Kennisgeving voornemen tot opstellen bestemmingsplan Klaver 5 fase 2 start m.e.r. procedure (07-11-2019)

Logo Horst aan de Maas

Inleiding

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas geven op grond van artikel 1.3.1 Besluit ruimtelijke ordening kennis van hun voornemen om een bestemmingsplan ex artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening voor te bereiden en hiervoor de procedure van de milieueffectrapportage (m.e.r.) te doorlopen.

Beschrijving

Het betreft het bestemmingsplan ‘Klaver 5 fase 2’, waarvoor de gemeente Horst aan de Maas het voornemen heeft te zijner tijd een bestemmingsplan in procedure te brengen overeenkomstig afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht juncto 3.8 Wet ruimtelijke ordening.

Aanleiding

De aanleiding om het bestemmingsplan Klaver 5 fase 2 te gaan bestemmen is de voortdurende vraag naar grootschalige logistieke kavels in het Klavertje 4 gebied. De behoefte aan kavels groter dan 5 hectare (ha) is omvangrijk. Kavels van deze omvang zijn niet direct beschikbaar in het ontwikkelgebied van Trade Port Noord (TPN). Kleinere kavels wel. Om te verkennen hoe ook aan de vraag naar deze grote kavels kan worden voldaan, is door Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo een analyse uitgevoerd naar de mogelijkheden hiertoe in ruimte, tijd, geld, kwaliteit en omgevingsaspecten. De gekozen aanpak maakt voldoende flexibiliteit en diversiteit mogelijk.

De reden om juist Klaver 5 fase 2 te gaan bestemmen (en niet één van de andere klavers) is de wens om vanuit de cascobenadering het gebied integraal te ontwikkelen en hiermee uitvoering te geven aan de ontwerpprincipes en ambities uit de Structuurvisie Klavertje 4-gebied. Hiermee wordt voorkomen dat op ad hoc basis keuzes worden gemaakt en besluiten worden genomen die niet overziene knelpunten kunnen opleveren voor een volgende ontwikkeling. Juist de integrale afweging op klaveroverstijgend niveau draagt bij aan een robuuste en tevens toekomstbestendige gebiedsontwikkeling.

Vanuit de ontwerpprincipes van Klavertje 4 is Klaver 5 fase 2 het meest logische deelgebied om te ontwikkelen. Dit vanuit het uitgangspunt van de Greenportlane als kralensnoer, dat vanaf de A73 tegen de wijzers van de klok in de deelgebieden ontsluit.

Plangebied

Het plangebied van Klaver 5 fase 2 ligt ten westen van de Greenportlane en ten noorden van de Venloseweg. Het omvat de resterende delen van Klavers 5c en 5d uit het structuurvisiegebied Klavertje 4 (zie bijlage).

Passende Beoordeling en m.e.r.-procedure

Gekoppeld aan de bestemmingsplanprocedure voor Klaver 5 fase 2 wordt een Passende beoordeling opgesteld en een m.e.r.-procedure doorlopen. Deze procedure is bedoeld om het milieubelang volwaardig en vroegtijdig in de plan- en besluitvormingsprocedure een plaats te geven.

Passende beoordeling

Een Passende Beoordeling is verplicht wanneer niet kan worden uitgesloten dat een plan of project significante gevolgen heeft op een Natura 2000-gebied. De beoordeling gaat in op de instandhoudingsdoelstellingen voor het betreffende Natura 2000-gebied, de effecten van het initiatief op de soorten/habitattypen in het gebied en of er sprake is van aantasting van de natuurlijke kenmerken van het gebied.

Voor het bestemmingsplan moet een Passende Beoordeling worden gemaakt omdat het plan een toename aan stikstofdepositie mogelijk maakt (in de aanlegfase is sprake van stikstofemissie) en de Natura 2000-gebieden in de omgeving – zoals de Maasduinen - al overbelast zijn met stikstofdepositie (in vaktermen: de kritische depositiewaarde “KDW” van soorten die voorkomen in die gebieden is overschreden). Significante effecten zijn daarom niet op voorhand uit te sluiten.

m.e.r.-procedure

De Wet milieubeheer bepaalt dat voor een bestemmingsplan waarvoor een Passende Beoordeling gemaakt moet worden een planMER plicht geldt. De Passende beoordeling maakt daarbij dan onderdeel uit van het planMER.

Het planologisch mogelijk maken van de aanleg van een bedrijventerrein is niet direct m.e.r (beoordelings).-plichtig. Dit omdat het plan niet meer dan 75 hectare bedrijventerrein mogelijk maakt.

Milieuaspecten

In het milieueffectrapport worden de volgende milieuaspecten meegenomen:

 

  • 1.

