Haarlemmermeer – Verkeersbesluit – Rozenburg –parallelweg Kruisweg - Rijkerstreek

Logo Haarlemmermeer

 

Onderwerp: verkeersmaatregelen Bouwhub Schiphol Centrum

Nummer: X.2019.11979

 

Gelet op het volgende:

 

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

 

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van het betrokken regionaal politiekorps.

 

• Er dient overleg te worden gevoerd met de commandant van de Koninklijke Marechaussee indien de taak wordt vervuld op een luchtvaartterrein als bedoeld in artikel 4, lid 1, onder c van de Politiewet 2012.

 

• De Rijkerstreek is in eigendom, beheer en onderhoud van de N.V. Luchthaven Schiphol en de parallelweg Kruisweg is in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

• dat als gevolg van de bouwwerkzaamheden op Schiphol Centrum een Bouwhub ten zuiden van de luchthaven is gerealiseerd;

• dat enkel bouwverkeer vanuit deze Bouwhub gaat rijden naar Schiphol Centrum;

• dat het vanuit leefbaarheidsredenen onwenselijk is als bouwverkeer vanuit de Bouwhub moet omrijden (circa 3 kilometer langer) via de Beechavenue naar Schiphol Centrum;

• dat het vanuit het oogpunt van de doorstroming het onwenselijk is als dit bouwverkeer mengt met regulier verkeer op het kruispunt parallelweg Kruisweg (N196) – Rijkerstreek;

• dat er om deze redenen een nieuwe weg wordt gerealiseerd vanuit de Bouwhub naar de Rijkerstreek (zie figuur 1 en 2);

• dat deze nieuwe weg uitsluitend bedoeld is voor gemotoriseerd verkeer dat tussen herkomst ‘ Bouwhub’ en bestemming ‘aannemersterrein Schiphol’ rijdt;

• dat het om verkeersveiligheidsredenen ongewenst is dat de nieuwe weg wordt gebruikt door voetgangers en fietsers;

• dat voor gebruikers duidelijk staat aangegeven dat de nieuwe weg in één richting te berijden is vanaf de parallelweg naar de Rijkerstreek;

• dat het om verkeersveiligheidsredenen ongewenst is dat het kruisingsvlak tussen de parallelweg van de Kruisweg en de nieuwe verbindingsweg geblokkeerd wordt door wachtende voertuigen;

• dat de weg tussen de Bouwhub en de Rijkerstreek wordt aangesloten op de Kruisweg (N196) en met verkeerslichten wordt geregeld;

• dat de verkeerslichten worden uitgerust met korteafstandsradio (KAR) ten behoeve van de doorstroming van het openbaar vervoer op de parallelweg van de Kruisweg;

• dat de verkeerslichten qua software gekoppeld worden met de (bestaande) verkeerslichten op het kruispunt Rijkerstreek – parallelweg Kruisweg ten behoeve van de doorstroming van het verkeer op de parallelweg Kruisweg;

• dat gemonitord wordt hoe de doorstroming zal verlopen op de nieuwe weg en de Rijkerstreek;

• dat bij eventuele filevorming de mogelijkheid van de aanleg van een zogenaamde ‘filelus’ serieus overwegen zal worden;

• dat deze ‘filelus’ aangesloten wordt op de verkeerslichten op de Kruisweg om zodoende het verkeer te regelen;

• dat voor de ontsluiting van de Bouwhub een studie (mei, 2017) is verricht ‘Verkeerseffecten rond aannemersterrein Schiphol’;

• dat daaruit is gebleken dat vanaf hier maximaal 50 vrachtwagens en 30 bussen per uur uitrijden. Dit zijn worst-case scenario aantallen van enkel verkeer. Dit is een wijziging op het eerste ontwerp, waarbij het enkel gaat om verkeer vanaf de Bouwhub naar Schiphol centrum;

• dat ten behoeve van deze studie microsimulatiestudies zijn uitgevoerd;

• dat hieruit is gebleken dat een kruispunt met minimale vormgeving voor de koude oversteek vanaf het aannemersterrein (Bouwhub) naar de N196 en de Rijkerstreek voldoet;

• dat bij een uitval van de verkeerslichten het verkeer komende vanaf de Bouwhub (vóór de N196) wordt tegengehouden middels een noodlicht (welke is aangesloten op een separate energievoorziening);

