Aanbrengen fietsstroken De Wittenhagen

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN19h0007354 / h190095579

 

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De straat De Wittenhagen is de voornaamste ontsluitingsweg van de buurt Wittenhagen in de wijk Tweelingstad. De weg is aangeduid als gebiedsontsluitingsweg en kent een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur. De weg is echter ingericht als grijze weg. Dat betekent dat de straat niet is ingericht volgens de ‘essentiële herkenbaarheidskenmerken’ van het landelijke ontwerpconcept ‘Duurzaam Veilig’.

Behalve de voornaamste ontsluitingsroute voor de buurt Wittenhagen is de straat De Wittenhagen ook een verbindingsroute richting Stadsdennen-Oost en Frankrijk. Tevens is de weg de enige ontsluitingsroute die gezien het wegprofiel geschikt is voor vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein Zandlaan.

Het verbeteren van de verkeersveiligheid in de straat De Wittenhagen is een belangrijk speerpunt. Om die reden heeft de gemeenteraad in de Kadernota 2019-2022 financiële middelen gereserveerd om de verkeersveiligheid op de weg te verbeteren. De straat De Wittenhagen is tevens aangewezen als lokale hoofdfietsroute in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP). In samenwerking met enkele buurtbewoners is gewerkt aan de uitwerking van een inrichtingsplan. Tevens is dit plan aan andere bewoners voorgelegd tijdens een openlucht-burendag.

De huidige weg heeft een wegbreedte van 8 meter. De rijbaan wordt opnieuw ingericht. De rijbaan krijgt een wegbreedte van 6 meter, met daarop fietsstroken. De fietsstroken bieden fietsers een eigen plaats op de rijbaan en leveren daarmee een verhoging van de verkeersveiligheid. Bovendien zorgt deze maatregel voor een optische versmalling van het wegdek, met een verbetering van het snelheidsgedrag als doel.

In de huidige situatie wordt veelal aan de noordzijde van de rijbaan geparkeerd. Deze parkeerruimte blijft in stand en wordt gefaciliteerd in de vorm van parkeerstroken. Tevens helpen de fietsstroken het parkeergedrag te reguleren, doordat parkeren op de rijbaan van de straat De Wittenhagen niet langer toegestaan is. Dit is beschreven in artikel 23 van het RVV 1990.

Met name tijdens kerkdiensten in de Bethelkerk speelt het parkeergedrag op de straat De Wittenhagen in de huidige wegsituatie een belangrijke rol, omdat met enige regelmaat hinderlijk geparkeerd wordt. De fietsstroken leveren een betere parkeerregulering op, waardoor ook hier een positieve bijdrage wordt geleverd aan de verkeersveiligheid en de overzichtelijkheid van de straat. Deze maatregelen zijn ook met een woordvoerder van de kerkenraad van de Bethelkerk besproken. De Bethelkerk staat achter deze maatregelen en is blij dat de parkeersituatie beter gereguleerd wordt.

Tevens wordt aan de Van Brakellaan, ter hoogte van De Wittenhagen, met regelmaat achter de parkeervakken geparkeerd of gestopt. Hierdoor zijn de betreffende parkeervakken moeilijk of geheel niet bruikbaar. Ter ondersteuning wordt een gele streep op de trottoirband gemarkeerd, om dit gedrag tegen te gaan.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is.

Het aanbrengen van fietsstroken en een gele doorgetrokken streep zijn verkeerstekens op de weg waarvoor een verkeersbesluit noodzakelijk is.

Uit het oogpunt van:

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; en

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om:

1. Fietsstroken te realiseren op de straat De Wittenhagen door het aanbrengen van rode fietsstroken op de rijbaan, conform artikel 1 van het RVV 1990; en

2. Een verbod om stil te staan in te stellen aan de Van Brakellaan ter hoogte van de huisnummers 43 t/m 47, door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep op de trottoirband.

Harderwijk, 6 november 2019

Namens burgemeester en wethouders,

M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven