Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2019, 5896 | Overig |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2019, 5896 | Overig |
Datum: 31 januari 2019
Kenmerk: 2019-0000039674
In het verzoek van 10 december 2018, 2018-0000963398, heeft het gemeentebestuur van de gemeente ’s-Gravenhage verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de landelijke taken op grond van het Burgerlijk Wetboek en de Kieswet.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
het gemeentebestuur van de gemeente ’s-Gravenhage;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de ingezetene, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP;
de persoon die geen ingezetene is, bedoeld in artikel 1.1, onder f, van de Wet BRP en van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie personen;
de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de codering die de gemeente aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;
de selectieverstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP;
de conditionele verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder b, van het Besluit BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;
een gegeven dat overeenkomstig de systeembeschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;
een wijziging van de Categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;
de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
degenen die op de dag van de kandidaatstelling Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, en die niet zijn uitgesloten van het kiesrecht, met uitzondering van degenen die op de dag van de kandidaatstelling hun werkelijke woonplaats hebben in Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Deze uitzondering geldt niet voor: de Nederlander die gedurende ten minste tien jaren ingezetene van Nederland is geweest, en de Nederlander die in Nederlandse openbare dienst in Aruba, Curaçao of Sint Maarten werkzaam is, alsmede zijn Nederlandse echtgenoot, geregistreerde partner of levensgezel en kinderen, voor zover dezen met hem een gemeenschappelijke huishouding voeren (artikel B1, en B5 van de Kieswet);
degenen die op de dag van de kandidaatstelling Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en niet zijn uitgesloten van het kiesrecht (artikel Y2, Y3, Y5a van de Kieswet);
registratie van personen die hun werkelijke woonplaats buiten Nederland hebben en aan wie kiesrecht toekomt, zoals bedoeld in artikel D2 van de Kieswet;
de persoon die een aanvraag heeft ingediend, zoals bedoeld in artikel D3 van de Kieswet;
de kiesgerechtigde die zijn werkelijke woonplaats buiten Nederland heeft, dan wel op de dag der stemming buiten Nederland zal verblijven en per brief wil stemmen, zoals bedoeld in de artikelen M1, m3, M4, M6 van de Kieswet;
de persoon die door de kiesgerechtigde is aangewezen, zoals bedoeld in de artikelen L8, L9, L10 van de Kieswet.
1. Op de selectiedatum worden de persoonslijsten van niet-ingezetenen geselecteerd, voor zover:
a. de niet-ingezetene de Nederlandse nationaliteit bezit of hieraan is gelijkgesteld, en
b. de niet-ingezetene 17 jaar is geworden in de maand voorafgaand aan de selectiedatum, en
c. de niet-ingezetene niet is overleden en
d. op de persoonslijst van de niet-ingezetene een adres buitenland is opgenomen.
2. Van de geselecteerde persoonslijsten worden op de leveringsdatum de in bijlage I opgenomen gegevens aan de gemeente verstrekt voor zover deze gegevens op de persoonslijsten zijn opgenomen.
3. De selectie, als bedoeld in het eerste lid, en de daaropvolgende levering van gegevens aan de gemeente, als bedoeld in het tweede lid, zullen maandelijks plaatsvinden.
4. De selectiedatum en de leveringsdatum worden door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens in overleg met de gemeente vastgesteld.
1. Zodra het gegeven “gemeente van inschrijving” op de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen of gewijzigd, worden van de persoonslijst van deze ingeschrevene de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II aan de gemeente verstrekt.
2. De verstrekking van gegevens vindt slechts plaats voor zover de gegevens op de persoonslijst van de ingeschrevene zijn opgenomen, en voor zover deze ingeschrevene:
a. niet-ingezetene is en
b. niet overleden is en
c. de Nederlandse nationaliteit bezit of hieraan is gelijkgesteld, en
d. 17 jaar of ouder is, en
e. op de persoonslijst een adres buitenland is opgenomen.
1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan de gemeente eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage III bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.
2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage III op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt de gemeente deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.
3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.
4. De verstrekking aan de gemeente naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.
1. De afnemersindicatie wordt op verzoek van de gemeente bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. De gemeente verzoekt slechts om de opneming indien de spontane verstrekking van gegevens over de ingeschrevene noodzakelijk is voor het bijhouden van de permanente kiezersregistratie, en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene die:
a. is opgenomen in de permanente kiezersregistratie, of,
b. kan worden opgenomen in de permanente kiezersregistratie en die op de datum dat de afnemersindicatie wordt geplaatst 17 jaar of ouder is.
2. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.
1. Aan de gemeente wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in de bijlagen IV, V en VI bij dit besluit.
2. De gemeente verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage IV bij dit besluit indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een ingeschrevene wiens gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand op grond van artikel 17, 25, 25c en 28 tot en met 28c van Boek I van het Burgerlijk Wetboek.
3. De gemeente verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage V bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een persoon die een aanvraag kan indienen, of heeft ingediend, om te worden opgenomen in de permanente kiezersregistratie, waaronder de persoon die zijn werkelijke woonplaats heeft in Aruba, Curaçao of Sint Maarten, alsmede de persoon die is opgenomen in de permanente kiezersregistratie.
4. De gemeente verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage VI bij dit besluit indien het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een kiesgerechtigde die tijdelijk in het buitenland verblijft en die door middel van een briefstem zijn of haar stem uitbrengt, of over een gemachtigde die door de kiesgerechtigde is aangewezen om namens hem of haar te stemmen.
5. Aan de gemeente worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de gemeente bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in de bijlagen IV, V, en VI bij dit besluit.
1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan de gemeente dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.
2. Indien een verstrekking aan de gemeente op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.
3. Indien de spontane verstrekking van gegevens aan de gemeente een gegeven bevat waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld, bevat de verstrekking tevens deze indicatie. De overige verstrekkingen aan de gemeente die plaatsvinden op grond van dit besluit bevatten geen gegevens waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.
4. Indien aan de gemeente gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de gemeente, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:
a. A-nummer persoon;
b. omschrijving reden opschorting bijhouding;
c. datum opschorting bijhouding.
Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan de gemeente op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan de gemeente met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens en de gemeente wordt schriftelijk vastgelegd.
Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens kan de gemeente gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragrafen 2, 3 en 4 en in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.
1. De gemeente verstrekt aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.
2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:
a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de gemeente;
b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de gemeente;
c. de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de gemeente.
Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
's-Gravenhage, 31 januari 2019
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, R. Maas Directeur Rijksdienst voor Identiteitsgegevens
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
|||
---|---|---|---|---|
01 |
PERSOON |
|||
01.02.10 |
Voornamen persoon |
|||
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
|||
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
|||
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
|||
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
|||
08 |
VERBLIJFPLAATS |
|||
08.13.10 |
Land adres buitenland |
|||
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
|||
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
|||
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
|||
13 |
KIESRECHT |
|||
13.38.10 |
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
|||
13.38.20 |
Einddatum uitsluiting kiesrecht |
Bijlage bij artikel 3 van dit besluit
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
|||
---|---|---|---|---|
01 |
PERSOON |
|||
01.02.10 |
Voornamen persoon |
|||
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
|||
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
|||
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
|||
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
|||
08 |
VERBLIJFPLAATS |
|||
08.13.10 |
Land adres buitenland |
|||
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
|||
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
|||
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
|||
13 |
KIESRECHT |
|||
13.38.10 |
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
|||
13.38.20 |
Einddatum uitsluiting kiesrecht |
Bijlage bij artikel 4 van dit besluit
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
04.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummer toevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaats |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
Bijlage bij artikel 7 lid 2 van dit besluit
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.20 |
Geboorteplaats persoon |
01.03.30 |
Geboorteland persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
01.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn |
