Besluit houdende vrijstelling van de regel in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol inzake het gebruik van de Buitenveldertbaan voor landingen in de nacht

Datum 24 juli 2019

Nummer ILT-2019/23558

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart

BESLUIT:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. LVB:

het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol;

b. informatiedocumenten:
  • 1. e-mail (vrijstellingsaanvraag) van de Airport Manager van Amsterdam Airport Schiphol van 24 juli 2019 om 22:45 uur LT (bijlage 1);

  • 2. e-mail (verleende vrijstelling) van de dienstdoende piketfunctionaris van de Inspectie Leefomgeving en Transport van 24 juli 2019 om 23:35 uur LT (bijlage 2).

c. LT:

lokale tijd

d. LVNL:

Luchtverkeersleiding Nederland Artikel 2

Artikel 2

In verband met:

  • a. ernstige verstoring brandstoftoevoer;

  • b. een verklaring van de algemeen commandant van de Koninklijke Marechaussee (KMAR) in verband met een mogelijk openbare orde- en veiligheidsprobleem vanwege gestrande passagiers in de terminal (extreme passagiersdrukte) en extreme temperaturen;

geldt in afwijking van artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB, dat het gebruik van de Buitenveldertbaan voor landingen in westelijke richting (landingen baan 27) in de nacht van 24 op 25 juli 2019 is toegestaan tot 01:00 uur LT en tot een maximum van 30 landingen.

Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • 1. Indien de Polderbaan niet meer nodig is voor starts, wordt uitsluitend de Kaagbaan voor starts gebruikt, zodat er geen gebruik meer hoeft te wor­ den gemaakt van de Buitenveldertbaan voor landingen.

  • 2. Er geldt een maximum van 30 landingen op de Buitenveldertbaan tot 01:00 uur LT op 25 juli 2019.

  • 3. Indien er meer dan 30 landingen nodig blijken te zijn, of een langere openstelling van de Buitenveldertbaan nodig is, dan dient er tijdig een aanvullende aanvraag te worden ingediend.

  • 4. De dienstdoende Airport Manager van Amsterdam Airport Schiphol legt binnen 48 uur na toewijzing van de vrijstelling, verantwoording af aan de teamleider van het team Luchtkwaliteit en Emissies van de afdeling Milieu van de Inspectie Leefomgeving en Transport over de wijze waarop de vrijstelling is toegepast. Hierbij overlegt de dienstdoende Airport Manager van Amsterdam Airport Schiphol relevante gegevens over de feitelijke realisatie van de na 23: 00 uur LT uitgevoerde vluchten.

Artikel 3

Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 24 juli 2019 om 23:00 uur LT en vervalt op 25 juli 2019 om 06:00 uur LT.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat namens deze, Senior-Inspecteur / Piketmedewerker Luchtvaart,

Bezwaar

Tegen deze beslissing kunt u binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na verzending van dit besluit, bezwaar indienen. Het bezwaar moet minimaal bevatten:

  • naam en adres indiener

  • dagtekening

  • omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • gronden van het bezwaar

  • uw handtekening

Het bezwaar kan onder vermelding van 'bezwaar' gestuurd worden naar het volgende adres:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Postbus 16191

2500 BD Den Haag

TOELICHTING

Algemeen

Het LVB bevat regels over onder andere het beschikbaar stellen en het mogen gebruiken van banen.

In artikel 3.1.5, vierde lid, van het LVB is aangegeven welke beperkingen aan het gebruik van het banenstelsel Schiphol worden gesteld. Deze beperkingen hebben met name betrekking op het gebruik van het banenstelsel in de nacht (23:00 tot 06:00 uur LT). In artikel 3.1.5, vijfde lid, van het LVB is geregeld dat wanneer reguliere banen (Polderbaan of Kaagbaan) in de nacht niet beschikbaar of bruikbaar zijn, andere banen in de nacht mogen worden gebruikt voor zover het landingen betreft. Hierdoor is verzekerd dat de luchthaven altijd bereikbaar is.

Voor starts geldt echter dat de gebruiksmogelijkheden in de nacht beperkt zijn tot het gebruik van de reguliere banen.

Alleen in bijzondere gevallen mag hiervan worden afgeweken, indien daarvoor door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IENW) een vrijstelling is verleend. Deze vrijstellingsmogelijkheid is geregeld in artikel 8.23 van de Wet Luchtvaart. In dit artikel wordt onder meer gesteld dat vrijstelling van een regel uit het LVB kan worden verleend, indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan of door een bijzonder voorval het normale gebruik van de luchthaven ernstig wordt belemmerd.

