Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Staatscourant 2019, 54499 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oude IJsselstreek | Staatscourant 2019, 54499 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek
Wij zijn bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:
Dit is nader vastgelegd in het overzicht behorende bij mandaatbesluit 2018, betreffende het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in de WVW 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). In het genoemde overzicht is het nemen van verkeersbesluiten en het verlenen van ontheffingen gemandateerd aan alle rollen binnen het teamonderdeel Verkeer van de afdeling Beleid.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Het besluit heeft betrekking op het (vervroegd) afsluiten van de Buizerdweg in Ulft voor doorgaande motorvoertuigen ter hoogte van de kruising Eksterstraat/Kwartellaan, vooruitlopend op de uitvoering van het stedenbouwkundig plan voor het betreffende deel van de Vogelbuurt.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, tweede lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Motivering en belangenafweging
De gemeente Oude IJsselstreek bestaat uit een netwerk van wegen. Van grote verkeersaders tot kleine woonstraatjes. Iedere weg heeft een functie in het geheel. Binnen Duurzaam Veilig worden drie categorieën wegen onderscheiden: stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Bij iedere categorie hoort een bepaald gebruik en een bepaalde vormgeving. Door dit zo consequent mogelijk toe te passen ontstaat een duidelijk, verkeersveilig en herkenbaar verkeersnetwerk.
De Buizerdweg in Ulft is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. Ter hoogte van de woonwijk geldt op de Buizerdweg een maximumsnelheid van 30 km/uur en is de weg ingericht conform Duurzaam Veilig. Buiten de woonwijk (richting de aansluiting op ’t Goor) geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur en is de weg met een verhardingsbreedte van ca. 3 meter relatief smal. Ook is er geen trottoir aanwezig langs dat weggedeelte.
De Buizerdweg is gelegen in de Vogelbuurt. Al geruime tijd wordt er gewerkt aan de herstructurering van deze wijk. Bij de start van het project is een stedenbouwkundig plan opgesteld. Daarin is opgenomen dat de Buizerdweg wordt onderbroken bij de Vogelenzangweg, in combinatie met het (recht) doortrekken van de Eksterstraat richting de kruising Vogelenzangweg – Klaverweide. Ontsluiting van de Vogelbuurt in noordelijke richting voor autoverkeer vindt daarmee plaats via de Hogeweg en ’t Goor. De inrichtingsplannen zullen begin 2020 worden gepresenteerd aan omwonenden, waarna de uitvoering verder zal worden voorbereid.
Aanwonenden van de Buizerdweg hebben gevraagd om (vervroegde) afsluiting van hun straat voor doorgaande motorvoertuigen, omdat zij de huidige verkeerssituatie als onveilig en overlastgevend ervaren. Uit verkeerstellingen blijkt dat de intensiteit op de Buizerdweg ca. 500 motorvoertuigen per werkdag bedraagt. Gelet op het aantal woningen dat direct door de Buizerdweg wordt ontsloten en de aanwezigheid van volkstuintjes, bedraagt het aandeel doorgaand verkeer naar schatting ca. 250 – 275 motorvoertuigen per werkdag.
Gelet op de functie van de Buizerdweg als doorgaande fietsroute tussen de Vogelbuurt, bedrijventerrein De Rieze en de N817 en de smalle rijbaan i.c.m. het ontbreken van trottoirs buiten de woonwijk, is afgewogen dat afsluiting voor doorgaande motorvoertuigen positieve gevolgen heeft voor de verkeersveiligheid.
Anderzijds heeft afsluiting voor doorgaande motorvoertuigen met bijkomende verplaatsing van verkeersstromen in dit geval geen nadelige gevolgen voor de verkeerssituatie op andere wegen, gelet op het feit dat de hoeveelheid doorgaande motorvoertuigen in absolute zin beperkt is. Daarbij is relevant dat de intensiteit op de belangrijkste alternatieve route (Hogeweg) momenteel ca. 1.350 motorvoertuigen per werkdag bedraagt. Een geringe toename leidt op die weg niet tot problemen met de verkeersveiligheid, omdat deze weg voldoende breed is (ca. 6 meter) en is voorzien van verhoogde trottoirs.
Door de afsluiting van de Buizerdweg uit te voeren als zogenaamde ‘knip’ ter hoogte van de Eksterstraat/Kwartellaan, kan de Buizerdweg conform de functie en inrichting blijven fungeren als erftoegangsweg voor aanwonenden van de Buizerdweg, Klaverweide en Vogelenzangweg. Andere motorvoertuigen van/naar de Vogelbuurt worden via de Hogeweg en ’t Goor geleid.
De Buizerdweg is in beheer bij de gemeente Oude IJsselstreek. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het besluit toegezonden aan de daartoe gemandateerde verkeersspecialist van de politie (Oost-Nederland, Noord en Oost Gelderland).
Nadelige consequenties voor de bereikbaarheid door hulpdiensten worden niet voorzien. Het besluit zal echter wel ter kennisname aan brandweer- en ambulancediensten worden toegezonden.
Op grond van het bovenstaande besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek:
Ter informatie is de maatregel weergegeven op bijlage 1 bij dit verkeersbesluit.
Namens burgemeester en wethouders van Oude IJsselstreek,
Afdeling Beleid, adviseur Verkeer & Vervoer
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit moet gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit bekend hebben gemaakt. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders van de gemeente Oude IJsselstreek, Postbus 42, 7080 AA Gendringen.
Conform artikel 27 van het BABW treedt dit verkeersbesluit in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken. Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. Als u dat toch wilt kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland. Uit het verzoek moet blijken wat het spoedeisende belang is. Wanneer u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. Voor de hoogte hiervan kunt u contact opnemen met de rechtbank Gelderland (telefoon 088 - 361 2000).
Het is voor burgers ook mogelijk om digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening in te dienen bij de rechtbank. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-54499.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.