Verkeersbesluit, instellen invaarverbod en verplichte vaarrichting voor alle schepen Prinsengracht en Korte Prinsengracht, gemeente Amsterdam

Logo Amsterdam

Instellen invaarverbod en verplichte vaarrichting voor alle schepen Prinsengracht en Korte Prinsengracht

Overwegende:

  • -

    dat burgemeester en wethouders, op grond van het bepaalde in artikel 2, eerste lid onder a, 3˚ van de Scheepvaartverkeerswet (SVW) voor de toepassing van die wet zijn aangewezen als bevoegd gezag voor alle scheepvaartwegen binnen de gemeente, behalve die welke worden beheerd door andere publiekrechtelijke organen;

  • -

    dat burgemeester en wethouders met hun besluit van 20 december 2018 (Gemeenteblad nummer 275012) de directeur van het cluster Ruimte en Economie mandaat hebben verleend om namens hen de bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in de Scheepvaartverkeerswet (SVW), het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (Babs) en de Verordening op het binnenwater 2010;

  • -

    dat de directeur van het cluster Ruimte en Economie met zijn besluit van 29 januari 2019 (Gemeenteblad nummer 20759) de programmamanager van het Programma Varen ondermandaat heeft verleend om namens hem de bevoegdheden uit te oefenen als bedoeld in de Scheepvaartverkeerswet (SVW), het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (Babs) en de Verordening op het binnenwater 2010;

  • -

    dat burgemeester en wethouders bij besluit van 8 april 2008 (Gemeenteblad 2008, afdeling 3B, volgnummer 39) de Regeling doorvaartprofielen binnenwateren Amsterdam hebben vastgesteld;

  • -

    dat voor de Amsterdamse vaarwegen in de Regeling doorvaartprofielen binnenwateren Amsterdamse doorvaartprofielen zijn vastgesteld variërend in breedte van minimaal 50 meter tot minimaal 10 meter (profielen A1 t/m E );

  • -

    de Korte Prinsengracht en Prinsengracht vallen onder Profiel B ( max afmetingen, breedte 4,25 m, lengte 20 m en diepgang 1.80 m);

  • -

    dat bij de vaststelling van deze doorvaartprofielen conform de Richtlijnen vaarwegen RVW algemeen is gekozen voor de krapste variant van de mogelijke doorvaartprofielen teneinde de bruikbaarheid van de vaarwegen voor het (bestaande) scheepvaartverkeer zoveel mogelijk te borgen;

  • -

    dat de keuze voor de krapste doorvaartprofielen betekent dat verhoudingsgewijs grotere schepen van de vaarwegen gebruik kunnen maken, zodat in voorkomend geval slechts de minimaal aanvaardbare manoeuvreerruimte beschikbaar is;

  • -

    dat de drukte op het water alsmede de diversiteit van de schepen en de vaarweggebruikers sinds het vaststellen van de huidige (krappe) doorvaartprofielen aanmerkelijk is toegenomen, met name in het centrumgebied;

  • -

    dat op de Prinsengracht gedurende het gehele jaar sprake is van meer vaarbewegingen dan de Richtlijnen Vaarwegen als maximum aangeven voor een “zeer druk” normaal profiel terwijl sprake is van een krap profiel;

  • -

    dat met het onderhavige besluit wordt beoogd om de veiligheid van de gebruikers van de betrokken vaarwegen blijvend te waarborgen en tevens omstandigheden te scheppen die bevorderlijk zijn voor een ongestoorde, vlotte en gelijkmatige doorstroming van het scheepvaartverkeer op die vaarwegen, zowel van de pleziervaart als van de beroepsvaart;

  • -

    dat hiermee tevens wordt beoogd om tegelijkertijd de noodzakelijk voorwaarden te realiseren, om de betrokken vaarwegen blijvend in stand te houden en de duurzame bruikbaarheid hiervan te waarborgen, alsmede om schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, de oevers, de waterkeringen of weken gelegen in, of over vaarwegen te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken;

  • -

    dat die noodzaak in de toekomst alleen maar groter zal worden gelet op de verwachting dat het aantal bezoekers van Amsterdam ook de komende jaren zal blijven toenemen en daarmee ook de vraag naar rondvaarten;

  • -

    dat om die redenen in 2017 is besloten een pilot in te stellen voor 1 jaar met eenrichtingsverkeer voor alle schepen in de Korte Prinsengracht en de Prinsengracht van het Westerdok naar de Amstel met ingang van 01 april 2017 tot 1 april 2018;

  • -

    dat op basis van de uitgevoerde evaluatie is geconcludeerd dat de maatregel het gewenste effect heeft maar dat het noodzakelijk is om aanvullende gegevens te verzamelen die als basis voor verdere besluitvorming zal worden gebruikt;

  • -

    dat gelet op het bovenstaande is besloten de Pilot Prinsengrachtroute in haar huidige vorm met een (1) jaar te verlengen, tot 1 april 2019;

  • -

    dat uit de evaluatie d.d. 1 februari 2019 is gebleken dat door deze maatregel het beoogde effect van een vlotte doorvaart ter plekke is gerealiseerd zonder onacceptabele bijeffecten op het binnenwater;

  • -

    dat door Havenbedrijf Amsterdam is aangegeven dat zij nog nadere monitoring wil uitvoeren voor wat betreft de mogelijke nautische gevolgen op het bij haar in beheer zijnde water van het IJ;

  • -

    dat vanwege deze monitoring is besloten de pilot met nog eens zes (6) maanden te verlengen en wel tot 01 oktober 2019;

  • -

    dat aangezien de verkeersmaatregel invaarverbod en verplichte vaarrichting Prinsengracht en Korte Prinsengracht haar doel bereikt, is besloten de verkeersmaatregel per 1 oktober 2019 permanent te maken;

  • -

    dat in verkeersbesluiten, ingevolge het bepaalde in artikel 5 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS), dient te zijn vermeld welke doelstellingen ermee worden beoogd en welke in artikel 3 SVW genoemde belangen aan die besluiten ten grondslag liggen;

  • -

    dat tijdens evenementen en speciale gebeurtenissen van dit besluit kan worden afgeweken middels een evenementenvergunning;

  • -

    dat overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer (BABS) overleg heeft plaatsgevonden met de Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Waterteam, de Nationale Politie, Landelijke Eenheid, Unit Noordwest, Dienst Infra en stadsdeel Centrum;

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 2 t/m 6 van de Scheepvaartverkeerswet en de artikelen 2, 5,6, 10 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer,

 

Brengt ter algemene kennis dat met het oog het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer, het in stand houden van scheepvaartwegen en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, oevers en waterkeringen of werken gelegen in of over scheepvaartwegen is besloten

  

  • I

    met ingang van 1 oktober 2019 een invaarverbod en verplichte vaarrichting in te stellen op de Korte Prinsengracht en de Prinsengracht voor alle schepen van het Westerdok naar de Amstel;

     

  • II

    de verboden ter plaatse kenbaar te maken door het aanbrengen van een verkeerstekens model A.1 conform bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement;

     

  • III

    de verboden kenbaar te maken middels het verkeersteken model B.1 uit bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement welke richting een schip moet volgen in de genoemde vakken van de vaarwegen;

    

Amsterdam, 25 september 2019

Burgemeester en Wethouders van Amsterdam,

Namens dezen,

 

      

W.E. Meijburg

Programmamanager Varen

Gemeente Amsterdam

 

     

Bezwaar maken

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, kan binnen zes weken na de datum vandeze brief bezwaar gemaakt worden tegen dit besluit. Een bezwaarschrift moet worden ondertekenden de volgende elementen bevatten:

  • -

    uw naam en adres;

  • -

    de dagtekening;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • -

    de redenen van uw bezwaar;

  • -

    het kenmerknummer van dit besluit;

  • -

    uw telefoonnummer;

  • -

    een kopie van dit besluit.

U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

Bestuursdienst

Directie Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam.

Mocht u in de gelegenheid zijn uw bezwaar ook te faxen naar 020 256 4433, dan stellen wij dat zeer op prijs.

Voorlopige voorziening aanvragen

De uitkomst van het besluit blijft ook gelden tijdens de bezwaarperiode. In spoedgevallen kan een voorlopige voorziening worden aangevraagd, maar alleen als u daarnaast ook al een bezwaarprocedure heeft lopen. Aan het aanvragen van een dergelijk verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Een voorlopige voorziening kunt u aanvragen bij:

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam.

Dit kunt u ook digitaal regelen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u wel DigiD (uw elektronische handtekening bij de overheid) nodig.

 

Naar boven