    Bodem;

  • 2.

    Water;

  • 3.

    Ecologie;

  • 4.

    Archeologie;

  • 5.

    Landschap en cultuurhistorie;

  • 6.

    Externe veiligheid;

  • 7.

    Verkeer;

  • 8.

    Luchtkwaliteit;

  • 9.

    Geluid.

 

Geen alternatieven

In artikel 7.7 van de Wet milieubeheer staat dat in een planMER de 'redelijkerwijs in beschouwing te nemen' alternatieven moeten worden beschreven.

 

De locatie van het gehele Greenport Venlo (Klavertje 4) is toegewezen in diverse landelijke beleidsdocumenten, onder andere:

  • 1.

    de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2012),

  • 2.

    de Ruimtelijke Economische Ontwikkelstrategie (REOS) Noordelijke Randstad, Zuidelijke Randstad en Brainport Eindhoven (2016)

  • 3.

    het Meerjarenprogramma Infrastructuur, ruimte en transport 2019.

 

Dit is vertaald naar provinciaal beleid. De belangrijkste daarvan zijn het door de gemeenten en de provincie in 2009 vastgestelde Masterplan en Strategisch Businessplan en de door de provincie vastgestelde POL-aanvulling Klavertje 4 (vastgesteld 3-4-2009). De gemeente Horst aan de Maas heeft op 11-9-2012 de ontwerpstructuurvisie Klavertje 4-gebied vastgesteld, waarin ook Klaver 5 fase 2 concreet is vastgelegd.

Gezien het ingezette Rijksbeleid en de doorvertaling daarvan in provinciaal en lokaal beleid zijn er geen redelijkerwijs te beschouwen locatiealternatieven voor Klaver 5 fase 2.

Procedure planMER

Figuur 2 (zie bijlage) geeft de stappen van de uitgebreide m.e.r.-procedure gekoppeld aan de bestemmingsplan procedure weer. Na de figuur worden deze stappen nader toegelicht.

Kennisgeving en zienswijzen

De m.e.r.-procedure is officieel van start gegaan met een openbare kennisgeving en de terinzagelegging van deze publicatie. Een ieder wordt in de gelegenheid gesteld om met een zienswijze een reactie te geven op de voorgestelde aanpak voor het planMER. Dit kan binnen 6 weken na publicatie van deze kennisgeving, vanaf 8 november t/m 19 december 2019.

Zienswijzen kunnen worden gestuurd aan:

Burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas, t.a.v. de heer M. Bouwmans, Postbus 6005, 5960 AA Horst

 

Raadpleging bestuursorganen

Naast de openbare kennisgeving en terinzagelegging worden bij de planvorming belanghebbende bestuursorganen en wettelijk adviseurs geraadpleegd over de in deze kennisgeving geschetste reikwijdte en detailniveau van het planMER.

 

Opstellen planMER

Na deze kennisgeving wordt het noodzakelijke (milieu)onderzoek uitgevoerd. De ingebrachte adviezen en zienswijzen worden beoordeeld en indien relevant betrokken in het onderzoek. Het onderzoeksresultaat wordt gebundeld in het planMER. Het planMER wordt geïntegreerd met de toelichting op het bestemmingsplan.

 

Hiervoor is gekozen omdat in het bestemmingsplan o.a. door milieuaspecten regels worden opgenomen. Hierdoor bestaat er een grote verwevenheid tussen de inhoud van een Milieueffectrapport aan de ene kant en de toelichting van het bestemmingsplan aan de andere kant. In een Milieueffectrapport wordt de impact van het plan op milieu en omgeving beschreven en worden waar nodig randvoorwaarden (mitigerende maatregelen) geformuleerd. In het bestemmingsplan kunnen de randvoorwaarden, die uit het Milieueffectrapport voortkomen, worden vastgelegd en toegelicht.

In een gecombineerde toelichting met MER zijn straks de gevolgen van het voornemen voor de milieukwaliteit en de ruimtelijke kwaliteit en de eventuele mitigerende maatregelen en / of randvoorwaarden voor het bestemmingsplan integraal terug te vinden.

Belangrijk hierbij is wel dat het planMER, ongeacht de presentatievorm, aan onderstaande wettelijke inhoudseisen voldoet. De inhoudseisen zijn als volgt:

• Doelstelling voorgenomen activiteit

• Voorgenomen activiteit en de redelijke alternatieven ervoor

• Relevante plannen en besluiten

• Huidige situatie en autonome ontwikkeling

• Effectenbeschrijving en motivering gehanteerde methodiek

• Mitigerende en compenserende maatregelen

• Leemten in informatie

• Samenvatting

 

 

 

 

Naar boven