Verkeersbesluit verkeersmaatregelen fase 2c project Presidentenbuurt te Gemert

Logo Gemert-Bakel

Burgemeester en wethouders van Gemert-Bakel:

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • Artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gemert-Bakel tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet.

Uit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg.

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

  • het in stand houden van de weg het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Motivering:

  • 1.

    Met het invoeren van éénrichtingsverkeer verbetert de leefbaarheid door meer ruimte voor groen te creëren, met behoud van parkeren.

    Groene openbare ruimte draagt bij aan vermindering van hittestress en het lokaal opvangen en vasthouden van (extreme) neerslag. In haar beleidsplannen ‘Duurzaam Gemert-Bakel Koersdocument: van strategie naar uitvoering’ vastgesteld op 14 december 2017 en het ‘Watertakenplan’ vastgesteld op 18 december 2018 stuurt de gemeente op noodzakelijke vergroening van de openbare ruimte. Tevens is wetenschappelijk aangetoond dat groen in de openbare ruimte de gezondheid van mensen verbetert.

    In het kader van deze ontwikkelingen is een klimaat adaptieve inrichting van de openbare ruimte binnen het project Presidentenbuurt zeer gewenst. Het inpassen van meer groen draagt bij aan een klimaat adaptieve inrichting van het project Presidentenbuurt. Om meer groen in te passen, met behoud van voldoende parkeerplaatsen, is het noodzakelijk om éénrichtingsverkeer in te stellen in de smalle straten als onderdeel van het project Presidentenbuurt.

     

  • 2.

    Bewoners binnen het project Presidentenbuurt tonen draagvlak voor het instellen van éénrichtingsverkeer om ruimte te creëren voor groen, mits het parkeeraanbod intact blijft.

    In juni, oktober en november is de instelling van éénrichtingsverkeer met bewoners besproken. Een grote meerderheid heeft daar positief op gereageerd. Wel wezen de bewoners erop dat meer groen niet ten koste mag gaan van de beschikbaarheid van parkeren. Om dit spanningsveld goed in beeld te krijgen is als onderdeel van de voorbereiding van de herinrichting het project Presidentenbuurt een parkeeronderzoek binnen het projectgebied uitgevoerd. Het huidig parkeeraanbod is vergeleken met het beschikbaar parkeeraanbod na het doorvoeren van de herinrichting. Hieruit blijkt dat het herinrichten van de wegen als onderdeel van het project Presidentenbuurt niet ten koste gaat van het parkeeraanbod.

    Daarnaast is op 12 en 13 maart een informatiebijeenkomst georganiseerd om de bewoners te informeren over het voornemen tot in het instellen van éénrichtingsverkeer op een aantal straten binnen het project Presidentenbuurt. Om bewoners de gelegenheid te geven om een zienswijze op de voorgenomen plannen in te dienen, is op 5 februari 2019 een ontwerp-verkeersbesluit genomen. Naar aanleiding van de informatieavond(en) en ingebrachte zienswijzen is besloten om het éénrichtingsverkeer op de Schout Brouwersstraat, Schout de Visscherestraat en Schout Coxstraat om te draaien om de omrijdbewegingen via de “Schout-straten” te verkleinen. Om het parkeerterrein aan de Schout de Visscherestraat goed bereikbaar te houden voor verkeer is besloten om op het noordelijk deel van Schout de Visscherestraat het tweerichtingsverkeer te handhaven. Ook is besloten om éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting in te stellen op de President Verhofstadtstraat tussen Groeskuilenstraat en Jan van Amstelstraat om op deze manier de druk op deze straat te beperken.

     

  • 3.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer leidt niet tot een onverantwoorde verkeerssituatie binnen het project Presidentenbuurt.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer op de benoemde straten binnen het project Presidentenbuurt heeft gevolgen voor de routing van verkeer en dus voor de intensiteiten op de omliggende straten. De woonstraten in het project Presidentenbuurt worden vooral gebruikt door bestemmingsverkeer van en naar de woningen, waardoor de intensiteiten gering zijn. Door het toepassen van logische en compacte éénrichtingscircuits zijn de omrijdbewegingen als gevolg van het instellen van éénrichtingsverkeer gering. Het instellen van éénrichtingsverkeer levert een verbetering op van de leefbaarheid binnen het projectgebied Presidentenbuurt met behoud van een verantwoorde verkeerssituatie.

     

  • 4.

    Invoeren van éénrichtingsverkeer geeft de mogelijkheid om alle kruispunten binnen het project Presidentenbuurt uniform en herkenbaar te maken.

    Binnen het project Presidentenbuurt zijn een aantal kruispunten niet vormgegeven conform de landelijke Duurzaam Veilig-principes. Volgens de landelijke Duurzaam Veilig principes is de aansluiting van een erftoegangsweg 30 km/u op een gebiedsontsluitingsweg 50 km/u bij voorkeur vormgegeven als uitritconstructie. Op dit moment zijn een aantal kruispunten binnen het project Presidentenbuurt als voorrangskruispunt vormgegeven. Daarom luidt het advies om deze aansluitingen te voorzien van een uitritconstructie, zodat een duidelijk onderscheid ontstaat tussen de gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen.

Besluit:

  • 1.

    Éénrichtingsverkeer, uitgezonderd fietsers, in te voeren op de Schout Brouwersstraat, Schout de Visscherestraat, Schout Coxstraat en President Verhofstadtstraat in Gemert door het plaatsen van de borden C02, C03 en C04 met onderbord OB52 “Uitgezonderd fietsers”.

  • 2.

    Dit uit te voeren conform onderstaande tekeningen.

Gemert, 1 oktober 2019

De Heer R. Stevens

Interim vakspecialist Verkeer en Vervoer

Bezwaar

Als u het met dit besluit niet eens bent kunt u daartegen binnen zes weken na de dag van publicatie in de Staatscourant bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat de beslissing heeft genomen. Dat staat onder het besluit vermeld. Het adres is: Postbus 10.000, 5420 DA Gemert.

In het bezwaarschrift laat u weten tegen welk besluit u bezwaar maakt en de redenen waarom u het met dat besluit niet eens bent. Ook vermeldt u de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft en u ondertekent de brief met uw handtekening. Als het mogelijk is voegt u een kopie van het besluit waartegen u bezwaar heeft bij uw bezwaarschrift.

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Mocht u dat willen en hebt u een spoedeisend belang, dan kunt u tevens een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

De rechtbank brengt u wel kosten in rekening voor de behandeling van een dergelijk verzoek (griffierecht). U kunt pas een voorlopige voorziening vragen nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend. Een kopie van het bezwaarschrift voegt u bij uw verzoek aan de voorzieningenrechter.

Bijlage

Naar boven