Verkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen aan de Schoutendreef te Bodegraven

Logo Bodegraven-Reeuwijk

 

Burgemeester en Wethouders van Bodegraven-Reeuwijk

 

Gelet op,

het bepaalde in artikel 15, eerste lid en artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

Overwegende dat,

  • steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk beschikken over een elektrisch voertuig;

  • het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig);

  • elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • de gemeente in 2018 de beleidsregel openbare laadobjecten elektrische voertuigen heeft vastgesteld;

  • als onderdeel van het beleid een strategische kaart openbare laadinfrastructuur is opgesteld met 53 laadlocaties;

  • de strategische kaart locaties zijn aangewezen waar, op basis van een (geldige) aanvraag en/of behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • daarbij rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

  • er bij twee aanvragen voor een laadvoorziening in de openbare ruimte een locatie binnen 250 meter ontbreekt op de strategische kaart;

  • hier alsnog kan worden voorzien in een laadvoorziening op de Schoutendreef ter hoogte van nummer 35;

  • het voor zowel de gebruiker als voor de marktpartij van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

  • de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit;

  • de oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

  • er daarvoor bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen kunnen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “opladen van elektrische voertuigen”;

  • bij het daadwerkelijk starten van een laaddienst op de locaties, in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • De tweede parkeerplaats in eerste instantie door elke auto gebruikt mag worden;

  • Bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de marktpartij ook de tweede parkeerplaats wordt ingericht als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de openbare laaddienst uitsluitend wordt verzorgd met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden, welke positief heeft geadviseerd op de voorgestelde maatregel;

 

Besluiten:

  • 1.

    Tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de Schoutendreef ter hoogte van huisnummer 35 en daartoe de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met onderbord “opladen van elektrische voertuigen”, maar wel onder de opschortende voorwaarden dat:

  • a.

    Het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie en die parkeerplaats conform het besluit wordt ingericht;

  • b.

    Bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de marktpartij het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze conform het besluit is ingericht;

 

Namens burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk,

dhr. P.L.M. Koot

Bezwaar:

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk, Postbus 401, 2410 AK Bodegraven. Een bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, de datum en uw handtekening, een omschrijving van het besluit en de motivering van uw bezwaar.

 

Naar boven