Verkeersbesluit – ParkShuttle Rivium – Capelle aan den IJssel

Logo Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit oogpunt van het verzekeren van de verkeersveiligheid, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om in bedrijvenpark Rivium in Capelle aan de IJssel een aantal verkeersmaatregelen te treffen.

Motivering

Overwegende dat:

  • de gemeente Capelle aan den IJssel samen met belanghebbenden werkt aan een ‘Het nieuwe Rivium’, wat moet leiden tot een levendig, bereikbaar én duurzaam bedrijvenpark Rivium;

  • dat de ambities voor Het nieuwe Rivium zijn verwoord in het ‘Gebiedspaspoort Het nieuwe Rivium’;

  • het Gebiedspaspoort van 22 december 2017 tot en met 2 februari 2018 ter inzage heeft gelegen;

  • het realiseren van een vervoersknoop, een plek waar ParkShuttle, Waterbus, deelfietsen en satellietparkeren samenkomen, volgens het Gebiedspaspoort een voorwaarde is voor het behalen van de ambities;

  • de gemeente Capelle aan den IJssel inmiddels werkt aan een aangepaste versie van het Gebiedspaspoort en dat de vervoersknoop daar een onverminderd belangrijke positie in neemt voor het behalen van de ambitie voor Het Nieuwe Rivium;

  • Park Shuttles op dit moment nog rijden tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijvenpark Rivium;

  • dagelijks meer dan 2.000 reizigers gebruik maken van deze zelfrijdende bussen.

  • in het kader van het Gebiedspaspoort is onderzocht of uitbreiding van het tracé van de Park Shuttle bijdraagt aan een aantrekkelijk en innovatief woon- en werkklimaat;

  • uit het onderzoek blijkt dat uitbreiding tot de Nieuwe Maas, waar de reiziger vanaf 2019 over kan stappen op de vervoersknoop, inderdaad nieuwe gebruikers aantrekt;

  • door uitbreiding van het tracé in een spitsuur tenminste 150 autoritten worden vermeden;

  • de nieuwe generatie Shuttles gemengd kunnen rijden met het overige verkeer;

  • menging met het overige verkeer voor menigeen kansen biedt voor een kortere loopafstand van halte tot voorziening;

  • menging met het overige verkeer plaatsvindt op een deel van de uitbreiding van het tracé, namelijk op de route Rivium 2estraat, Rivium 4estraat, Rivium Boulevard, Rivium Promenade en Schaardijk;

  • de Shuttles op Rivium Westlaan gebruik blijven maken van de huidige vrijliggende busbaan;

  • de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) advies heeft uitgebracht op de menging van de Shuttles met het overige verkeer en dat dit advies zoveel als mogelijk is verwerkt in de plannen.

Rivium 2e straat en Rivium 4e straat

  • op Rivium 2e straat en Rivium 4e straat op dit moment geen vrije doorgang van de Shuttle mogelijk is als gevolg van het parkeren op de rijbaan, in combinatie met een relatief krappe rijbaanbreedte;

  • het instellen van eenrichtingsverkeer op beide wegen leidt tot minder conflicten in de tegengestelde rijrichting en dus betrouwbaardere reistijden van de Shuttle;

  • het autoverkeer met een zeer beperkte omrijdafstand of extra reistijd op de bestemming kan komen via de parallel gelegen wegen Rivium 1e straat en Rivium 3e straat;

  • uit een verkeersberekening blijkt dat de verkeersintensiteit na het instellen van eenrichtingsverkeer toeneemt op Rivium 1e straat, Rivium 3e straat en Rivium Westlaan, maar dat de totale intensiteit beperkt blijft tot respectievelijk 4.100, 1.400 en 750 motorvoertuigen per etmaal;

  • deze toekomstige intensiteiten, in combinatie met de huidige weginrichting, verantwoord zijn en niet leiden tot een slechtere doorstroming of mindere verkeersveiligheid;

  • het eenrichtingsverkeer op Rivium 2e straat en Rivium 4e straat niet geldt voor fietsers;

  • het wenselijk is om voor fietsers in de tegengestelde rijrichting fietsstroken aan te brengen, zodat zij niet gehinderd worden door geparkeerde of stilstaande voertuigen;

  • door het opheffen van parkeergelegenheid op de rijbaan de parkeerdruk in de omgeving toeneemt;

  • de hogere parkeerdruk ten eerste opgevangen wordt op particuliere bedrijfsterreinen;

  • in overleg met belanghebbenden wordt vastgesteld welke aanvullende maatregelen nodig zijn om op korte tot middellange termijn het verlies aan parkeercapaciteit op te vangen;

  • de aanstaande transformatie van bedrijvenpark Rivium naar Rivium campus op middellange tot lange termijn leidt tot een structureel lagere parkeerdruk;

  • ter hoogte van het kruispunt Rivium Westlaan-Rivium 2e straat de Shuttle de vrij liggende busbaan verlaat en voorrang krijgt op het overige verkeer op Rivium Westlaan.

  • nieuwe doorgangen van de vrije busbaan, namelijk ter hoogte van Rivium 2e straat en Rivium 4e straat, alleen toegankelijk zijn voor de Parkshuttle.

Rivium Boulevard

  • op Rivium Boulevard de Shuttle plaatsneemt op het huidige verplichte (brom)fietspad aan de westzijde van de weg;

  • dit (brom)fietspad hiervoor wordt opgeheven en dat fietsers gebruik gaan maken van een nieuw te realiseren verplicht (brom)fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van de weg;

  • het huidige (brom)fietspad aan de westzijde van de weg wordt ingericht als exclusieve ruimte voor de Shuttle.

Rivium Promenade

  • ter hoogte van het kruispunt Rivium Boulevard-Rivium Promenade de Shuttle de exclusieve ruimte verlaat en weer plaatsneemt op de rijbaan;

  • ter hoogte van de rioolwaterzuivering de Shuttle de Rivium Promenade links afslaand verlaat richting Schaardijk;

  • het voor de vrije doorgang van de Shuttle noodzakelijk is om deze overgangen te ondersteunen met verkeerslichten;

  • dat de bijbehorende voorrangsregelingen gehandhaafd blijven, het plaatsen van verkeerslichten niet verkeersbesluitplichtig is en hiertegen in het kader van dit verkeersbesluit geen bezwaar kan worden gemaakt;

  • de verkeerslichten zijn alleen actief om een verkeersveilige doorgang van de Shuttles te waarborgen.

Schaardijk

  • de Schaardijk in het verlengde van de rioolwaterzuivering een particuliere weg is;

  • dit deel van de Schaardijk enkel toegang geeft tot het parkeerterrein van Gebouw 1 en 2;

  • op dit deel van de Schaardijk aan de zijde van de gemeentegrens met Rotterdam al een geslotenverklaring van kracht is;

  • het logisch en wenselijk is om na de in/uitrit van Gebouw 1 en 2 ook aan de noordzijde van de Schaardijk een geslotenverklaring in te stellen, met uitzondering van de Shuttle.

Haltes Shuttle

  • nieuwe haltes voor de Shuttle de loopafstand voor menige reiziger verkorten en het gebruik van de Shuttle doen toenemen;

  • nieuwe haltes zijn voorzien ter hoogte van:

    • de huidige bushalte ‘Rivium Boulevard’ (ten noorden van Rivium 3e straat);

    • de huidige bushalte ‘Rivium Promenade’;

  • de nieuwe haltes gekoppeld worden aan de bestaande bushaltes, waardoor deze niet verkeersbesluitplichtig zijn en hiertegen in het kader van dit verkeersbesluit geen bezwaar kan worden gemaakt.

De voorgenomen maatregelen met geïnteresseerden en belanghebbenden zijn gecommuniceerd middels bijeenkomsten, gesprekken met bedrijven en een informatiepunt op het bedrijvenpark Rivium.

Overleg

Onderhavige verkeersmaatregelen worden ter voorbereiding op het besluit besproken met de verkeersadviseur van Politie-Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Besluit:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    het instellen van eenrichtingsverkeer uitgezonderd fietsers in Rivium 2e straat en Rivium 4e straat middels het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden OB52;

  • 2.

    het aanbrengen van een fietsstrook op Rivium 2e straat en Rivium 4e straat, door het aanbrengen van een onderbroken lijnmarkering op 1,50 meter uit de rechter wegkant en het plaatsen van fietssymbolen volgens de uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 3.

    het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Rivium Westlaan-Rivium 2e straat door het plaatsen van het bord B6 uit Bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  • 4.

    het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en voetgangers op de nieuwe doorgangen naar de vrijliggende busbaan aan Rivium Westlaan, door het plaatsen van de verkeersborden C1 en C16 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en onderborden OB104 (uitgezonderd lijnbus/parkshuttle);

  • 5.

    het instellen van een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de Schaardijk tussen de in/uitrit van Gebouw 1 en 2 en de gemeentegrens met Rotterdam door het plaatsen van het verkeersbord C1 uit Bijlage 1 van het RVV 1990 en het onderbord OB104 (uitgezonderd lijnbus/parkshuttle);

  • 6.

    het opheffen van het verplicht (brom)fietspad aan de westzijde van Rivium Boulevard door het verwijderen van de borden G12a (verplicht (brom)fietspad) uit Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    het aanwijzen van een verplicht (brom)fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van Rivium Boulevard door plaatsing van de borden G12a en onderborden OB505 uit Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 8.

    het aanwijzen van een exclusieve rijloper voor de Shuttle aan de westzijde van Rivium Boulevard door plaatsing van de borden C1 met onderbord OB104 (uitgezonderd lijnbus 500 en parkshuttle) uit Bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 9.

    genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op bijgevoegde overzichtstekening;

  • 10.

    een afschrift van dit besluit te zenden aan de districtschef van Politie-Eenheid Rotterdam, district Oost.

Capelle aan den IJssel, 18 november 2019.

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

J.M. Meijer

Bezwaarclausule

Dit verkeersbesluit ligt vanaf 20 november 2019 gedurende 6 weken ter inzage in het gemeentehuis van Capelle aan den IJssel. Tegen het verkeersbesluit kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de datum van publicatie schriftelijk bezwaar instellen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel). Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • Naam en adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Vermelding van het verkeersbesluit waartegen bezwaar wordt ingediend;

  • De gronden van het bezwaar.

Daarnaast kan degene die tijdig een bezwaarschift heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Rechtbank Rotterdam sector Bestuursrecht, postbus 50951 Rotterdam. Voor het verzoek wordt griffierecht geheven.

Naar boven