Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Buitenkaag – Hoofdweg oostzijde

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: instellen parkeerduurbeperking en venstertijden voor het gebruik van 2 parkeerplaatsen ter hoogte van de St. Willibrordusschool.

Nummer: X.2019.14656

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

In 2015 zijn verkeersmaatrelen genomen voor het instellen van een schoolzone rondom de St. Willibrordusschool in Buitenkaag. De Kiss & Ride strook bestond destijds uit 7 parkeerplaatsen langs de Hoofdweg Oostzijde. Een van de maatregelen was het creëren van 1 extra parkeerplaats om vervolgens twee parkeerplaatsen aan te duiden voor Kiss & Ride. De 6 overige parkeerplaatsen kwamen vrij voor regulier gebruik.

In heel Buitenkaag is de parkeerdruk erg hoog. De gemeente onderzoekt of er meer parkeergelegenheid gecreëerd kan worden en kijkt daarbij onder meer naar het beter benutten van bestaande parkeerplaatsen. De Kiss & Ride plekken is hier een voorbeeld van. Daar kan nu alleen gebruik van worden gemaakt tijdens de breng- en haalmomenten van de school. Om deze plekken beter te benutten stellen we venstertijden in. Tussen 16:00 uur ’s avonds en 08:00 uur ’s ochtends kan er dan ook geparkeerd worden. Om het voor handhaving concreet te maken worden de borden Kiss & Ride (L52) vervangen door verkeersbord E8. Op maandag tot en met vrijdag mag er tussen 08:00 uur en 16:00 uur maximaal 10 minuten geparkeerd worden zodat hiermee de functie voor brengen en halen mogelijk blijft en dus beter te handhaven.

Maatregelen (bebording en belijning)

De verkeersborden Kiss & Ride worden vervangen door bord E8 RVV 1990. Bord E8 wordt voorzien van een onderbord met daarop aangegeven: “ma t/m vr, 08 – 16 h” en “maximaal 10 min”. Ter aanduiding van de bedoelde parkeervakken wordt ook onderbord OB504 aangebracht. De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer 2019-007-011-C.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregel wordt geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel is in het belang van bewoners. Er is behoefte aan parkeergelegenheid in de avond, de nacht en in het weekend. Door de maatregel komen de Kiss & Ride plekken op deze momenten beschikbaar voor regulier openbaar parkeren.

Bedrijven

De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer.

Langzaam verkeer

De maatregel heeft geen gevolgen voor langzaam verkeer.

Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregel is in het belang van parkeerders. Er is behoefte aan parkeergelegenheid in de avond, de nacht en het weekend. Omdat de Kiss & Ride plekken op die momenten niet gebruikt worden, kunnen deze plekken worden benut voor regulier openbaar parkeren.

Gebruikers van de Kiss & Ride plekken

De maatregel heeft geen gevolgen voor de gebruikers van de Kiss & Ride plekken. Tijdens de breng- en haalmomenten blijven deze plekken beschikbaar. Met het vervangen van de borden Kiss & Ride is het concreet te handhaven.

Algemeen belang

Met de maatregel wordt beoogd de parkeersituatie optimaal te benutten. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en parkeerders. Er worden geen belangen geschaad. Zo ook niet die van gebruikers van de Kiss & Ride plekken.

Voorbereiding en overleg

De maatregel is op verzoek vanuit de omgeving en op basis van het gebruik in de praktijk. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-10-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 2019-007-011-C, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. het aanduiden van twee parkeervakken voor kortdurend parkeren (gedurende maximaal tien minuten) voor personenauto’s op werkdagen van 8.00 uur tot 16.00 uur, ter hoogte van de St. Willibrordusschool aan de Hoofdweg Oostzijde in Buitenkaag door het aanbrengen van borden conform model E8 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en onderborden “ma t/m vr, 08 – 16 h”, “maximaal 10 min” en OB504.

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 20 november 2019. 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Vakdisciplines,

 

 

M. Koster

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven