Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 10 september 2019, kenmerk 2019/0276320, tot het aanbrengen van verkeerstekens ter plaatse van de kruising van de N737 met de N342 waarbij een dynamische rijstrookindeling ingesteld wordt.

Logo Overijssel

 

Aanleiding

De provincie Overijssel heeft het project “Innovatieroute N737” in uitvoering genomen. Onderdeel van dit project is het realiseren van dynamische rijstrookindeling ter plaatse van de kruising van de N737 met de N342 (kruispunt “Frans op den Bult”). Met een dynamische rijstrookindeling wordt het mogelijk door openstelling van extra rijstroken voor afslaand verkeer in met name de ochtend- en avondspits een vlottere verkeersafwikkeling te realiseren.

 

Noodzaak

Voor de nieuwe inrichting van de kruising van de N737 met de N342 met dynamische rijstrookindeling is het noodzakelijk om verkeerstekens te plaatsen.

Op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), moet voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, een verkeersbesluit worden genomen.

 

Doelstelling

De doelstelling van dit verkeersbesluit is het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, de bruikbaarheid ervan en het waarborgen van de doorstroming van het verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Maatregelen

De kruising van de N737 met de N342 (kruispunt “Frans op den Bult”) wordt in opdracht van de provincie Overijssel gereconstrueerd. De inrichting van de kruising wordt voorzien van 2 dynamische rijstroken om afhankelijk van de actuele behoefte de capaciteit te verhogen in de richtingen Oldenzaal, Enschede en Hengelo. De kruising heeft door de dynamische rijstrookindeling in de praktijk een ochtend- en avondindeling om de wisselende verkeersstromen te faciliteren om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de beschikbare ruimte op de kruising. De doorstroming van het verkeer wordt hierdoor verbeterd. De tijdstippen van indeling van de rijkstroken is afhankelijk van het actuele verkeersaanbod en kan door de wegbeheerder hierop aangepast worden.

Bij het naderen van de rijstroken en kruising worden dynamische (L) (kantelwals) vooraankondigingsborden geplaatst. De op deze borden getoonde en op dat moment door bestuurders te kiezen rijrichtingen worden aangestuurd vanuit de VRI.

Ter plaatse van de dynamische rijstroken bij het oprijden van de kruising komen kantelwals of digitale borden die verkeerstekens (D-borden) tonen die de actuele te volgen rijrichting aangeven. Onderstaand is per strook omschreven welke rijrichtingen gevolgd kunnen worden en welke verkeerstekens er afhankelijk van de verkeersintensiteit in met name de ochtend- en avondspits getoond kunnen worden.

Verplichte rijrichting voor het verkeer komende via de N 342 vanuit de richting Oldenzaal: gedurende de ochtendspits of indien de verkeersintensiteit daartoe aanleiding geeft, wordt de meest rechtse rijstrook aangewezen voor zowel het rechtsaf gaande verkeer richting Deurningen als het rechtdoor gaande verkeer richting Hengelo. De twee meest links gelegen rijstroken worden beide aangewezen voor het linksaf slaande verkeer richting Enschede. Gedurende de avondspits wordt de meest rechts gelegen rijstrook aangewezen voor het rechtsaf slaande verkeer richting Deurningen. De middelste rijstrook voor het verkeer richting Hengelo en de meest linkse voor de richting Enschede.

Verplichte rijrichting voor het verkeer komende via de N737 vanuit de richting Enschede: gedurende de ochtendspits of indien de verkeersintensiteit daartoe aanleiding geeft, wordt de meest rechtse rijstrook aangewezen voor het rechtsaf gaande verkeer richting Oldenzaal. De middelste rijstrook wordt toegewezen aan het doorgaande verkeer richting Deurningen. De linker rijstrook is aangewezen voor het linksaf slaande verkeer richting Hengelo. Gedurende de avondspits blijft de meest rechts gelegen rijstrook aangewezen voor het rechtsaf slaande verkeer richting Oldenzaal. De middelste rijstrook voor het linksaf slaande verkeer richting Hengelo en het rechtdoor gaande verkeer richting Deurningen. De meest linker rijstrook is dan toegewezen aan het linksaf slaande verkeer richting Hengelo.

De te volgen rijrichting van de rijstroken met een niet wisselende rijrichting wordt door pijlmarkering op het wegdek aangeduid. Ter plaatse van de rijstroken die kunnen wisselen in de te volgen rijrichting wordt echter geen pijlmarkering op het wegdek aangebracht dit om verwarring te voorkomen.

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Oost Nederland, heeft ingestemd met de maatregelen.

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 25 van het BABW overleg gevoerd worden met het college van Burgemeester en Wethouders van de desbetreffende gemeente. Het besluit is afgestemd met de daartoe door de gemeente Dinkelland gemachtigde medewerker.

 

Afweging belangen

Met een dynamische rijstrookindeling wordt het mogelijk door openstelling van rijstroken voor afslaand verkeer in met name de ochtend- en avondspits een vlottere verkeersafwikkeling te realiseren. Dit draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer. De getroffen maatregelen leiden tot het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, de bruikbaarheid ervan en het waarborgen van de doorstroming van het verkeer. Gelet hierop verwachten wij niet dat belangen van derden door dit verkeersbesluit onevenredig geschaad worden.

