Verkeersbesluit afsluiten Willem Alexanderstraat Dreumel thv Van Heemstraweg

Logo West Maas en Waal

Nummer: Z.29758 / D.105032

 

Burgemeester en wethouders van gemeente West Maas en Waal;

 

Gelet op:

• artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

• artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

• artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

• de Willem Alexanderstraat is gelegen in Dreumel;

• de Willem Alexanderstraat binnen de bebouwde kom is gelegen en in eigendom en beheer en onderhoud is bij de gemeente West Maas en Waal;

• de Willem Alexanderstraat in het onlangs vastgestelde categoriseringsplan is gecategoriseerd als erftoegangsweg;

• de maximumsnelheid op deze weg 30 km/uur bedraagt;

 

• de gemeente een melding heeft ontvangen over het stuk Willem Alexanderstraat tussen Van Heemstraweg en huisnummer 24 te Dreumel;

• uit de melding komt dat dit stuk weg veelvuldig gebruikt wordt door autoverkeer en fiets- en bromfietsers van en naar de Van Heemstraweg;

• het stuk weg ongeveer 3 meter breed is en daarom ongeschikt is voor veel auto- en fietsverkeer;

• het stuk weg de woonwijk verbindt met de Van Heemstraweg;

• het stuk weg aansluit op de Van Heemstraweg, waarbij de Willem Alexanderstraat een woonstraat is en de Van Heemstraweg een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom is;

• het kruispunt bestaat uit twee wegen die aansluiten op de Van Heemstraweg, zonder dat er voorzieningen zijn voor de veiligheid van het verkeer;

• langs de Van Heemstraweg weliswaar vrijliggende fietspaden liggen, maar daar tussen geen auto kan opstellen en er geen linksafstroken aanwezig zijn;

• de maximumsnelheid op de Van Heemstraweg 80 km/uur bedraagt;

• de weg waarschijnlijk van oudsher een verbindingsweg is tussen Dreumel en het buitengebied en dat later de Van Heemstraweg is aangelegd;

 

• de gemeente hier verkeerstellingen heeft gehouden;

• op dit stuk weg op een werkdag gemiddeld 21 motorvoertuigen rijden;

• de snelheid van het verkeer hier ook veel te hoog ligt en dat niet te achterhalen is hoe dit verkeer zo snel kan rijden vanwege het smalle profiel en de aanwezigheid van een voorrangskruispunt;

• hier snelheden van boven de 70 km/uur gemeten zijn;

• de V85 is gemeten op 61 en 75 km/uur, terwijl de tellocatie op nog geen 10 meter van het kruispunt is gelegen;

• de gemeente de verbindingsweg naar de Van Heemstraweg een veiligheidsknelpunt vindt;

• dit enerzijds komt door de ligging en inrichting van het kruispunt en anderzijds vanwege het verkeersgedrag;

• deze verbindingsweg in principe geen of onvoldoende functie heeft voor het verkeer, aangezien er 2 prima alternatieven zijn voor het verkeer: Nieuwstraat en Margrietstraat;

• de aansluiting en de wisselwerking tussen langzaam en snel verkeer hier ongewenst is;

• in de periode 2014 t/m 2018 in 2017 een ongeval heeft plaatsgevonden op het kruispunt tussen een bestelwagen en een lichtmast;

 

• de gemeente overleg heeft gehad met de provincie als wegbeheerder en het waterschap als watergangbeheerder;

• beide instanties zijn voorstander van het afsluiten van de weg;

• de provincie de aansluiting eveneens ongewenst vindt en dat ook voor fietsverkeer een onveilig punt is;

• de provincie heeft de weg opgenomen in de trajectverkenning waarbij elke 9 jaar groot onderhoud aan de weg plaatsvindt en mogelijk ook verbetermaatregelen;

• de gemeente de provincie heeft gevraagd om dat programma op te nemen om de weg er uit te scheppen en de watergang door te laten lopen;

• de uitvoering van de werkzaamheden pas in 2021 of 2022 zal plaatsvinden;

• de gemeente de weg wil afsluiten voor autoverkeer door middel van een fysieke maatregel;

 

• met dit besluit tegelijkertijd foutieve bebording verwijderd kan worden;

• deze foutieve bebording geeft aan dat er een geslotenverklaring geldt voor motorvoertuigen, maar uitgezonderd is voor bestemmingsverkeer;

• daarbij is aan het begin van de straat er een verplichte rijrichting rechtdoor ingesteld, waarbij fietsers en bromfietsers zijn uitgezonderd;

 

• de gemeente de aanwonenden van Willem Alexanderstraat 20, 22, 24, 26, 21 en 23, alsmede Meerheuvelweg 1, 1a en 3 heeft aangeschreven;

• de gemeente ook het dorpsplatform heeft gevraagd;

• raadspartij FD Dreumel zich ook gemeld heeft;

• enkele bewoners uit de omgeving die niet zijn aangeschreven ook hebben gereageerd;

• er zowel positieve als negatieve reacties zijn binnengekomen;

• de reacties gingen over zowel de afsluiting met paal (meerderheid positief) en de algehele afsluiting door het doortrekken van de sloot (meerderheid negatief);

• bij deze reacties ook de FD Dreumel en het dorpsplatform Dreumel zijn gehoord;

• de FD Dreumel en dorpsplatform zich kunnen vinden in een afsluiting met een paal;

 

• de brandweer- en ambulancediensten zijn benaderd;

• alleen de brandweer heeft gereageerd en zij zich ook kunnen vinden in een afsluiting met een paal;

 

• het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren;

• overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Gelderland-Zuid;

 

 

Besluiten:

1. door het plaatsen van een roodwit paaltje op de Willem Alexanderweg te Dreumel ter hoogte van de Van Heemstraweg, de Willem Alexanderweg af te sluiten voor bestuurders als bedoeld in artikel 15 lid 2 WVW;

2. door het plaatsen van bord model L8 (doodlopende weg) en onderbord model OB54 (uitgezonderd brom/fietsers) deze borden ter ondersteuning en vooraankondiging te plaatsen in verband met de afsluiting uit besluitpunt 1;

3. door het verwijderen van bord C12 uit bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede onderbord ob108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) ter hoogte van huisnummer 24 de geslotenverklaring voor motorvoertuigen op te heffen;

4. door het verwijderen van bord D4 (verplichte rijrichting rechtdoor), alsmede onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) ter hoogte van huisnummer 24 de verplichte rijrichting op te heffen;

 

Beneden-Leeuwen, 29 oktober 2019

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WEST MAAS EN WAAL,

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

 

 

 

 

P.G. Arissen V.M. van Neerbos

 

Dit besluit wordt bekendgemaakt in de Maas en Waler en de Staatscourant en ligt vanaf de publicatiedatum 6 weken ter inzage bij de Centrale Balie van het gemeentehuis.

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met de inhoud van dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1, 6658 ZG Beneden-Leeuwen.

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en bevat ten minste:

- naam en adres van de indiener;

- de dagtekening;

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Voor de behandeling van een bezwaarschrift is geen griffierecht verschuldigd.

 

Voorlopige voorziening

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit nu al geldt. Indien onverwijlde spoed dat vereist kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Arnhem, Postbus 9030, 6800 CD Arnhem. In dat geval is griffierecht verschuldigd.

 

U kunt ook digitaal om een voorlopige voorziening vragen bij genoemde rechtbank. Ga hiervoor naar http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht en maak gebruik van het voorgeschreven webformulier. Om hiervan gebruik te maken moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de exacte voorwaarden.

 

Naar boven