Verkeersbesluit: Instellen van een voertuigmassa- en aslastbeperking op de brug Reigerstraat, kern Schelluinen, gemeente Molenlanden.

Logo Molenlanden

 

Zaaknummer: 1035956

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden;

 

Gelet op:

 

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van de mandaatregeling gemeente Molenlanden 12 maart 2019, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Overwegende:

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Uit het oogpunt van:

 

  • 1.

    Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

  • 2.

    Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

  • 3.

    Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

 

Is het gewenst om:

 

Een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen en samenstelling van voertuigen waarvan de totaalmassa groter is dan 30 ton en/of de asdruk van één as groter is dan 7 ton op de brug over de Schelluinse Vliet in de Reigerstraat te Schelluinen. Een en ander zoals weergegeven op de afbeeldingen in de bijlage.

 

Motivering:

 

De brug in de Reigerstraat in Schelluinen overspant de Schelluinse Vliet. De gemeente Molenlanden is verantwoordelijk voor de constructieve veiligheid van deze brug. In 2019 heeft de gemeente Molenlanden een inspectie en herberekening uitgevoerd om de actuele constructieve toestand van de brug te bepalen. Uit het inspectierapport en de herberekening volgt dat zowel de houten dekplanken als stalen liggers van de brug onvoldoende draagkracht hebben. Om het verkeer veilig te kunnen blijven dragen heeft de gemeente Molenlanden besloten om een voertuigmassa- en aslastbeperking in te stellen.

 

Het doel van de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 30 ton en/of de aslast meer is dan 7 ton, is om de brug te beschermen tegen overbelasting door zware voertuigen en daarop te kunnen handhaven.

 

De beperking wordt aangegeven door het plaatsen van het bord C21 ‘30t’, gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de som van de aslasten of de totaalmassa hoger is dan op het bord aangegeven. Tevens wordt het bord C20 ‘7,0t’, gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord aangegeven, geplaatst.

 

Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit horende afbeeldingen in de bijlage.

 

Belangenafweging:

 

Het doel van de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 30 ton en/of de aslast meer is dan 7 ton, is om de brug te beschermen tegen overbelasting door zware voertuigen en daarop te kunnen handhaven.

 

Indien deze geslotenverklaring niet ingesteld wordt dan zal de brug beschadigd worden en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Een zeer beperkt deel van het verkeer ondervind hinder van deze maatregel vanwege de ligging in een woonwijk. De gemeente heeft het belang van het in stand houden van de brug en het voorkomen van schade laten prevaleren boven de belangen van de voertuigen met totaalmassa hoger dan 30 ton en/of een aslast van meer dan 7 ton.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord:

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is op 12 november 2019 overleg gepleegd tussen de wegbeheerder en de politie, eenheid Rotterdam. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. Tijdens dit overleg werden de verkeersaspecten van het verkeersbesluit besproken. De politie ging tijdens dit overleg akkoord met het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat de brug richting de Reigerstraat onderworpen is in 2019 aan een inspectie en herberekening voor de constructieve veiligheid. Hierbij is gebleken dat de huidige constructie onvoldoende draagkracht heeft. Hierdoor is een voertuigmassa- en aslastbeperking nodig om verder schade aan de brug te voorkomen. Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat door de genomen maatregel de vrijheid van verkeer, op het betrokken weggedeelte, welke gelegen is binnen de bebouwde kom, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende bevorderd en wordt de veiligheid op de weg gegarandeerd.

 

Besluiten:

 

  • 1.

    In verband met de geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de totaalmassa hoger is dan 30 ton en/of de asdruk van één as meer is dan 7 ton op de brug over de Schelluinse Vliet in de Reigerstraat te Schelluinen de volgende bebording te plaatsen aan beide zijden van de brug. Het bord C21 ‘30t’, gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen waarvan de som van de aslasten of de totaalmassa hoger is dan op het bord aangegeven. Tevens wordt het bord C20 ‘7,0t’, gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord aangegeven, geplaatst.

 

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de afbeeldingen in de bijlage;

 

Bleskensgraaf, 14 november 2019.

 

Namens college van burgemeester en wethouders van Molenlanden,

 

 

ing. A.J. van Gurp

Vakspecialist verkeer & Vervoer

 

Bezwaar:

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u binnen 6 weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, bij voorkeur, via www.molenlanden.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Het bezwaarschrift dient op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht te zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • 1.

    Uw naam en adres;

  • 2.

    De datum waarop u het bezwaarschrift geschreven hebt;

  • 3.

    Een omschrijving van het besluit waar uw bezwaar zich tegen richt;

  • 4.

    Het zaaknummer van het besluit;

  • 5.

    De gronden waarop uw bezwaar berust.

 

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Daarom kunt u eventueel om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de voorwaarden.

 

Naar boven