Geslotenverklaring fietsers/bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen Enderakkers,Bergeijk

Logo Bergeijk

2019.01

Kevin Penninx

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Dat de Enderakkers in de Gemeentelijke Visie Mobiliteit (GVM 2019-2022) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg en een maximale snelheid kent van 80 km/uur.

Dat de richtlijnen voor de minimale en ideale inrichting van een gebiedsontsluitingsweg buitden de bebouwde kom vastliggen in de CROW-publicatie ‘Handboek wegontwerp 2013; Basiscriteria’.

Dat bij een minimale inrichting van een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom (brom)fietsverkeer op een vrijliggend fiets-/bromfietspad rijdt of omgeleid wordt via een alternatieve route.

Dat langs de Enderakkers geen vrijliggend fiets-/bromfietspad aanwezig is.

Dat er geen geschikte route voor fietsers beschikbaar was.

Dat de aanleg van een hoogwaardige fietsverbinding via de Riethovensedijk/Poegpad tussen de kern van Bergeijk en de N397 een veilige alternatieve route ontstaat, waar fietsers omgeleid kunnen worden.

Dat het vanwege de verkeersveiligheid ongewenst is om bij een geschikte alternatieve route fietsers toe te staan op de Enderakkers.

Dat de V85 (de snelheid die door 85% van het verkeer niet wordt overschreden) op de Enderakkers 81,8 km/uur is op basis van de meetgegevens van december 2018.

Overleg:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft aangaande dit besluit overleg plaatsgevonden met de betrokken Operationeel Expert GGP gemeente Bergeijk van de politie eenheid Oost-Brabant, wiens advies bij dit besluit is gevoegd.

 

Zienswijzen:

Het concept-verkeersbesluit voor de Geslotenverklaring fietsers/bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen Enderakkers te Bergeijk, heeft in de periode van 25 april 2019 tot en met 30 mei 2019 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn drie zienswijzen ontvangen.

In de ingediende zienswijzen worden door appelanten aangegeven dat zij tegen het instellen van het verbod zijn omdat er voor aanwonenden geen veilig alternatief is.

In de zienswijzen worden door de appelanten de volgende argumenten aangehaald om deze zienswijzen te onderbouwen:

 

1. Dat het anno 2019 niet meer past in het kader van duurzaamheid en vitaliteit dat bewoners en bezoekers van de woningen Enderakkers 6, 6a en 8 te Bergeijk alleen de woning en het bedrijf te kunnen verlaten met een auto.

 

2. Dat de bewoners en bezoekers enorm worden beperkt om niet meer met een fiets/bromfiets/gehandicaptenvoertuig bij de woning of het bedrijf te geraken.

 

3. Dat fietser/bromfietsers/gehandicaptenvoertuigen altijd een alternatief moeten hebben om de adressen Enderakkers 6, 6a en 8 te verlaten/bereiken.

 

4. Dat wanneer er geen alternatief is voor fietser/bromfietsers/gehandicaptenvoertuigen de bewegingsvrijheid aangetast worden en allerlei principes ondermijnd worden: duurzaam vervoer, fietsgebruik stimuleren, zelfstandig fietsen kinderen.

 

5. Dat Enderakkers 6a, Bergeijk een vergunning is afgegeven voor de bouw van een kampeerboerderij/groepsaccommodatie. Bij deze accommodatie door bezoekers (volwassenen en kinderen) zeer zeker gebruik zal worden gemaakt van de fiets. Kinderen kunnen sowieso al niet autorijden.

6. Dat wanneer de geslotenverklaring wordt vastgesteld zowel bewoners, alsook het bedrijf wat de kampeerboerderij gaat uitbaten hiermee flink gedupeerd worden. Daarnaast zal toch op de een of andere manier de percelen voor bewoners en bezoekers toegankelijk moeten zijn per fiets/bromfiets/gehandicaptenvoertuig.

7. Dat het gesloten verklaren van de weg voor fietsers/bromfietsers/gehandicaptenvoertuigen enkel door borden schijnveiligheid geeft. Dit omdat de bewoners wel de weg zullen moeten gebruiken om hun woning te bereiken en dat gemotoriseerd verkeer hierdoor verrast kan worden en dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties.

 

 

Beoordeling zienswijzen:

 

  • 1.

    Gemeente Bergeijk heeft in haar Gemeentelijke Visie Mobiliteit duurzaamheid en vitaliteit hoog in het vaandel staan. In het overleg dat op d.d. 21 mei heeft plaatsgevonden met de bewoners van Enderakkers 6, 6a en 8 is door gemeente uitgesproken dat de gemeente graag naar alternatieve oplossingen kijken die geen afbreuk doen aan de bereikbaarheid van de woningen per fiets/bromfiets/gehandicaptenvoertuig. Wanneer een geschikte oplossing wordt geboden wordt geen afbreuk gedaan aan duurzaamheid en vitaliteit.

  • 2.

    Gemeente begrijpt dat appelanten door het instellen van de gesloten verklaring beperkt worden om hun woningen te kunnen bereiken middels fiets/bromfiets/gehandicaptenvoertuig. Graag gaat de gemeente dan ook in op het voorstel wat appelanten in haar zienswijze doen om verbeterde verbinding aan te leggen richting de Buchtdwarsstraat zodat appelanten vanuit hun woningen zonder gebruik te hoeven maken van de Enderakkers (enkel oversteken).

  • 3.

    Gemeente is net als appelanten van mening dat er een geschikte oplossing moet komen voor fietsers/bromfietsers/gehandicaptenvoertuigen.

    4. Het verkeersbesluit heeft niet ten doel om principes als duurzaam vervoer, stimulering fietsgebruik en zelfstandig fietsen kinderen te ondermijnen. Het verkeersbesluit heeft ten doel de verkeersveiligheid te verbeteren.

    5. Gemeente is net als appelanten van mening dat er een geschikte oplossing moet komen voor kinderen en volwassenen op de fiets. De vergunning waar appelanten overigens aan refereren is verleend op 22-4-2016. Normaliter krijgen partijen waaraan een vergunning verleend is maximaal 3 jaar de tijd om de vergunning ter uitvoering te brengen. Wanneer dit niet gebeurt kan de gemeente de vergunning intrekken. Op dit moment staan er zo’n 50 vergunningen op de nominatielijst om ingetrokken te worden. Reden hiervoor is dat er nieuwe regels zijn voor vergunningsaanvragen die strenger zijn met name op het gebied van isolatie en duurzaamheid. Appelanten kunnen hierover t.z.t een brief verwachten van de gemeente: appelanten kunnen dan uiteraard de mogelijkheid daarop te reageren. Mochten appelanten hierover vragen hebben dan kunnen appelanten terecht bij het cluster VTH (Vergunningen Toezicht en Handhaving) van de gemeente Bergeijk. Voor de duidelijkheid het al dan niet intrekken van de vergunning staat volledig los van dit verkeersbesluit en hebben geen verband met elkaar.

    6. Gemeente is net als appelanten van mening dat percelen binnen onze gemeente veilig bereikt moeten kunnen worden. Het gebruik van de Enderakkers ten behoeve van fietsers/bromfietsers/gehandicaptenvoertuigen achten wij als gemeente niet wenselijk. Het voorstel van de gemeente is dan ook met de om aan de zijde van de woningen Enderakkers 6, 6a en 8 op de grond van de gemeente een halfverharding te realiseren met een mogelijkheid tot oversteken ter hoogte van de aansluiting Buchtdwarsstraat zodat appelanten zich middels deze halfverharding veilig naar de aansluiting met de Buchtdwarsstraat kunnen verplaatsen.

    7. Gemeente wil met het verkeersbesluit in combinatie met de aangedragen oplossing juist alle verwarring voorkomen zodat het gebruik voor fietsers/bromfietsers/gehandicapten niet meer mogelijk is. Daarnaast willen we met de oplossing u een veilig alternatief bieden om uw woning te bereiken op andere manieren dan alleen met de auto.

    Gemeente gaat er vanuit dat er met de aangedragen oplossing een goed alternatief geboden wordt waarmee de bereikbaarheid en vitaliteit van appelanten niet beperkt wordt en het verkeersbesluit in stand kan blijven.

     

BESLUIT

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen op de Enderakkers te Bergeijk, conform tekening 2019.01.tek, door het plaatsen van verkeersborden conform model C15, van de bijlagen I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Bergeijk, 30 oktober 2019

Burgemeewster en wethouders van Bergeijk,

Namens deze,

Dhr. J.M.C. de Greef

Hoofd afdeling Beheer Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u hiertegen een beroepschrift indienen bij de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht (postbus 90125, 5200 MA 's‑Hertogenbosch). Dat kan tot zes weken na de dag van verzending van het besluit. In uw beroepschrift moet staan tegen welk besluit u beroep aantekent en waarom. Verder moet u uw naam, adres en de datum vermelden én het beroepschrift ondertekenen.

U moet een kopie van het besluit op uw bezwaarschrift meesturen. Het is niet nodig om alle stukken uit de procedure aan de rechtbank te sturen.

Voor deze procedure bij de rechtbank bent u griffierecht verschuldigd.

Indiening van een beroepschrift houdt niet in dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Indien er sprake is van spoedeisend belang kunt u aan de voorzieningenrechter vragen een voorlopige voorziening te treffen. Zo’n verzoek kunt u alleen indienen als u ook beroep hebt ingesteld. De rechter bepaalt dan of er een voorlopige regeling moet worden getroffen. U bent voor deze procedure extra griffierecht verschuldigd.

U kunt het verzoek sturen naar de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA 's‑Hertogenbosch. U moet een kopie van het bezwaarschrift meesturen.

U kunt ook digitaal het beroep- en verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven