Verkeersbesluit 60 km/h-zone Verlengde Lagecampseweg te Ochten

Logo Neder-Betuwe

1.Aanleiding tot het besluit

De Verlengde Lagecampseweg is een weg in het buitengebied van Ochten. De weg verzorgt een noord-zuid verbinding tussen de Bonegraafseweg en de Tielsestraat. Deze weg wordt met name gebruikt door lokaal verkeer en vervuld een beperkte doorgaande functie. Deze weg wordt voornamelijk gebruikt voor het bereiken van aanliggende percelen of de (doodlopende) zijwegen. Een groot deel van deze route is reeds aangewezen als 60 km/h-zone. Feitelijk is alleen het viaduct over de A15 nog niet opgenomen in deze zone. Een snelheid van 60 km/h past echter ook beter bij dit weggedeelte gezien de het wegverloop en het wegprofiel. Bovendien is uit metingen gebleken dat slechts een klein deel van het verkeer hier harder dan 60 km/h rijdt. Hieruit valt op te maken dat het meerendeel van het verkeer een maximum snelheid van 60 km/h hier passend vindt.

 

2.Overwegingen

• Situatieschets

Afbeelding 1: overzicht van het plangebied. De groen gekleurde wegen zijn reeds aangewezen als 60 km/h-zone. Het gele deel zal in de 60 km/h-zone worden opgenomen. De Overbroeksestraat (rood) houdt een maximumsnelheid van 80 km/h.

• Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Om in de verblijfsgebieden een prettige leefomgeving te creëren en om het voor de bewoners mogelijk te maken zich op een comfortabele en veilige manier te verplaatsen is het van belang dat de maximum snelheid op een weg past bij het gebruik. Een maximum snelheid van 60 km/h is passend gezien de functie van deze weg en het verloop van de weg, waarbij de helling van het viaduct het zicht op naderend verkeer deels weg kan nemen. Een lagere snelheid stelt de weggebruiker in staat om beter te reageren op onverwachte situaties.

• Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

Dit besluit heeft, vanwege de beperkte weglengte waar dit besluit betrekking op heeft, naar verwachting slechts een zeer beperkt effect op de routekeuze van verkeer. Er zijn dan ook geen noemenswaardige negatieve effecten te verwachten in de vorm van uitwijkend verkeer. Daarnaast heeft het verlagen van de maximum snelheid een positief effect op de verkeersveiligheid en de uitstoot en geluidsproductie van het verkeer.

 

3.Juridische grondslag

• Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het instellen van een maximumsnelheid een verkeersbesluit noodzakelijk is.

• Uitvoeringsvoorschriften

Als een maximumsnelheid wordt ingesteld, wordt dit kenbaar gemaakt door het plaatsen van de borden A1 en A2, met daarop de maximumsnelheid.

• Bevoegdheid

De betreffende weg is in eigendom en beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. Op grond van artikel 18 WVW zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

4.Overig

• Zonale toepassing

De maximale snelheid van 60 kilometer per uur wordt zonaal toegepast, waarbij de aanvang/ het einde van de zone wordt geplaatst in de Overbroeksestraat ter hoogte van huisnummer 6. Doordat de zone aansluit op reeds bestaande zones zal hier de overgangsbebording worden verwijderd.

 

5.Overleg

• Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op - het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover op 27 augustus 2019 een advies uit.

• Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

• Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

6.Bekendmaking

• Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen 6 weken na vaststelling van het besluit.

 

7.Inwerkingtreding en plaatsing borden

• Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

• Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk na vaststelling van dit besluit geplaatst. De plaatsing geschiedt (zoveel mogelijk) conform de ‘uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’.

 

8.Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende verkeersbesluit:

  • 1.

    het instellen van een 60 kilometer zone op het gedeelte van de Verlengde Lagecampseweg dat is gelegen tussen de bestaande 60 km/h-zones aan de Marktstraat en de Verlengde Lagecampseweg, door het plaatsen van de bord A0160ZB en A0260ZE van bijlage 1 van het RVV 1990 (zonaal uitgevoerd als 60 kilometer per uur) langs de Overbroeksestraat, ter hoogte van huisnummer 6. E.e.a. conform het ontwerp dat is weergegeven onder ‘situatieschets’ (afbeelding 1) .

     

9. Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

10.Voorlopige voorziening

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Opheusden, 27 augustus 2019

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

Naar boven