LDJ 2019-218 Waalwijk - Kerkstraat Waspik – gewichtsbeperking Jan Strengebrug

Logo Waalwijk

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

 

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op het Mandaatregister gemeente Waalwijk 2018, behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2018, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990; de Algemene wet bestuursrecht en het Mobiliteitsplan 2015;

 

gelet op het onderzoeksrapport van Iv-Infra b.v. naar de restlevensduur van de Jan Strengebrug (04-22) in de Kerkstraat over het Zuiderafwateringskanaal te Waspik van 8 oktober 2019 met als projectnummer INFR180713 en referentie INFR180713-BER-001;

 

OVERWEGENDE:

 

dat de Kerkstraat in Waspik in het Mobiliteitsplan 2015 is bestemd als een binnen de bebouwde kom gelegen gebiedsontsluitingsweg;

 

dat gebiedsontsluitingswegen zijn bedoeld voor een vlotte doch veilige afwikkeling van het verkeer;

 

dat de maximumsnelheid is vastgesteld op 50-km per uur;

 

dat in de Kerkstraat, ter hoogte van de kruising met het Zuiderafwateringskanaal een vaste brug is gelegen;

 

dat er een onderzoek is verricht naar de restlevensduur van deze brug;

 

dat in Nederland de toegestane maximummassa of de som van de aslasten van een

voertuig in beladen toestand niet meer mag bedragen dan 50.000 kg (50 ton);

 

dat uit een constructieve toets is gebleken dat de bruggen niet onbeperkt gebruikt kunnen worden en zowel qua aslast als voertuigmassa beperkt moeten worden;

 

dat voorgesteld wordt ter hoogte van de brug over het Zuiderafwateringskanaal een aslastbeperking in te stellen van 9.000 kg (9 ton) en een voertuigmassabeperking van 40.000 kg (40 ton);

 

dat de in dit verkeersbesluit genoemde weg, alsook de in de Kerkstraat gelegen Jan Strengebrug, in beheer en onderhoud is bij de gemeente Waalwijk;

 

dat het bevoegd gezag over deze weg en brug derhalve bij deze gemeente berust;

 

dat voorwaarschuwingen worden geplaatst;

 

dat het tot de normale risico’s in het maatschappelijk verkeer behoort dat op grond van algemene belangen wijzigingen worden aangebracht in de weg waarlangs bedrijven en woningen bereikt kunnen worden en dat dit in principe voor rekening van betrokken individuele belanghebbenden moet komen;

 

dat dit slechts anders is indien nadeel ontstaat voor een belanghebbende, dat redelijkerwijs niet in verhouding staat tot hetgeen wordt beoogd met het besluit dat dit nadeel veroorzaakt, waaronder moet worden begrepen het nadeel dat een belanghebbende in onevenredige mate treft in vergelijking tot andere belanghebbenden in soortgelijke posities;

 

dat bij de voorbereiding van dit besluit niet gebleken is dat voor een belanghebbende onevenredig nadeel zal ontstaan door de voorgenomen verkeersmaatregelen;

dat zodoende geen reden bestaat geheel af te zien van deze maatregelen;

 

dat vooralsnog ook geen reden bestaat op voorhand een nadeelcompensatieregeling vast te doen stellen;

 

dat het belanghebbenden vrij staat, hetzij in het kader van de gelegenheid tot het kenbaar maken van zienswijzen, hetzij bij een separaat verzoek om een schadebesluit, aan te tonen dat zij desondanks onevenredig nadeel zullen leiden dat redelijkerwijs niet voor hun rekening behoort te komen;

 

dat, aan de hand van hetgeen belanghebbenden eventueel bij zienswijze of bij afzonderlijk verzoek zullen aanvoeren, beoordeeld kan worden of reden bestaat voor een vergoeding van schade;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de chef van het politieteam Langstraat heeft plaatsgevonden;

 

dat deze tot de conclusie komt dat uit het ingestelde onderzoek hem geen redenen bekend zijn geworden die de schriftelijke bekrachtiging van het voorgenomen verkeersbesluit in de weg zouden staan;

 

dat hij hierbij opmerkt dat de handhaving op de aslastbeperking zeer specifieke weeg- en meetapparatuur vereist en noodzaakt tot het uitvoeren van ingewikkelde berekeningen;

 

dat het politieteam Langstraat dergelijke apparatuur niet bezit;

 

dat handhaving op de aslastbeperking derhalve niet zal (kunnen) plaatsvinden;

 

dat de handhaving op de totaalmassa-beperking controle van voertuigbewijzen alsmede vrachtbrieven vereist;

 

dat er een weging moet plaatsvinden op een geijkte weegbrug teneinde een (strafbare) overschrijding van het totale gewicht vast te stellen;

 

dat handhaving op de totaalmassa-beperking incidenteel kan plaatsvinden;

 

dat de chef van het politieteam derhalve akkoord is met het te nemen besluit;

 

dat dit verkeersbesluit, gelet op het spoedeisende karakter, wordt geëffectueerd voordat de termijn, waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, is verstreken;

 

 

overeenkomstig het aan dit besluit gehechte kaartfragment,

 

in de Kerkstraat in Waspik, ter hoogte van de brug over het Zuiderafwateringskanaal

a. een aslastbeperking van 9 ton in te stellen door plaatsing van het bord C20 (“gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven”);

 

een voertuigmassabeperking van 40 ton in te stellen door plaatsing van het bord C21 (“gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord is aangegeven”).

 

Waalwijk, 23 oktober 2019,

 

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte (TOOR);

 

 

 

 

M. Weterings.

 

De in dit besluit genoemde borden staan vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

 

BESLUIT:

Bezwaar en voorlopige voorziening

 

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Houdt u ons kenmerk bij de hand. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

 

Naar boven