[Verkeersbesluit reserveren van twee openbare parkeerplaatsen t.b.v. het openbaar laden van elektrische voertuigen aan de Hommelbrinkstede in Vaassen]

Logo Epe

Burgemeester en wethouders van Epe

Overwegingen ten aanzien van het besluit

gelet op:

- artikel 15, lid 1 WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeersborden E4 (parkeergelegenheid) met het onderbord 'opladen elektrische voertuigen' cf. bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

- De Hommelbrinkstede is gelegen binnen de bebouwde kom van Vaassen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe;

Overwegende da t

- dat de gemeente Epe streeft naar een energieneutrale gemeente en daarbij o.a. werkt aan maatregelen gericht op het aanpassen van de openbare ruimte (zoals in het coalitieakkoord 2018-2022 is beschreven);

- dat elektrisch vervoer een belangrijke bijdrage levert aan deze ambities en de afgelopen jaren gegroeid is in Nederland en naar verwachting fors zal groeien in de komende jaren;

- dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrische auto;

- dat onder elektrisch vervoer en elektrischde voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 45 km elektrisch rijden kunnen op één acculading.

- dat elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

- dat één van de belemmeringen voor een snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland de beschikbaarheid van voldoende openbare laadmogelijkheden is;- dat bewoners een verzoek hebben ingediend om een laadpaal nabij de woning te realiseren bij de voorliggende locaties;

- dat deze aanvrager eigenaar is van een elektrisch voertuig en geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, waardoor hij voor het laden is aangewezen op de openbare ruimte;

- deze aanvrager daarmee voldoet aan de gemeentelijke criteria om in aanmerking te komen voor een laadpaal;- dat de mogelijke laadlocaties op de ‘Plankaart openbare laadinfrastructuur’ zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals de bereikbaarheid van parkeerplaatsen, de parkeerdruk, voorkomen van zichtbeperkingen vanuit woningen en de

- aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet (in samenwerking met de netbeheerder);

- dat naast de mogelijke locaties op de plankaart ook rekening wordt gehouden bij de behandeling van de aanvragen met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

- dat de exacte locatie van de parkeerplaatsen zodanig is bepaald is dat deze binnen de loopafstand van de woning van de aanvrager ligt én dat deze niet direct bij andere woningen voor het raam komt te staan;

- dat er voor het zo goed mogelijk gebruik van de laadpaal twee parkeerplaatsen naast de laadpaal worden gereserveerd voor het opladen;

- dat, na het aanbrengen van de verkeersborden, de voor het openbaar rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaatsen uitsluitend bestemd zijn voor het laden van een elektrisch voertuig;

- dat het voor zowel de gebruiker als voor de concessiehouder van belang is dat een laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

- dat de wettelijke basis voor oplaadplaatsen ligt in artikel 24, eerste lid, onderdeel van het RVV1990, waarin staat dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid, op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven;

- dat het voor handhavende instanties en andere weggebruikers herkenbaar is dat het elektrische voertuig aan het laden is door een (vergrendelde) laadkabel die openbare laadpaal en het elektrische voertuig met elkaar verbindt;

- dat de laadpaal een openbare voorziening is en daarmee voor iedereen 24/7 toegankelijk is;

- dat de aanwijzing van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen niet ten koste gaat van een algemene openstaande parkeerplaats, omdat er twee nieuwe openbare laadplekken worden gerealiseerd.

BESLUIT

1.door middel van het plaatsen van het verkeersbord E4 met het onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’ (conform bijlage 1 van RVV 1990) twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Hommelbrinkstede in Vaassen (zoals weergegeven op bijgevoegde overzichtsfoto);

2.de genoemde verkeerstekens te plaatsen zoals op de bij dit besluit horende tekening is aangegeven;

3.alle bestaande verkeerstekens die strijdig zijn met het voorgaande te verwijderen;

4.een afschrift van dit besluit ter kennisneming te zenden aan:- Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn- Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg- RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde;- Ruimte / team Beheer.

Epe, 8 oktober 2019

Het college van Burgemeester en wethouders

Namens deze,

M.ETiemens

de afdelingsmanager Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Voor belanghebbenden bestaat de mogelijkheid om binnen zes weken na de datum van deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders van Epe, Postbus 600, 8160 AP Epe

Naar boven