Reserveren van een parkeerplaats voor een deelauto op de Westerhagelaan.

Logo Breda

 

Z2019-004651 d.d. 30 oktober 2019.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

Is het gewenst om

Een parkeerplaats te reserveren op de Westerhagelaan, op het parkeerterrein bij het station nabij de trap van de voetgangersbrug, voor een deelauto. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Station Prinsenbeek, gereserveerd parkeren tbv greenwheels’ met tekeningnummer 312038.

 

Motivering

 

Gemeente Breda heeft in het Bestuursakkoord vastgelegd te werken aan een goede bereikbaarheid in een steeds drukker wordende stad. Ook wil de gemeente de CO2-uitstoot terugbrengen om in 2044 klimaatneutraal te zijn. De gemeente kiest op het punt van mobiliteit nadrukkelijk voor maatregelen die inwoners op positieve wijze verleiden tot duurzame keuzes. Het stimuleren van autodelen past binnen het gemeentelijk beleid om de bereikbaarheid te verbeteren en bij de gewenste CO2-reductie. Het delen van auto's zorgt namelijk voor minder autobezit, minder gereden kilometers en een lagere uitstoot. Volgens onderzoek van PBL bespaart autodelen per persoon 230 tot 320 kilo CO2 per persoon per jaar door een combinatie van lager autobezit en minder autogebruik.

 

Een deelauto van greenwheels wordt gemiddeld door 24 mensen gebruikt. Van die 24 mensen doen er gemiddeld 8 hun auto weg en zien 3 mensen af van de aanschaf van een auto, volgens onderzoek door Goudappel-Coffeng. Daarmee leidt de plaatsing van een deelauto op termijn tot een besparing van 10 parkeervakken en een lagere parkeerdruk. Gemiddeld rijden gebruikers 1947 kilometer per jaar minder dan voor ze gingen autodelen. De ritten die ze nu niet meer met de auto maken, maken ze vooral met het openbaar vervoer, de fiets of de scooter. In veel gevallen dus keuzes die duurzamer, milieuvriendelijker en/of ruimtebesparend zijn.

 

Op dit moment maken in Breda 280 huishoudens gebruik van slechts 8 gereserveerde locaties in Breda. Het aantal beschikbare auto’s/autodeelplaatsen is laag. Daarmee komt de beschikbaarheid van deelauto's onder druk te staan, terwijl de angst om mis te grijpen een van de grootste drempels is om te gaan delen. Door uitbreiding van het aantal locaties wordt de betrouwbaarheid van het deelautosysteem verbeterd en is er ruimte om nieuwe gebruikers aan te trekken. Bij het kiezen van de locatie is rekening gehouden met het bestaande netwerk, de adressen van huidige gebruikers en belangstellenden, de sociale veiligheid en het parkeergemak voor de gebruikers, maar ook geprobeerd eventuele overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken door locaties te kiezen die niet direct voor een woning of toegang van een bedrijf zijn gelegen. Op de Westerparklaan, bij het station, is een parkeerterrein waarop voldoende parkeergelegenheid is. De plaats ligt op deze manier op een centrale locatie voor de omgeving.

 

Op de Westerhagelaan, op het parkeerterrein bij het station nabij de trap van de voetgangersbrug, wordt één parkeerplaats gereserveerd voor het parkeren van een deelauto van greenwheels. Bij de parkeerplaats wordt het bord E4, parkeergelegenheid, met onderbord ‘uitsluitend ten behoeve van greenwheels’, geplaatst.

 

Een en ander overeenkomstig de bijgevoegde tekening ‘Station Prinsenbeek gereserveerd parkeren tbv greenwheels’ met tekeningnummer 312038.

 

Belangenafweging

 

Door het reserveren van een parkeerplaats voor een deelauto komt er één parkeerplaats minder beschikbaar voor de reguliere weggebruikers. Zoals is bovenstaande tekst is gemotiveerd vindt het college het belangrijk duurzame vervoersopties te stimuleren. Doordat er een deelauto in de woonomgeving aanwezig is zullen meer mensen op deze duurzame optie overstappen. Gebruikers van greenwheels doen vaak hun tweede auto weg (soms de eerste auto) waardoor de parkeerdruk in de omgeving verminderd.

 

In de stad zijn reeds 8 locaties beschikbaar hier worden nu een aantal locaties aan toegevoegd waardoor het gebruik van deelauto’s aantrekkelijker en toegankelijker wordt. Voor meer gebruikers zal een deelauto op een acceptabele afstand van de woning beschikbaar zijn. Het college heeft het belang van het stimuleren van gebruik van duurzame vervoersopties laten prevaleren boven de belangen van de weggebruikers om op de betreffende parkeerplaats op de Westerhagelaan te mogen parkeren. Door het aanbieden/stimuleren van het gebruik van een deelauto wordt de parkeerdruk, doordat mensen hun auto weg doen, lager. Daarnaast is op de Westerhagelaan is een ruime hoeveelheid parkeergelegenheid beschikbaar.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland, West-Brabant.

 

Besluiten

I. In verband met het reserveren van één parkeerplaats op de Westerhagelaan, op het parkeerterrein bij het station nabij de trap van de voetgangersbrug, en in verband hiermee het bord E4, parkeergelegenheid, met onderbord ‘uitsluitend ten behoeve van greenwheels’, bij deze parkeerplaats te plaatsen.

 

II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Station Prinsenbeek, gereserveerd parkeren tbv greenwheels’ met tekeningnummer 312038, welke onderdeel uitmaakt van dit besluit.

 

III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 30 oktober 2019.

 

 

Breda, 30 oktober 2019.

 

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. M. Burm via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Reserveren van een parkeerplaats voor een deelauto op de Westerhagelaan.’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

Tekening ‘Station Prinsenbeek, gereserveerd parkeren tbv greenwheels’ met tekeningnummer 312038.

 

 

 

Naar boven