Kennisgeving North Sea Port: NA-TN 05-2019 Gebruik van AIS

Bass nr. 124-2019

Vaarweg: Havens van North Sea Port Netherlands gelegen aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

Omschrijving: Kennisgeving North Sea Port: NA-TN 05-2019 Gebruik van AIS.

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit publiceert hierbij namens de Havenmeester van North Sea Port de in bijlage gevoegde Kennisgeving:

Kennisgeving van de Havenmeester van North Sea Port Netherlands:

Nautische Aanwijzing: NA-TN 05-2019 Gebruik van AIS.

Deze bekendmaking wordt in de Nederlandse Staatscourant gepubliceerd.

Vlissingen, 24 oktober 2019

De Rijkshavenmeester Westerschelde, namens deze, De GNA adviseur R.F. Haarsma

De Administrateur-generaal van het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust, namens deze, De Nautisch Dienstchef GNA Ph. Mercenier

Deze bekendmaking kan worden gedownload op www.vts-scheldt.net

Nautische aanwijzing

NA-TN 05-2019

Gebruik van AIS

De Havenmeester van North Sea Port Netherlands maakt bekend:

overwegende dat:

  • de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) regels voor het aan boord hebben en gebruik van een AIS apparaat heeft ingevoerd en dat het Binnenvaartpolitiereglement in zijn voorschriften heeft opgenomen dat op de overige binnenwateren eveneens het aan boord hebben van een AIS apparaat en het gebruik daarvan verplicht wordt gesteld;

  • de IMO al reeds enige jaren voor de zeevaart regels voor het aan boord hebben en gebruik van AIS heeft ingevoerd;

  • De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit voor haar beheersgebied bij een Gezamenlijke bekendmaking 04-2015, gebruik van AIS, GNB beheersgebied (Bass nr. 132-2015) de AIS verplichting heeft ingevoerd.

  • Aan de Belgische zijde van het grensoverschrijdende havengebied van North Sea Port ook de AIS verplichting geldt;

  • AIS de veiligheid en ordening bevordert en het ook op de wateren in beheer bij North Sea Port Netherlands N.V. wenselijk is deze verplichting op gelijke wijze in te stellen;

  • de Havenmeester van North Sea Port Netherlands N.V. is aangewezen in zin van de Havenverordening North Sea Port Netherlands 2019;

  • de Havenmeester van North Sea Port Netherlands N.V. op grond van artikel 2, lid 2 onder a. van het Scheepvaartreglement voor het kanaal van Gent naar Terneuzen is aangewezen als bevoegde autoriteit in de zin van dit reglement.

gelet op:

  • de Havenverordening North Sea Port Netherlands 2019 en;

  • Het Scheepvaartreglement voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

alsdan worden de volgende voorschriften vastgesteld:

Artikel 1

  • 1. Een schip moet gebruik maken van een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn. Het Inland AIS-apparaat moet goed functioneren.

    De eerste volzin is niet van toepassing op de volgende schepen:

    • a. schepen van duwstellen en gekoppelde samenstellen, met uitzondering van het schip dat hoofdzakelijk voor het voortbewegen zorgt;

    • b. een klein schip, met uitzondering van:

      • schepen van de politie die met een radarapparaat zijn uitgerust; en

      • schepen, die van een certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn of een krachtens dit reglement als gelijkwaardig erkend certificaat zijn voorzien;

    • c. duwbakken en drijvende werktuigen zonder eigen mechanische middelen tot voortbeweging.

  • 2. Het Inland AIS-apparaat moet permanent ingeschakeld zijn en de ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.

    De eerste volzin geldt niet voor schepen van de politie, ingeval het verzenden van AIS-gegevens het uitvoeren van politieopdrachten in gevaar kan brengen.

    Schepen bedoeld in het eerste lid, derde volzin, onderdeel a, moeten aan boord aanwezige Inland AIS-apparatuur uitschakelen, zolang deze schepen deel van het samenstel zijn.

