Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Neder-Betuwe | Staatscourant 2019, 62310 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Neder-Betuwe | Staatscourant 2019, 62310 | Verkeersbesluiten |
Op 12 november 2018 heeft gemeente Neder-Betuwe een verkeersbesluit gepubliceerd (stcrt-2018-64420). Dit besluit betrof ‘het instellen van een bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren door middel van plaatsing van het bord L3 van bijlage 1 RVV1990’. Deze halte is gerealiseerd ter hoogte van het parkeerterrein op de hoek van de Hoofdstraat en de Stationsstraat.
Deze locatie blijkt achteraf minder geschikt. Daarom is verplaatsing van de halte wenselijk. Voor deze verplaatsing moet een verkeersbesluit worden genomen.
Afbeelding 1: overzicht van de verplaatsing van de halte
Op bovenstaande afbeelding zijn de huidige en de beoogde locatie te zien. Op dit moment is de halte ingericht nabij de kruising tussen de Stationsstraat en het parkeerterrein langs de Hoofdstraat. De beoogde locatie is direct langs de Hoofdstraat. Het haltebord zal hier gemonteerd worden.
• Noodzaak verplaatsen bushalte
In de praktijk is gebleken dat de halterende bussen toch meer hinder geven dan gedacht. De chauffeurs geven aan moeite te hebben met het berijden van het parkeerterrein (onverwachte parkeermanoeuvres bezoekers winkels) en ook het winkelend publiek ervaart hinder. Door te halteren langs de Hoofdstraat kan deze hinder worden weggenomen. Voor het halteren is op de Hoofdstraat voldoende ruimte.
• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)
Om de vrijheid van verkeer zoveel mogelijk te waarborgen, is goed openbaar vervoer van belang. Verder is het in het belang van het verkeer om onnodige congestie te voorkomen en te zorgen voor een ordentelijke en overzichtelijke situatie en daarnee het verzekeren van de veiligheid op de weg.
• Afweging belangen van anderen
In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.
Uit niets is gebleken dat het voorgenomen besluit grote gevolgen zal hebben voor enig individueel belang.
Artikel 12 BABW lid a, bepaalt dat voor het plaatsen van het bord L3 een verkeersbesluit noodzakelijk is voor zover het een bushalte betreft.
De uitvoeringsvoorschriften uit het BABW schrijft geen specifieke eisen voor de plaatsing van het bord L3 voor. Algemene voorwaarden zoals een haakse plaatsing ten opzichte van de weg en een goede zichtbaarheid vanaf de openbare weg zijn wel van toepassing (uitvoeringsvoorschriften BABW, hoofdstuk 2, paragraaf 2.
De betreffende weg is in beheer en eigendom bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.
Er is geen sprake van een zonale toepassing van dit besluit.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 8 november een advies uit.
• Overleg met bevoegd gezag andere wegen
Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.
• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar
De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.
Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.
7. Inwerkingtreding en plaatsing borden
• Inwerkingtreding verkeersteken
Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.
De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.
Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:
a) het intrekken van het verkeersbesluit van 12 november 2018 voor het instellen van een bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren
b) het instellen van een (buurt)bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren, ter hoogte van Hoofdstraat nr. 8a, door middel van plaatsing van het bord L3 van Bijlage 1, RVV1990.
namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,
Mogelijkheid bezwaar en beroep
U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-62310.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.