 

Bevoegdheden

Het weggedeelte waar de maatregelen worden getroffen, is in beheer bij de provincie Overijssel. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Overijssel) op grond van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluiten

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

(N737 van km. 6.16 tot en met 6.25:)

A: door het plaatsen van de bord D2 in de middenberm van de N 737 ter hoogte van km 6.16 km, alle bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

B. door het plaatsen van bord G12a ter hoogte van km 6.24 aan de rechterzijde van de N737, het naastgelegen pad aan te wijzen als fiets/bromfietspad;

C. door het –afhankelijk van de verkeersintensiteit- tonen van bord D4 of D6 boven de middelste rijstrook van de rechterzijde van de N 737 ter hoogte van km 6.25, bestuurders te verplichten de rijrichting (bord D4) of één van de rijrichtingen (bord D6) die op het getoonde bord is of zijn aangegeven, te volgen;

(N342 van km. 53.08 tot en met 53.30:)

D. door het plaatsen van bord B6 aan de linkerzijde van de N342 ter hoogte van km 53.08 bij het fiets/bromfietspad, weggebruikers te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de N342;

E. door het plaatsen van bord D2 in de middenberm van de N342 ter hoogte van km. 53.09, alle bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

F. door het plaatsen van bord D2 in de middenberm van de N342 ter hoogte van km. 53.14, alle bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft

G. door het –afhankelijk van de verkeersintensiteit- tonen van bord D4 of D5 boven de middelste rijstrook van de linkerzijde van de N 737 ter hoogte van km 53.14, bestuurders te verplichten de rijrichting die op het getoonde bord is aangegeven, te volgen;

H. door het –afhankelijk van de verkeersintensiteit- tonen van bord D5 of D6 boven de rechter rijstrook van de linkerzijde van de N 737 ter hoogte van km 53.14, bestuurders te verplichten de rijrichting (bord D5) of één van de rijrichtingen (bord D6) die op het getoonde bord is of zijn aangegeven, te volgen

I. door het plaatsen van borden D2 in de middenberm van de N342 ter hoogte van km. 53.17, km. 53.23 en km. 53.30, alle bestuurders te verplichten het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

J. alle eerder bij besluit ingestelde geboden en/of verboden die na de reconstructie van de kruising N342/N737 geen bijdrage meer leveren aan het realiseren de doelstellingen zoals opgenomen in artikel 2 van de Wegenverkeerswet, en welke niet verenigbaar zijn met latere voor de heringerichte delen genomen besluiten als bedoeld onder A tot en met I, in te trekken en de daartoe geplaatste verkeerstekens te verwijderen;

K. voor het overige geen wijzigingen vast te stellen in de eerdere besluit(en) ten aanzien van de bij en nabij de kruising N342/N737 geplaatste en na de reconstructie te handhaven verkeerstekens.

Bij dit besluit zijn twee tekeningen gevoegd die verder geen onderdeel van dit besluit uitmaken:

1. Tekening Nr. 191021-BB-UO-001 versie 3.0 Bebording en bebakening;

2. Tekening Nr. VRI-18463-11-01 van 26-06-2019 Verkeersregelinstallatie.

 

Zwolle, 10 september 2019

Gedeputeerde Staten van Overijssel,

namens dezen,

 

 

J.W.R. Grotenhuis,

teamleider Ontwikkeling en Expertise,

eenheid Wegen en Kanalen.

 

 

Als u het niet eens bent met dit besluit kunt u bezwaar maken. Stuurt u dan een bezwaarschrift aan ons. Wij controleren dan of wij een juist besluit hebben genomen.

Uw bezwaarschrift is een brief die aan een aantal eisen moet voldoen. De wet stelt eisen aan uw bezwaarschrift. Die eisen zijn:

1. U zegt met welk besluit u het niet eens bent. Dit doet u door in uw bezwaarschrift het kenmerk van het besluit te noemen, zoals dit is vermeld bij deze publicatie.

2. U zegt waarom u het niet eens bent met dit besluit.

3. U zet uw naam, adres, handtekening en de datum op uw bezwaarschrift.

4. U verstuurt het bezwaarschrift op tijd. De Staatscourant waarin het besluit is gepubliceerd, heeft een datum. U stuurt ons binnen zes weken na die datum uw bezwaarschrift.

 

Uw bezwaarschrift kunt u op 3 manieren aan ons versturen.

1. Met de post naar: Gedeputeerde Staten van Overijssel, Team Juridische zaken, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle.

2. Via internet. U gebruikt daarvoor ons digitale bezwaarformulier. U vind het formulier via https://forms.overijssel.nl/bezwaar-klacht/bezwaar-beslissing/.

3. Met een faxbericht. Het faxnummer van het team Juridische Zaken is: 038 - 425 48 02.

 

Wat als u niet kunt wachten tot er een nieuw besluit is genomen?

Ook als u bezwaar maakt treedt dit besluit gewoon in werking. Dat kan vervelende gevolgen voor u hebben. U kunt de rechtbank dan vragen een voorlopige beslissing te nemen, door een zogeheten ‘voorlopige voorziening’ aan te vragen. Dit is een aparte procedure die loopt naast de door u gestarte bezwaarprocedure. Voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening betaalt u een bedrag. De rechter kan beslissen dat wij dat bedrag aan u moeten vergoeden. Voor informatie over het indienen van een verzoek belt u met de Rechtbank Overijssel: 088 - 361 55 55.

 

Naar boven