GEMEENTE ROTTERDAM - VERKEERSBESLUIT

Logo Rotterdam

Kenmerk: 19/0619795

Corsanummer : AS19/13628

BESLUIT VERKEERSMAATREGEL

Rotterdam Charlois - het herinrichten van het busstation en de directe omgeving in verband met het totaalplan Hart van Zuid

De directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

overwegende,

  • in verband met het totaalplan Hart van Zuid wordt het busstation en de directe omgeving opnieuw ingericht;

  • dat het herinrichten van de bufferzone en het bestaande fietspad onder het Winkelcentrum Zuidplein onderdeel uitmaken van het inrichtingsplan OV-Knooppunt (IP 7B);

  • dat het realiseren van de nieuwe instaphaltes en rijstroken tussen het Winkelcentrum Zuidplein en het te slopen Theater Zuidplein, onderdeel uitmaakt van het inrichtingsplan OV-Knooppunt (IP 7B);

  • dat het herinrichten van het Metroplein ook onderdeel uitmaakt van het inrichtingsplan OV-Knooppunt (IB 7B);

  • dat als gevolg van deze verkeersmaatregelen wijzigingen plaatsvinden buiten de IP-grenzen van het OV-Knooppunt;

  • dat aangezien deze wijzigingen niet binnen een ander inrichtingsplan vallen, maar wel een directe relatie hebben met het OV-Knooppunt, worden deze wijzigingen meegenomen in dit verkeersbesluit;

  • dat het inrichtingsplan OV-Knooppunt (IP 7B) onderdeel uitmaakt van het totaalplan Hart van Zuid;

  • dat door het herinrichten van het gebied onder en rond het Winkelcentrum Zuidplein met het mogelijk maakt om de Gooilandsingel autoluw te maken en men het mogelijk maakt om de uitbreiding van het Winkelcentrum Zuidplein uit te breiden;

  • dat in de toekomstige situatie het bestaande fietspad op het Metroplein en onder het Winkelcentrum Zuidplein komen en het fietspad onder het Winkelcentrum Zuidplein wordt ingericht als expeditiestraat;

  • dat het vervallen van het fietspad, inclusief de bijbehorende bebording, reeds is vastgesteld in het verkeersbesluit Metroplein;

  • dat de bestaande laad-en loszone van de C&A wordt aangepast;

  • dat nauw overleg heeft plaatsgevonden met de C&A;

  • dat tevens een nieuwe laad-en loszone ten noorden van de Zuiderterrasflat wordt aangelegd;

  • dat door het aanpassen van de laad-en loszone van de C&A en het laten vervallen van het fietspad, het mogelijk wordt voor bussen om het busstation te verlaten via de Sallandweg in plaats van via de Gooilandsingel;

  • dat het herinrichten van de expeditiestraat en de laad-en loszones wordt uitgevoerd van november 2019 tot en met februari 2020;

  • dat in februari 2020 de nieuwe expeditiestraat en de aangepaste laad-en loszones in gebruik worden genomen;

  • dat op hetzelfde moment ook de rijrichting op de Sallandweg onder het Winkelcentrum Zuidplein wordt omgedraaid;

  • dat door het omdraaien van de rijrichting op de Sallandweg onder het Winkelcentrum Zuidplein de bevoorrading van het Winkelcentrum Zuidplein gewaarborgd blijft en voorkomen wordt dat in de toekomstige situatie autoverkeer over de laad-en loszone van de uitbreiding van het Winkelcentrum Zuidplein rijdt;

  • dat het hier gaat om de laad-en loszone van de uitbreiding van het Winkelcentrum Zuidplein, gelegen tussen het Winkelcentrum Zuidplein en het bestaande theater Zuidplein;

  • dat de bufferzone van busstation Zuidplein onder het Winkelcentrum Zuidplein opnieuw wordt ingericht;

  • dat deze werkzaamheden worden uitgevoerd van augustus 2020 tot en met december 2020;

  • dat als gevolg van deze wijzigingen er meer bufferplaatsen beschikbaar komen onder het Winkelcentrum Zuidplein en het mogelijk wordt om het busstation te verlaten via de Sallandweg in plaats van via de Gooilandsingel;

  • dat vanaf december 2020 de nieuwe bufferplaatsen en het nieuwe Metroplein in gebruik worden genomen;

  • dat eind augustus 2021 de nieuwe hellingbaan voor bussen gereed is;

  • dat na realisatie van deze nieuwe hellingbaan er twee standplaatsen voor zorgvervoer worden gerealiseerd aan de westzijde van het Metroplein;

  • dat deze in gebruik kunnen worden genomen vanaf september 2021 en dat vanaf dat moment er geen verbinding meer is tussen het Metroplein en de Gooilandsingel voor gemotoriseerd verkeer;

  • dat na het slopen van de bestaande neergaande hellingbaan (december 2020 tot januari 2021) en het bouwen van de nieuwe hellingbaan (januari 2021 tot augustus 2021) de nieuwe instaphaltes worden gerealiseerd tussen het Winkelcentrum Zuidplein en het te slopen Theater Zuidplein;

