Besluit verkeersmaatregelen Sint Jansbrug en Turfsingel ter plaatse van het Provinciehuis en de Stadsschouwburg

Logo Groningen

Kenmerk: 7646914

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de politie eenheid noord Nederland district Groningen afdeling verkeersondersteuning over de handhaafbaarheid van de maatregelen en plaatsing.

Motivering

Op 24 februari 2016 heeft de gemeenteraad de Binnenstadsvisie ‘Bestemming Binnenstad’ vastgesteld. Meer ruimte voor de voetganger, meer aangename verblijfsruimte, meer groen en een betere toegankelijkheid. De visie geeft invulling aan het streven om de binnenstad aantrekkelijk, toegankelijk, veilig en bereikbaar te houden. De huidige busroute over de Grote Markt wordt verlegd naar de Diepenring. Om de busroute te kunnen verleggen en de bereikbaarheid van de binnenstad per openbaar vervoer te behouden zijn diverse ingrepen noodzakelijk. Eén van deze maatregelen is het aanwijzen van bushaltes op de Turfsingel waardoor de passagiers eenvoudig het stadscentrum kunnen bereiken.

De Turfsingel maakt deel van uit van de binnenstad van Groningen en is in beheer bij de gemeente Groningen. De Turfsingel maakt onderdeel uit van de Diepenring. De gemeente Groningen is al geruime tijd bezig met de planvorming en herinrichting van de Diepenring.

Na herinrichting van de Diepenring gaat een deel van de lijnbussen rijden over de Diepenring, in plaats van de Grote Markt. Deze keuze is gemaakt ten behoeve van de leefbaarheid van de binnenstad van Groningen. Om de binnenstad bereikbaar te houden voor gebruikers van het openbaar vervoer, worden er nieuwe haltes aangewezen. Deze haltes worden gerealiseerd voor de Stadsschouwburg van Groningen en nabij het provinciehuis. Ter hoogte van de Stadsschouwburg worden twee haltes aangewezen en ter hoogte van het provinciehuis één halte. Deze haltes worden via de Sint Jansbrug en –straat verbonden met het Forum en de Grote markt.

In de huidige situatie is de Turfsingel ingericht als gebiedsontsluitingsweg met een snelheidslimiet van 50 km/uur. Om een veilige en vlotte busroute te garanderen, voor reizigers en andere weggebruikers, wordt het gebied rondom de bushaltes afgewaardeerd naar een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Nabij bushaltes steken veel voetgangers over, waardoor het van belang is dat gemotoriseerd verkeer een beperkte snelheid heeft. Aan de zuidzijde sluit de 30 km/uur zone aan op een zone welke wordt ingericht een aangewezen als 30 km/uur zone (zie: Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Sint Jansstraat Groningen).

Naast het aanpassen van de bebording ter hoogte van de bushaltes ten behoeve van de 30 km/uur zone zijn andere maatregelen wenselijk om de lagere snelheid te benadrukken. Daarom wordt de omgeving zoveel mogelijk heringericht conform richtlijnen uit Duurzaam Veilig zodat verkeer zich bewust is van binnenrijden van een verblijfsgebied. Dit wordt gerealiseerd door gebruik van afwijkende materialen en de benadrukking van bepaalde kruisingsvlakken. Omdat in een 30 km/uur gebied de fietser de rijbaan deelt met het gemotoriseerde verkeer, worden de fietsstroken en de opgeblazen fiets opstelstrook in de nieuwe situatie niet teruggebracht. Op erftoegangswegen maakt iedereen gebruik van dezelfde rijbaan, zo ook fietsers.

Deze 30 km/uur zone sluit aan op een aantal aangrenzende wegen welke reeds zijn ingericht en aangewezen als verblijfsgebied. Een deel van de bebording op de aangrenzende wegen conflicteert met de bebording welke wordt geplaatst ten behoeve van de 30 km/uur zone op de Turfsingel. De conflicterende bebording wordt dan ook verwijderd.

De Turfsingel heeft maar een beperkte breedte. Daarnaast maken veel fietsers gebruik van de Turfsingel. Hierdoor is het niet wenselijk parkeren toe te staan op de rijbaan. Op dit moment zijn veel afzonderlijke parkeerverboden in werking. Deze parkeerverboden worden opgeheven. Het is wenselijk om in plaats van afzonderlijke parkeerverboden één parkeerverbodzone in te stellen. Dit is duidelijker voor de bezoeker van de binnenstad.

Deze parkeerverbodzone sluit aan op een aantal aangrenzende wegen waar reeds een parkeerverbod van kracht is. Een deel van de bebording op deze wegen conflicteert met de bebording welke geplaatst wordt ten behoeve van de parkeerverbodzone op de Turfsingel. De conflicterend bebording wordt dan ook verwijderd.

De verkeersmaatregelen, die worden getroffen worden conform artikel 2 van de WVW, strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het bescheren van de weggebruikers en passagiers.

 

Besluit

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen:

 

1. 30 km/uur zone

Door het plaatsen van borden verkeersborden A1-30 en A2-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op de Turfsingel (westzijde) tussen huisnummer 47 en 1035 en de Turfsingel (oostzijde) tussen huisnummer 74b en 86;

Door het verwijderen van verkeersborden A1-30 en A2-30 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op te heffen op de Kruitlaan, Kruitstraat en de Gymnasiumstraat;

Door het verwijderen van de verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 1 onder n van het RVV 1990, de fietsstroken op de Turfsingel in het gedeelte wat gelegen is in het toekomstige 30 km/uur gebied, op te heffen.

 

2. Aanwijzen bushaltes

Door het plaatsen van verkeersborden L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van geblokte markering als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990, een tweetal bushaltes op de Turfsingel (oostzijde) ter hoogte van huisnummer 82 en 86 aan te wijzen;

Door het plaatsen van verkeersbord L3b van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van geblokte markering als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990, op de Turfsingel (westzijde) nabij het provinciehuis (Turfsingel 1029-1033) een bushalte aan te wijzen.

 

3. Parkeerverbodzone

Door het verwijderen van verkeersborden E1 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, de parkeerverbodzone op te heffen in de Kruitlaan, Kruitstraat en de Gymnasiumstraat;

Door het plaatsen van verkeersborden E1 (zone, begin en einde) van bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerverbodzone op de Turfsingel (westzijde) tussen huisnummer 47 en 1035 en de Turfsingel (oostzijde) tussen huisnummer 74b en 86 in te stellen.

 

Situatieschets:

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken. Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Rechtsbescherming, telefoon 14050.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

uw naam, adres en telefoonnummer;

de datum waarop u het bezwaar indient;

het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee);

waarom u het niet eens bent met het besluit;

uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen, concerndirecteur Groningen,

namens deze,

 

 

E.A. Tollenaar

teamleider, Stadsontwikkeling

Naar boven