Verkeersbesluit verplaatsen halte buurtbus in de Hoofdstraat te Kesteren.

Logo Neder-Betuwe

 

 

1. Aanleiding tot het besluit

Op 12 november 2018 heeft gemeente Neder-Betuwe een verkeersbesluit gepubliceerd (stcrt-2018-64420). Dit besluit betrof ‘het instellen van een bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren door middel van plaatsing van het bord L3 van bijlage 1 RVV1990’. Deze halte is gerealiseerd ter hoogte van het parkeerterrein op de hoek van de Hoofdstraat en de Stationsstraat.

 

Deze locatie blijkt achteraf minder geschikt. Daarom is verplaatsing van de halte wenselijk. Voor deze verplaatsing moet een verkeersbesluit worden genomen.

 

2. Overwegingen

• Situatieschets

Afbeelding 1: overzicht van de verplaatsing van de halte

 

Op bovenstaande afbeelding zijn de huidige en de beoogde locatie te zien. Op dit moment is de halte ingericht nabij de kruising tussen de Stationsstraat en het parkeerterrein langs de Hoofdstraat. De beoogde locatie is direct langs de Hoofdstraat. Het haltebord zal hier gemonteerd worden.

• Noodzaak verplaatsen bushalte

In de praktijk is gebleken dat de halterende bussen toch meer hinder geven dan gedacht. De chauffeurs geven aan moeite te hebben met het berijden van het parkeerterrein (onverwachte parkeermanoeuvres bezoekers winkels) en ook het winkelend publiek ervaart hinder. Door te halteren langs de Hoofdstraat kan deze hinder worden weggenomen. Voor het halteren is op de Hoofdstraat voldoende ruimte.

 

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Om de vrijheid van verkeer zoveel mogelijk te waarborgen, is goed openbaar vervoer van belang. Verder is het in het belang van het verkeer om onnodige congestie te voorkomen en te zorgen voor een ordentelijke en overzichtelijke situatie en daarnee het verzekeren van de veiligheid op de weg.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

Uit niets is gebleken dat het voorgenomen besluit grote gevolgen zal hebben voor enig individueel belang.

 

3. Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a, bepaalt dat voor het plaatsen van het bord L3 een verkeersbesluit noodzakelijk is voor zover het een bushalte betreft.

• Uitvoeringsvoorschriften

De uitvoeringsvoorschriften uit het BABW schrijft geen specifieke eisen voor de plaatsing van het bord L3 voor. Algemene voorwaarden zoals een haakse plaatsing ten opzichte van de weg en een goede zichtbaarheid vanaf de openbare weg zijn wel van toepassing (uitvoeringsvoorschriften BABW, hoofdstuk 2, paragraaf 2.

 

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer en eigendom bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit.

 

4. Overig

 

Zonale toepassing

Er is geen sprake van een zonale toepassing van dit besluit.

 

5. Overleg

 

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 8 november een advies uit.

 

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

 

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

6. Bekendmaking

 

• Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.

 

 

7. Inwerkingtreding en plaatsing borden

 

• Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

• Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.

 

 

8. Besluit

 

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

 

a) het intrekken van het verkeersbesluit van 12 november 2018 voor het instellen van een bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren

b) het instellen van een (buurt)bushalte op de Hoofdstraat te Kesteren, ter hoogte van Hoofdstraat nr. 8a, door middel van plaatsing van het bord L3 van Bijlage 1, RVV1990.

 

Opheusden, 8 november 2019

 

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

A. Oegema

medewerker verkeer en vervoer

 

Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

 

Naar boven