Verkeersbesluit wijziging verkeersregime binnenstad

Logo Almelo

Kenmerk: Intern-69319

Motivering

 

1. Aanleiding

Onderdeel van (het programma voor) de ontwikkeling van de binnenstad is het realiseren van een goede bereikbaarheid van het gebied door fietsers. Ter ondersteuning hiervan is het nodig om enkele straten autovrij te maken. Het gaat om de Klara Zetkinstraat, de Rosa Luxemburgstraat, de Corridor en het Marktplein. Dit draagt bij aan de veranderende functie van de binnenstad (naast winkelen ook oog voor ontmoeten en recreëren) en een duurzame maatschappij (meer prioriteit voor de fietser en elektrisch vervoer).

Dit verkeersbesluit wordt genomen vanuit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de weg

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden.

 

In de ‘Koers binnenstad Almelo’ is voor het gebiedsprofiel ‘Compacte kern’ bepaald dat deze gemakkelijk toegankelijk en vindbaar moet zijn, met veel logische routes naar het gebied. Voor de bereikbaarheid van het winkelgebied is een belangrijke rol weggelegd voor het gebruik van de fiets. Om dit te bewerkstelligen is een zogenaamd ‘rondje fiets’ rondom de binnenstad ontworpen.

 

Nadere toelichting per straat:

 

- Klara Zetkinstraat

De Klara Zetkinstraat is een veel gebruikte sluiproute voor verkeer dat vanuit de tunnel Wierdensestraat via Klara Zetkinstraat en de Boddenstraat naar de Brugstraat rijdt. Dit verkeer heeft geen enkele binding met de binnenstad en bezorgt het fietsverkeer veel overlast. Door auto’s te weren kunnen fietsers veiliger de binnenstad bereiken.

Een deel van het voetgangersgebied is opengesteld voor fietsverkeer en er wordt een nieuwe fietsverbinding gerealiseerd tussen het Kloosterhofpad en de Wierdensestraat. Ten behoeve daarvan is het noodzakelijk om de Klara Zetkinstraat autovrij te maken.

- Rosa Luxemburgstraat

De Rosa Luxemburgstraat maakt eveneens onderdeel uit van het ‘rondje fiets’ en wordt een belangrijke toegang tot de binnenstad voor fietsers vanuit westelijke/noordelijke richting. Dit verhoudt zich uit oogpunt van verkeersveiligheid niet goed met autoverkeer. De straat is te smal voor een aparte fietsverbinding. Door het doortrekken van het kanaal tot het Marktplein wordt deze straat aantrekkelijk voor andere functies (horeca en andere verblijfsfuncties die aan het water gerelateerd zijn). Ook uit dit oogpunt is het niet wenselijk om hier autoverkeer toe te laten.

- De Corridor en Marktplein

De huidige situatie laat nog toe dat op het Marktplein en in de Corridor met de auto mag worden gereden. Gezien de compactere opzet van de binnenstad, haar functie om te verblijven en recreëren is het niet langer wenselijk dit toe te staan. Door autoverkeer te weren wordt het gebied aantrekkelijker.

 

De uitwerking is opgenomen in de bordentekening. De maatregelen bestaan uit het plaatsen van nieuwe borden (C12, onderborden, G7 zonaal, D5 links en D5 rechts). Fysieke afsluiting is minder gewenst omdat er af en toe wel verkeer door moet (bv laden/lossen).

 

2. Belangenafweging

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Voor bijvoorbeeld het laden en lossen kan op individuele basis ontheffing worden verleend.

 

3. Juridische grondslag

Relevant zijn de artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Gehoord

Overleg wegbeheerder

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord. Deze heeft geen bezwaren naar voren gebracht.

 

Overleg politie.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit met verbetersuggesties voor de bebording en logische routes (die zijn verwerkt).

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

Burgemeester en Wethouders van Almelo besluiten tot het autovrij maken van

a. de Klara Zetkinstraat;

b. de Rosa Luxemburgstraat;

c. de Corridor en

d. het Marktplein.

 

 

 

 

 

 

 

Almelo, 29 oktober 2019

Hoogachtend,

Namens het college van Burgemeester en wethouders van Almelo,

manager Centrale Registratie en Leefomgeving,

mr. G.G. van der Tang

Bezwaarprocedure:

Op basis van de Algemene wet bestuursrecht (artikel 7:1) kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders. Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie in de Staatscourant

 

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en moet ten minste de volgende elementen bevatten:

- de naam en het adres van de indiener;

- de dagtekening;

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

- de gronden van het bezwaar.

Voor behandeling van een bezwaarschrift bij de gemeente Almelo is geen griffierecht verschuldigd.

 

In spoedgevallen is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de Arrondissementsrechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 323, 7600 AH Almelo (telefoon 0546-832470). In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde hiervoor is dat u een bezwaarschrift hebt ingediend.

 

Naar boven