• dat het verkeer op de N196 (hoofdrijbaan) bij niet werkende verkeerslichten voorrang heeft;

• dat het bouwverkeer, vanwege het ontbreken van een opstelruimte tussen hoofd- en parallelrijbanen van de Kruisweg, bij niet werkende verkeerslichten voorrang heeft op het verkeer op de parallelweg van de Kruisweg;

• dat de nieuwe weg, enkel te berijden op de relatie Bouwhub – Rijkerstreek, wordt aangesloten op de Rijkerstreek;

• dat verkeer op de Rijkerstreek voorrang heeft op verkeer komende vanaf de Bouwhub;

• dat het voor verkeer op de weg vanaf de Bouwhub, vanwege de bestemming Schiphol Centrum, alleen mogelijk is om rechtsaf te slaan;

• dat de Rijkerstreek op dit moment voor het gedeelte buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid kent van 80 km/h;

• dat het wenselijk is snelheidsverschillen zo klein mogelijk te houden tussen verkeer op de Rijkerstreek en verkeer afkomstig van de nieuwe verbindingsweg ‘Bouwhub – Rijkerstreek’;

• dat om die reden een verlaging van de maximumsnelheid naar 60 km/h gewenst is tussen de bebouwde komgrens ‘Rozenburg’ en de aansluiting van het parkeerterrein P30 op de Rijkerstreek;

• dat voor het plaatsen van de benodigde verkeersborden een verkeersbesluit dient te worden genomen op grond van artikel 37 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer;

• dat deze nieuwe weg en het Hub terrein als calamiteitenplaats gebruikt kunnen worden;

• dat de weg tussen de Bouwhub en de Rijkerstreek in gebruik is tot en met 2026;

• dat overleg heeft plaatsgevonden met omwonenden.

 

Maatregelen, bebording en belijning

De volgende maatregelen worden getroffen:

 

Kruispunt Bouwhub – Kruisweg N196

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model D04 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 aan alle zijden van het kruispunt de rechtdoor gaande richting te verplichten.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model D05l van bijlage I van het RVV 1990 het linksaf slaan vanuit de Bouwhub te verplichten.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model B06 van bijlage I van het RVV 1990 aan alle zijden van het kruispunt de voorrang ter plekke te regelen.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C16 van bijlage I van het RVV 1990 aan het begin van de nieuwe weg, direct na het kruispunt met de Parallelle Kruisweg het verbod voor voetgangers aan geven.

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van het fietspad aan weerszijden van de weg tussen Bouwhub en Rijkerstreek aan te geven dat er sprake is van een verplicht (brom-)fietspad dat hier begint.

Kruispunt Rijkerstreek – Bouwhubweg

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model D04 van bijlage I van het RVV 1990 aan de zijde van Hub naar Rijkerstreek de rechtdoor gaande richting te verplichten.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model D05r van bijlage I van het RVV 1990 het rechtsaf slaan vanuit de weg tussen de Bouwhub en de Rijkerstreek te verplichten.

  • 3.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model B06 van bijlage I van het RVV 1990 aan de zijde waar de weg vanuit de Bouwhub aansluit op de Rijkerstreek de voorrang ter plekke te regelen.

  • 4.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model C02 van Bijlage 1 van het RVV1990 aan het einde van de weg tussen Bouwhub en Rijkerstreek het verboden in te rijden aan geven.

  • 5.

    Door het plaatsen van verkeersbord model C03 van bijlage I van het RVV 1990 aan de rechterkant van de bouwhubweg ten noorden van de parallelweg de verplichte rijrichting op deze weg aan te geven.

Rijkerstreek (zie figuur 4b en 4c)

1. Door het plaatsen van verkeersborden conform model A met opdruk 60 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising P30 – Rijkerstreek (zuidelijke richting), bebouwde komgrens Rozenburg (noordelijke richting) en na de aansluiting van de Bouwhubweg (noordelijke richting), de maximumsnelheid van 60 km/h in te voeren.

De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen CEP.02348.07.60.11-T-W-UO-BEB-001_D en CEP.02348.07.60.11-T-W-UO-BEB-002_D

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 ( Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• Artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• Artikel 2, lid 1b van de Wvw 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• Artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• Artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• Artikel 2, lid 2a van de Wvw 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Belangenafweging

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Bewoners

Niet van toepassing.

