Amsterdam, Prins Hendrikkade, ventweg tussen Buiten Bantammerstraat en de Kalkmarkt.

Logo Amsterdam

 

 

Documentnummer CE19-06676

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op het lokaal bestuur in Amsterdam;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen.

 

Overwegende dat

  • aan de Prins Hendrikkade, tussen de Buiten Bantammerstraat en de Kalkmarkt, aan de huizenzijde een ventweg is gelegen, waarop eenrichtingsverkeer van kracht is;

  • op deze ventweg veel fietsverkeer is maar ook veel laad- en losverkeer door de vestiging van diverse hotels aan deze ventweg.

  • de bewoners in diverse overleggen hebben aangevraagd om de indeling van de huidige ventweg te wijzigen en daarmee een veiligere omgeving te creëren voor de bewoners en bezoekers van de hotels.

  • in 2017 de Werkgroep Blackspots Amsterdam al heeft geconstateerd dat er vaak conflicten ontstaan tussen automobilisten en fietsers op de ventweg.

  • dit kan worden opgelost door de ventweg als fietsroute in te richten.

  • derhalve, in overleg met de diverse belanghebbenden is besloten, in aansluiting op de definitieve inrichting in 2019 van de toekomstige doorgaande fietsroute over de Prins Hendrikkade, om de ventweg nu al te wijzigen in een tweerichtingsfietspad.

  • hierbij het parkeren wordt opgeheven en het laden en lossen wordt verplaatst naar de hoofdrijbaan.

  • door de Noord-Zuidlijn er namelijk minder bussen op de rijbaan halteren waardoor een aantal halteringen van de bussen kan komen te vervallen en er de mogelijkheid ontstaat voor het aanleggen van een vijftal laad- en loshavens en drie halteringsplaatsen voor bussen.

  • gelijktijdig met de herindeling van de hoofdrijbaan, voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer, de linkerrijstrook stad-in wordt ingericht als busbaan.

  • de huidige aanwijzing van de ventweg als eenrichtingsweg komt te vervallen en de ventweg zal worden aangewezen als tweerichtingsfietspad.

  • dit ontwerp is besproken en goedgekeurd in de 1172e en 1181 e vergadering van de Centrale Verkeerscommissie van Amsterdam.

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;.

  • de bovenvermelde maatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de hierna genoemde weggedeelten onder beheer zijn van en zijn gelegen binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam.

Besluit

  • 1.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model C2 en C3van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds ingestelde eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters, en geleiders van rij- en trekdieren en vee:

  •  

  • de Prins Hendrikkade, de ventweg gelegen tussen de Buiten Bantammerstraat en de Kalkmarkt, gesloten in de richting van de Buiten Bantammerstraat, uitgezonderd (brom)fietsers.

  •  

  • 2.

    door het verwijderen van een busstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerde gedeelte van de rijbaan waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht, als genoemd in artikel 1 onder k van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

de Prins Hendrikkade, de busstrook gelegen op de hoofdrijbaan aan de huizenzijde, tussen de Buiten Bantammerstraat en de Kalkmarkt.

  • 3.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E7van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan te wijzen als gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

de Prins Hendrikade:

  • a.

    de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen op de hoofdrijbaan ter hoogte van de percelen 120-123 ( 3 plaatsen)

  • b.

    de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten op de hoofdrijbaan ter hoogte van de percelen 135-136 ( 2 plaatsen)

  •  

  • 4.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad:

de Prins Hendrikkade, de ventweg gelegen tussen de Buiten Bantammerstraat en de Kalkmarkt.

  • 5.

    door het aanbrengen van een busstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerde gedeelte van de rijbaan waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht, als genoemd in artikel 1 onder k van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

  •  

  • de Prins Hendrikkade, het speciaal daartoe aangegeven weggedeelte gelegen op de hoofdrijbaan de linkerrijstrook stad – in, tussen perceel 153 en perceel 108.

  •  

  • 6.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model L3bvan Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan te wijzen als bushalte:

  •  

  • a.

    de Prins Hendrikkade, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen op de hoofdrijbaan voor de percelen 128-134.

  • b.

    de Prins Hendrikkade, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen op de hoofdrijbaan voor de percelen 140-144.

  •  

 

 

Zoals aangegeven op bijgevoegde situatietekening

  •  

  •  

Amsterdam,

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Nina Gombert

 

Teammanager Expertisecentrum, Operationele Ondersteuning, Stadswerken

 

Niet mee eens?

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit bezwaar maken.

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Vermeld in uw bezwaarschrift altijd:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en uw handtekening

  • het besluit waartegen u bezwaar maakt, met datum en referentienummer van het besluit

  • waarom u bezwaar maakt.

 

Na ontvangst informeert de gemeente u over de manier waarop zij uw bezwaarschrift gaat behandelen.

 

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

 

de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

sector Bestuursrecht Algemeen

Postbus 75850

1070 AW AMSTERDAM

 

Dat kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie

 

 

 

Naar boven