Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Soest-Zuid (deelgebied Soesterbergsestraat)

Logo Soest

Kenmerk: Ruimte/2231579/2245341

Burgemeester en wethouders van Soest;

 

hebben in overweging genomen dat;

 

Aanleiding

  • -

    de gemeenteraad van Soest op 30 oktober 2008 het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (hierna: GVVP) heeft vastgesteld met als doel zichtbaar verkeers- en vervoerbeleid te voeren en in te kunnen spelen op gemeentelijke ontwikkelingen;

  • -

    door de gemeente Soest in juni 2015 een inspraakproces is gestart inzake het verkeersplan Soest-Zuid;

  • -

    de gemeenteraad in december 2015 besloten heeft tot uitvoering van het totaalpakket aan verkeersmaatregelen in Soest-Zuid om de doorstroming in en rondom Soest-Zuid op lange termijn te waarborgen;

  • -

    de gemeenteraad het college in juni 2017 opdracht heeft gegeven om de voorbereidingen ter hand te nemen die nodig zijn voor diverse maatregelen die de verkeersveiligheid in de wijk waarborgen en om hierbij de omgeving te betrekken;

  • -

    de relevante onderzoeken inmiddels hebben plaatsgevonden en aanleiding hebben gegeven tot het nemen van diverse verkeersbesluiten in Soest-Zuid;

  • -

    voorliggend verkeersbesluit de besluit plichtige verkeersmaatregelen omschrijft in het deelgebied Soesterbergsestraat;

  • -

    separaat aan dit verkeersbesluit door het college verkeersbesluiten worden genomen voor de andere deelgebieden in het projectgebied Soest-Zuid;

     

Maatregel

  • -

    in de huidige situatie de volgende kruispunten op de Soesterbergsestraat zijn ingericht als voorrangskruispunt door middel van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden:

    • *

      Soesterbergsestraat – Dennenweg – Van Beuningenlaan, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Dennenweg of de Van Beuningenlaan voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Soesterbergsestraat;

    • *

      Soesterbergsestraat – Hildebrandlaan, waarbij bestuurders die zich bevinden op de Hildebrandlaan voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Soesterbergsestraat;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen op de kruispunten, opgenomen in het ontwerp, de voorrangsregeling door middel van verkeerstekens wordt opgeheven en wordt vervangen door de realisatie van inritconstructies;

  • -

    in de huidige situatie de entrees van de 30 kilometer per uur zones op de Dennenweg, Van Beuningenlaan en Hildebrandlaan zijn gesitueerd op een afstand van circa 20 meter van de aansluitingen van de wegen op de Soesterbergsestraat;

  • -

    in verband met de geplande infrastructurele wijzigingen op de kruispunten, opgenomen in het ontwerp, de entrees van de 30 kilometer per uur zones worden verplaatst naar een locatie direct ten oosten of ten westen van de aansluitingen met de Soesterbergsestraat;

 

Belangenafweging

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    op basis van de besluitvorming van de gemeenteraad een project is gestart door de gemeente voor de herinrichting van diverse straten in Soest-Zuid;

  • -

    de gemeente Soest daarbij waarde hecht aan draagvlak vanuit bewoners en dan ook besloten is om een participatietraject te starten om bewoners te betrekken bij de herinrichting;

  • -

    de gemeente Soest in de periode voorjaar 2018 tot en met de zomer 2019 meerdere enquêterondes heeft uitgezet onder bewoners;

  • -

    in deze enquêterondes de voorkeuren en wensen van bewoners per straat zijn opgehaald;

  • -

    de reacties gedurende deze enquêterondes uiteindelijk zijn verwerkt tot een definitief voorlopig ontwerp (VO);

  • -

    bewoners van de Dennenweg, Hildebrandlaan en Van Beuningenlaan in de enquêterondes zorgen hebben geuit over de ervaren verkeersveiligheid en leefbaarheid op de wegen;

  • -

    het verblijfskarakter op de betreffende wegen dan ook wordt versterkt door het aanbrengen van diverse snelheidsremmende maatregelen;

  • -

    op de Soesterbergsestraat de verkeersfunctie prioriteit krijgt boven de verblijfsfunctie;

  • -

    in de huidige situatie het onderscheid in functie tussen de wegen onder meer is aangeduid door de kruispunten tussen de wegen in te richten als voorrangskruispunten, waarbij bestuurders die zich bevinden op de wegen met een verblijfsfunctie voorrang moeten verlenen aan bestuurders die zich bevinden op de Soesterbergsestraat;

  • -

    in het ontwerp gekozen is om dit onderscheid extra te benadrukken door deze kruispunten in te richten als inritconstructies;

  • -

    hierdoor de doorgaande route via de Soesterbergsestraat wordt versterkt ten opzichte van de ondergeschikte wegen;

  • -

    hiermee tevens een poortconstructie ontstaat bij het benaderen en verlaten van de ondergeschikte wegen;

  • -

    met het realiseren van inritconstructies de huidige voorrangsregelingen aangeduid door middel van verkeerstekens kunnen worden opgeheven;

  • -

    bij het verlaten en naderen van een inritconstructie bestuurders alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voor moeten laten gaan;

  • -

    het onderscheid tussen de wegen met een verblijfsfunctie en de Soesterbergsestraat bovendien wordt benadrukt door het huidige verschil in snelheidsregime (30 kilometer per uur en 50 kilometer per uur) te situeren ter hoogte van deze inritconstructies;

  • -

    de huidige 30 kilometer per uur grenzen op de Dennenweg, Hildebrandlaan en Van Beuningenlaan dan ook worden verplaatst in de richting van de aansluitingen van de wegen op de Soesterbergsestraat (over een afstand van circa 20 meter);

  • -

    voorliggend verkeersbesluit in concept is vrijgegeven waarbij bewoners in de gelegenheid zijn gesteld om een reactie in te dienen over de verkeersmaatregelen;

 

Juridisch kader

  • -

     de Dennenweg, Hildebrandlaan, Van Beuningenlaan en dit gedeelte van de Soesterbergsestraat binnen de bebouwde kom van de kern Soest liggen;

  • -

    de wegen in de gemeente Soest liggen;

  • -

    de wegen bij de gemeente Soest in eigendom en beheer zijn;

  • -

    op grond van artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, burgemeester en wethouders van Soest bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 15 eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer het vereist is om dit verkeersbesluit te nemen;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

  • -

    gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

  • -

    op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit besluit;

  • -

    de verkeersmaatregelen volgend uit dit verkeersbesluit pas worden uitgevoerd na afronding van de herinrichting van de straten in Soest – Zuid zoals vastgelegd in het hiervoor benoemde ontwerp;

  

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders besluiten;

 

  • 1.

    door middel van het verwijderen van de verkeersborden B1 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende haaientanden de voorrangskruispunten geregeld door middel van verkeerstekens op de volgende locaties op te heffen:

    • a.

      Soesterbergsestraat – Dennenweg – Van Beuningenlaan;

    • b.

      Soesterbergsestraat – Hildebrandlaan;

  • 2.

    door middel van het verplaatsen van de verkeersborden A1 (30, begin en einde, zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990 de grenzen van de 30 kilometer per uur zone op de volgende locaties te verplaatsen:

    • a.

      Van Beuningenlaan, vanaf een punt circa 20 meter ten oosten van de aansluiting met de Soesterbergsestraat in westelijke richting over een afstand van circa 20 meter;

    • b.

      Dennenweg, vanaf een punt circa 20 meter ten westen van de aansluiting met de Soesterbergsestraat in oostelijke richting over een afstand van circa 20 meter;

    • c.

      Hildebrandlaan, vanaf een punt circa 20 meter ten oosten van de aansluiting met de Soesterbergsestraat in westelijke richting over een afstand van circa 20 meter.

  

Soest, 8 oktober 2019

 

Burgemeester en wethouders

     

Koen van Veen

Gemeentesecretaris

Rob Metz

Burgemeester

   

Situatieschets  

Zie bijlage.

 

Bekendmaking

 

Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van de Wegenverkeerswet 1994 bekendgemaakt in de Staatscourant. Daarnaast wordt een kennisgeving van de bekendmaking in de Staatscourant vermeld op de website van de gemeente Soest, in de Soester Courant en op de gemeentelijke informatieborden naast het carillon aan het Raadhuisplein.

 

Bezwaar

 

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, binnen zes weken na de publicatiedatum schriftelijk bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Soest. Het bezwaar richt u aan Gemeente Soest, t.a.v. college van B&W, Postbus 2000, 3760 CA Soest.

In het bezwaarschrift moet in ieder geval worden vermeld:

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft (dagtekening);

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U stuurt zo mogelijk een kopie van dit besluit mee;

  • 4.

    de redenen waarom u bezwaar maakt;

  • 5.

    ondertekening met uw handtekening.

 

Hoofdstuk 6 (algemene bepalingen over bezwaar) en de afdelingen 7.1 en 7.2 (bijzondere bepalingen over bezwaar) van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.

 

Tijdens een bezwaarprocedure geldt het genomen besluit. Als u niet wilt dat het besluit al in werking treedt, kunt u naast uw bezwaar om een voorlopige voorziening vragen aan de rechter. Hier zijn kosten aan verbonden. Een verzoek om een voorlopige voorziening stuurt u naar: de Rechtbank Utrecht, sector Bestuursrecht, postbus 13023, 3507 LA Utrecht.

  

Kopie

 

Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.

 

Naar boven