2019-09-26 Wittevrouwenstraat, Binnenstad, Voorrangskruispunt, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

Logo Utrecht

 

Kenmerk: 6208017

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

dat

met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);

dat

met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

dat

vanwege de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat de bestaande verkeersmaatregelen aangepast worden aan de gewenste inrichting en uitgangspunten van het project ontstaan vanuit het ontwerp- en participatieproces;

dat

met de herinrichting van de Voorstraat en Wittevrouwenstraat deze straten meer in overeenstemming gebracht worden met de uitgangspunten tot de inrichting van een 30 km per uur zone;

dat

de aansluitingen van de zijstraten op de Wittevrouwenstraat en de Voorstraat uitgevoerd worden middels een in/uitritconstructie en daardoor is de voorrangsregeling met de huidige bebording overbodig geworden en strijdig met de uitgangspunten van een 30 km per zone;

dat

het BABW (= Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) als belangrijk uitgangspunt heeft om verkeerstekens te vervangen door fysieke maatregelen, waardoor het beoogde verkeersgedrag niet slechts juridisch maar juist ook feitelijk bereikt wordt;

dat

er aan de feitelijke voorrangssituatie niets verandert met deze verkeersmaatregel;

dat

door deze herinrichting de kwaliteit van de openbare ruimte, leefbaarheid van omwonenden en de verkeersveiligheid voor de weggebruikers verbetert;

dat

om de functie van de weg als woonstraat te waarborgen de wegen ingericht worden als verblijfsgebied volgens de principes van Duurzaam Veilig;

dat

naast de aanpassingen van de infrastructuur ook de verkeersmaatregelen aangepast dienen te worden naar de nieuwe situatie;

dat

met deze verkeersmaatregel de juridische situatie in overeenstemming gebracht wordt met de inrichting;

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 2 oktober2019 in de hierna volgende locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

Binnenstad

Wittevrouwenstraat (ter hoogte van Wittevrouwenstraat huisnummers 2 en 28 (B3 en B5); Ridderschapsstraat huisnummer 2 (B6 met haaientanden) en Drift huisnummer 31 (B6 met haaientanden); wegvak: tussen de Plompetorengracht en Wittevrouwenkade)

Intrekken: Voorrangskruispunten en voorrangssplitsingen (B3, B5, en B6 met haaientanden)

 

B3 B5 B6

 

 

Utrecht, 25 september 2019

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

Mw S. el Yaakoubi

Gildemeester/Manager Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Gepubliceerd op 1 oktober 2019in de Staatscourant.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid, Coördinator Verkeersbesluiten (mw R.H. Kottenhagen-Spin, telefoon 030 - 286 4426 of per mail r.kottenhagenspin@utrecht.nl).

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen. Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. De gemeente neemt bezwaarschriften per e-mail niet in behandeling.

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.

Naar boven