Voor groot onderhoud geldt dat hiervoor een uitgebreide procedure kan worden doorlopen omdat reeds lang van te voren bekend is wanneer Schiphol het groot onderhoud aan het banenstelsel wil laten plaatsvinden. Voor bijzondere voorvallen geldt echter dat in de meeste gevallen de tijd te kort is om nog een uitgebreide procedure te kunnen doorlopen. In dat geval wordt een verkorte procedure toegepast die speciaal voor dat doel door IENW ontwikkeld is. Het betreft hier de ‘Procedure spoedaanvragen vrijstellingen ex artikel 8.23, vijfde lid, Wet luchtvaart in verband met een bijzonder voorval’ (laatstelijk herzien op 20 oktober 2015).

Volgens deze procedure dienen spoedaanvragen door de dienstdoende Airport Manager van Schiphol bij de dienstdoende piketfunctionaris van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te worden ingediend. Deze piketfunctionaris/ inspecteur is gemandateerd om namens de Minister van IENW, naar aanleiding van een vrijstellingsaanvraag, een besluit te nemen.

Aanvraag

Op 24 juli 2019 heeft de dienstdoende piketfunctionaris van de ILT om 22.45 uur LT van de dienstdoende Airport Manager van Schiphol per e-mail een aanvraag ontvangen om de Buitenveldertbaan in de nacht van 24 op 25 juli 2019 voor maximaal 30 landingen in westelijke richting (landingen baan 27) te mogen gebruiken (informatiedocument 1).

Aanleiding voor deze vrijstellingsaanvraag is de behoefte aan extra baancapaciteit voor het vertrekkende verkeer om de vertraagde vluchten zo snel mogelijk weg te werken vanwege gestrande passagiers in de terminal (extreme passagiersdrukte) en extreme temperaturen.

Dit levert een mogelijk openbare orde- en veiligheidsprobleem op. Om die reden is de aanvraag ondersteund door een verklaring van de algemeen commandant van de KMAR. Beheersmaatregelen die tot dan door Amsterdam Airport Schiphol zijn genomen, zijn het binnen het bestaande tijdsblok langer doorgaan met een startpiek, de inzet van kantoorpersoneel voor passagiersondersteuning en de plaatsing van veldbedden voor gestrande passagiers.

Vanwege de geringe wind is het mogelijk om naast de Kaagbaan, de Polderbaan als reguliere en geluidpreferente baan voor startend verkeer te gebruiken.

Hierdoor kunnen echter geen landingen meer op de Polderbaan plaatsvinden, waardoor voor landend verkeer naar een andere baan moet worden afgeweken. Onder de gegeven opstandigheden zijn dat de Buitenveldertbaan of de Aalsmeerbaan. Uit geluidhinderoptiek heeft Amsterdam Airport Schiphol ervoor gekozen om de Buitenveldertbaan als landingsbaan te willen inzetten.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Ten behoeve van de leesbaarheid is een begripsomschrijving opgenomen.

Artikel 2

Hierin wordt de vrijstelling geregeld van de regel uit het LVB die verbiedt om tussen 23:00 en 06:00 uur LT te landen op de Buitenveldertbaan. De vrijstelling is verleend omdat na het oplossen van de problemen met de brandstoftoevoer extra baancapaciteit voor het vertrekkende verkeer nodig is om de vertraagde vluchten zo snel mogelijk weg te werken vanwege gestrande passagiers in de terminal (extreme passagiersdrukte) en de extreme temperaturen. Aldus is sprake van een bijzonder voorval waardoor het normale gebruik van de luchthaven ernstig belemmerd wordt. De vrijstelling leidt niet tot een aanpassing van de grenswaarden voor de geluidbelasting.

Artikel 3

Onderhavige beschikking vormt de schriftelijke vastlegging achteraf van het op 24 juli 2019 genomen vrijstellingsbesluit. Vandaar dat hier aangegeven is dat het besluit met terugwerkende kracht op 24 juli 2019 in werking treedt. De werkingsduur van het besluit betreft de periode van 23:00 uur LT op 24 juli 2019 tot 06:00 uur LT op 25 juli 2019.

Naar boven