  • 3. Er moeten minstens de volgende gegevens overeenkomstig hoofdstuk 2 van de bijlage van Verordening (EG) nr. 415/2007 van de Commissie van 13 maart 2007 inzake de technische specificaties voor tracking- en tracingsystemen voor schepen overeenkomstig artikel 5 van Richtlijn 2005/44/EG van het Europees parlement en de Raad betreffende geharmoniseerde River Information Services (RIS) op de binnenwateren in de Gemeenschap (PbEU L 105) worden gezonden:

    • a. User Identifier (Maritime Mobile Service Identity, MMSI);

    • b. naam van het schip;

    • c. scheeps- of samensteltype;

    • d. Uniek Europees scheepsidentificatienummer (ENI) of, voor zeeschepen voor zover geen ENI werd toegekend, het IMO-nummer;

    • e. lengte over alles van het schip of het samenstel met een nauwkeurigheid van 0,1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking;

    • f. breedte over alles van het schip of het samenstel met een nauwkeurigheid van 0,1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking;

    • g. positie (WGS 84);

    • h. snelheid over de grond;

    • i. koers over de grond;

    • j. tijd van de elektronische positiebepaling;

    • k. vaarstatus overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking;

    • l. referentiepunt voor de positie-informatie op het schip met de nauwkeurigheid van 1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking.

  • 4. De schipper moet de volgende gegevens bij wijzigingen onmiddellijk actualiseren:

    • a. lengte over alles van het schip of het samenstel met een nauwkeurigheid van 0,1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking;

    • b. breedte over alles van het schip of het samenstel met een nauwkeurigheid van 0,1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking;

    • c. samensteltype;

    • d. vaarstatus overeenkomstig de bijlage;

    • e. referentiepunt voor de positie-informatie op het schip met een nauwkeurigheid van 1 m overeenkomstig de bijlage bij deze bekendmaking.

  • 5. Een klein schip dat AIS gebruikt, mag uitsluitend een Inland AIS-apparaat als bedoeld in artikel 7.06, derde lid, van het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn, een krachtens de IMO-voorschriften type goedgekeurd AIS-apparaat van klasse A of een AIS-apparaat van klasse B gebruiken. AIS-apparatuur van klasse B moet aan de dienovereenkomstige eisen van Aanbeveling ITU-R.M 1371, aan Richtlijn 1999/55/EG en aan de internationale norm IEC 62287-1 of 2 (inclusief DSC kanaalmanagement) voldoen. Het AIS-apparaat moet goed functioneren en de in het AIS-apparaat ingevoerde gegevens moeten op ieder moment met de werkelijke gegevens van het schip of samenstel overeenkomen.

  • 6. Een klein schip waaraan geen uniek Europees scheepsidentificatienummer is toegekend, hoeft de gegevens, bedoeld in het derde lid, onderdeel d, niet over te dragen.

  • 7. Een klein schip dat AIS gebruikt, moet bovendien zijn uitgerust met een marifooninstallatie voor het schip-schip verkeer die goed functioneert en voor ontvangst is ingeschakeld.

  • 8. Een zeegaand schip moet voldoen aan de IMO regels betreffende het aan boord hebben en gebruik van AIS en mag in het beheersgebied van de North Sea Port Netherlands zijn uitgerust met een krachtens de IMO-voorschriften type goedgekeurd AIS-apparaat van klasse A. Het AIS-apparaat van klasse A moet ingeschakeld zijn wanneer een zeegaand schip niet is uitgerust met een Inland AIS-apparaat.

  • 9. Ingeval een zeegaand schip ook is uitgerust met een Inland AIS-apparaat, is dit permanent ingeschakeld en zijn de leden 1, 2, 3 en 4 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2. Inwerkingtreding

Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van 1 november 2019.

Deze voorschriften zullen worden gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant.

Terneuzen, 24 oktober 2019

J. Hollander Havenmeester

BIJLAGE: GEBRUIK VAN HET INLAND AIS-APPARAAT

1. Navigatiestatus

0

under way using engine

is onderweg op de motor

1

at anchor

ligt voor anker

2

not under command

is niet manoeuvreerbaar

3

restricted manoeuvrability

is beperkt manoeuvreerbaar

4

constrained by her draught

is beperkt door de diepgang

5

Moored

ligt afgemeerd

6

Aground

zit aan de grond

7

engaged in fishing

is bezig met vissen

8

under way sailing

vaart onder zeil

9 to 13

reserved for future uses

gereserveerd voor toekomstig gebruik

14

AIS-SART (active)

AIS-SART (actief)

15

Not defined

niet gedefinieerd

2. Referentiepunt voor de positie-informatie op het schip.

De schipper moet de aan de antenne gerelateerde waarden A, B, C, en D met de nauwkeurigheid van 1 m invoeren.

Waarde A wordt in de richting van de boeg gemeten.Verklaring van de waarden W, L, A, B, C, D voor een schip

Verklaring van de waarden W, L, A, B, C, D voor een schip

Verklaring van de waarden W, L, A, B, C, D voor een samenstel

Verklaring van de waarden W, L, A, B, C, D voor een samenstel

Naar boven