Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 5897 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Staatscourant 2019, 5897 | Verkeersbesluiten |
Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Aan de Scorpius, met het (toekomstige) adres Scorpius 141, in Hoofddorp wordt het pand ‘Share’ op Park 20|20 gebouwd. Hiervoor wordt een bouwplaats ingericht en worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen op de openbare weg. De verwachting is dat de bouw uiterlijk 1 juli 2020 gereed is waarna de maatregelen op de openbare weg weer opgeheven worden.
De inrichting van de bouwplaats geschiedt op eigen terrein, maar om de werkzaamheden conform de vergunning uit te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om een gedeelte van de openbare weg te gebruiken.
Er wordt 1 rijstrook ingenomen en afgescheiden door bouwhekken. De andere rijstrook blijft beschikbaar voor het reguliere verkeer, maar omdat deze te smal is voor twee richtingen wordt hier eenrichtingsverkeer ingesteld. Vanaf de Taurusavenue tot de ingang van de P&R garage is het al eenrichtingsveer, dit wordt verlengd tot voorbij het bouwterrein.
De P&R garage is op dit moment vanaf de Taurusavenue en vanaf de Rijnlanderweg te bereiken, maar zal ten tijde van de bouw alleen te bereiken zijn vanaf de Taurusavenue. Daarom wordt hiervoor een omleidingsroute ingesteld. Het bouwverkeer zal ook uitsluitend vanaf de Taurusavenue aan komen rijden en in de richting van de Rijnlanderweg weg rijden. Voor nood- en hulpdiensten blijft de P&R garage, maar ook het bouwterrein altijd vanaf twee zijden bereikbaar.
Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de bereikbaarheid van het bouwverkeer, maar ook voor de P&R garage te garanderen.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Deze maatregelen zijn van kracht tot 1 juli 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn?
De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2019-009-001 en 2019-009-002.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat het eenrichtingsverkeer noodzakelijk is voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden en er een omleidingsroute wordt aangegeven, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.
De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bouwwerkzaamheden worden gefaciliteerd.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De belangen van verkeer naar de parkeergarage en verkeer dat zijn weg wil vervolgen over Scorpius vanaf de Rijnlanderweg worden geschaad (bijvoorbeeld medewerkers of bezoekers aan de omliggende bedrijven en het nabijgelegen hotel) vanwege het instellen van het eenrichtingsverkeer. De P&R garage is tijdelijk alleen vanaf de Taurusavenue te bereiken. De overige bestemmingen zijn zonder belemmering bereikbaar.
Vrachtverkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
Langzaam verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.
Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
Nood- en hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Ondanks (of juist dankzij) het eenrichtingsverkeer zijn de bestemmingen wel altijd van twee zijden te bereiken voor nood- en hulpdiensten.
Parkeerders Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders licht geschaad omdat de P&R garage nu tijdelijk alleen vanaf Taurusavenue te bereiken is. Uitrijden is altijd al in de richting van de Rijnlanderweg.
Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang.
Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en nood- en hulpdiensten. Deze belangen van deze groepen wegen zwaarder dam de belangen van motorvoertuigen op weg naar de parkeergarage en op Scorpius vanaf de Rijnlanderweg, die in beperkte mate worden geschaad. Voor de bouw, de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Bovendien is er een omleidingsroute ingesteld.
Er heeft een informatiemiddag met vertegenwoordigers van omliggende kantoren/hotel plaatsgevonden op 16-11-2018. Hieruit zijn geen opmerkingen op de plannen naar voren gekomen.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 22-01-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.
In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2019-009-001 en 2019-009-002, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de clustermanager Beheer en Onderhoud,
Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-5897.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.