01.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn |
01.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over persoon aan het document ontleend zijn |
01.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over persoon ontleend zijn |
01.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon |
51 |
PERSOON |
51.01.10 |
A-nummer persoon |
51.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
51.02.10 |
Voornamen persoon |
51.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
51.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
51.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
51.03.10 |
Geboortedatum persoon |
51.03.20 |
Geboorteplaats persoon |
51.03.30 |
Geboorteland persoon |
51.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
51.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn |
51.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over persoon ontleend zijn |
51.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over persoon aan het document ontleend zijn |
51.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over persoon ontleend zijn |
51.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon |
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen ouder1 |
02.02.20 |
Adellijke titel/predicaat ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
02.03.20 |
Geboorteplaats ouder1 |
02.03.30 |
Geboorteland ouder1 |
02.04.10 |
Geslachtsaanduiding ouder1 |
02.62.10 |
Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1 |
02.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn |
02.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn |
02.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over ouder1 aan het document ontleend zijn |
02.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder1 ontleend zijn |
02.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1 |
52 |
OUDER1 |
52.01.10 |
A-nummer ouder1 |
52.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
52.02.10 |
Voornamen ouder1 |
52.02.20 |
Adellijke titel/predicaat ouder1 |
52.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
52.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
52.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
52.03.20 |
Geboorteplaats ouder1 |
52.03.30 |
Geboorteland ouder1 |
52.04.10 |
Geslachtsaanduiding ouder1 |
52.62.10 |
Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder1 |
52.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn |
52.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder1 ontleend zijn |
52.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over ouder1 aan het document ontleend zijn |
52.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder1 ontleend zijn |
52.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen ouder2 |
03.02.20 |
Adellijke titel/predicaat ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
03.03.20 |
Geboorteplaats ouder2 |
03.03.30 |
Geboorteland ouder2 |
03.04.10 |
Geslachtsaanduiding ouder2 |
03.62.10 |
Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2 |
03.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn |
03.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn |
03.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over ouder2 aan het document ontleend zijn |
03.82.20 |
Datum van de ontlening van de gegevens over ouder2 |
03.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder2 ontleend zijn |
03.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2 |
53 |
OUDER2 |
53.01.10 |
A-nummer ouder2 |
53.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
53.02.10 |
Voornamen ouder2 |
53.02.20 |
Adellijke titel/predicaat ouder2 |
53.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
53.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
53.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
53.03.20 |
Geboorteplaats ouder2 |
53.03.30 |
Geboorteland ouder2 |
53.04.10 |
Geslachtsaanduiding ouder2 |
53.62.10 |
Datum ingang familierechtelijke betrekking ouder2 |
53.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn |
53.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over ouder2 ontleend zijn |
53.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over ouder2 aan het document ontleend zijn |
53.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over ouder2 ontleend zijn |
53.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Ouder2 |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
04.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
04.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over nationaliteit aan het document ontleend dan wel afgeleid zijn |
04.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn |
04.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit |
54 |
NATIONALITEIT |
54.05.10 |
Nationaliteit |
54.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
54.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over nationaliteit aan het document ontleend dan wel afgeleid zijn |
54.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over nationaliteit ontleend dan wel afgeleid zijn |
54.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Nationaliteit |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.01.20 |
Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.10 |
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.20 |
Adellijke titel/predicaat echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.10 |
Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.20 |
Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.30 |
Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner |
05.04.10 |
Geslachtsaanduiding echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.06.20 |
Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.06.30 |
Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
05.07.20 |
Plaats ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
05.07.30 |
Land ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
05.07.40 |
Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
05.15.10 |
Soort verbintenis |
05.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/ aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/ geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
05.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
05.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn |
05.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
05.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap |
55 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
55.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
55.01.20 |
Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner |
55.02.10 |
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner |
55.02.20 |
Adellijke titel/predicaat echtgenoot/geregistreerd partner |
55.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
55.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
55.03.10 |
Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner |
55.03.20 |
Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner |
55.03.30 |
Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner |
55.04.10 |
Geslachtsaanduiding echtgenoot/geregistreerd partner |
55.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
55.06.20 |
Plaats huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
55.06.30 |
Land huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
55.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
55.07.20 |
Plaats ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
55.07.30 |
Land ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
55.07.40 |
Reden ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
55.15.10 |
Soort verbintenis |
55.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/ aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/ geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
55.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
55.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn |
55.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn |
55.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Huwelijk/Geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.68.10 |
Datum eerste inschrijving |
07.69.10 |
Gemeente waar de persoonskaart zich bevindt |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
07.87.10 |
PK-gegevens volledig meegeconverteerd |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Functie adres |
08.10.20 |
Gemeentedeel |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.10.20 |
Gemeentedeel |
58.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
58.11.10 |
Straatnaam |
58.11.15 |
Naam openbare ruimte |
58.11.20 |
Huisnummer |
58.11.30 |
Huisletter |
58.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
58.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.60 |
Postcode |
58.11.70 |
Woonplaatsnaam |
58.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
58.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
58.12.10 |
Locatiebeschrijving |
58.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
09.02.10 |
Voornamen kind |
09.02.20 |
Adellijke titel/predicaat kind |
09.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
09.03.10 |
Geboortedatum kind |
09.03.20 |
Geboorteplaats kind |
09.03.30 |
Geboorteland kind |
09.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn |
09.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn |
09.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over kind aan het document ontleend zijn |
09.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over kind ontleend zijn |
09.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind |
59 |
KIND |
59.01.10 |
A-nummer kind |
59.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
59.02.10 |
Voornamen kind |
59.02.20 |
Adellijke titel/predicaat kind |
59.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
59.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
59.03.10 |
Geboortedatum kind |
59.03.20 |
Geboorteplaats kind |
59.03.30 |
Geboorteland kind |
59.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn |
59.81.20 |
Aktenummer van de akte waaraan gegevens over kind ontleend zijn |
59.82.10 |
Gemeente waar de gegevens over kind aan het document ontleend zijn |
59.82.30 |
Beschrijving van het document waaraan de gegevens over kind ontleend zijn |
59.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Kind |
10 |
VERBLIJFSTITEL |
10.39.10 |
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.20 |
Datum einde verblijfstitel |
10.39.30 |
Ingangsdatum verblijfstitel |
10.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel |
60 |
VERBLIJFSTITEL |
60.39.10 |
Aanduiding verblijfstitel |
60.39.20 |
Datum einde verblijfstitel |
60.39.30 |
Ingangsdatum verblijfstitel |
60.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel |
11 |
GEZAGSVERHOUDING |
11.32.10 |
Indicatie gezag minderjarige |
11.33.10 |
Indicatie curateleregister |
Bijlage bij artikel 7 lid 3 van dit besluit
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
04.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.67.10 |
Datum opschorting bijhouding |
07.67.20 |
Omschrijving reden opschorting bijhouding |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.09.20 |
Datum inschrijving in de gemeente |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
08.14.10 |
Land vanwaar ingeschreven |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
08.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid |
08.86.10 |
Datum van opneming |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.09.20 |
Datum inschrijving in de gemeente |
58.13.10 |
Land adres buitenland |
58.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
58.14.10 |
Land vanwaar ingeschreven |
58.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
58.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid |
58.86.10 |
Datum van opneming |
13 |
KIESRECHT |
13.38.10 |
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
13.38.20 |
Einddatum uitsluiting kiesrecht |
Bijlage bij artikel 7 lid 4 van dit besluit
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
04.65.10 |
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.67.10 |
Datum opschorting bijhouding |
07.67.20 |
Omschrijving reden opschorting bijhouding |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.09.20 |
Datum inschrijving in de gemeente |
08.10.30 |
Datum aanvang adreshouding |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.10 |
Land adres buitenland |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.13.30 |
Regel 1 adres buitenland |
08.13.40 |
Regel 2 adres buitenland |
08.13.50 |
Regel 3 adres buitenland |
08.14.10 |
Land vanwaar ingeschreven |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
08.85.10 |
Ingangsdatum geldigheid |
08.86.10 |
Datum van opneming |
13 |
KIESRECHT |
13.38.10 |
Aanduiding uitgesloten kiesrecht |
13.38.20 |
Einddatum uitsluiting kiesrecht |
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier.
In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
Eenmalig of periodiek worden persoonslijsten geselecteerd die aan een of meerdere voorwaarden voldoen. Van de geselecteerde persoonslijsten wordt een vastgestelde set gegevens verstrekt.
De conditionele verstrekking van gegevens betreft een eenmalige verstrekking van een vastgestelde set van gegevens. De verstrekking vindt plaats wanneer een bepaald gegeven wijzigt of op de persoonslijst wordt opgenomen en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.
Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren.
Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.
De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.
Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.
De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.
In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan
Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.
Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd ‘herstelbericht’ verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.
Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.
Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie ‘onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven.
Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie ‘onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde’ wordt meeverstrekt.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.
Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.
Over de verstrekking van gegevens via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, over de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens.
Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het bestuur van de gemeente ’s-Gravenhage (in deze toelichting genoemd: de gemeente).
De gemeente is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1.1, onder t, van de Wet BRP.
De taak op grond van het Burgerlijk Wetboek houdt onder meer het volgende in. De gemeente schrijft op grond van artikel 1:25 BW buitenlandse akten in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente ’s-Gravenhage. Inschrijving vindt plaats op verzoek van een belanghebbende of op bevel van het Openbaar Ministerie. Ook kan de ambtenaar van de burgerlijke stand van ’s-Gravenhage ambtshalve een akte inschrijven.
Op grond van artikel 1:25c kan de rechtbank de ambtenaar van de burgerlijke stand van ’s-Gravenhage gelasten een (vervangende) geboorteakte op te maken.
De gemeente geeft uitvoering aan de artikelen 1:28 tot en met 1:28c BW tot wijziging van de vermelding van het geslacht in de akte van geboorte indien de akte van geboorte niet in de Nederland in de registers van de burgerlijke stand is ingeschreven en schrijft de akte van geboorte tevens in het betreffende register van de gemeente ’s-Gravenhage in.
Het inschrijven van de in boek 1, titel 4, afdeling 6, van het BW bedoelde rechterlijke uitspraken in het register als bedoeld in artikel 1:17 BW.
De Kieswet maakt het mogelijk dat Nederlandse kiezers in het buitenland zich slechts één keer hoeven aan te melden om in een permanente kiezersregistratie opgenomen te worden. Daarna wordt bij een verkiezing automatisch de relevante stembescheiden aan de kiezer verzonden, zonder dat aparte registratie voor die verkiezing nodig is. Het betreft de Tweede Kamer verkiezingen en de Europese verkiezingen.
Op grond van artikel D2 van de Kieswet draagt de gemeente zorg voor de registratie van personen die hun werkelijke woonplaats buiten Nederland hebben en aan wie kiesrecht toekomt. De potentiële kiezer krijgt per brief of, indien van betrokkene een e-mailadres bekend is, per mail een uitnodiging tot registratie. De gegevens om deze uitnodiging te sturen worden ontleend aan de registratie van niet-ingezetenen binnen de BRP.
Ingevolge artikel B1 van de Kieswet zijn kiesgerechtigd degenen die op de dag van de kandidaatstelling Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, met uitzondering van degenen die op de dag van de kandidaatstelling hun werkelijke woonplaats hebben in Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Voor deze personen geldt onder andere dat zij kiesgerechtigd zijn als zij ten minste tien jaren ingezetene van Nederland (waaronder sinds 10 oktober 2010 Bonaire, Saba en Sint Eustatius) zijn geweest.
Personen die zijn ontzet uit het kiesrecht worden niet opgenomen in de permanente kiezersregistratie. De gemeente controleert met behulp van gegevens uit de BRP of een persoon kiesgerechtigd is.
Registratie van een persoon gebeurt op aanvraag. Een aanvraag van een persoon die de leeftijd van zeventien jaar heeft, wordt in behandeling genomen ten behoeve van een registratie met ingang van de vierenveertigste dag voor het bereiken van de achttienjarige leeftijd (artikel D3 Kieswet). De gemeente controleert of de persoon niet actueel staat ingeschreven in een Nederlandse gemeente.
Op grond van artikel D6 van de Kieswet verwerkt de gemeente in de registratie gegevens van een persoon die voortvloeien uit een wijziging van zijn gegevens in de basisregistratie personen (bijvoorbeeld een adreswijziging). De gemeente verwijdert een persoon uit de registratie indien omstandigheden bekend worden op grond waarvan de persoon niet als kiezer behoort te zijn geregistreerd (bijvoorbeeld het verliezen van het Nederlanderschap).
De kiezer die bij volmacht wenst te stemmen, dient daartoe een verzoekschrift in bij de gemeente (artikel L8 Kieswet). De gemeente controleert of de gemachtigde op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt. Hiervoor zijn gegevens uit de BRP noodzakelijk.
Op grond van artikel M1 van de Kieswet ontvangt de kiezer in het buitenland voor de stemming een briefstembewijs, tenzij hij per volmacht mag stemmen of als aan hem een kiezerspas is uitgereikt. De kiesgerechtigde die in Nederland woont maar op de dag van de stemming buiten Nederland zal verblijven, kan bij de gemeente een verzoek indienen om per brief te stemmen (artikel M1 en m3 van de Kieswet). De gemeente controleert of de kiezer aan de voorwaarden voldoet.
Voor de verkiezing van de leden van het Europees parlement gelden de bepalingen van de Kieswet inzake de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, behalve voor zover in Afdeling V (De verkiezing van de leden van het Europees parlement) van deze bepalingen wordt afgeweken.
Artikel Y3 van de Kieswet bepaalt dat de leden van het Europees parlement worden gekozen door degenen die op de dag van de kandidaatstelling Nederlander zijn en op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt en niet zijn uitgesloten van het kiesrecht.
Artikel Y5a van de Kieswet regelt dat de permanente kiezersregistratie van kiezers in het buitenland ook geldt voor de verkiezing van de leden van het Europees parlement. Voor Nederlanders die hun werkelijke woonplaats in een andere lidstaat hebben, bevat de aanvraag om te worden opgenomen in de permanente kiezersregistratie ook hun verklaring dat zij niet tevens zullen deelnemen aan de verkiezing in de andere lidstaat. De gemeente wijst een aanvraag mede af of verwijdert een persoon mede uit de permanente kiezersregistratie, indien hij van de lidstaat bericht heeft ontvangen dat de persoon in die lidstaat als kiezer is geregistreerd (artikel Y6 Kieswet).
De gemeente krijgt de gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van de hierboven beschreven taken op systematische wijze verstrekt uit de basisregistratie personen. De systematische verstrekking aan de gemeente vindt plaats door middel van spontane verstrekking, een maandelijkse selectieverstrekking, een conditionele verstrekking en een gegevensverstrekking op verzoek. Tot de doelgroep van de gemeente behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.
In de Kieswet is bepaald dat de doelgroep moet worden aangeschreven zodat zij, indien gewenst, een aanvraag kunnen indienen om in de permanente kiezersregistratie te worden opgenomen. Zodoende heeft de gemeente maandelijks de gegevens nodig van de Nederlanders (of daaraan gelijkgesteld), niet-ingezetenen, die een buitenlands adres hebben, en die sinds de vorige selectie 17 jaar zijn geworden. Van de geselecteerde persoonslijsten worden de gegevens, opgenomen in bijlage I aan de gemeente verstrekt.
In de Kieswet is bepaald dat de doelgroep moet worden aangeschreven zodat zij, indien gewenst, een aanvraag kunnen indienen om in de permanente kiezersregistratie te worden opgenomen. Zodoende heeft de gemeente de gegevens nodig van de Nederlanders (of daaraan gelijkgesteld), niet-ingezetenen, van 17 jaar en ouder met een adres in het buitenland. Om te kunnen bepalen of een persoon als niet-ingezetene wordt ingeschreven, wordt het gegeven 08.09.10 "gemeente van inschrijving" gebruikt als sleutelrubriek. De gegevens die worden verstrekt, zijn opgenomen in bijlage II.
Van de personen die zijn opgenomen in de permanente kiezersregistratie moeten wijzigingen (bijvoorbeeld adreswijzigingen) ambtshalve verwerkt worden. Hierdoor kan bewaakt worden of nog aan de voorwaarden voor opname in de permanente kiezersregistratie voldaan blijft worden. Tevens worden de gegevens gebruikt om stembescheiden naar de kiezer te sturen waarvoor het evident is om over de laatste, actuele, gegevens te beschikken. De gemeente krijgt daarom spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in bijlage III. De afnemersindicaties worden geplaatst op verzoek.
De gemeente kan afnemersindicaties plaatsen bij persoonslijsten van ingeschrevenen die hebben voldaan aan de voorwaarden om te worden opgenomen in de permanente kiezersregistratie of die daar al in zijn opgenomen. Dat wil zeggen dat het gaat om degenen die Nederlander (of daaraan gelijk-gesteld) zijn, niet-ingezetenen, op datum plaatsen afnemersindicatie 17 jaar of ouder zijn, niet uitgesloten van het kiesrecht. De gemeente dient de afnemersindicatie te verwijderen indien de ingeschrevene niet meer tot de doelgroep behoort.
De gemeente mag tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen voor de uitvoering van zijn landelijke taken op grond van het Burgerlijk Wetboek en de Kieswet. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in de bijlage IV, V, en VI bij dit besluit.
De gemeente mag gegevens opvragen indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een persoon, ingezetene en niet-ingezetene, wiens gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de burgerlijke stand op grond van 17, 25, 25c en 28 tot en met 28c van Boek I van het Burgerlijk Wetboek. De gemeente kan de gegevens opvragen die zijn opgenomen in bijlage IV.
De gemeente mag gegevens opvragen indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens over een persoon wiens gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van de taak op grond van artikel B1, D2, D3, D6, L8, L9, L10, M1, m3, M4, M6, Y2, Y3, Y5a, Y6 van de Kieswet. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage V en VI. De doelgroep betreft ingezetenen en niet-ingezetenen met de Nederlandse nationaliteit of daaraan gelijkgesteld, 17 jaar of ouder, aan wie het actief kiesrecht niet ontnomen is. De gemeente controleert van niet-ingezetenen of zij voldoen aan de voorwaarden om te worden opgenomen in de permanente kiezersregistratie en of zij geregistreerd kunnen blijven. Het gaat hier ook om niet-ingezetenen, woonachtig in Curaçao, Aruba of Sint Maarten.
Van Nederlanders woonachtig in Curaçao Aruba of Sint Maarten die opgenomen willen worden in de permanente kiezersregistratie dient gecontroleerd te worden of zij niet staan ingeschreven in een Nederlandse gemeente en of de persoon bij de verkiezing van de Tweede Kamer (ooit) 10 jaar of langer in Nederland heeft gewoond.
Verder heeft de gemeente de gegevens van niet-ingezetenen nodig om stembescheiden op te sturen. De gegevens van ingezetenen zijn nodig als zij tijdelijk in het buitenland verblijven en gebruik willen maken van een briefstem. Van ingezetenen die gemachtigd zijn om namens de kiezer in het buitenland te stemmen, dient de gemeente te controleren of degene die als gemachtigde is aangewezen, als kiesgerechtigde is geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt.
De gemeente krijgt het burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen. De overige gegevens uit categorie 01 (Persoon) zijn nodig ter identificatie van degene die zich wil laten registreren, om de personen adequaat te kunnen aanschrijven en om te controleren of diegene kiesgerechtigd is.
De gegevens uit categorie 04 (Nationaliteit) zijn nodig om te kunnen controleren of de ingeschrevene voldoet aan het vereiste van het Nederlanderschap.
Het gegeven ‘datum overlijden’ uit de categorie 06 (Overlijden) is noodzakelijk om te voorkomen dat iemand die is overleden wordt aangeschreven en om de gegevens van iemand die is overleden te verwijderen uit de permanente kiezersregistratie.
De gegevens uit categorie 07 (Inschrijving) zijn nodig om een beeld te krijgen van de status van de gegevens in de basisregistratie personen en mede daarmee de kiesgerechtigdheid correct vast te stellen.
De gegevens uit categorie 08 (Verblijfplaats) zijn nodig voor het vaststellen van de woongegevens in het buitenland. Aan de hand daarvan kan correct worden aangeschreven en kan de inschrijving in de permanente kiezersregistratie worden beoordeeld. Ook voor de afhandeling van verzoeken om per volmacht of briefstem te stemmen, moeten de gegevens uit categorie 08 geraadpleegd kunnen worden.
De gegevens uit categorie 58 (Verblijfplaats historisch) zijn nodig voor de beoordeling van het 10-jaar criterium bij kiezers woonachtig op Aruba, Curaçao of Sint Maarten.
De gegevens uit categorie 13 (Kiesrecht) zijn nodig om te kunnen controleren of de ingeschrevene niet is uitgesloten van het kiesrecht.
Voor de landelijke burgerlijke stand taak worden aan de gemeente dezelfde gegevens worden verstrekt als voor de reguliere burgerlijke stand taak (zie besluit van 19 februari 2015, 2015-0000007744).
Voor de gegevensverstrekking ten behoeve van de reguliere gemeentelijke taken is aan de gemeente een separaat autorisatiebesluit verleend (besluit van 26 juni 2018, 2018-00000285837). Voor de gegevensverstrekking ten behoeve van de landelijke taken in het kader van de Kieswet is een separaat autorisatiebesluit verstrekt ten behoeve van de gegevensverstrekking uit de PIVA-V (besluit van 25 januari 2019, 2019-0000026592).
Voor de conditionele verstrekking, de verstrekking op verzoek (inclusief de burgerlijke stand taak) en de maandelijkse selectie heeft de gemeente een aparte autorisatietabelregel nodig, genaamd ‘gemeente 's-Gravenhage/Landelijke Taken/Kiezers buiten Nederland (2)’. Voor de spontane verstrekkingen maakt de gemeente gebruik van de autorisatietabelregel genaamd ‘gemeente 's-Gravenhage/Landelijke Taken/Kiezers buiten Nederland (1)’.
Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 29 mei 2017, 2017-0000249786, ingetrokken.
De aanleiding hiervoor is de intrekking van de Wet raadgevend referendum, en de toevoeging van gegevens aan bijlage III. Om te kunnen bepalen of een persoon moet worden verwijderd uit de permanente kiezersregistratie, heeft de gemeente gegevens nodig over het Nederlandse adres van de kiesgerechtigde. Deze gegevens zijn daarom toegevoegd aan de gegevens in bijlage III van dit besluit.
Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de gemeente tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in haar taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de gemeente om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens, publicaties.rvig.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-5896.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.