  • dat voorafgaand aan deze werkzaamheden tijdelijke bufferplaatsen worden aangebracht tussen het Winkelcentrum Zuidplein en het te slopen Theater Zuidplein;

  • dat hierbij de huidige inrichting van het Zuidplein, tussen de Sallandweg en de Gooilandsingel, volledig komt te vervallen;

  • dat de huidige inrichting komt te vervallen vanaf 7 mei 2020;

  • dat om de nieuwe instaphaltes te kunnen bereiken moeten nieuwe rijstroken worden aangebracht;

  • dat deze nieuwe instaphaltes alleen bereikbaar zijn voor bussen;

  • dat tussen de wachtzone aan de Gooilandsingel en de parkeergarage van Q-park een oost-west verbinding wordt gerealiseerd;

  • dat hierbij voetgangersoversteekplaatsen worden gerealiseerd;

  • dat de nieuwe instaphaltes en de definitieve oost-west verbinding in gebruik worden genomen vanaf oktober 2021;

  • dat tussen het bestaande Winkelcentrum Zuidplein en de uitbreiding van het Winkelcentrum Zuidplein een laad-en loszone wordt gerealiseerd;

  • dat deze laad-en loszone is te bereiken via de nieuwe expeditie-route onder het Winkelcentrum Zuidplein;

  • dat vrachtverkeer de laad-en loszone via de Sallandweg in zuidelijke richting dient te verlaten;

  • dat het Zuidplein ten oosten van het bestaande Theater Zuidplein wordt aangepast;

  • dat hierbij de rijrichting wordt omgedraaid en het fietspad komt te vervallen;

  • dat tevens de laad-en loszone ten oosten van het bestaande Theater Zuidplein komt te vervallen, aangezien het theater wordt gesloopt;

  • dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

    • -

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • -

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    • -

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • -

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

  • dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij geadviseerd is de voorgestelde maatregel wel in te voeren;

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

BESLUIT:

Namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het instellen van diverse verkeersmaatregelen, in de periode januari 2020- oktober 2021, ten behoeve van het herinrichten van het busstation en de directe omgeving in verband met het totaalplan Hart van Zuid, middels,

 

- het plaatsen van twee borden D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) als bedoeld in bijlage I van het RVV;

- het plaatsen van drie borden D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) als bedoeld in bijlage I van het RVV;  

- het plaatsen van één bord D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;  

- het plaatsen van één bord C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB104 (uitgezonderd lijnbussen);

- het plaatsen van twee borden C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB104 (uitgezonderd lijnbussen);

- het plaatsen van één bord C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB104 (uitgezonderd lijnbussen);

- het plaatsen van één bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het plaatsen van één bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het aanbrengen van zebramarkering als bedoeld in artikel 12 sub b onder IV BABW met daarbij acht aanvullende L02 borden (voetgangersoversteekplaats) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord E02 (verbod stil te staan) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van drie borden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB502 (geldig in twee richtingen);

- het plaatsen van twee borden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB502 (geldig in twee richtingen);

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB501r (pijlbord);

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB501r (pijlbord);

- het plaatsen van één borden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB501l (pijlbord);

- het plaatsen van één borden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB501l (pijlbord);

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het plaatsen van één bord C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het plaatsen van één bord C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord C04r (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het plaatsen van twee borden C04r (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het plaatsen van één bord D05r (gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord D05r (gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het plaatsen van één bord D05r (gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

 

Tot het verwijderen van diverse verkeersmaatregelen, in de periode januari 2020- oktober 2021, ten behoeve van het herinrichten van het busstation en de directe omgeving in verband met het totaalplan Hart van Zuid, middels;

 

- het verwijderen van één bord E01 (parkeerverbod) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB502 (geldig in twee richtingen);

- het verwijderen van vier borden E07 (gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van twee borden E01 (parkeerverbod) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van twee borden E02 (verbod stil te staan) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van één bord E02 (verbod stil te staan) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB502 (geldig in twee richtingen);

- het verwijderen van twee borden C15 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van drie borden C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van zebramarkering als bedoeld in artikel 12 sub b onder IV BABW met daarbij vier aanvullende L02 borden (voetgangersoversteekplaats) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van één bord A0115 (maximumsnelheid 15 km/per uur) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van één bord D04 (gebod tot het volgen van de rijrichting of één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van twee borden C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- het verwijderen van één bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);

- het verwijderen van drie borden C01 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met daarbij OB104 (uitgezonderd lijnbussen);

- het verwijderen van twee boden G11 (verplicht fietspad) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;

- de verkeersmaatregelen uit te voeren conform bijgevoegd bordenplan “OR-OVK_TE-IP-BB-004v0.3”;

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in de Staatscourant als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepublicieerd.

 

Rotterdam, 4 oktober 2019

 

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

    

M.A. van Kruiningen

 

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

 

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via internet op Rotterdam.nl/pdc: bezwaar indienen,m.b.v. het webformulier (zie “mijn loket”). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een Eherkenning, die kan worden aangevraagd via digid.nl, resp. eherkenning.nl. U kunt het bezwaarschrift niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen. Zie ook rechtspraak.nl.

 

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

 

 

Naar boven