Instellen gereserveerde parkeerplaatsen laadpaal Noorderhoofd

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN19h0006802 / h190087406

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Gemeente Harderwijk wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Elektrisch rijden is schoner, stiller en zuiniger, dan de reguliere vormen van mobiliteit. elektrische auto’s stoten geen of minder CO2, NO2 en fijnstof (PM10) uit dan auto’s met een verbrandingsmotor en zijn daarmee minder schadelijk voor de gezondheid, het milieu en het klimaat.

Door het faciliteren van een netwerk van oplaadpunten, wil de gemeente Harderwijk het elektrisch vervoer een stimulans geven. De te realiseren oplaadlocaties zijn voor algemeen gebruik bestemd.

De vast te stellen locaties moeten voldoen aan het besluit van burgemeester en wethouders van 21 juni 2016 met de daarbij vastgestelde "Beleidsregels Elektrische Laadpalen voor Elektrisch Vervoer Gemeente Harderwijk" , zoals is bekendgemaakt op 22 juni 2016 en in werking is getreden op 23 juni 2016.

Een oplaadpaal bestaat uit 2 oplaadpunten. Conform de beleidsregels wordt 1 parkeervak gereserveerd voor het parkeren ten behoeve van het opladen. Als de behoefte aan het opladen groot is, kunnen twee parkeerplaatsen worden gereserveerd.

Wij ontvingen een aantal verzoeken voor het plaatsen van een laadpaal met parkeerplaats in de nieuwe buurt “De Eilanden” van de wijk “Waterfront”. Tot op heden hebben zijn alle verzoeken afgewezen omdat de woningen in deze buurt/wijk beschikken over eigen particuliere parkeergelegenheid, al dan niet in hofjes achter de woningen. Deze hofjes zijn gezamenlijk eigendom van de eigenaren van de percelen en via een vereniging van eigenaren worden deze terreinen beheerd.

Artikel 4 van de hiervoor genoemde beleidsregels bepaalt het volgende:

“De aanvrager toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg. Het college verleent geen medewerking aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur, wanneer potentiële gebruikers mogelijkheden hebben om hun elektrische voertuigen op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden.”

Tot op heden zijn wij er vanuit gegaan dat alle bewoners van “De Eilanden” kunnen parkeren op eigen terrein én daardoor ook concrete mogelijkheden hebben om hun voertuigen op eigen terrein op te laden. Deze aanname blijkt nu genuanceerder te liggen dan voorondersteld:

- Niet alle bewoners zijn eigenaar van hun woning;

- het parkeerterrein is een zogenaamd mandelig terrein en is geen 100% eigendom van de respectievelijke huiseigenaren. Huiseigenaren beschikken over een appartementsrecht als aandeel in het geheel;

- Niet alle bewoners beschikken over een parkeergelegenheid die direct grenst aan de woning van waaruit een aansluiting is te realiseren;

- Een gemeenschappelijke laadpaal behoort vaak niet tot de mogelijkheden vanwege het toewijzen van genummerde, individuele parkeerplaatsen aan de woning. 

Hardheidsclausule

De vastgestelde beleidsregels geven in artikel 18 een regeling om in bijzonder gevallen van de beleidsregels af te wijken:“Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.” 

Besloten wordt hiervan gebruik te maken en voor de buurt “De Eilanden” 1 laadpaal met 2 oplaadpunten en 2 gereserveerde parkeerplaatsen aan te wijzen.Omdat echter bij de aanleg van de woningen wel is uitgegaan van parkeren op eigen terrein, is de gemeente terughoudend met het toekennen van individuele aanvragen. Dit om de parkeerdruk op openbare parkeerplaatsen niet nodeloos te belasten en de bekende precedentwerking in het leven te roepen. 

Door aanvrager is verder voldoende aangetoond dat:

- er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal met parkeerplaatsen voor het opladen van dit soort voertuigen;

- er in deze behoefte niet kan worden voorzien door reeds aanwezige oplaadpalen in de nabije omgeving (binnen 300 meter van de woningen);

- er evenmin in de behoefte kan worden voorzien door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein;

- de parkeerdruk in de directe omgeving laat het toe dat er 2 parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Om de buurtfunctie van de nieuwe laadpaal te benadrukken, wordt gekozen voor een zo centraal mogelijk gelegen locatie. Daarbij wordt uitgegaan van parkeervakken met haaks parkeren. Gezien de feitelijke inrichting van de openbare ruimte in de buurt is de meest optimale locatie gekozen. Alle nieuwe aanvragen voor deze buurt zullen onverkort worden afgewezen. 

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. 

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende borden:

- E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven; personenauto) van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990); en

- onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen” 

Artikel 24, lid 1, sub d onder 2e RVV geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. Met het plaatsen van verkeersbord E8 met een onderbord met de aangegeven tekst, wordt duidelijk gemaakt dat er alleen gebruik van de parkeerplaats mag worden gemaakt als het voertuig daadwerkelijk opgeladen wordt.

Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, schade en overlast door het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen (artikel 2 Wegenverkeerswet). 

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de politie. Namens deze is er overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost-Nederland, District Noord- en Oost-Gelderland , Team NoordWest-Veluwe. 

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen wordt besloten om op het Noorderhoofd tegenover huisnummer 37;

  • 1.

    één oplaadpunt zijnde een parkeergelegenheid, bestaande uit twee parkeervakken, in te stellen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van een verkeersbord E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven); en

  • 2.

    daarbij een onderbord te plaatsen voorzien van de tekst: “opladen elektrische voertuigen”; en

  • 3.

    een onderbord te plaatsen met twee pijlen schuin links/rechts naar beneden gericht;

conform bijlage 1 van het RVV 1990 en bijgevoegde tekening.

Harderwijk, 25 september 2019

Namens burgemeester en wethouders,

mevrouw M.A.J. Oosterwijk

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven