Kenmerk: UIT - 1990604

Logo Almelo

Burgemeester en Wethouders van Almelo,

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende:

Bij aanvraag van 14-november 2019 is door Allego een verzoek in gediend om twee parkeerplaatsen ter hoogte van Ganzendiepstraat ter hoogte van nummer 31 te benutten als oplaadpunt voor elektrische auto’s.

 

Vereiste van besluit:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

 

Uit het oogpunt van:

• Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden;

• Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Is het gewenst om

 

Over te gaan tot het aanwijzen twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen (personenauto’s) op de locatie ter hoogte van Ganzendiepstraat ter hoogte van nummer 31. De openbare laadlocatie is dus niet bedoeld als een parkeerplaats voor elektrische auto’s.

Dit kenbaar te maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de bestaande parkeerplek herkenbaar te maken als openbare elektrische laadvoorziening

Dit verkeersbesluit geldt in eerste instantie voor één van de twee aangewezen parkeerplekken op de betreffende laadlocatie en dat die parkeerplek conform het besluit wordt ingericht.

 

Motivering:

 

Steeds meer inwoners, forensen en bezoekers van de Gemeente Almelo beschikken over een elektrische auto of overwegen deze op korte termijn aan te schaffen. Het elektrisch rijden zal in de komende periode naar verwachting een grotere vlucht nemen. Een elektrisch voertuig is een voertuig (vierwielig) dat volledig elektrisch wordt voortbewogen dan wel sterk afhankelijk is van elektriciteit om te worden voortbewogen (plug-in hybride auto). De elektrische voertuigen moeten in die situatie regelmatig worden opgeladen.

Gebruikers van de openbare laadpalen hebben niet de vrijheid en mogelijkheid om op een willekeurige locatie op te laden en zijn afhankelijk van deze openbare mogelijkheid. De gebruikers van de openbare laadpalen hebben in het algemeen niet de mogelijkheid om op privé terrein hun voertuig op te laden.

Het is daarom wenselijk en noodzakelijk dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden. Er moeten dus voldoende oplaadpunten aanwezig zijn.

 

De gemeente heeft door deelname aan het project, waarbij een concessie overeenkomst is aangegaan met een bedrijf (de concessiehouder),van de provincie Overijssel gekozen om een duurzame omgeving te faciliteren. Om zicht te houden en de buurt te kunnen informeren over de ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van parkeerplekken wordt er voor gekozen om gedurende een bepaalde tijd per aanvraag een verkeersbesluit te nemen.

 

Een onvoldoende bereikbaarheid van openbare laadmogelijkheden kan een belemmering vormen voor een snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland. Er wordt dan ook rekening gehouden met een dekkend systeem in de stad waarbij de maximale loopafstand voor de gebruiker 250 meter is.

 

De laadlocatie wordt zodanig vastgesteld dat rekening wordt gehouden met de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het elektriciteitsnet. Dit in overleg en samenwerking met de weg- en netbeheerder.

 

Belangenafweging:

Bij een besluit van algemene strekking, zoals het hier bestreden verkeersbesluit, zullen wij altijd de algemene belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang dat wij beogen met de invoering van de hierboven genoemde verkeersmaatregelen. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor een of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd. Voorts heeft de Afdeling in haar uitspraak van 12 december 2012 in zaak nr. 201110918/1/A3 overwogen dat het college niet de absolute noodzaak van een verkeersbesluit behoeft aan te tonen. Voldoende is dat met het verkeersbesluit de eraan ten grondslag gelegde belangen, bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wvw, worden gediend en dat inzichtelijk is gemaakt op welke wijze deze belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gelet op

De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is de eigenaar van de weg gehoord.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

 

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en wethouders om:

Over te gaan tot het aanwijzen twee parkeerplaatsen (de tweede oplaadplek is voorlopig optioneel) uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen (personenauto’s) op de locatie ter hoogte van Ganzendiepstraat ter hoogte van nummer 31. Dit kenbaar maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en de parkeerplaats herkenbaar te maken als openbare elektrische laadvoorziening. De oplaadplek is niet bedoeld als parkeerplaats voor elektrische auto’s

 

 

Almelo, 25 november 2019

Hoogachtend,

Namens het college van Burgemeester en wethouders van Almelo,

G. Tijhuis,

Uitvoering Fysiek; Advies- en Projecten,

Dit document is digitaal aangemaakt en daarom niet ondertekend.

Bezwaarprocedure:

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in de Staatscourant.

 

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.

 

In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.

 

 

 

Naar boven