Verkeersbesluit instellen verbod vrachtverkeer in de kern Made

Logo Drimmelen

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Ontwerpbesluit (rectificatie: ontwerpbesluit reeds eerder gepubliceerd. Ingang zienswijze gelijk met publicatie dit besluit)

Het in stellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s, uitgezonderd bestemmingsverkeer, op de wegen in en rond de kern Made door het plaatsen van zonaal uitgevoerde borden C07 (gesloten voor vrachtauto's) uit Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en daarbij onderborden OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de volgende locaties:

  • -

    Geraniumstraat ten zuiden van het kruispunt met de Witteweg.

  • -

    Dahliastraat ten zuiden van het kruispunt met de Witteweg.

  • -

    Prinsenpolderstraat ten zuiden van het kruispunt met de Witteweg.

  • -

    Koekoeksweg ten zuiden van het kruispunt met de Witteweg.

  • -

    Drimmelenseweg ten zuiden van het kruispunt met de Witteweg.

  • -

    Sluizeweg ten westen van het kruispunt met de Tuinbouwweg.

  • -

    Plukmadeseweg ten westen van het kruispunt met de Tuinbouwweg.

  • -

    Steelhovensedijk ten westen van het kruispunt met de Tuinbouwweg.

  • -

    Brieltjenspolder ter hoogte van huisnummer 1.

  • -

    Godfried Schalckenstraat ten noorden van op- en afrit 32 van de A59.

  • -

    Kievitstraat ten oosten van het kruispunt met de Stuivezandsestraat.

  • -

    Vinkenlaan ten oosten van het kruispunt met de Stuivezandsestraat.

  • -

    Klaassenstraat ten oosten van het kruispunt met de Stuivezandsestraat.

  • -

    Zuideindsestraat ten oosten van het kruispunt met de Stuivezandsestraat.

  • -

    Eerste Industrieweg ten oosten van het kruispunt met de Watertorenstraat.

  • -

    Tweede Industrieweg ten oosten van het kruispunt met de Watertorenstraat..

  • -

    Kerkdijk ten oosten van het kruispunt met de Watertorenstraat.

Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘verbod vrachtverkeer Made’ met tekeningnummer 20102-19-508-BP-E.

Wettelijk kader

Op basis van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW

1994) moeten verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en

wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn

bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

Op basis van artikel 15 van de WVW 1994 geschiedt het plaatsen van de in artikel 12 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens door het nemen van een verkeersbesluit.

Op basis van artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het

Wegverkeer (hierna: BABW) moet het instellen van een verbod voor vrachtverkeer geschieden door het nemen van een verkeersbesluit.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met een gemachtigde

van de korpschef van de politie van district Zeeland-West Brabant.

Overwegingen

Op het hoofdwegennet rond en in de gemeente Drimmelen is de doorstroming niet altijd optimaal , waardoor (vracht)verkeer uitwijkt naar de onderliggende wegen. Deze wegen, waar ook langzaam verkeer (fiets, voetgangers) gebruik van maken, niet berekend zijn op een toenemend aandeel vrachtverkeer. Ook worden deze wegen gebruikt door landbouwverkeer. De combinatie van het aanwezige vracht- en landbouwverkeer ervoor zorgt dat de leefbaarheid (geluids- en trilling overlast) en verkeersveiligheid in de kleine kernen in de gemeente verslechtert. Wel is het noodzakelijk dat dat diverse bedrijven in de kernen van de gemeente Drimmelen voor bevoorrading bereikbaar blijven.

Vanwege bovenstaande dient vrachtverkeer met een herkomst en bestemming buiten de kern Made zoveel mogelijk gebruik te maken van het hoofdwegennet. Door het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtauto’s op de wegen in en rond de kern Made kan de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in deze kern gewaarborgd blijven.

Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

De in dit besluit genoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

De onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Drimmelen.

Made, 20-08-2019

Namens het college van burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Martin van Drimmelen

Afdelingshoofd Openbare Werken

Zienswijzenprocedure

Tegen dit voornemen kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet be- stuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een zienswijze indienen bij het col- lege van burgemeester en wethouders van Drimmelen, Postbus 19, 4920 AA Made. Mondeling kunt u uw zienswijze kenbaar maken bij mevrouw van Fessem, afd. Openbare Werken, bereikbaar via telefoonnum- mer 140162. De ingebrachte zienswijzen zullen meegenomen worden bij het opstellen van het definitieve verkeersbesluit.

Dit voornemen ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter in- zage op het gemeentehuis van Made, gevestigd aan Park 1 te Made. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven