Samenwerkingsafspraken betreffende de technische voorziening TRIP (Travel information portal)

Partijen:

De Staatssecretaris van Financiën, te dezen vertegenwoordigd door de directeur-generaal Belastingdienst,

de heer Prof. dr. J.J.M. Uijlenbroek

en

De Minister van Justitie en Veiligheid, te dezen vertegenwoordigd door de secretaris-generaal van het ministerie van Justitie en Veiligheid,

de heer S. Riedstra

Overwegende dat:

  • de minister van Justitie en Veiligheid in een brief van 9 september 2014 aan de Tweede Kamer heeft aangekondigd een technische voorziening in te richten voor het verzamelen van reisgegevens waarover de Douane en de Koninklijke Marechaussee, op basis van hun respectievelijke wettelijke bevoegdheden kunnen beschikken, die het daarnaast mogelijk zal maken die reisgegevens daarbinnen op geautomatiseerde wijze gericht te raadplegen ter uitvoering van een vordering op grond van het Wetboek van Strafvordering van een officier van justitie1,

  • de minister van Justitie en Veiligheid uit het ISEC-fonds voor de preventie van en strijd tegen misdaad van de Europese Commissie een subsidie heeft ontvangen voor de realisatie van een technische voorziening waarbinnen reisgegevens met het oog op de bestrijding van terrorisme en andere criminaliteit kunnen worden verwerkt2,

  • de Douane ten behoeve van het uitvoeren van de controle en het toezicht op het grensoverschrijdend goederenverkeer op grond van het Douanewetboek van de Unie en de Algemene douanewet de bevoegdheid heeft om luchtvaartmaatschappijen te verplichten om onder meer reserverings- en vertrekcontrolegegevens te verstrekken,

  • de Wet gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven strekt tot implementatie van Richtlijn 2016/681/EU betreffende het verzamelen en verwerken van PNR-gegevens ten behoeve van het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit. De richtlijn verplicht lidstaten om te regelen dat luchtvaartmaatschappijen PNR-gegevens verstrekken aan een passagiersinformatie-eenheid (hierna: Pi-NL). Deze eenheid dient tot taak te krijgen PNR-gegevens te verwerken ten behoeve van daartoe aangewezen bevoegde instanties, die bevoegd zijn om terroristische misdrijven of ernstige criminaliteit te voorkomen, op te sporen, te onderzoeken of te vervolgen. De Pi-NL wordt gehuisvest bij de Koninklijke Marechaussee maar is een onafhankelijke eenheid die geen onderdeel uitmaakt van de Koninklijke Marechaussee;

  • de Douane en Pi-NL ieder hun eigen wettelijke bevoegdheden hebben voor het mogen ontvangen en gebruiken van reisgegevens afkomstig van luchtvaartmaatschappijen;

  • de in deze samenwerkingsafspraken gehanteerde term ‘reisgegevens’ omvat zowel de gegevens die de Douane bevoegd is van de luchtvaartmaatschappijen te ontvangen als de gegevens die de Pi-NL bevoegd is van de luchtvaartmaatschappijen te ontvangen,

  • de minister van Justitie en Veiligheid de beleidsverantwoordelijkheid heeft voor de bestrijding van criminaliteit, de bestrijding van terrorisme en de grensbewaking, en reisgegevens in de luchtvaart tevens een belangrijke bron van informatie vormen in het kader van de strafrechtelijke aanpak van terrorisme en andere criminaliteit,

  • Partijen hebben gezamenlijk een technische voorziening TRIP ingericht voor het aanleveren van reisgegevens door de luchtvaartmaatschappijen aan de Douane en/of Pi-NL, alsmede de opslag en verdere verwerking door de Douane en/of Pi-NL van die ontvangen reisgegevens,

  • de Douane reeds gebruik maakt van de ingerichte technische voorziening TRIP voor de ontvangst, opslag en verdere verwerking van de reserverings- en vertrekcontrolegegevens ten behoeve van de controle en het toezicht op het grensoverschrijdend goederenverkeer,

  • de verzameling van bovenbedoelde gegevens in de technische voorziening TRIP plaatsvindt volgens de push-systematiek, wat inhoudt dat de luchtvaartmaatschappijen de vereiste gegevens op verzoek van daartoe bevoegde autoriteiten doorgeven aan de database van de instantie die de gegevens opvraagt, waarmee wordt aangesloten bij internationale ontwikkelingen voor gegevensverkeer tussen de luchtvaartsector en overheden3,

  • de technische voorziening TRIP uitsluitend een technische ondersteuning biedt voor de uitoefening van bestaande, in deze afspraken genoemde, wettelijke bevoegdheden en verplichtingen van de Douane respectievelijk de Pi-NL,

  • beoogd wordt de technische voorziening TRIP vanuit een oogpunt van vermindering van administratieve lasten voor luchtvaartmaatschappijen ook te laten fungeren als single window 4 voor het aanleveren van reisgegevens door de luchtvaartmaatschappijen aan verschillende overheidsinstanties, zodat zij hun gegevens via één ingang aan deze overheidsinstanties kunnen verstrekken,

  • het vorderen van reisgegevens, in het kader van de opsporing van terrorisme en andere criminaliteit, door de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering, dat tot dusverre in hoofdzaak bij de luchtvaartmaatschappijen werd gedaan, efficiënter kan plaatsvinden via één technische voorziening waarbinnen reisgegevens voor de Douane en/of Pi-NL beschikbaar zijn,

  • dat de wijze van indienen van vorderingen bij de Douane, respectievelijk bij de Pi-NL, ieder een eigen wijze van indieningsproces heeft alsmede de daarvoor noodzakelijke ict-middelen,

  • de vordering van reisgegevens aan de Douane op grond van het Wetboek van Strafvordering door de officier van justitie plaatsvindt, en de gegevens uit de vordering namens de officier van justitie in de technische voorziening TRIP worden ingevoerd door de door het daartoe bevoegde gezag geautoriseerde opsporingsambtenaar die niet is belast met het onderzoek,

  • de Douane, het Openbaar Ministerie en het bevoegd gezag van de opsporingsdiensten afspraken hebben gemaakt over in ieder geval de voorwaarden voor autorisatie van opsporingsambtenaren die namens de officier van justitie de gegevens uit een vordering in de technische voorziening TRIP kunnen invoeren, en het toezicht daarop,

  • ter uitvoering van een vordering aan de Douane van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering, het gericht raadplegen van de binnen de technische voorziening TRIP beschikbare reisgegevens plaatsvindt door geautomatiseerde vergelijking daarvan met de gegevens uit een vordering, welke vergelijking wordt uitgevoerd door de Douane onder verantwoordelijkheid van de staatssecretaris van Financiën,

  • de geautomatiseerde vergelijking van de gegevens uit de vordering van de officier van justitie met de daarvoor relevante reisgegevens in de technische voorziening TRIP leidt tot een efficiëntere bevraging en tot een vermindering van de foutenkans bij de raadpleging van deze gegevens,

  • de intentie is om op termijn de technische voorziening TRIP eveneens in te richten en te gebruiken voor de ontvangst en doorgeleiding van reisgegevens in het kader van de taakuitoefening door de Koninklijke Marechaussee inzake het grenstoezicht. Hiertoe zullen op dat moment de samenwerkingsafspraken worden aangepast (zie ook art. 14 lid 3)

  • het aangaan van deze samenwerkingsafspraken voor Partijen geen verandering brengt in de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zoals die voortvloeien uit de wet,

  • Partijen met deze samenwerkingsafspraken afspraken wensen vast te leggen over het inrichten, het gebruik, het beheer, de financiën en de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de technische voorziening TRIP

Gelet op de navolgende bepalingen:

  • artikel 15 van het Douanewetboek van de Unie

  • artikel 1:3, eerste lid, onderdeel c, artikel 1:32, en het overigens bepaalde in paragraaf 1.2.4. van de Algemene douanewet,

  • artikelen 5, 6, 7 en 8 van de Wet gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven

  • de Algemene Verordening Gegevensbescherming,

  • de Wet politiegegevens (Wpg)

de volgende artikelen zijn van toepassing op de Douane:

  • 126 nc, 126nd, 126ne, 126nf, 126ud, 126ue,126uf, 126zl, 126zm, 126zn, 126hh en 126ii van het Wetboek van Strafvordering, voor zover het de vorderingsbevoegdheden betreft,

de volgende artikelen zijn van toepassing op Pi-NL:

  • de artikelen 126nc, 126nd, 126ne, 126ud, 126ue, 126zl, 126zm, 126hh en 126ii van het Wetboek van Strafvordering, en de Wet economische delicten voor zover het de vorderingsbevoegdheden betreft.

Spreken het volgende af:

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 (Definities)

In deze samenwerkingsafspraken wordt verstaan onder:

AVG:

Algemene Verordening Gegevensbescherming (vervangt Wet bescherming persoonsgegevens – Wbp)

PNR-wet:

Wet over gebruik van passagiersgegevens voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven

Betrokkene:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 4, onder 1, van de AVG en art 1 sub a van de PNR-wet;

DNO Justid – Douane:

de dienstenniveauovereenkomst die Partijen overeenkomen en waarin de wederzijdse afspraken tussen de algemeen directeur van de Justitiële lnformatiedienst, namens de minister van Justitie en Veiligheid, en de directeur IM Douane, namens de staatssecretaris van Financiën, over de dienstverlening door de Justitiële Informatiedienst aan de Douane in relatie tot de technische voorziening TRIP zijn vastgelegd;

DNO Justid – NCTV – Pi-NL:

de dienstenniveauovereenkomst die betrokkenen overeenkomen en waarin de tripartite afspraken tussen de algemeen directeur van de Justitiële lnformatiedienst, namens de minister van Justitie en Veiligheid, de opdrachtgever NCTV, namens de minister van Justitie en Veiligheid, de opdrachtnemer Hoofd Pi-NL, over de dienstverlening door de Justitiële Informatiedienst aan de Pi-NL in relatie tot de technische voorziening TRIP zijn vastgelegd;

Exploitatiekosten:

kosten die nodig zijn voor de instandhouding van de beschikbaarheid van de technische voorziening TRIP en de diensten vanuit de DNO;

Functionaris voor de gegevensbescherming:

de functionaris, bedoeld in afdeling 4 van de AVG en art 1 sub g van de PNR-wet;

Luchtvaartmaatschappijen:

de luchtvaartvervoersonderneming die, op grond van artikel 15 van het Douanewetboek van de Unie en artikel 1:32 van de Algemene douanewet en artikel 4 van de PNR-wet, verplicht worden om reisgegevens te verstrekken

Persoonsgegeven:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 4, onder 2, van de AVG en artikel 1 onder m van de PNR-wet;

Prijsindexcijfer:

het prijsindexcijfer dat wordt vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek;

Reisgegevens:

de reserverings- en vertrekcontrolegegevens die de Douane, op grond van artikel 15 van het Douanewetboek van de Unie en artikel 1:32 van de Algemene douanewet, de luchtvaartmaatschappijen verplicht te verstrekken, en de passagiersgegevens die de luchtvaartmaatschappijen op grond van artikel 4 van de PNR wet, verplicht worden om te verstrekken;

Reserverings- en vertrekcontrolegegevens:

de gegevens van iedere passagier uit een bestand dat informatie bevat die de luchtvaartmaatschappijen nodig hebben om reserveringen te kunnen verwerken en controleren bij elke reis die door of namens iemand wordt geboekt; dit bestand kan zich bevinden in een boekingssysteem, een vertrekcontrolesysteem of een soortgelijk systeem dat dezelfde functies vervult;

PNR:

ex art 1 sub n van de PNR-wet; een bestand met de reisgegevens van iedere passagier, dat informatie bevat die de boekende en de deelnemende luchtvaartmaatschappijen nodig hebben om reserveringen te kunnen verwerken en controleren bij elke reis die door of namens iemand wordt geboekt; dit bestand kan zich bevinden in een reserveringssysteem, een vertrekcontrole systeem dat wordt gebruikt bij het inchecken van passagiers op vluchten, of een soortgelijk systeem dat dezelfde functies vervult. Zie Bijlage 1 PNR-wet voor een lijst van PNR-data elementen;.

API:

Advance Passenger Information zoals bedoeld in Bijlage 1 PNR-wet.

Systeem:

Zie ‘Technische voorziening TRIP’

Systeembeheerder:

de algemeen directeur van de Justitiële Informatiedienst, namens de minister van Justitie en Veiligheid;

Systeemverantwoordelijke:

de minister van Veiligheid en Justitie en Veiligheid, voor deze de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, draagt zorg voor de organisatie en sturing van de verdere inrichting van het systeem, het voorbereiden van wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken, mede met het oog op het toetreden van andere partijen, de voorbereiding van de externe communicatie en voorlichting en de inrichting en aansturing van de overlegstructuur;

Technische voorziening TRIP:

het door Partijen ingerichte ICT-systeem Travel Information Portal (TRIP), waarbinnen de reisgegevens door de Douane en de Pi-NL voor hun beider wettelijke taken en bevoegdheden worden ontvangen, bewaard en verder verwerkt;

Verantwoordelijke:

de staatssecretaris van Financiën voor zover het Douane betreft en de Minister van Justitie en Veiligheid voor zover het Pi-NL betreft als verantwoordelijke in de zin van artikel 4, onder 5, van de AVG respectievelijk artikel 17 PNR-wet;

Verwerker (voorheen ‘Bewerker’):

de algemeen directeur van de Justitiële Informatiedienst, namens de minister van Justitie en Veiligheid, als verwerker in de zin van artikel 1, onder 8, van de AVG, alsmede Hoofd van de Pi-NL, als verwerker, ingevolge art 17 van de PNR wet en artikel 1 sub i van de Wet politiegegevens;

Verwerking van persoonsgegevens:

hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 4, onder 3, van de AVG en artikel 1, onder p, van de PNR wet;

Verwerkersovereenkomst (voorheen ‘Bewerkersovereenkomst’):

conform AVG en PNR wet;

WPG:

Wet Politiegegevens

Artikel 2 (Doel)

Het doel van deze samenwerkingsafspraken is een effectieve samenwerking realiseren met betrekking tot de inrichting, het gebruik, het beheer, de financiën en de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de technische voorziening TRIP.

HOOFDSTUK 2: AFSPRAKEN TEN AANZIEN VAN HET GEBRUIK VAN DE TECHNISCHE VOORZIENING TRIP DOOR DE DOUANE

Artikel 3 Gebruik van de technische voorziening TRIP door de Douane

  • 1. De technische voorziening TRIP kan door de Douane, in overeenstemming met het bepaalde in artikel 15 van het Douanewetboek van de Unie en artikel 1:32 van de Algemene douanewet, gebruikt worden voor:

    • a. het verzamelen van reisgegevens die de Douane bevoegd is te ontvangen;

    • b. het bewaren van de reisgegevens gedurende een door de verantwoordelijke te bepalen termijn en voor het geautomatiseerd ondersteunen van het gericht door douaneambtenaren raadplegen van reisgegevens;

    • c. het ten behoeve van de controleaansturing geautomatiseerd doorgeleiden van reisgegevens naar andere door de douane gebruikte systemen, en

    • d. het bewaren en het geautomatiseerd doorgeleiden van reisgegevens, zonder de daartoe behorende persoonsgegevens, naar andere door de douane gebruikte systemen ten behoeve van nadere risicoanalyse.

  • 2. De technische voorziening TRIP kan tevens gebruikt worden voor het door geautomatiseerde vergelijking door de Douane gericht raadplegen van de binnen TRIP beschikbare reisgegevens ter uitvoering van een vordering aan de Douane van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering.

  • 3. De technische voorziening is zodanig ingericht dat is gewaarborgd dat:

    • a. de verwerking van de persoonsgegevens daarbinnen voldoet aan de eisen van de AVG;

    • b. in het systeem uitsluitend gegevens worden vastgelegd waarover de Douane voor zijn taak als bedoeld in het eerste lid kan beschikken en dat andere gegevens, indien deze onverhoeds aan de Douane zijn verstrekt door de luchtvaartmaatschappijen, op geautomatiseerde wijze zo spoedig mogelijk worden vernietigd;

    • c. de toegang tot reisgegevens alleen mogelijk is na autorisatie door of in opdracht van de verantwoordelijke;

    • d. de logging van de gegevensverwerking ten behoeve van de verplichtingen uit de AVG geautomatiseerd plaatsvindt en de loggingsresultaten ten behoeve van zijn taken en verantwoordelijkheden kunnen worden ingezien door de verantwoordelijke en de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën;

    • e. de vernietiging of het anonimiseren van de gegevens geautomatiseerd plaatsvindt binnen een door de verantwoordelijke vastgestelde termijn;

  • 4. Partijen hebben voorafgaand aan ingebruikname van de technische voorziening TRIP, overeenkomstig het bepaalde in artikel 14, tweede lid, van de Wbp, een bewerkersovereenkomst afgesloten over de uitvoering van de verwerkingen van de reisgegevens binnen deze technische voorziening door de bewerker (in deze de algemeen directeur van de Justitiële Informatiedienst, namens de minister van Justitie en Veiligheid), waaronder in ieder geval afspraken over geheimhouding, de beveiligingsmaatregelen, het melden van beveiligingsincidenten en het toezicht conform de vereisten van de Wbp.

  • 5. Partijen hebben voorafgaand aan ingebruikname van de technische voorziening TRIP een informatiebeveiligingsplan opgesteld conform het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst 2007 en het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst Bijzondere Informatie 2013.

  • 6. Partijen hebben afgesproken dat de technische voorziening TRIP pas in gebruik werd genomen nadat in ieder geval is voldaan aan de eisen in het derde tot en met vijfde lid van dit artikel, en in artikel 4, eerste lid, onder c.

Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden in relatie tot het gebruik van de technische voorziening TRIP door de Douane

  • 1. De staatssecretaris van Financiën heeft met betrekking tot de technische voorziening TRIP tot taak:

    • a. het, als verantwoordelijke ten aanzien van de persoonsgegevens, die zijn verkregen op grond van de in artikel 3, eerste lid, genoemde wettelijke bevoegdheden van de Douane, binnen de technische voorziening TRIP, dragen van de daaraan gekoppelde verantwoordelijkheden krachtens de AVG waaronder:

      • de informatieverstrekking aan betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt;

      • het via een loket realiseren van het inzage- en correctierecht van betrokkenen;

      • de melding van de verwerking van persoonsgegevens bij de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën;

    • b. het faciliteren van het toezicht op de verwerkingen van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de functionaris voor de gegevensbescherming van het ministerie van Financiën of de Autoriteit persoonsgegevens;

    • c. het uitvoeren van een privacy impact assessment (reeds voltooid), voor zover het de verwerking van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de Douane betreft, om te waarborgen dat de verwerking van deze gegevens binnen de technische voorziening TRIP voldoet aan de eisen van de AVG;

    • d. het maken van afspraken met de luchtvaartmaatschappijen betreffende de aanlevering van de reisgegevens bij de technische voorziening TRIP;

    • e. het toekennen en intrekken van autorisaties en het bepalen van de voorwaarden waaraan een douaneambtenaar dient te voldoen voordat deze geautoriseerd kan worden voor daartoe aangewezen verwerkingen van door de Douane verkregen gegevens binnen de technische voorziening TRIP;

    • f. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, bedoelde systemen;

    • g. het verlenen van medewerking aan vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering.

  • 2. De minister van Justitie en Veiligheid, voor deze de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, draagt als systeemverantwoordelijke zorg voor de organisatie en sturing van de verdere inrichting van het systeem, het voorbereiden van wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken, mede met het oog op het toetreden van andere partijen, de voorbereiding van de externe communicatie en voorlichting en de inrichting en aansturing van de overlegstructuur.

  • 3. De systeembeheerder heeft tot taak:

    • a. het technische beheer van de technische voorziening TRIP, voor zover het betreft:

      • i. het inrichten en onderhouden van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de systemen van de luchtvaartmaatschappijen voor het eigen deel van de overheid;

      • ii. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de in artikel 3, eerste lid, onderdelen c en d, bedoelde systemen;

      • iii. het verzorgen van de continuïteit van de technische voorziening TRIP, zodat de reisgegevens 24/7 op de wijze zoals nader is overeengekomen in de DNO kunnen worden ontvangen, bewaard en verder verwerkt;

      • iv. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de ambtenaren die zijn aangewezen en geautoriseerd door of namens de verantwoordelijke om toegang te krijgen tot de gegevens in het systeem;

      • v. het inrichten en onderhouden van het eigen deel van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de systemen van de opsporingsdiensten van waaruit gegevens uit vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering worden ingevoerd in de technische voorziening TRIP;

      • vi. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de opsporingsambtenaren die zijn geautoriseerd door het daartoe bevoegde gezag om gegevens uit vorderingen van de officier van justitie op grond van het Wetboek van Strafvordering in te voeren in de technische voorziening TRIP;

      • vii. het monitoren van de technische prestaties van het systeem;

    • b. het functioneel beheer van de technische voorziening TRIP, dat bestaat uit:

      • i. de helpdeskfunctie voor de Douane ten behoeve van het melden en het laten oplossen van technische problemen betreffende de technische voorziening TRIP;

      • ii. het uitvoeren van het wijzigingenbeheer bij nieuwe of te wijzigen functionaliteiten, en

    • c. de regie op het proces dat de gezamenlijke en afgestemde communicatie tussen de Douane, de Pi-NL, de systeembeheerder en de luchtvaartmaatschappijen omvat over hoe en wanneer de aansluiting op het single window gerealiseerd wordt en hoe de data moeten worden aangeleverd.

HOOFDSTUK 3: AFSPRAKEN TEN AANZIEN VAN HET GEBRUIK VAN DE TECHNISCHE VOORZIENING TRIP DOOR DE PI-NL

Artikel 5 Gebruik van de technische voorziening TRIP door Pi-NL

  • 1. De technische voorziening TRIP kan door de Pi-NL, in overeenstemming met de PNR-wet voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven, gebruikt worden voor:

    • a. het ontvangen van reisgegevens;

    • b. het bewaren van de reisgegevens gedurende een door de PNR-wet bepaalde termijn voor het geautomatiseerd ondersteunen van het gericht door Pi-NL-ambtenaren raadplegen van reisgegevens. Reisgegevens worden conform PNR-wet na een half jaar gedepersonaliseerd, en in totaal vijf jaar bewaard en daarna gewist;

    • c. de verwerking van reisgegevens conform paragraaf 4 PNR-wet voor de bestrijding van terroristische en ernstige misdrijven.

  • 2. De technische voorziening is zodanig ingericht dat is gewaarborgd dat:

    • a. de verwerking van de persoonsgegevens daarbinnen voldoet aan de eisen van de Wpg en PNR-wet;

    • b. in het systeem uitsluitend gegevens worden vastgelegd waarover de Pi-NL voor haar taak als bedoeld in het eerste lid kan beschikken en dat andere gegevens, indien deze onverhoeds aan de Pi-NL zijn verstrekt door de luchtvaartmaatschappijen, op geautomatiseerde wijze zo spoedig mogelijk worden gewist;

    • c. de toegang tot de reisgegevens alleen mogelijk is na autorisatie door of in opdracht van de verantwoordelijke;

    • d. de logging van de gegevensverwerking, ten behoeve van de verplichtingen uit de Wpg en PNR-wet, geautomatiseerd plaatsvindt en de loggingsresultaten ten behoeve van zijn taken en verantwoordelijkheden kunnen worden ingezien door de verantwoordelijke, alsmede de functionaris voor de gegevensbescherming van de verantwoordelijke;

    • e. de depersonalisatie of het wissen van de gegevens geautomatiseerd plaatsvindt binnen een door de PNR wet vastgestelde termijn van respectievelijk een half jaar en vijf jaar;

  • 3. Voorafgaand aan ingebruikname van de technische voorziening TRIP is door verantwoordelijke en verwerker een verwerkersovereenkomst afgesloten over de uitvoering van de verwerkingen van reisgegevens binnen deze technische voorziening door de verwerker, waaronder in ieder geval afspraken over geheimhouding, de beveiligingsmaatregelen, het melden van beveiligingsincidenten en het toezicht conform de vereisten van de AVG.

  • 4. Verwerker hebben een informatiebeveiligingsplan opgesteld conform het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst 2007, het Besluit Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksdienst Bijzondere Informatie 2013 en de Baseline Informatiebeveiliging Rijksoverheid 2017.

Artikel 6 Taken en verantwoordelijkheden van de minister van Justitie en Veiligheid in relatie tot het gebruik van de technische voorziening TRIP door de Pi-NL

  • 1. De Minister van Justitie en Veiligheid heeft als verantwoordelijke voor de gegevensverwerking in de Pi-NL, ex art 17 PNR wet met betrekking tot de technische voorziening TRIP tot taak:

    • a. het, als verantwoordelijke ten aanzien van de persoonsgegevens, die zijn verkregen voor de in artikel 5, eerste lid, genoemde wettelijke bevoegdheden van de Pi-NL, binnen de technische voorziening TRIP, dragen van de daaraan gekoppelde verantwoordelijkheden krachtens de Wpg/PNR wet waaronder:

      • de informatieverstrekking aan betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt;

      • het via een loket realiseren van het inzage- en correctierecht van betrokkenen;

      • de melding van de verwerking van persoonsgegevens bij de functionaris voor de gegevensbescherming zoals ingesteld door de verantwoordelijke;

    • b. het faciliteren van het toezicht op de verwerkingen van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de functionaris voor de gegevensbescherming van de verantwoordelijke of de Autoriteit persoonsgegevens;

    • c. het uitvoeren van een privacy impact assessment (= gegevensbeschermingseffectbeoordeling), voor zover het de verwerking van de persoonsgegevens, bedoeld in onderdeel a, door de Pi-NL betreft, om te waarborgen dat de verwerking van deze gegevens binnen de technische voorziening TRIP voldoet aan de eisen van de PNR wet;

    • d. het toekennen en intrekken van autorisaties en het bepalen van de voorwaarden waaraan een Pi-NL-medewerker dient te voldoen voordat deze geautoriseerd kan worden voor daartoe aangewezen verwerkingen van door de Pi-NL verkregen gegevens binnen de technische voorziening TRIP;

    • e. het maken van afspraken met de luchtvaartmaatschappijen betreffende de aanlevering van de reisgegevens bij de technische voorziening TRIP, opdat gevolg wordt gegeven aan art 4 PNR-wet;

  • 2. De minister van Justitie en Veiligheid, voor deze de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, draagt als systeemverantwoordelijke TRIP zorg voor de organisatie en sturing van de verdere inrichting van het systeem, het voorbereiden van wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken, mede met het oog op het toetreden van andere partijen, de voorbereiding van de externe communicatie en voorlichting en de inrichting en aansturing van de overlegstructuur.

  • 3. De systeembeheerder heeft tot taak:

    • a. het technische beheer van de technische voorziening TRIP, voor zover het betreft:

      • i. het inrichten en onderhouden van het koppelvlak tussen de technische voorziening TRIP en de systemen van de luchtvaartmaatschappijen voor het eigen deel van de overheid;

      • ii. het verzorgen van de continuïteit van de technische voorziening TRIP, zodat de reisgegevens 24/7 op de wijze zoals nader is overeengekomen in de DNO kunnen worden ontvangen, bewaard en verder verwerkt;

      • iii. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de ambtenaren die zijn aangewezen en geautoriseerd door of namens de verantwoordelijken om toegang te krijgen tot de gegevens in het systeem;

      • iv. het inrichten en beheren van de Vorderings- en Verstrekapplicatie van waaruit gegevens uit vorderingen op grond van het Wetboek van Strafvordering en WED door bevoegde instanties worden ingevoerd en verzonden aan de Pi-NL voor behandeling in de technische voorziening TRIP;

      • v. het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de opsporingsambtenaren en officieren van justitie die zijn geautoriseerd door het daartoe bevoegde gezag om gegevens uit vorderingen voor reisgegevens bij de Pi-NL op grond van het Wetboek van Strafvordering in te voeren en verzenden in de technische voorziening TRIP middels de Vorderings- en Verstrekapplicatie;

      • vi. Indien toegang tot de Vorderings- en Verstrekapplicatie middels de Federatieve Service verloopt, heeft systeembeheerder tot taak de daarvoor benodigde koppeling technisch te effecturen. Het technisch effectueren en beheren van de persoonlijke autorisatie- en authenticatiecodes van de opsporingsambtenaren en officieren van justitie die zijn geautoriseerd door het daartoe bevoegde gezag om gegevens uit vorderingen voor reisgegevens bij de Pi-NL op grond van het Wetboek van Strafvordering in te voeren en verzenden in de technische voorziening TRIP middels de Vorderings- en Verstrekapplicatie is dan geen taak van de systeembeheerder.

      • vii. het monitoren van de technische prestaties van het systeem;

      • viii. het uitgeven en beheren van alle directe aansluitingen op de technische voorziening TRIP;

    • b. het functioneel beheer van de technische voorziening TRIP, dat bestaat uit:

      • i. de helpdeskfunctie voor de Pi-NL ten behoeve van het melden en het laten oplossen van technische problemen betreffende de technische voorziening TRIP;

      • ii. het uitvoeren van het wijzigingenbeheer bij nieuwe of te wijzigen functionaliteiten, en

    • c. de regie op het proces dat de gezamenlijke en afgestemde communicatie tussen de Douane, de Pi-NL, de systeembeheerder en de luchtvaartmaatschappijen omvat over hoe en wanneer de aansluiting op het single window gerealiseerd wordt en hoe de data moeten worden aangeleverd.

HOOFDSTUK 4: OVERIG

Artikel 7 (Overleg)

  • 1. Partijen hebben vanaf 16 augustus 2016 ten minste drie maal per jaar op directeursniveau in een coördinerend beraad TRIP overleg met elkaar over deze samenwerkingsafspraken en de uitvoering daarvan.

  • 2. Partijen stellen op de in het eerste lid genoemde datum een delegatieoverleg in waaraan afgevaardigden van Partijen deelnemen en dat is belast met:

    • a. de monitoring van het beheer van de technische voorziening TRIP;

    • b. de voorbereiding van de besluitvorming op directeursniveau met betrekking tot de uitvoering van deze samenwerkingsafspraken en van eventuele aanpassingen van deze samenwerkingsafspraken, de be- en verwerkersovereenkomsten als bedoeld in artikel 3, vierde lid (Douane) en artikel 5, derde lid (Pi-NL), en het informatiebeveiligingsplan als bedoeld in artikel 3, vijfde lid (Douane) en artikel 5, vierde lid (Pi-NL);

    • c. rapportage van de implementatie van besluiten in het coördinerend beraad TRIP, bedoeld in het eerste lid, aan de directeuren in dat beraad.

  • 3. Partijen stellen op de in het eerste lid genoemde datum tevens een gebruikersoverleg in dat belast is met de advisering van het delegatieoverleg over voorgenomen besluiten in het coördinerend beraad TRIP, bedoeld in het eerste lid, die gevolgen hebben voor het technisch en functioneel beheer van de technische voorziening TRIP.

  • 4. Het ministerie van Justitie en Veiligheid draagt zorg voor de voorbereiding en de secretariaten van de overleggen, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid.

  • 5. In de bijlage bij deze afspraken is opgenomen wie de vertegenwoordigers op directeursniveau in het coördinerend beraad en de deelnemers aan het delegatieoverleg en het gebruikersoverleg zijn.

  • 6. De deelnemers van (één van) de genoemde overleggen kunnen na onderlinge afstemming daartoe experts uitnodigen om bij een overleg aanwezig te zijn.

Artikel 8 (Financiën)

  • 1. De kosten voor de inrichting van de technische voorziening TRIP worden gedragen door het ministerie van Justitie en Veiligheid.

  • 2. Voor de periode van 2018 tot en met 2021 worden de exploitatiekosten van de technische voorziening TRIP vastgesteld op maximaal € 2,2 miljoen per jaar met een jaarlijkse correctie op basis van het prijsindexcijfer. De exploitatiekosten worden in gelijke delen gedragen door Partijen met dien verstande dat het ministerie van Financiën maximaal € 0,4 miljoen per jaar zal bijdragen met een jaarlijkse correctie op basis van het prijsindexcijfer.

  • 3. De meerjarenbegroting voor de exploitatiekosten van de technische voorziening TRIP wordt voorbereid door de systeembeheerder.

  • 4. Partijen stellen gezamenlijk jaarlijks de meerjarenbegroting voor de in het tweede lid bedoelde exploitatiekosten vast.

  • 5. De systeembeheerder stuurt jaarlijks in mei een factuur voor de bijdrage aan de in het tweede lid bedoelde exploitatiekosten van het lopend jaar (T) aan het ministerie van Financiën.

  • 6. De systeembeheerder maakt na afloop van het exploitatiejaar, uiterlijk in mei van het jaar daarna (T+1), een verantwoording op en verstrekt deze aan het ministerie van Financiën.

  • 7. In de meerjarenbegroting is een bedrag voor vervanging opgenomen. De systeembeheerder zorgt er voor dat na de afschrijvingstermijn dit bedrag beschikbaar is voor de vervanging van hardware en software van de technische voorziening TRIP.

  • 8. Drie jaar na inwerkingtreding van deze samenwerkingsafspraken wordt in opdracht van Partijen een evaluatie van de in het tweede lid bedoelde verdeelsleutel van de exploitatiekosten uitgevoerd waarna een nieuwe verdeelsleutel kan worden vastgesteld.

Artikel 9 (Audits)

Audits ten aanzien van het functioneren, waaronder de (informatie)beveiliging, van de technische voorziening TRIP worden centraal vanuit het coördinerend beraad opgestart en aangestuurd.

Artikel 10 (Communicatie en geheimhouding)

  • 1. Niettegenstaande het bepaalde in artikel 17, zal communicatie met derden over de uitvoering van de in deze afspraken bedoelde samenwerking uitsluitend plaatsvinden na goedkeuring door alle deelnemende Partijen aan deze overeenkomst.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt, ingeval er voor een Partij een wettelijke verplichting bestaat om informatie te verstrekken of inzage daarin te verlenen, voor zover dat de hier bedoelde samenwerking betreft, de andere Partij hiervan direct op de hoogte gesteld.

  • 3. Onverminderd de uit hoofde van de voor Partijen specifiek geldende geheimhoudingsbepalingen, heeft eenieder die betrokken is bij de uitvoering van deze afspraken ten aanzien van gegevens met een vertrouwelijk karakter een geheimhoudingsplicht overeenkomstig artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De geheimhoudingsplicht geldt ook na de opzegging van deze afspraken door één van de Partijen.

Artikel 11 (afdwingbaarheid)

Deze samenwerkingsafspraken zijn niet in rechte afdwingbaar.

Artikel 12 (geschillen)

Een geschil tussen Partijen in verband met deze samenwerkingsafspraken wordt voorgelegd aan de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en, de directeur-generaal Belastingdienst wordt in goed onderling overleg beslecht.

Artikel 13 (archivering)

De archiefbescheiden van de technische voorziening TRIP worden door de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Justitie en Veiligheid beheerd tot het moment dat ze krachtens het bepaalde in de Archiefwet en het Archiefbesluit worden vernietigd op basis van vastgestelde handelingen of worden overgedragen aan het Nationaal Archief.

Artikel 14 (wijziging)

  • 1. Indien zich omstandigheden voordoen, waaronder wijziging van voor Partijen toepasselijke wetgeving, die aanleiding geven deze samenwerkingsafspraken te wijzigen, zullen Partijen over de noodzaak hiertoe in overleg treden.

  • 2. Elke Partij kan de andere Partij schriftelijk verzoeken de samenwerkingsafspraken te wijzigen. Wijzigingen van deze samenwerkingsafspraken behoeven de schriftelijke instemming van Partijen.

  • 3. In het geval een andere overheidsorganisatie wenst toe te treden tot deze samenwerkingsafspraken behoeft dit de instemming van beide Partijen. In overleg tussen Partijen en de toetredende overheidsorganisatie zullen deze samenwerkingsafspraken daartoe dan schriftelijk worden gewijzigd.

Artikel 15 (opzegging)

  • 1. Elke Partij kan deze samenwerkingsafspraken met inachtneming van een opzegtermijn van een jaar schriftelijk opzeggen, onder vermelding van de reden hiervoor.

  • 2. Bij opzegging zorgt de systeembeheerder voor de restitutie van de bijdrage van Partijen in de exploitatiekosten naar evenredigheid van het jaar, waarbij Partijen een verplichting hebben bij te dragen aan de personeelskosten tot uiterlijk een jaar na de datum van opzegging of zoveel eerder als dat de afvloeiing van het personeel heeft plaatsgevonden.

Artikel 16 (inwerkingtreding en duur)

Deze samenwerkingsafspraken treden in werking na ondertekening door beide Partijen en worden voor onbepaalde tijd aangegaan. Hiermee worden de voorgaande samenwerkingsafspraken gewijzigd.

Artikel 17 (bekendmaking)

Binnen een maand na inwerkingtreding van deze samenwerkingsafspraken zal de tekst hiervan worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in tweevoud opgemaakt,

Den Haag, 2 september 2019

De Staatssecretaris van Financiën, namens deze, de directeur-generaal Belastingdienst, J.J.M. Uijlenbroek

De Minister van Justitie en Veiligheid, namens deze, de secretaris-generaal van het ministerie van Justitie en Veiligheid, S. Riedstra

BIJLAGE BIJ ARTIKEL 8, VIJFDE LID, VAN DE SAMENWERKINGSAFSPRAKEN TRIP

In het coördinerend beraad zijn vertegenwoordigd:

  • de directeur Contraterrorisme;

  • de directeur IM Douane;

  • de directeur/opdrachtgever Pi-NL (NCTV);

  • de directeur van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Aan het delegatieoverleg nemen deel:

  • een medewerker van de programmadirectie Contraterrorisme van het ministerie van Justitie en Veiligheid, die tevens voorzitter is;

  • een medewerker van de Douane;

  • een medewerker van opdrachtgever Pi-NL (NCTV);

  • een medewerker van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Aan het gebruikersoverleg nemen deel:

  • een medewerker van de Justitiële Informatiedienst van het ministerie van Justitie en Veiligheid, die tevens voorzitter is;

  • een medewerker van de programmadirectie Contraterrorisme van het ministerie van Justitie en Veiligheid;

  • een medewerker van de Douane;

  • een medewerker van de Pi-NL;

  • een medewerker van de Nationale politie, een medewerker van een bijzondere opsporingsdienst of een medewerker van de Koninklijke Marechaussee in het geval deze diensten zijn aangesloten op de technische voorziening TRIP.


X Noot
1

Kamerstukken II, 29 754, nr. 266, zie ook het antwoord op kamervragen van het lid Schouw (D66) Aanhangsel bij de Handelingen, vergaderjaar 2014–2015, nr. 215.

X Noot
2

Brief van de Europese Commissie (Directoraat-Generaal Home Affairs) van 10 september 2013 waarin de call is toegekend (ter inzage bij het ministerie van Justitie en Veiligheid).

X Noot
3

Guidelines on Passenger Name Record (PNR) Data, ICAO 2010, Doc 9944

X Noot
4

Met de term single window wordt gerefereerd aan het uitgangspunt dat bedrijven hun gegevens die de overheid voor verschillende doelen gebruikt via een centraal overheidsloket kunnen aanleveren.

Naar boven