 

Doorgaand verkeer

Door de maatregelen worden de belangen van doorgaand verkeer op de N196 en de parallelweg zeer licht geschaad omdat bij kruisend verkeer vanuit de HUB het verkeer op de N196 en de parallelweg moet wachten.

 

Langzaam verkeer en bromfietsers

Zie “Doorgaand verkeer”.

 

Openbaar vervoer

Er is wel openbaar vervoer op deze wegen. Dit verkeer ondervindt lichte vertraging op het moment dat de verkeerslichten actief zijn of er kruisend verkeer is vanuit de HUB.

 

Nood- en hulpdiensten.

De maatregelen hebben geen gevolgen voor de nood- en hulpdiensten.

 

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

 

Algemeen belang

De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

 

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van langzaam verkeer. Deze belangen wegen zwaarder dan de geringe hinder die doorgaand verkeer ondervindt vanwege een verlaging van de maximum snelheid.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen zijn getroffen in overleg met de Koninklijke Marechaussee, die belast is met de politiediensten op Luchthavens.

Overleg met de korpschef van de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 20 augustus 2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep.

De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

De politie en de KMAR hebben het volgende aangeven op d.d. 21 augustus 2019:

- De politie is van mening dat het verkeer op de parallelweg (ernstig) wordt geschaad (overweging);

- De politie is van mening dat het openbaar vervoer op de parallelweg meer dan lichte vertraging ondervindt als gevolg van de realisatie van het nieuwe kruispunt (overweging);

- De politie is van mening dat de maatregelen niet de verkeersveiligheid waarborgen van bestuurders van (brom)fietsen op het fietspad van de parallelle Kruisweg (overweging) en

- De politie wil graag tenminste voor de periode van twee maanden tijdelijke bebording waarop aangegeven wordt dat de verkeerssituatie is gewijzigd (dat is uitvoering).

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

Besloten wordt tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

Kruispunt Bouwhub – Kruisweg N196

  • 1.

    Plaatsen van verkeersborden conform model D04 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV)1990 aan alle zijden van het kruispunt, om de rechtdoor gaande richting te verplichten.

  • 2.

    Plaatsen van verkeersborden conform model D05l van Bijlage I van het RVV 1990, om het linksaf slaan vanuit de Bouwhub te verplichten.

  • 3.

    Plaatsen van verkeersborden conform model B06 van Bijlage I van het RVV 1990 aan alle zijden van het kruispunt, om de voorrang ter plekke te regelen.

  • 4.

    Plaatsen van verkeersborden conform model C16 van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van de weg tussen Bouwhub en Rijkerstreek, om aan te geven dat het verboden is voor voetgangers om de rijbaan te gebruiken.

  • 5.

    Plaatsen van verkeersbord conform model C03 van Bijlage I van het RVV 1990, om het gemotoriseerd verkeer te wijzen op het éénrichtingsverkeer.

Kruispunt Rijkerstreek – Bouwhub

  • 6.

    Plaatsen van verkeersborden conform model D04 van Bijlage I van het RVV 1990 aan de zijde van Hub naar Rijkerstreek, om de rechtdoor gaande richting te verplichten.

  • 7.

    Plaatsen van verkeersborden conform model D05r van Bijlage I van het RVV 1990, om het rechtsaf slaan vanuit de weg tussen de Bouwhub en de Rijkerstreek te verplichten.

  • 8.

    Plaatsen van verkeersborden conform model B06 van Bijlage I van het RVV 1990 aan de zijde waar de weg vanuit de Bouwhub aansluit op de Rijkerstreek, om de voorrang ter plekke te regelen.

  • 9.

    Plaatsen van verkeersborden conform model C02 van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het einde van de weg tussen Bouwhub en Rijkerstreek, om het verboden in te rijden aan geven.

  • 10.

    Plaatsen van verkeersborden conform model G12a van Bijlage 1 van het RVV 1990 aan het begin van het (brom-)fietspad aan weerszijden van de weg tussen Bouwhub en Rijkerstreek, om aan te geven dat er sprake is van een verplicht (brom-)fietspad dat hier begint.

Rijkerstreek

  • 11.

    Plaatsen van verkeersborden conform model A0160 van Bijlage 1 van het RVV 1990 de maximumsnelheid van 60 km/h invoeren op de Rijkerstreek tussen de bebouwde komgrens (‘Rozenburg’) en de aansluiting met het parkeerterrein P30.

  • 12.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 22 november 2019.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines

M. Koster

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven