Besluit Tijdelijke Verkeersregeling Oosterengweg e.o. bouw HOV-tunnel

Logo Hilversum

 

zaak 534804

Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;

Dat volgens artikel 2 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) de daarin vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Dat volgens artikel 2 lid 2 WVW 1994 de daarin vastgestelde regels strekken tot:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Dat krachtens artikel 15 WVW 1994 in de volgende gevallen een verkeersbesluit dient te worden genomen:

lid 1. Voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

lid 2. Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Dat volgens art. 34 en 35 van het BABW ingeval van tijdelijke situaties de plaatsing van verkeerstekens en het uitvoeren van maatregelen (art. 15 WVW 1994) zonder een verkeersbesluit kan worden uitgevoerd. Tenzij de termijn van tijdelijkheid een periode van 4 maanden overschrijdt dan wel zich regelmatig voordoet. (art. 37 BABW)

Dat er bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden tot de aanleg van een hoogwaardige busverbinding tussen Huizen en station Hilversum. Deze snelle, hoogfrequente en betrouwbare busverbinding is een serieus alternatief voor de auto en levert een bijdrage aan het op peil houden van de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische positie van ’t Gooi. (project HOV in ’t Gooi = Hoogwaardig Openbaar Vervoer, een HOV-busverbinding)

Dat een deel van de busverbinding binnen Hilversum als aparte busbaan wordt uitgevoerd langs de spoorlijn Hilversum-Amersfoort.

Dat de provincie Noord-Holland binnen de gemeente Hilversum nagenoeg de gehele toekomstige busbaan in eigendom en beheer en onderhoud heeft of krijgt.

Dat deze busbaan de Oosterengweg kruist, direct ten zuiden langs het spoor.

Dat ten behoeve van de doorstroming van het normale verkeer over Oosterengweg de kruising met de busbaan en spoorbaan door een verkeerstunnel als ongelijkvloerse kruising wordt uitgevoerd, waarbij het doorgaande verkeer op Oosterengweg de tunnel gebruikt.

Dat door de aanleg van de tunnel de verkeersveiligheid wordt verbeterd nu het kruisende trein- en busverkeer wordt gescheiden van het overig verkeer.

Dat voor de aanleg en totstandkoming van de tunnel met de bijbehorende infrastructuur voldoende werkterrein moet worden vrijgemaakt.

Dat daartoe de Oosterengweg tussen Van Riebeeckweg en Liebergerweg gedurende de bouwperiode, gepland van 1 maart 2020 tot 1 augustus 2021, voor alle verkeer wordt afgesloten, en de afsluiting voor fietsers en voetgangers nog doorloopt tot gepland medio 2022.

Dat het werkterrein zich uitstrekt tot enkele op Oosterengweg aansluitende maar tijdelijk doodlopende wegvakken van de wegen Mussenstraat en Oude Amersfoortseweg en die wegvakken eveneens worden afgesloten voor het verkeer.

Dat door de provincie in samenwerking met de gemeente een participatie- en communicatietraject voor de omliggende buurten is opgezet en uitgevoerd met belanghebbende bewoners, ondernemers en instellingen.

Dat bedrijven met tijdelijke infrastructurele of andere verkeersmaatregelen zo goed mogelijk bereikbaar blijven.

Dat woningen aan het betreffende deel van de Oosterengweg en aan de overige afgesloten wegvakken behorend tot het werkterrein door bijvoorbeeld het aanleggen van een tijdelijk trottoir te voet en met bijvoorbeeld rolstoel bereikbaar blijven.

Dat zo goed mogelijk compenserende parkeerruimte voor auto’s van de betreffende bewoners in de nabije omgeving wordt aangelegd. (zowel tijdelijk als structureel)

Dat bij de voorbereiding de politie, de brandweer, de ambulancedienst/spoedeisende hulp, de lijnbusvervoerder(s) en spoorwegbeheerder betrokken zijn om de veiligheid en bereikbaarheid zo goed mogelijk te waarborgen.

Dat er een zorgvuldig ontworpen omleidingsroute voor het verkeer wordt ingesteld en uitgevoerd.

Dat door de uitvoerder voor het langzaam verkeer rijdend op de Oude Amersfoortseweg gedurende de bouwperiode meestentijds een oversteekverbinding beschikbaar wordt gesteld om het werkterrein Oosterengweg te passeren.

Dat waar en wanneer nodig verkeersregelaars worden ingezet.

Dat met een separaat besluit een tijdelijke verkeersregeling wordt vastgesteld voor het inrichten van een calamiteitenroute voor nood- en hulpdiensten.

Dat daartoe een tijdelijke spoorwegovergang wordt ingericht in het verlengde van de Mussenstraat –komende vanaf de Liebergerweg- gaande over het spoor en rechtdoor uitmondende op de hoofdrijbaan van Oude Amersfoortseweg. (tussen huisnummers 247 en 259)

Dat onvoorziene knelpunten gedurende de uitvoeringsperiode zo goed mogelijk naar redelijkheid en billijkheid worden opgelost.

Dat onvoorziene omstandigheden aanleiding kunnen geven tot aanvullende tijdelijke maatregelen.

Dat de genoemde tijdelijke maatregelen noodzakelijk zijn voor het kunnen realiseren van de tunnel met bijbehorende infrastructuur en afgezet tegen eventuele ongemakken niet zodanig zijn dat deze maatregelen niet zouden kunnen worden uitgevoerd.

Dat met de korpschef politie overleg heeft plaatsgehad in overeenstemming met artikel 24 van het BABW en deze positief adviseert op de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Dat de spoorwegbeheerder is gehoord in overeenstemming met artikel 25 lid 2 BABW en geen bezwaar heeft tegen de voorgestelde verkeersmaatregelen.

Dat de betreffende wegen zijn gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn.

Dat het ontwerp van dit besluit op 5 september 2019 op de gebruikelijke wijze is gepubliceerd op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen - Gemeenteblad. Een ieder is gedurende 6 weken in de gelegenheid gesteld om zijn of haar zienswijze ten aanzien van dit ontwerpbesluit kenbaar te maken. Van deze mogelijkheid is geen gebruik gemaakt.

Dat op grond van artikel 18 van de WVW 1994 het colle­ge bevoegd is ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de pro­vincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.

Dat bij ons besluit van 30 augustus 2005 de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht, van toepassing is verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de WVW 1994, het RVV 1990 en het BABW) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.

Burgemeester en wethouders van Hilversum besluiten;

  • 1.

    Door het tijdelijk plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de weg Oosterengweg tussen de Liebergerweg en de Van Riebeeckweg, de weg Oude Amersfoortseweg tussen de Willem Bontekoestraat en de Oosterengweg, de weg Oude Amersfoortseweg tussen Oosterengweg en de doorgang van de tijdelijke spoorwegovergang en, de weg Mussenstraat tussen de Oosterengweg en de Mussenstraat, gesloten te verklaren in beide richtingen, hiervan uit te zonderen aan de bouw gerelateerd verkeer.

  • 2.

    De periode van de onder 1 genoemde geslotenverklaring is gepland van 1 maart 2020 tot 1 augustus 2021 voor alle bestuurders, en loopt voor fietsers door tot 1 februari 2022.

  • 3.

    Andere geldende vastgestelde verkeersmaatregelen worden indien deze strijdig zijn met de onder 1 genoemde verkeersmaatregelen ter plaatse buiten werking gesteld.

  • 4.

    Na beëindiging van de tijdelijke verkeersmaatregelen genoemd onder 1 treden de oorspronkelijke verkeersmaatregelen weer in werking voor zover geen andere verkeersmaatregelen worden vastgesteld.

Hilversum, 28 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Hilversum,

Namens dezen:

De portefeuillehouder verkeer,

  

A.J. Wolthers

Dit besluit met eventuele bijlagen wordt op 31 oktober 2019 overeenkomstig de Verordening op de elektronische publicatie Hilversum 2014 bekend gemaakt op de website www.overheid.nl onder Bekendmakingen -Staatscourant en is daar in zijn geheel in te zien. Dit is de enige rechtsgeldige bekendmaking. Dit besluit treedt in werking de dag na de bekendmaking.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na de bovengenoemde dag van bekendmaking beroep worden ingesteld bij de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende die tijdig bij het college zienswijzen naar voren heeft gebracht op het ontwerpbesluit van de verkeersregeling. Geen beroep kan worden ingesteld door een belanghebbende aan wie redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen zienswijzen naar voren heeft gebracht.

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en ten minste uw naam en adres, dagtekening (datum), een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden van uw beroep bevatten. Het beroepschrift moet schriftelijk worden ingediend. Het beroep heeft geen schorsende werking. Als u dit wel wilt, dient u tevens een verzoek om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. (o.v.v. voorlopige voorziening).

Aan het behandelen van een beroepschrift en een verzoek tot voorlopige voorziening zijn kosten verbonden (griffierecht). Informatie over actuele bedragen kunt u vinden op www.rechtspraak.nl

Zaak 534804

 

Naar boven