Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2019, 53167 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Staatscourant 2019, 53167 | Verkeersbesluiten |
Betreft: Wijzigingsbesluithet intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen
Burgemeester en Wethouders van Utrecht;
het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;
de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;
met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);
vanwege de uitloop van werkzaamheden een nieuwe einddatum hiermede vastgesteld wordt;
hiermede ruimte voor de bouw van Zijdebalen wordt gecreëerd en tevens wordt hiermede een verkeersveilige weginrichting op de Zeedijk gerealiseerd en hierdoor worden weggebruikers en passagiers beschermd;
de afsluiting daaraan als volgt bijdraagt:
Op het terrein aan de Zeedijk wordt gewerkt door twee bouwpartijen. Elf Provinciën en de combinatie Hurks en Van Wijnen. De Zeedijk wordt bepaalde perioden (gedeeltelijk) afgesloten om de bouwactiviteiten goed en veilig te kunnen laten uitvoeren en vanwege het beschermen van weggebruikers. Vanwege opslag en bouwverkeer is de veiligheid op de weg in gevaar en daarom is gekozen voor afsluiting.
Hurks en Van Wijnen bouwt Zijdebalen. Deze nieuw te bouwen buurt wordt in vier blokken opgeleverd. De blokken zijn genummerd tellend vanaf de Kaatstraat. Opleverdata per blok zijn:
Blok 1 week 3 / 2017: Zeedijk gedeelte van Zijdebalen tot en met Korenschoofstraat
Let op: Aanleg definitieve bestrating in rijbaan na aanleg definitieve bestrating blok 2, vanwege ondergrondse boombakken incl. bomen eerst tijdelijke bestrating.
Blok 2 Openstelling Zeedijk publiek verwacht in week 15 / 2017; Zeedijk tussen Korenschoofstraat en Jongeneelstraat
Blok 3 Openstelling Zeedijk publiek 2e kwartaal 2018; Zeedijk tussen Jongeneelstraat en Zijdebalenstraat
Blok 4 Openstelling Zeedijk publiek 1e kwartaal 2020; Zeedijk tussen Zijdebalenstraat en David van Mollemstraat
Wanneer een blok wordt opgeleverd, zal het stuk Zeedijk behorend bij dat blok weer worden opengesteld. Eerder openstellen van gedeelten van de Zeedijk is niet mogelijk. Als laatste wordt blok vier opengesteld. Dan is de rest van de blokken al opgeleverd. Daar wonen mensen in en die ruimte kan niet meer gebruikt worden voor opslag. Dat zal op het stukje Zeedijk moeten gebeuren. Net als de aan- en afvoer. Na het eerste kwartaal 2020 is de doorgaande route weer open vanaf de Kaatstraat tot en met de David van Mollemstraat. Na onderzoek is helaas gebleken dat eerder openstellen niet mogelijk is. De bouwer moet nl. ruimte hebben voor het plaatsen van bouwsteigers en hij heeft een aan- en afvoerroute nodig voor bouwmaterialen. Een combinatie met een gedeeltelijke openstelling van de Zeedijk is wegens veiligheid niet mogelijk.
Elf Provinciën heeft bouwactiviteiten op de hoek Kaatstraat/Oudenoord/Zeedijk. De bouwer heeft te maken met een complexe ligging tussen drukke wegen, Oudenoord en Kaatstraat, waar buslijnen doorheen rijden. Daar kan maar heel beperkt ruimte worden geboden. De Zeedijk biedt de enige reële mogelijkheid voor ruimte voor de bouwer.
De Zeedijk zal gedurende de gehele bouwperiode afgesloten blijven voor doorgaand verkeer. Openstellen van een smaller deel voor alleen fietsers en voetgangers is niet mogelijk. Allereerst vanwege de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers. Aan- en afvoer gebeurt op de hoek bij de Zeedijk. Verkeer op de Kaatstraat wordt begeleid door verkeersregelaars. Een verkeersstroom inkomend vanaf de zijkant geeft te veel veiligheidsrisico’s met het in- en uitrijdende (vracht)verkeer. En geeft te veel risico van opstoppingen voor bus en overig verkeer op de Kaatstraat en Oudenoord. De ruimte op de Zeedijk wordt door de bouwer gebruikt voor aan- en afvoerroute, tijdelijke opslag en vuilcontainers, ruimte om de steigers neer te zetten. Er blijft geen reële (veilige) ruimte over voor een voet- of fietspad op de Zeedijk. Het deels openstellen van de Zeedijk voor fietsers en voetgangers zal niet bijdragen in veiligheid op de weg. De situatie wordt hiervan onduidelijk, zeker in combinatie met transporten zal dit leiden tot onveilige situaties, ondanks aanwezige verkeersregelaars.
Vanwege de beperkte toegekende ruimte heeft de Elf Provinciën investeringen gedaan om te kunnen werken in het beschikbaar gegeven werkterrein om niet nog meer ruimte nodig te hebben:
- hijskranen in het gebouw, ondersteuningen in het gebouw ten behoeve van belastingafdracht;
- hefsteigers aan de Kaatstraat en Zeedijk in plaats van traditionele steiger;
- personen- en goederenlift ook in het gebouw;
- afvalcontainers deels in het gebouw;
er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;
op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);
op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
met ingang van 26 september2019 in de hierna volgende locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:
Zeedijk (ter hoogte van ontwikkeling Zijdebalen; wegvak: tussen de Draaiweg en de Kaatstraat)
Vaststellen: Fysieke afsluiting
Gewijzigde einddatum: 31-05-2020 (was oorspronkelijk 29-03-2019)
Met dit wijzigingsbesluit komt het eerder genomen en gepubliceerde verkeersbesluit d.d. 3 mei 2017 te vervallen.
Burgemeester en wethouders van Utrecht,
Gildemeester/Manager Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid
Gepubliceerd op 25 september2019in de Staatscourant.
Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Ruimtelijke Kwaliteit en Duurzaamheid, Coördinator Verkeersbesluiten (mw R.H. Kottenhagen-Spin, telefoon 030 - 286 4426 of per mail r.kottenhagenspin@utrecht.nl).
Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?
Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen. Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.
Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen. De gemeente neemt bezwaarschriften per e-mail niet in behandeling.
Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in de Staatscourant indienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-53167.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.