichting (Stb. 2010, 227, p. 12) blijkt dat deze woorden zijn toegevoegd omdat in de praktijk ook behoefte bleek ‘aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het opladen van elektrische voertuigen’.

 

Wettelijke basis en bevoegdheid

Op basis van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Volgens artikel 12, aanhef en onderdeel a, onder I, van het BABW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ omdat het onderbord betrekking heeft op het doel waarmee het parkeren moet gebeuren.

De Watersniphof is in beheer bij de gemeente. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 26 november 2019.

de secretaris, de burgemeester,

    

mr. A. van den Brink mr. H.M. Bergmann

[1] Zie het rapport ‘Op weg naar een energieneutraal Middelburg’, vastgesteld door de raad bij besluit van 26 juni 2012, en de Middelburgse Visie Milieu 2013–2018, vastgesteld door de raad bij besluit van 11 maart 2013.

[2] Zie de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Middelburg, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders bij besluit van 7 oktober 2015.

 

 

Mededelingen

Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant op de website Overheid.nl.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.

Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).

 

Belanghebbende

U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.

 

Online bezwaar maken

Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via: www.middelburg.nl > Bestuur en organisatie > Meer… > Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten.

Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw inlogcode van DigiD nodig.

 

Voorlopige voorziening

Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 174 voor particulieren en € 345 voor organisaties.

Naar boven