Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Scorpius

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen t.b.v. bouwwerkzaamheden

Nummer: X.2019.00369

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

    • 1.

      In eerste instantie:

      • a.

        het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

      • c.

        het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

      • d.

        het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • 2.

      In tweede instantie ook voor:

      • a.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

      • b.

        het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2016 is voor het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

     

Overwegingen en motivatie

Aan de Scorpius, met het (toekomstige) adres Scorpius 141, in Hoofddorp wordt het pand ‘Share’ op Park 20|20 gebouwd. Hiervoor wordt een bouwplaats ingericht en worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen op de openbare weg. De verwachting is dat de bouw uiterlijk 1 juli 2020 gereed is waarna de maatregelen op de openbare weg weer opgeheven worden.

De inrichting van de bouwplaats geschiedt op eigen terrein, maar om de werkzaamheden conform de vergunning uit te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk om een gedeelte van de openbare weg te gebruiken.

Er wordt 1 rijstrook ingenomen en afgescheiden door bouwhekken. De andere rijstrook blijft beschikbaar voor het reguliere verkeer, maar omdat deze te smal is voor twee richtingen wordt hier eenrichtingsverkeer ingesteld. Vanaf de Taurusavenue tot de ingang van de P&R garage is het al eenrichtingsveer, dit wordt verlengd tot voorbij het bouwterrein.

De P&R garage is op dit moment vanaf de Taurusavenue en vanaf de Rijnlanderweg te bereiken, maar zal ten tijde van de bouw alleen te bereiken zijn vanaf de Taurusavenue. Daarom wordt hiervoor een omleidingsroute ingesteld. Het bouwverkeer zal ook uitsluitend vanaf de Taurusavenue aan komen rijden en in de richting van de Rijnlanderweg weg rijden. Voor nood- en hulpdiensten blijft de P&R garage, maar ook het bouwterrein altijd vanaf twee zijden bereikbaar.

Met de maatregelen wordt beoogd om op een verkeersveilige wijze de bereikbaarheid van het bouwverkeer, maar ook voor de P&R garage te garanderen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Op Scorpius, gezien vanuit de Taurusavenue, het eenrichtingsverkeer uit te breiden vanaf de P&R-garage tot voorbij het bouwterrein (borden C2 en C4 RVV 1990);

  • 2.

    Daarnaast worden borden J16 RVV 1990 geplaatst om aan te geven dat er werk in uitvoering plaatsvindt en worden borden geplaatst ten behoeve van de omleiding.

Deze maatregelen zijn van kracht tot 1 juli 2020 of zoveel eerder of later als de bouwwerkzaamheden gereed zijn?

De aan te brengen bebording staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2019-009-001 en 2019-009-002.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat het eenrichtingsverkeer noodzakelijk is voor de voortgang van de bouwwerkzaamheden en er een omleidingsroute wordt aangegeven, wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners.

Bouwbedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven en aannemers omdat de bouwwerkzaamheden worden gefaciliteerd.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De belangen van verkeer naar de parkeergarage en verkeer dat zijn weg wil vervolgen over Scorpius vanaf de Rijnlanderweg worden geschaad (bijvoorbeeld medewerkers of bezoekers aan de omliggende bedrijven en het nabijgelegen hotel) vanwege het instellen van het eenrichtingsverkeer. De P&R garage is tijdelijk alleen vanaf de Taurusavenue te bereiken. De overige bestemmingen zijn zonder belemmering bereikbaar.

Vrachtverkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Langzaam verkeer De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer.

Openbaar vervoer De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. Ondanks (of juist dankzij) het eenrichtingsverkeer zijn de bestemmingen wel altijd van twee zijden te bereiken voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders Door de maatregelen worden de belangen van parkeerders licht geschaad omdat de P&R garage nu tijdelijk alleen vanaf Taurusavenue te bereiken is. Uitrijden is altijd al in de richting van de Rijnlanderweg.

Algemeen belang De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwbedrijven en nood- en hulpdiensten. Deze belangen van deze groepen wegen zwaarder dam de belangen van motorvoertuigen op weg naar de parkeergarage en op Scorpius vanaf de Rijnlanderweg, die in beperkte mate worden geschaad. Voor de bouw, de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat het eenrichtingsverkeer wordt ingesteld. Bovendien is er een omleidingsroute ingesteld.

Voorbereiding en overleg

Er heeft een informatiemiddag met vertegenwoordigers van omliggende kantoren/hotel plaatsgevonden op 16-11-2018. Hieruit zijn geen opmerkingen op de plannen naar voren gekomen.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 22-01-2019 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2019-009-001 en 2019-009-002, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    op Scorpius in Hoofddorp, gezien vanuit de Taurusavenue, het eenrichtingsverkeer uit te breiden vanaf de P&R-garage tot voorbij het bouwterrein door het plaatsen van borden conform model C2 en C4 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990;

  • 2.

    te bepalen dat de maatregel van kracht is tot 1 juli 2020 of zoveel langer of korter als voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;

  • 3.

    dit besluit ter openbare kennis te brengen op 4 februari 2019.

     

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de clustermanager Beheer en Onderhoud,

 

 

drs. R.A.J.H. van Daal

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven