Gemeente Emmen – verkeersbesluit aanleggen rotonde Nieuw-Amsterdamsestraat – Dikke Wijk – Verlengde Herendijk (zaaknummer: 224666-2019).

Logo Emmen

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

 

 

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatbesluit 2018 van de gemeente Emmen.

 

Overwegende:

  • we nemen een verkeersbesluit voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens die in artikel 12 van het BABW zijn genoemd (artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • het verkeersbesluit maken we bekend in de Staatscourant (artikel 26 BABW);

  • de gemeente Emmen beheert de wegen waar dit besluit over gaat.

 

Uit het oogpunt van:

  • het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Is het gewenst om

Een rotonde aan te leggen bij het kruispunt Nieuw-Amsterdamsestraat / Dikke Wijk en Verlengde Herendijk. Waarbij de Erfscheidenweg een directe aansluiting krijgt op de rotonde.

 

Motivering:

Op het kruispunt DikkeWijk/Verlengde Herendijk gebeuren veel ongelukken. Ook is het verkeer op de Verlengde Herendijk toegenomen. Enerzijds door meer bedrijvigheid (Hotel van der Valk en Vakantiepark Center Parcs Sandur, anderzijds omdat de Verlengde Herendijk een belangrijke ontsluitingsweg is/wordt voor de regiokern Erica. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) zijn beide aangewezen als gebiedsontsluitingswegen.

 

Automobilisten moeten soms lang wachten om, vanaf de Verlengde Herendijk, linksaf te slaan richting A37. Dit houdt ook de automobilisten die rechtsaf willen op. Vooral in de spits is er sprake van oponthoud op de Verlengde Herendijk. Wij krijgen berichten dat automobilisten dit kruispunt mijden en voorkeur geven aan een route door Zuidbarge.

 

Met de aanleg van een rotonde valt het kruispunt beter op. Een rotonde is de meest veilige kruispuntsvorm dat bestaat. Doordat een rotonde de rijsnelheid van het verkeer verlaagt, kunnen fietsers er veilig (in etappes_ oversteken. Een rotonde verbetert de doorstroming van het verkeer. Het wordt voor automobilisten vanaf de Verlengde Herendijk eenvoudiger om de Dikke Wijk op te rijden. Tenslotte vraagt een rotonde minder onderhoud dan verkeerslichten.

 

We sluiten de Erfscheidenweg ook aan op de nieuwe rotonde. Hierdoor vervalt de huidige T-splitsing op de Nieuw-Amsterdamsestraat, een belangrijke ontsluitingsweg van Emmen. Dit maakt de situatie overzichtelijker en veiliger. Zoals gebruikelijk is op rotondes buiten de bebouwde kom laten we de fietsers uit de voorrang.

 

Om de overlast voor de weggebruiker zoveel mogelijk te beperken komen er twee tijdelijke wegen voor:

  • het verkeer dat wil doorrijden van de Dikke Wijk naar de Nieuw-Amsterdamsestraat.

  • het verkeer dat vanuit Parc Sandur wil doorrijden naar de A37.

 

Belangenafweging

De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met bewoners van de Dikke wijk OZ 44 (bedrijf: De Nieuwe Start), Hotel van der Valk, Erkende Overleg Partners Parc Sandur en Erfscheidenveen.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld. Ook ontstaat door het uitvoeren van de maatregelen een duidelijke verkeerssituatie.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.

 

Besluiten

We leggen een rotonde aan op het kruispunt Nieuw-Amsterdamsestraat-Dikke wijk-Verlengde Herendijk te Nieuw-Amsterdam. Hierbij moeten bestuurders die de rotonde op willen rijden, voorrang verlenen aan bestuurders die zich op de rotonde bevinden. Fietsers die bij de rotonde over steken moeten voorrang verlenen aan alle overige bestuurders. De maatregel wordt uitgevoerd door plaatsing van verkeersborden B6 (met haaientanden)

D1 en D2. Zoals bedoeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit zoals in de bijlage van dit verkeersbesluit is aangegeven.

 

 

Emmen, 21 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Inrichting Openbare Ruimte

V. Fennis

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met dhr. R. Ernens via telefoonnummer 14 0591.

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Emmen

t.a.v. de afdeling ROI/VB

Postbus 30.001

7800 RA EMMEN

 

Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

 

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

 

Naar boven