Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2019, 60673 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Staatscourant 2019, 60673 | Verkeersbesluiten |
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Opheffen eenrichtingsverkeer Prins Hendrikstraat
Door de herinrichting van het kruispunt Abel Tasmanplein- Rolderstraat naar een rotonde met vrij liggende fietspaden wordt het deel Rolderstraat 118-124 een fietspad. Hiermee verdwijnt er een ingang naar de Oranjebuurt voor het gemotoriseerde verkeer. Alleen via de Oranjestraat kan het gebied ingereden worden voor het gemotoriseerde verkeer. Via de Julianastraat, Prins Hendrikstraat en Oranjestraat kan het gebied uitgereden worden. Voor de verkeersveiligheid en bereikbaarheid wordt het eenrichtingsverkeer van de Prins Hendrikstraat tussen de Oranjestraat en Stationsstraat opgeheven om zo twee ingangen te creëren voor het gebied. Hiermee wordt de bereikbaarheid gewaarborgd.
De maatregelen genoemd in dit besluit hebben betrekking op de Prins Hendrikstraat tussen de Oranjestraat en Stationsstraat:
- Bord C2 “Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten” en onderbord: “uitgezonderd fietsers en bromfietsers”
- Bord C3 “Eenrichtingsweg” en onderbord: “Uitgezonderd fietsers en bromfietsers”
- Bord E1 “parkeerverbod” aan de rechterkant van de weg komend vanaf de Stationsstraat
- Bord E09zb “zone parkeervergunning” aan de rechterkant van de weg komend vanaf de Stationsstraat.
De codes en officiële betekenis van de verkeersborden is vastgelegd in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Het verkeersbesluit wordt genomen in het belang van de veiligheid van de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Voor de bereikbaarheid van woonbuurten is het wenselijk dat deze minimaal twee ontsluitingswegen hebben. Met de herinrichting van de kruising Rolderstraat – Julianastraat – Hendrik de Ruiterstraat is er één toegangsweg opgeheven. De Prins Hendrikstraat tussen de Stationsstraat en Oranjestraat is geschikt voor verkeer in twee richtingen en wordt met dit verkeersbesluit aangewezen om in beide richtingen te gebruiken. De rijbaan is 6 meter breed. Aan de westzijde van de straat wordt geparkeerd. De straat is voldoende breed en voldoende rustig om auto’s in twee richtingen te laten passeren.
Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en/of verwijderd.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de eenheidschef van de politie Noord Nederland. Deze is akkoord.
Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
Overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets:
1. Op de locatie zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets te verwijderen:
- Bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten)
- Bord C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 (eenrichtingsweg)
2. Op de locatie zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets te plaatsen:
- Bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (parkeerverbod)
- Bord E09zb van bijlage 1 van het RVV 1990 (zone parkeervergunning) aan de rechterkant van de weg komend vanaf de Stationsstraat
Ten behoeve van het opheffen van het eenrichtingsverkeer van de Prins Hendrikstraat tussen de Oranjestraat en Stationsstraat in Assen.
Dit besluit treedt in werking op de dag na de openbare bekendmaking ervan. Iedere belanghebbende die het met dit besluit niet eens is kan daartegen binnen zes weken na de datum van openbare bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Deze dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Assen, Team Ruimte, Postbus 30018, 9400 RA Assen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-60673.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.